Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sakteladende biler på 22 kW Type 2

Startet av HenrikC, tirsdag 19. august 2014, klokken 18:18

« forrige - neste »

HenrikC

Har nylig kjøpt meg en Porsche Panamera S E-Hybrid. Altså en ladbar hybrid bil. Jeg er kjempe fornøyd med bilen, men det er et problem. For at jeg skal få kjørt den på batteridrift, må den lades. Det virker det ikke som det er alle elbileiere som er enig i. Har hatt bilen i fire uker og prøver å lade den så ofte jeg kan.

Det er da problemet oppstår. Noen trekker ut min lader og plugger inn sin egen. Har opplevd det på to forskjellige ladestasjoner i nærområdet mitt, og langt unna. Så det er ikke samme personen som gjør det hver gang. Har nå opplevd det til sammen 7 ganger.

I går toppet det hele seg med at en person med hemmelig nummer ringte meg og ba meg flytte bilen min! Han var sint, og rett og slett  kjeftet på meg for å lade bilen min på en offentlig ladeplass som jeg har lov til å bruke. Med den tonen han brukte, sa jeg selvfølgelig at det  kom jeg ikke til å gjøre. Da sa han at han kom til å ta ut min lader og lade der selv. Da ble jeg litt irritert, og sa at skulle han ikke prøve seg på en gang. Sa også at jeg var rett i nærheten, og kom ut nå for å snakke med han. Når jeg kom til  bilen var han borte.

Har også fått flere kommentarer fra elbileiere som mener at de trenger ladeplassene mer enn det jeg gjør, og at jeg ikke bør lade der. En oppførte seg også på en måte jeg nesten oppfattet som truende.

Så mitt spørsmål er: Mener brorparten av elbileiere at vi som eier ladbare hybrider ikke skal bruke offentlige ladestasjoner? Er det jeg som gjør noe jeg ikke "burde" gjøre, eller er det bare noen få elbileiere som ikke respekterer at ladbare hybrider også må lades?   

Og er det noen andre ladbare hybrid eierer her som har lignende opplevelser?

Ona IX

Sitat fra: HenrikC på tirsdag 05. august 2014, klokken 01:02
Har nylig kjøpt meg en Porsche Panamera S E-Hybrid. Altså en ladbar hybrid bil. Jeg er kjempe fornøyd med bilen
Gratulerer med ny bil!

Sitat fra: HenrikC på tirsdag 05. august 2014, klokken 01:02
Så mitt spørsmål er: Mener brorparten av elbileiere at vi som eier ladbare hybrider ikke skal bruke offentlige ladestasjoner? Er det jeg som gjør noe jeg ikke "burde" gjøre, eller er det bare noen få elbileiere som ikke respekterer at ladbare hybrider også må lades?
Såfremt det står "ladbar motorvogn" så har du like mye rett som en batteri elbil å stå der! Det kan ingen si noe på. Men det er jo en selvfølge at du ikke lade, men det kan hende det kommer en elbil som faktisk bare har 4% strøm igjen. Hva hvis det hadde stått en vanlig elbil med 100% som bare har plugget i laderen for å slippe å høre sutring fra alle andre. Er jo ingen forskjell mellom en ladbar hybrid og en full elbil, eller?


Det hadde vært mulig å installere dashcam foran og bak. Så hadde du fått video av dem, kommer nok ikke langt med video opptak, men det er jo en start. Hvis man får opptak av skiltene til personen kan man jo få tlf nr.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

elektrolux

Så lenge det er mangelvare med ladepunkter bør en la minst en slik stå ledig for en tom batteribil. En ladbar hybrid trenger altså ikke ta den siste ladestasjonen, spør du meg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Philip Marlowe

Poenget med ladbare hybrider er jo at de skal gå mest mulig på strøm. Derfor har de like stor rett til ladeplassene som små og store elbiler.

Det at det enkelte steder er mangel på ladeplasser, skyldes jo de lokale myndigheters manglende interesse for å bygge ut flere. Dette er noe for lokallagene til Elbilforeningen å gripe fatt i.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Rio

Sitat fra: HenrikC på tirsdag 05. august 2014, klokken 01:02
Har nylig kjøpt meg en Porsche Panamera S E-Hybrid. Altså en ladbar hybrid bil. Jeg er kjempe fornøyd med bilen, men det er et problem. For at jeg skal få kjørt den på batteridrift, må den lades. Det virker det ikke som det er alle elbileiere som er enig i. Har hatt bilen i fire uker og prøver å lade den så ofte jeg kan.

Det er da problemet oppstår. Noen trekker ut min lader og plugger inn sin egen. Har opplevd det på to forskjellige ladestasjoner i nærområdet mitt, og langt unna. Så det er ikke samme personen som gjør det hver gang. Har nå opplevd det til sammen 7 ganger.

I går toppet det hele seg med at en person med hemmelig nummer ringte meg og ba meg flytte bilen min! Han var sint, og rett og slett  kjeftet på meg for å lade bilen min på en offentlig ladeplass som jeg har lov til å bruke. Med den tonen han brukte, sa jeg selvfølgelig at det  kom jeg ikke til å gjøre. Da sa han at han kom til å ta ut min lader og lade der selv. Da ble jeg litt irritert, og sa at skulle han ikke prøve seg på en gang. Sa også at jeg var rett i nærheten, og kom ut nå for å snakke med han. Når jeg kom til  bilen var han borte.

Har også fått flere kommentarer fra elbileiere som mener at de trenger ladeplassene mer enn det jeg gjør, og at jeg ikke bør lade der. En oppførte seg også på en måte jeg nesten oppfattet som truende.

Så mitt spørsmål er: Mener brorparten av elbileiere at vi som eier ladbare hybrider ikke skal bruke offentlige ladestasjoner? Er det jeg som gjør noe jeg ikke "burde" gjøre, eller er det bare noen få elbileiere som ikke respekterer at ladbare hybrider også må lades?   

Og er det noen andre ladbare hybrid eierer her som har lignende opplevelser?

Det er godt mulig, siden det er en Porsche, at folk (i hvert fall en del av dem) ikke forstår at det er en hybrid, og at den må lades. Den har jo ikke et "EL-skilt".

Hvis jeg var deg ville jeg laget et lite skilt du hang på ledningen, hvor du skriver at dette er en "plug in hybrid, som må lades som en elbil", for å unngå misforståelser.

Det står Ampera utenfor her, og jeg har aldri sett at noen har trukket ut ledningen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: Rio på tirsdag 05. august 2014, klokken 10:12
Det er godt mulig, siden det er en Porsche, at folk (i hvert fall en del av dem) ikke forstår at det er en hybrid, og at den må lades. Den har jo ikke et "EL-skilt".

Hvis de trekker ut ledningen så kan de da ikke være i tvil om at den er ladbar :o
Dette er samme diskusjon som at noen mener at Tesla med sin lange rekkevidde ikke bør okkupere ladeplasser.

Det er ingen tvil om at ladbare hybrider har like stor rett til å LADE på ladeplass som elbiler (selv om det ikke står eksplisitt "ladbar motorvogn"). Derimot har de ikke lov til å parkere uten å lade - slik elbiler dessverre har.

Selv jeg, som har elbiler med bare 7-8 mil rekkevidde mener at det er førstemann til mølla, men jeg syns ikke det er OK at elbiler parkerer uten å lade, og jeg blir litt oppgitt hvis elbiler blir stående lenge etter at de er full-ladet hvis jeg kommer og har desperat behov for strøm.

Så jeg er ikke helt enig med Elektrolux i at ladbar-hybrid og Tesla ikke skal ta den siste plassen, for da kommer det uansett bare en elbil som parkerer uten å lade >:(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Rio på tirsdag 05. august 2014, klokken 10:12
Hvis jeg var deg ville jeg laget et lite skilt du hang på ledningen, hvor du skriver at dette er en "plug in hybrid, som må lades som en elbil", for å unngå misforståelser.

Lag heller en lapp som sier
"Ikke trekk ut ladekabelen. Det kan skade lade-elektronikken i bilen (OBS - du blir overvåket av skjult kamera)"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

emil

Jeg sier som jeg har sagt før: Lad bilen med god samvittighet så lenge skiltingen tillater det. ("Ladbar motorvogn"  vs "EL-bil").

Og jeg holder på den meningen også etter at jeg i dag måtte lete lenge på velidg lavt batteri etter ladeplass fordi en av de plassene jeg bruker til vanlig var opptatt av en Prius som ladet.

Mippen

Vanskelig tema dette her... Det som er et faktum er at en ladbar hybrid ikke er en elbil. Det er en bil med elektrisk hjelpemotor og batteri. Derfor kan de bare lade der det står skilt ladbar motorvogn eller ikke står noe skilt/merking. Det er ikke noen regler utenom det som er skiltet/merket, men det er litt etikk i dette spørsmålet syns jeg da. Det er få ladestasjoner og dersom en ladbar hybrid lader på en meget travel plass hvor det er mange vanlige elbiler kan temperaturen fort bli høy fordi en elbil ikke kommer seg noen vei uten strøm. Noe en hybrid faktisk klarer fint. Hadde det vært min hybrid hadde jeg ladet hjemme og på alternative steder. For eksempel jobb, på ettermiddag kveld med lite elbiler osv. Kan eventuelt skrive en lapp i ruten at kan flytte seg dersom noen trenger å lade. Hensyn er nøkkelordet tenker jeg. Det blir bare flere og flere elbiler og ladbare hybrider så noen spilleregler må på plass.
Fremtiden er elektrisk.

Elmo

#9
Unnskyld uttrykket, men nå er du på bærtur Mippen. 
Her er reglene som gjelder i Oslo, og jeg mener de er avskrift av generelle regler.
Sitat fra: http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/elbilparkering/
Normalt kan hybridbiler kun parkere på plasser skiltet for Ladbar motorvogn, men frem til alle plasser blir omskiltet kan de også parkere på plasser for El-motorvogn.
Ladbare hybridbiler må alltid lades, slik at våre trafikkbetjenter ser at kjøretøy er ladbart. På kommunale avgiftsplasser må ladbare hybridbiler betale parkeringsavgift. Dersom det er skiltet Ladbar hybrid mot avgift må du betale på nærmeste automat.

Som du ser kan ladebare hybrider benytte alle elbil(lade)plasser, men de på være plugget inn. Årsaken til at de må lade (være plugget inn) er kun for at parkeringsvaktene skal se at de er ladbare.

Jeg er ingen prinsipiell forskjell i at en ladebar hybrid eller en Tesla LADER på elbilplass enn at du med din Leaf gjør det.
Dere har alle uendelig rekkevidde i forhold til meg med min gamle PSA classic.

Hvis din logikk skulle gjelde så burde ladeplassene være forbeholdt elbiler med kortere enn 8 mils rekkevidde.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Mippen

#10
Sitat fra: Elmo på tirsdag 05. august 2014, klokken 20:25
Unnskyld uttrykket, men nå er du på bærtur Mippen. 
Her er reglene som gjelder i Oslo, og jeg mener de er avskrift av generelle regler.
Sitat fra: http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/elbilparkering/
Normalt kan hybridbiler kun parkere på plasser skiltet for Ladbar motorvogn, men frem til alle plasser blir omskiltet kan de også parkere på plasser for El-motorvogn.
Ladbare hybridbiler må alltid lades, slik at våre trafikkbetjenter ser at kjøretøy er ladbart. På kommunale avgiftsplasser må ladbare hybridbiler betale parkeringsavgift. Dersom det er skiltet Ladbar hybrid mot avgift må du betale på nærmeste automat.

Som du ser kan ladebare hybrider benytte alle elbil(lade)plasser, men de på være plugget inn. Årsaken til at de må lade (være plugget inn) er kun for at parkeringsvaktene skal se at de er ladbare.

Jeg er ingen prinsipiell forskjell i at en ladebar hybrid eller en Tesla LADER på elbilplass enn at du med din Leaf gjør det.
Dere har alle uendelig rekkevidde i forhold til meg med min gamle PSA classic.

Hvis din logikk skulle gjelde så burde ladeplassene være forbeholdt elbiler med kortere enn 8 mils rekkevidde.

Jeg er ikke på bærtur for det er i Oslo det praktiseres slik. Ikke alle steder det gjelder. I artikkel jeg fant står det at Oslo håper andre følger etter. Poenget er uansett ikke om det er lov, for det er lov mange steder.  Nevnte at det reguleres noen plasser ulikt. Det viktige her er hvordan det kan løses. Hovedpoenget mitt er at man må ta hensyn til hverandre. Hvis folk står i kø for å lade så kan man tenke to ganger om man trenger å lade eller ikke hvis man ikke trenger strøm for å komme hjem. Det gjelder egentlig både elbil og hybrid. Jeg lader aldri mer enn jeg trenger, og er det mye kø avslutter jeg gjerne litt før for å ta hensyn til de andre som kanskje trenger det mer enn meg. Syns det er dumt hvis det skal bli bråk mellom hybrider og elbiler når det ikke trenger å bli det.
Fremtiden er elektrisk.

Elmo

Sitat fra: Mippen på tirsdag 05. august 2014, klokken 21:07
Hovedpoenget mitt er at man må ta hensyn til hverandre. Hvis folk står i kø for å lade så kan man tenke to ganger om man trenger å lade eller ikke hvis man ikke trenger strøm for å komme hjem. Det gjelder egentlig både elbil og hybrid. Jeg lader aldri mer enn jeg trenger, og er det mye kø avslutter jeg gjerne litt før for å ta hensyn til de andre som kanskje trenger det mer enn meg.

Det er jeg fullstendig enig med deg i, men er noe annet enn det du først sa.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

tho

#12
Jeg viker gledelig for mindre elbiler som MÅ lade. (Jeg har tross alt et svært batteri, og trenger vanligvis ikke å lade for å komme hjem, som mange med mindre batterier må). Så jeg synes faktisk et er rimelig at ladbare hybrider viker for elbiler da de ikke er pokka nøtt til å lade for å komme hjem. Så lenge det er manko på ladeplasser bør vi med litt flere muligheter vike. En må vise litt hensyn selv om en har RETT til å lade.

Jeg har en liten lapp med mitt nummer på ledningen. Slik at jeg kan kontaktes hvis noen andre trenger plassen.

Når det er sagt. Ser at Panamera har 10kWh batteri. Det er jo fult i løpet av et par timer. Flytt når det er fult! Takk ;)
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Mippen

Sitat fra: Elmo på tirsdag 05. august 2014, klokken 21:33
Sitat fra: Mippen på tirsdag 05. august 2014, klokken 21:07
Hovedpoenget mitt er at man må ta hensyn til hverandre. Hvis folk står i kø for å lade så kan man tenke to ganger om man trenger å lade eller ikke hvis man ikke trenger strøm for å komme hjem. Det gjelder egentlig både elbil og hybrid. Jeg lader aldri mer enn jeg trenger, og er det mye kø avslutter jeg gjerne litt før for å ta hensyn til de andre som kanskje trenger det mer enn meg.

Det er jeg fullstendig enig med deg i, men er noe annet enn det du først sa.

Det var det jeg forsøkte å si innledningsvis men formulerte meg kanskje ikke godt nok. Syns som sagt at de som ikke behøver å lade for å komme seg avgårde bør ta spesielt hensyn til de som sårt trenger. Jeg syns sikkert som mange det er kjekt med gratis strøm, men trenger jeg ikke å lade så gjør jeg ikke det - så lenge jeg kommer meg dit jeg skal. En plugin for eksempel har en ekstra drivkilde som elbilen ikke har. Derfor ta hensyn og bruk fornuft om man har elbil med stort eller lite batteri, eller en hybrid.
Fremtiden er elektrisk.

Philip Marlowe

Hva er vitsen med ladbare hybrider hvis de ikke skal få lade?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA