Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sakteladende biler på 22 kW Type 2

Startet av HenrikC, tirsdag 19. august 2014, klokken 18:18

« forrige - neste »

Mippen

#90
Sitat fra: Rio på torsdag 07. august 2014, klokken 22:41
Sitat fra: Mippen på torsdag 07. august 2014, klokken 22:34
Nei, men elbilene står gratis på kommunale plasser men det betyr ikke at de kan stå gratis på en ladeplass uten å lade. I Bergen er det flere kommunale parkeringshus og bare 3 av de er gratis for elbiler. Minst 1 krever betaling. Ellers er gateparkering gratis.

Det betyr at de står gratis på plasser som ikke er privatrettslig håndhevet - f. eks. at kommunen bruker Q-park til å omgå regelverket i en fjellhall. Men jo, de kan stå gratis på offentlig ladeplasser ("gateparkering") uten å lade inntil lovverket blir endret.

Ergo må det en lovendring til for å endre dette, og da kan man (for å gå tilbake til hvordan man får utbygget en bedre ladeinfrastruktur) like gjerne endre lovverket til å si at elbiler betaler en "ladeinfrastrukturavgift" tilsvarende årsavgift, og denne brukes uavkortet til normalladeinfrastruktur.


Det må vel ikke en lovendring til dersom man setter opp parkeringsplasser med ladestasjon og skriver et skilt om at det er påbudt å lade og det er betaling for å lade. Da er det ikke lenger en vanlig parkeringsplass. Det er fortsatt mulig å parkere gratis på de andre plassene så lenge man ikke står på en ladeplass. Man kan for eksempel ikke parkere på en HC parkering med mindre man har et hc bevis, selv om det også er en kommunal parkeringsplass. Kommunen står fritt til å regulere hvor mange parkeringsplasser de skal ha til en hver tid.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

#91
Sitat fra: Mippen på torsdag 07. august 2014, klokken 23:13
Det må vel ikke en lovendring til dersom man setter opp parkeringsplasser med ladestasjon og skriver et skilt om at det er påbudt å lade og det er betaling for å lade. Da er det ikke lenger en vanlig parkeringsplass. Det er fortsatt mulig å parkere gratis på de andre plassene så lenge man ikke står på en ladeplass. Man kan for eksempel ikke parkere på en HC parkering med mindre man har et hc bevis, selv om det også er en kommunal parkeringsplass. Kommunen står fritt til å regulere hvor mange parkeringsplasser de skal ha til en hver tid.

Men kommunen har ingen lovhjemmel for å gjøre det, ergo har de ikke hjemmel for å kreve inn en parkeringsbot for de som feilparkerer.

I Oslo er det Politiet som har skiltmyndighet, og kommunen (Bymiljøetaten) setter ikke opp et eneste skilt med mindre Politiet sier de kan gjøre det.

(Jeg sier ikke at jeg synes et er rett.)

Uansett, poenget er at det må lovendringer til uansett, og da er det bedre å bruke kreftene på å utvide normalladeinfrastrukturen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

"§ 2.Innføring av avgiftsparkering
En kommune kan, etter å ha hørt politiet, vedta at det på bestemte steder i kommunen bare skal være tillatt å parkere mot betaling. Innføring av avgiftsparkering forutsetter at kommunen i samsvar med reglene i § 18 har overtatt håndhevingen av ordningen med gebyr etter § 14.
Kommunal avgiftsparkering på riksveg eller fylkesveg krever samtykke fra regionvegkontoret. Kommunal avgiftsparkering på privat veg forutsetter samtykke fra eier av vegen.
Forskriften begrenser ikke grunneiers rett til utleie av grunn til parkering på privatrettslig grunnlag."

Nå har jeg ikke satt meg inn hvordan politiet behandler en slik sak, men det skal vel ikke mer enn en god begrunnelse til for å kunne benytte eksisterende lover og regler for å sette opp skilt med betalingsplikt på en ladeplass.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Joda, men elbiler er jo unntatt for denne betalingen noen paragrafer under! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

MM

Det er ikke bare politiet som bestemmer når man setter opp offentlige parkeringsskilt. Også Vegvesenet bestemmer hvis man skal bruke et skilt utenom det vanlige, illustrert av denne gamle saken om skilting med ladeplikt og betaling: http://www.nrk.no/ostlandssendingen/skiltkroll-gir-gratis-parkering-1.8325039
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

elektrolux

Altsaa ut fra dette staar Porschen gratis dersom den okkuperer en ladeplass, og maa betale for aa parkere andre steder.

Ikke rart enkelte klikker...
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

Sitat fra: elektrolux på fredag 08. august 2014, klokken 19:57
Altsaa ut fra dette staar Porschen gratis dersom den okkuperer en ladeplass, og maa betale for aa parkere andre steder.

Ikke rart enkelte klikker...

Nei, den får bot fordi den står på et sted for elbiler. (iht regelverket)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på fredag 08. august 2014, klokken 17:15
Joda, men elbiler er jo unntatt for denne betalingen noen paragrafer under! :)

Mot parkering ja, men ikke mot lading. Hvis plassene omreguleres til en ladeplass ikke en vanlig parkeringsplass kan ikke noen si noe.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på fredag 08. august 2014, klokken 22:52
Sitat fra: Rio på fredag 08. august 2014, klokken 17:15
Joda, men elbiler er jo unntatt for denne betalingen noen paragrafer under! :)

Mot parkering ja, men ikke mot lading. Hvis plassene omreguleres til en ladeplass ikke en vanlig parkeringsplass kan ikke noen si noe.

Det er ikke noe som heter "ladeplass" uten lovendring, og da kan man like gjerne bygge ut nok ladeplasser til "de fleste", slik jeg foreslo.

Faktum er at folk må lade. De fleste må lade, og da kreves det ladeplasser. Vi kan ikke ha et system hvor elbilister må ut og finne en ny parkeringsplass klokken 21:00 når ladingen er ferdig (eller kl 12:00) hver eneste kveld/dag, fordi det koster for mye penger. Da er det bedre for alle å få opp en ekstra ladestolpe.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Olemann

#99
Lading vs. Parkering:  Dette handler mye om kultur, og respekt for andre og fellesskapet.  Jeg synes denne kulturen dessverre er blitt dårligere de siste 2 årene med den enorme veksten i elbiler/bilister.
Så min konklusjon så langt er at mange av de de (ikke alle heldigvis)  som ikke har "gått gradene" med Reva, Buddy etc representerer en mer klassisk ego-kultur enn det vi før hadde i elbil-miljøet.
Kanskje ikke så rart, før kostet det endel å hompe seg opp bakkene i 30 km/t, trangt og ukomfortabelt, dette var noe for entusiastene.....nå er det knapt nok ulemper å snakke om lenger.

Så; derfor laget jeg denne vedlagte folderen, som jeg så ofte jeg orker, legger i vinduet til elbilister som ikke har skjønt forskjellen på lading og parkering.....(jada, vet de ikke gjør noe ulovlig, dette handler om kultur og felleskap). Om det virker aner jeg ikke, men det går an å håpe....og fine dialoger kan det også bli av dette:-)

Bruk den gjerne, da øker jo effekten, kanskje....

Mvh Ole

Mippen

#100
Sitat fra: Rio på fredag 08. august 2014, klokken 23:05
Sitat fra: Mippen på fredag 08. august 2014, klokken 22:52
Sitat fra: Rio på fredag 08. august 2014, klokken 17:15
Joda, men elbiler er jo unntatt for denne betalingen noen paragrafer under! :)

Mot parkering ja, men ikke mot lading. Hvis plassene omreguleres til en ladeplass ikke en vanlig parkeringsplass kan ikke noen si noe.

Det er ikke noe som heter "ladeplass" uten lovendring, og da kan man like gjerne bygge ut nok ladeplasser til "de fleste", slik jeg foreslo.

Faktum er at folk må lade. De fleste må lade, og da kreves det ladeplasser. Vi kan ikke ha et system hvor elbilister må ut og finne en ny parkeringsplass klokken 21:00 når ladingen er ferdig (eller kl 12:00) hver eneste kveld/dag, fordi det koster for mye penger. Da er det bedre for alle å få opp en ekstra ladestolpe.

Man trenger ikke en lovendring for å fjerne en parkeringsplass og bruke den til noe annet. Det skjer stadig vekk at plasser tas bort og omreguleres. En ladeplass trenger ikke å være definert som en parkeringsplass. Det eneste som må gjøres er et flertall i bystyret for eksempel. Når det gjelder skilting står dette under veitrafikkloven:

§ 5. Skiltregler m.m.
Enhver skal være oppmerksom på offentlig trafikkskilt, signal og oppmerking og skal rette seg etter de forbud og påbud som gis på denne måte.

Departementet gir regler om offentlige trafikkskilt, signaler og oppmerkinger, herunder om hvilke myndigheter som kan treffe vedtak om oppsetting og oppmerking. Myndighet til å treffe vedtak om oppsetting og oppmerking kan også delegeres til kommuner.

Vedkommende myndighet har på privat og offentlig eiendom rett til å sette opp offentlig trafikkskilt, signal, utstyr for kontroll av trafikk og feste for slike innretninger og til å foreta oppmerking. For skade og ulempe voldt ved slike tiltak ytes erstatning fastsatt ved skjønn. For så vidt gjelder offentlig veg, dekkes utgifter ved tiltakene som vegutgifter etter reglene i veglova, men er et tiltak truffet av hensyn til noen bestemt persons interesse, kan han pålegges å erstatte utgiftene helt eller delvis etter regler gitt av departementet. For private vegers vedkommende kan departementet gi regler om hvem som skal bære utgiftene.
Offentlig trafikkskilt, signal eller oppmerking må ikke brukes på eller ved veg uten tillatelse av vedkommende myndighet. Det samme gjelder skilt, signal eller oppmerking som kan forveksles med offentlige. Dersom det uten tillatelse er satt opp skilt eller signal eller foretatt oppmerking, kan dette fjernes eller kreves fjernet av myndigheten.
Det er forbudt å endre, fjerne eller skade offentlig trafikkskilt, signal, utstyr til kontroll av trafikk, oppmerking eller innretning for vegsperring."


Folk må lade ja og derfor kan det for eksempel være gratis/billigere på ettermiddag kveld slik at de som bor i sentrum og trenger ladeplassen da kan benytte denne fra for eksempel 18 - 0700 neste morgen, mens pendlere og beboere som vil betale og trenger å lade på dagtid kan benytte de på dagtid mot dyrere sats og tidsbegrensing. Det å rullere er uansett en nødvendighet for en person kan ikke benytte en stasjon over lenger tid. Det hadde blitt dyrt for samfunnet. Man parkerer for eksempel ikke med bensinpumpen - for å ta en dårlig sammenligning. Man har ofte også egne langtidsplasser i byer hvor man gjerne kan lader lenger.




Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#101
Glemte denne fra parkeringsforskriftene

Sitat§ 4.Innkreving av avgift
Parkeringsavgift kreves inn ved bruk av parkometer eller parkeringsautomat. I tillegg kan kommunen innføre alternative betalingsordninger som bruk av parkeringskort, brikke o.l. Avgiften kan også innkreves i forbindelse med betaling for andre statlige eller kommunale tjenester.
Gis parkeringstillatelse med hjemmel i §§ 5 til 7, kan parkeringsavgiften innkreves i forbindelse med utstedelsen av tillatelsen.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Olemann på lørdag 09. august 2014, klokken 00:55
Lading vs. Parkering:  Dette handler mye om kultur, og respekt for andre og fellesskapet.  Jeg synes denne kulturen dessverre er blitt dårligere de siste 2 årene med den enorme veksten i elbiler/bilister.
Så min konklusjon så langt er at mange av de de (ikke alle heldigvis)  som ikke har "gått gradene" med Reva, Buddy etc representerer en mer klassisk ego-kultur enn det vi før hadde i elbil-miljøet.
Kanskje ikke så rart, før kostet det endel å hompe seg opp bakkene i 30 km/t, trangt og ukomfortabelt, dette var noe for entusiastene.....nå er det knapt nok ulemper å snakke om lenger.

Så; derfor laget jeg denne vedlagte folderen, som jeg så ofte jeg orker, legger i vinduet til elbilister som ikke har skjønt forskjellen på lading og parkering.....(jada, vet de ikke gjør noe ulovlig, dette handler om kultur og felleskap). Om det virker aner jeg ikke, men det går an å håpe....og fine dialoger kan det også bli av dette:-)

Bruk den gjerne, da øker jo effekten, kanskje....

Mvh Ole

Nuvel, foran huset her (offentlig ladeplass) står det en Buddy eller Kewet, som har stått der siden torsdag. Uten å lade. Og parkert igjen slik at den opptar 2 plasser (men de er ikke merket som individuelle plasser, så det er ikke ulovlig). I tillegg står det en Tesla på den andre plassen, som heller ikke lader.

Det er nok et generelt problem, på tvers av bilmerker. (Selv om jeg er enig i at de gamle "idealistene" nok tenker mer på andre, generelt.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Mippen på lørdag 09. august 2014, klokken 01:17
Sitat fra: Rio på fredag 08. august 2014, klokken 23:05
Sitat fra: Mippen på fredag 08. august 2014, klokken 22:52
Sitat fra: Rio på fredag 08. august 2014, klokken 17:15
Joda, men elbiler er jo unntatt for denne betalingen noen paragrafer under! :)

Mot parkering ja, men ikke mot lading. Hvis plassene omreguleres til en ladeplass ikke en vanlig parkeringsplass kan ikke noen si noe.

Det er ikke noe som heter "ladeplass" uten lovendring, og da kan man like gjerne bygge ut nok ladeplasser til "de fleste", slik jeg foreslo.

Faktum er at folk må lade. De fleste må lade, og da kreves det ladeplasser. Vi kan ikke ha et system hvor elbilister må ut og finne en ny parkeringsplass klokken 21:00 når ladingen er ferdig (eller kl 12:00) hver eneste kveld/dag, fordi det koster for mye penger. Da er det bedre for alle å få opp en ekstra ladestolpe.

Man trenger ikke en lovendring for å fjerne en parkeringsplass og bruke den til noe annet. Det skjer stadig vekk at plasser tas bort og omreguleres. En ladeplass trenger ikke å være definert som en parkeringsplass. Det eneste som må gjøres er et flertall i bystyret for eksempel. Når det gjelder skilting står dette under veitrafikkloven:

§ 5. Skiltregler m.m.
Enhver skal være oppmerksom på offentlig trafikkskilt, signal og oppmerking og skal rette seg etter de forbud og påbud som gis på denne måte.

Departementet gir regler om offentlige trafikkskilt, signaler og oppmerkinger, herunder om hvilke myndigheter som kan treffe vedtak om oppsetting og oppmerking. Myndighet til å treffe vedtak om oppsetting og oppmerking kan også delegeres til kommuner.

Vedkommende myndighet har på privat og offentlig eiendom rett til å sette opp offentlig trafikkskilt, signal, utstyr for kontroll av trafikk og feste for slike innretninger og til å foreta oppmerking. For skade og ulempe voldt ved slike tiltak ytes erstatning fastsatt ved skjønn. For så vidt gjelder offentlig veg, dekkes utgifter ved tiltakene som vegutgifter etter reglene i veglova, men er et tiltak truffet av hensyn til noen bestemt persons interesse, kan han pålegges å erstatte utgiftene helt eller delvis etter regler gitt av departementet. For private vegers vedkommende kan departementet gi regler om hvem som skal bære utgiftene.
Offentlig trafikkskilt, signal eller oppmerking må ikke brukes på eller ved veg uten tillatelse av vedkommende myndighet. Det samme gjelder skilt, signal eller oppmerking som kan forveksles med offentlige. Dersom det uten tillatelse er satt opp skilt eller signal eller foretatt oppmerking, kan dette fjernes eller kreves fjernet av myndigheten.
Det er forbudt å endre, fjerne eller skade offentlig trafikkskilt, signal, utstyr til kontroll av trafikk, oppmerking eller innretning for vegsperring."


Folk må lade ja og derfor kan det for eksempel være gratis/billigere på ettermiddag kveld slik at de som bor i sentrum og trenger ladeplassen da kan benytte denne fra for eksempel 18 - 0700 neste morgen, mens pendlere og beboere som vil betale og trenger å lade på dagtid kan benytte de på dagtid mot dyrere sats og tidsbegrensing. Det å rullere er uansett en nødvendighet for en person kan ikke benytte en stasjon over lenger tid. Det hadde blitt dyrt for samfunnet. Man parkerer for eksempel ikke med bensinpumpen - for å ta en dårlig sammenligning. Man har ofte også egne langtidsplasser i byer hvor man gjerne kan lader lenger.






Men det er uansett ikke det som skjer, og det vil kreve regelendring og politisk behandling, hvilket var det vi diskuterte.

Ikke bare det, når man først skal behandle noe politisk er det bedre å løse problemstillingen (for få ladeplasser, og manglende finansiering av flere), enn å lage enda flere kompliserte regler for hvem som kan lade når, og at man må flytte bilen flere ganger daglig.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sitat fra: Rio på fredag 08. august 2014, klokken 23:05:PVi kan ikke ha et system hvor elbilister må ut og finne en ny parkeringsplass klokken 21:00 når ladingen er ferdig (eller kl 12:00) hver eneste kveld/dag, fordi det koster for mye penger. Da er det bedre for alle å få opp en ekstra ladestolpe.

Jeg synes ikke det er veldig feil at man ikke står på en ladeplass når man ikke trenger å lade, i allefall ikke i områder hvor ladeplassene stort sett er opptatte.

Så betaling eller ikke, så synes jeg man skal flytte bilen når bilen er full, å frigi plassen til noen som trenger den. 

Det er selvfølgelig bedre å få opp flere ladestolper, men det er tydeligvis ikke like lett alle plasser.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA