Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sakteladende biler på 22 kW Type 2

Startet av HenrikC, tirsdag 19. august 2014, klokken 18:18

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 07. august 2014, klokken 14:30
http://www.clasohlson.com/no/Grenkabel-3-veis,-IP44/Pr365493000 Jeg bruker alltid en sånn :) Noen ganger har jeg opplevd at andre elbileiere kobler seg på sammen med meg, har jo tross alt 3 støpsel på den og ennå ikke opplevd at noen har tatt ut min kabel :)

Bruker du en slik, får ingen ladet. Da går sikringen og du er ikke bare like langt, men enda kortere. Hvis sikringen ikke har gått er det noe feil med annlegget.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Mippen

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 07. august 2014, klokken 14:30
http://www.clasohlson.com/no/Grenkabel-3-veis,-IP44/Pr365493000 Jeg bruker alltid en sånn :) Noen ganger har jeg opplevd at andre elbileiere kobler seg på sammen med meg, har jo tross alt 3 støpsel på den og ennå ikke opplevd at noen har tatt ut min kabel :)

Dent var ikke dumt :) Blir ikke det varmt? Hva gjør du når du kommer og andre har koblet seg på?
Fremtiden er elektrisk.

pottle

#77
Sitat fra: Mippen på torsdag 07. august 2014, klokken 15:25
Dent var ikke dumt :) Blir ikke det varmt? Hva gjør du når du kommer og andre har koblet seg på?

Du får ikke ladet - sikringen går! Skjøteledningen blir varm og kan smelte fast osv. Hva som skjer har ingen fasit - heldigvis går sikringen.

Sikringen på kurser med denne typen støpsel er maksimalt 16A og ladekablene er normalt satt til minst 10A. Har du to ladekabler så kan dette tilsammen bli 20A eller høyere (<32A). Dette vil ikke gå i lengden.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Philip Marlowe

Synes dette er en merkelig tråd. Det er tydelig at elbilpionerene er vant til til tider med god plass på ladeplassene.

Synes også det er rart at noen hevder at ladbare hybrider og elbiler med store batterier skal vike for de minste elbilene.

Når jeg ferdes rundt i Norge, så er det svært sjeldent jeg ser de minste elbilene på landeveien. Jeg ser dem stort sett inne i de store byene og spesielt i Oslo. Kanskje de minste elbilene er de minst nyttige kjøretøyene? Kunne disse sjåførene tatt trikk og annen offentlig kommunikasjon isteden?

Det er likevel feil av meg å spekulere i det, men det er også feil av noen å tro at en stor elbil ikke trenger å bruke de offentlige ladeplassene. Som flere tidligere har sagt, så kan det være at dette er besøkende som har kjørt langt og trenger å fylle tanken for å komme seg hjem igjen.

Det er også viktig at de ladbare hybridene kjører mest mulig elektrisk for da har de ingen utslipp.

Det er selvfølgelig leit at ikke alle får lade når de vil og akkurat der de er, men nå er jo situasjonen blitt slik og vi får heller jobbe med de lokale myndighetene for å få dem til å etablere flere ladeplasser.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Mippen

Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 07. august 2014, klokken 16:37
Synes dette er en merkelig tråd. Det er tydelig at elbilpionerene er vant til til tider med god plass på ladeplassene.

Synes også det er rart at noen hevder at ladbare hybrider og elbiler med store batterier skal vike for de minste elbilene.

Når jeg ferdes rundt i Norge, så er det svært sjeldent jeg ser de minste elbilene på landeveien. Jeg ser dem stort sett inne i de store byene og spesielt i Oslo. Kanskje de minste elbilene er de minst nyttige kjøretøyene? Kunne disse sjåførene tatt trikk og annen offentlig kommunikasjon isteden?

Det er likevel feil av meg å spekulere i det, men det er også feil av noen å tro at en stor elbil ikke trenger å bruke de offentlige ladeplassene. Som flere tidligere har sagt, så kan det være at dette er besøkende som har kjørt langt og trenger å fylle tanken for å komme seg hjem igjen.

Det er også viktig at de ladbare hybridene kjører mest mulig elektrisk for da har de ingen utslipp.

Det er selvfølgelig leit at ikke alle får lade når de vil og akkurat der de er, men nå er jo situasjonen blitt slik og vi får heller jobbe med de lokale myndighetene for å få dem til å etablere flere ladeplasser.

Ulempen med de vanlige elbilene er at de må lades oftere enn for eksempel en Tesla og derfor bruker en del barn bilen som hverdagsbil, og bruke fossilbil i ferien. Hadde det vært gode nok lademuligheter og at alle hadde vist om at det var mulig å kjøre lenger enn innen kommunen sin så ville vi sikkert ha sett flere feriepakkete vanlige elbiler. Har selv kjørt på hytten 530km unna over fjell og fjorder og kom meg fint frem. Har også kjørt på flere dagsturer i ferien med bilen. Gikk helt fint med litt planlegging.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på torsdag 07. august 2014, klokken 12:54

Årsavgift for elbiler i forhold til lading hadde lett blitt for komplisert. Hvordan skulle pengene ha blitt fordelt rettferdig? Det er mye lettere at de eksisterende parkeringsetatene tar seg av pengene og overfører de til riktig instans som har med utbygging og vedlikehold av ladeplasser.

Det er da veldig enkelt; man kan velge en av tre modeller:

1) Overføre pengene til kommunen der elbilen er registrert.

2) Overføre pengene til kommunen der elbilens eier jobber.

3) 50% av (1) og 50% av (2).


La oss for enkelthets skyld si at en normalladestolpe koster 12000 kr å montere i gjennomsnitt. Hvis "parkeringsavgiften" er på 3000 kr (igjen, runde tall), så betyr det at hver elbil har betalt 25% av en dobbel ladestolpe hvert år - altså, én ladeplass annenhvert år.

Ingen billettautomat, ingen håndheving, - bare gjøre det så enkelt som mulig. Slik Bymiljøetaten i Oslo har gjort i årevis. Med tverrpolitisk enighet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 07. august 2014, klokken 16:37
Synes dette er en merkelig tråd. Det er tydelig at elbilpionerene er vant til til tider med god plass på ladeplassene.
Synes også det er rart at noen hevder at ladbare hybrider og elbiler med store batterier skal vike for de minste elbilene.

Hvis du klikker på "Nick"ene og ser på registeringsdato her på forumet så vil du se at det faktisk er oss elbilpionerene som mener at det først til mølla på ladestasjoner og at hybrider og Tesla har like stor rett til ladeplass som resten 8)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Mippen

#82
Sitat fra: Rio på torsdag 07. august 2014, klokken 19:57
Sitat fra: Mippen på torsdag 07. august 2014, klokken 12:54

Årsavgift for elbiler i forhold til lading hadde lett blitt for komplisert. Hvordan skulle pengene ha blitt fordelt rettferdig? Det er mye lettere at de eksisterende parkeringsetatene tar seg av pengene og overfører de til riktig instans som har med utbygging og vedlikehold av ladeplasser.

Det er da veldig enkelt; man kan velge en av tre modeller:

1) Overføre pengene til kommunen der elbilen er registrert.

2) Overføre pengene til kommunen der elbilens eier jobber.

3) 50% av (1) og 50% av (2).


La oss for enkelthets skyld si at en normalladestolpe koster 12000 kr å montere i gjennomsnitt. Hvis "parkeringsavgiften" er på 3000 kr (igjen, runde tall), så betyr det at hver elbil har betalt 25% av en dobbel ladestolpe hvert år - altså, én ladeplass annenhvert år.

Ingen billettautomat, ingen håndheving, - bare gjøre det så enkelt som mulig. Slik Bymiljøetaten i Oslo har gjort i årevis. Med tverrpolitisk enighet.

Tanken kunne ha vært god den, men tror ikke det er like lett i praksis som tenkt. For å innføre en ny avgift må denne utredes og behandles i ulike instanser. Det er dyrt og bare dette arbeidet ville sikkert ha kostet mer enn en god del ladestasjoner. Til slutt må den godkjennes og hvis den ikke godkjennes med en gang må man gjerne gå den samme runden på nytt. Tror det er lettere å få til en betalingsordning i de enkelte kommunenen da de alt har mandat til å sette i kraft og kreve inn betaling for parkeringstjenester og de fleste har en parkeringsetat. Det eneste er at bystyret/kommunestyret må godkjenne saken. Noe som ikke er en like stor sak som å legge det frem i stortinget.

Hvis avgift så må også være noen byråkrater sentralt som overvåker og tar seg av overføring til de ulike kommunene. De ulike kommunene må også ha folk som jobber med å forvalte pengene. Man må ha et offentlig organ som kan overvåke og se at pengene går til det de er øremerket til. Også har vi vel kanskje denne riksrevisjonen som er kjent for enda mer byråkrati.

Det å dele ut penger etter hvor man jobber eller hvor man bor er ikke en gunstig løsning da det ikke alltid er slik eller slik. Mange steder lader ikke folk i hjemkommunen sin en gang. Selv om jeg jobber i en kommune og jobber i en annen kommune lader jeg ofte mer i helt andre kommuner da jeg bor såpass kort unna jobb og sykler for det meste. En del steder jeg har skullet lade har nesten ikke elbiler og derfor er det ikke stasjoner. Hvordan skal de da få penger til å bygge ut ladestasjoner dersom det ikke er er elbiler i kommunen eller folk som pendler dit for å jobbe? Ladebehovet er der fordi folk må reise gjennom og lade der for å komme seg videre.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på torsdag 07. august 2014, klokken 21:12
Tanken kunne ha vært god den, men tror ikke det er like lett i praksis som tenkt. For å innføre en ny avgift må denne utredes og behandles i ulike instanser. Det er dyrt og bare dette arbeidet ville sikkert ha kostet mer enn en god del ladestasjoner. Til slutt må den godkjennes og hvis den ikke godkjennes med en gang må man gjerne gå den samme runden på nytt. Tror det er lettere å få til en betalingsordning i de enkelte kommunenen da de alt har mandat til å sette i kraft og kreve inn betaling for parkeringstjenester og de fleste har en parkeringsetat. Det eneste er at bystyret/kommunestyret må godkjenne saken. Noe som ikke er en like stor sak som å legge det frem i stortinget.

Hvis avgift så må også være noen byråkrater sentralt som overvåker og tar seg av overføring til de ulike kommunene. De ulike kommunene må også ha folk som jobber med å forvalte pengene. Man må ha et offentlig organ som kan overvåke og se at pengene går til det de er øremerket til. Også har vi vel kanskje denne riksrevisjonen som er kjent for enda mer byråkrati.

Det å dele ut penger etter hvor man jobber eller hvor man bor er ikke en gunstig løsning da det ikke alltid er slik eller slik. Mange steder lader ikke folk i hjemkommunen sin en gang. Selv om jeg jobber i en kommune og jobber i en annen kommune lader jeg ofte mer i helt andre kommuner da jeg bor såpass kort unna jobb og sykler for det meste. En del steder jeg har skullet lade har nesten ikke elbiler og derfor er det ikke stasjoner. Hvordan skal de da få penger til å bygge ut ladestasjoner dersom det ikke er er elbiler i kommunen eller folk som pendler dit for å jobbe? Ladebehovet er der fordi folk må reise gjennom og lade der for å komme seg videre.

Ja, det må godkjennes og vedtas, men det må det jo også hvis ladeplasser for elbil skal avgiftsbelegges. Kommuner kan ikke bare kreve at man må lade for å stå der, eller at man skal betale for å stå der. Så uansett må det regelendringer til. Da mener jeg at det letteste er å ha en sum tilsvarende årsavgift som går uavkortet til normalladeinfrastruktur. Kan ikke bli enklere eller billigere.

Jeg er selvsagt klar over at noen vil parkere i "andre" kommuner, men tenker at jevnt over vil det "gå opp i opp". Dersom det virkelig viser seg å bli et problem så kunne man jo innføre at man kunne "sende" sine penger til en bestemt kommune, men i praksis tror jeg det vil være greit å ha det helt enkelt. Versjon (3) dekker det meste, vil jeg tro.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på torsdag 07. august 2014, klokken 21:47
Sitat fra: Mippen på torsdag 07. august 2014, klokken 21:12
Tanken kunne ha vært god den, men tror ikke det er like lett i praksis som tenkt. For å innføre en ny avgift må denne utredes og behandles i ulike instanser. Det er dyrt og bare dette arbeidet ville sikkert ha kostet mer enn en god del ladestasjoner. Til slutt må den godkjennes og hvis den ikke godkjennes med en gang må man gjerne gå den samme runden på nytt. Tror det er lettere å få til en betalingsordning i de enkelte kommunenen da de alt har mandat til å sette i kraft og kreve inn betaling for parkeringstjenester og de fleste har en parkeringsetat. Det eneste er at bystyret/kommunestyret må godkjenne saken. Noe som ikke er en like stor sak som å legge det frem i stortinget.

Hvis avgift så må også være noen byråkrater sentralt som overvåker og tar seg av overføring til de ulike kommunene. De ulike kommunene må også ha folk som jobber med å forvalte pengene. Man må ha et offentlig organ som kan overvåke og se at pengene går til det de er øremerket til. Også har vi vel kanskje denne riksrevisjonen som er kjent for enda mer byråkrati.

Det å dele ut penger etter hvor man jobber eller hvor man bor er ikke en gunstig løsning da det ikke alltid er slik eller slik. Mange steder lader ikke folk i hjemkommunen sin en gang. Selv om jeg jobber i en kommune og jobber i en annen kommune lader jeg ofte mer i helt andre kommuner da jeg bor såpass kort unna jobb og sykler for det meste. En del steder jeg har skullet lade har nesten ikke elbiler og derfor er det ikke stasjoner. Hvordan skal de da få penger til å bygge ut ladestasjoner dersom det ikke er er elbiler i kommunen eller folk som pendler dit for å jobbe? Ladebehovet er der fordi folk må reise gjennom og lade der for å komme seg videre.

Ja, det må godkjennes og vedtas, men det må det jo også hvis ladeplasser for elbil skal avgiftsbelegges. Kommuner kan ikke bare kreve at man må lade for å stå der, eller at man skal betale for å stå der. Så uansett må det regelendringer til. Da mener jeg at det letteste er å ha en sum tilsvarende årsavgift som går uavkortet til normalladeinfrastruktur. Kan ikke bli enklere eller billigere.

Jeg er selvsagt klar over at noen vil parkere i "andre" kommuner, men tenker at jevnt over vil det "gå opp i opp". Dersom det virkelig viser seg å bli et problem så kunne man jo innføre at man kunne "sende" sine penger til en bestemt kommune, men i praksis tror jeg det vil være greit å ha det helt enkelt. Versjon (3) dekker det meste, vil jeg tro.

Kommunene har alt mandat til å kreve inn betaling for parkering og tror ikke det skal så mye til for å innføre delvis betaling for elbiler. I Bergen var det akkurat oppe denne problemstillingen men det ble nedstemt så ble ikke noe av det. En ting er også å betale for parkering, men det andre er å betale for ladingen. En elbil står i utgangspunktet gratis men det er ikke påbudt å gi de gratis lading. Derfor skal det være en smal sak at parkeringsetaten i kommunen tar betalt for lading på de offentlige plassene og tar ansvaret med å bruke pengene på nye ladeplasser og vedlikehold siden de alt jobber med parkeringstilbud.

På små steder med små eller ingen ladeplasser, og behov for hurtiglading pluss vanlig lading blir det ikke nok penger til å finansiere dette hvis det ikke er nok elbiler i kommunen eller som pendler dit. Hvis alle som i stedet reiser gjennom kommunen betaler for ladingen vil inntekten bli høyere.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på torsdag 07. august 2014, klokken 22:17
Kommunene har alt mandat til å kreve inn betaling for parkering og tror ikke det skal så mye til for å innføre delvis betaling for elbiler. I Bergen var det akkurat oppe denne problemstillingen men det ble nedstemt så ble ikke noe av det. En ting er også å betale for parkering, men det andre er å betale for ladingen. En elbil står i utgangspunktet gratis men det er ikke påbudt å gi de gratis lading. Derfor skal det være en smal sak at parkeringsetaten i kommunen tar betalt for lading på de offentlige plassene og tar ansvaret med å bruke pengene på nye ladeplasser og vedlikehold siden de alt jobber med parkeringstilbud.

På små steder med små eller ingen ladeplasser, og behov for hurtiglading pluss vanlig lading blir det ikke nok penger til å finansiere dette hvis det ikke er nok elbiler i kommunen eller som pendler dit. Hvis alle som i stedet reiser gjennom kommunen betaler for ladingen vil inntekten bli høyere.


Nei, det er faktisk lovfestet i "Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr":

Sitat§ 8a.Avgiftsfri parkering for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn

Elektrisk og hydrogendrevet motorvogn kan, på plass der det er innført avgiftsparkering etter § 2, parkeres uten at det betales avgift.

På plasser med tidsbegrensning, må urskive brukes for å dokumentere at parkering skjer i henhold til tidsbegrensningen.

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1993-10-01-921/KAPITTEL_3#%C2%A78a

Og selv om de kan ta betalt for lading, så kan de ikke kreve at man lader. Alle elbiler og hydrogenbiler har rett til å stå der gratis, enten kommunen liker det eller ei.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på torsdag 07. august 2014, klokken 22:22
Sitat fra: Mippen på torsdag 07. august 2014, klokken 22:17
Kommunene har alt mandat til å kreve inn betaling for parkering og tror ikke det skal så mye til for å innføre delvis betaling for elbiler. I Bergen var det akkurat oppe denne problemstillingen men det ble nedstemt så ble ikke noe av det. En ting er også å betale for parkering, men det andre er å betale for ladingen. En elbil står i utgangspunktet gratis men det er ikke påbudt å gi de gratis lading. Derfor skal det være en smal sak at parkeringsetaten i kommunen tar betalt for lading på de offentlige plassene og tar ansvaret med å bruke pengene på nye ladeplasser og vedlikehold siden de alt jobber med parkeringstilbud.

På små steder med små eller ingen ladeplasser, og behov for hurtiglading pluss vanlig lading blir det ikke nok penger til å finansiere dette hvis det ikke er nok elbiler i kommunen eller som pendler dit. Hvis alle som i stedet reiser gjennom kommunen betaler for ladingen vil inntekten bli høyere.


Nei, det er faktisk lovfestet i "Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr":

Sitat§ 8a.Avgiftsfri parkering for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn

Elektrisk og hydrogendrevet motorvogn kan, på plass der det er innført avgiftsparkering etter § 2, parkeres uten at det betales avgift.

På plasser med tidsbegrensning, må urskive brukes for å dokumentere at parkering skjer i henhold til tidsbegrensningen.

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1993-10-01-921/KAPITTEL_3#%C2%A78a

Og selv om de kan ta betalt for lading, så kan de ikke kreve at man lader. Alle elbiler og hydrogenbiler har rett til å stå der gratis, enten kommunen liker det eller ei.

Nei, men elbilene står gratis på kommunale plasser men det betyr ikke at de kan stå gratis på en ladeplass uten å lade. I Bergen er det flere kommunale parkeringshus og bare 3 av de er gratis for elbiler. Minst 1 krever betaling. Ellers er gateparkering gratis.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på torsdag 07. august 2014, klokken 22:34
Nei, men elbilene står gratis på kommunale plasser men det betyr ikke at de kan stå gratis på en ladeplass uten å lade. I Bergen er det flere kommunale parkeringshus og bare 3 av de er gratis for elbiler. Minst 1 krever betaling. Ellers er gateparkering gratis.

Det betyr at de står gratis på plasser som ikke er privatrettslig håndhevet - f. eks. at kommunen bruker Q-park til å omgå regelverket i en fjellhall. Men jo, de kan stå gratis på offentlig ladeplasser ("gateparkering") uten å lade inntil lovverket blir endret.

Ergo må det en lovendring til for å endre dette, og da kan man (for å gå tilbake til hvordan man får utbygget en bedre ladeinfrastruktur) like gjerne endre lovverket til å si at elbiler betaler en "ladeinfrastrukturavgift" tilsvarende årsavgift, og denne brukes uavkortet til normalladeinfrastruktur.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).


Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA