Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sakteladende biler på 22 kW Type 2

Startet av HenrikC, tirsdag 19. august 2014, klokken 18:18

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 06. august 2014, klokken 19:32
Sitat fra: Mippen link=topic=15724.msg244182#msg244182
Dessverre så ser det kanskje ut som det kan bli løsningen - pluss det å bygge flere ladeplasser.
/quote]

Så lenge det er mangel på ladeplasser er dette den eneste fornuftige løsningen.
Et stort problem er imidlertid betalingen, da kommunene fortsatt ikke har en mobil-app eller annen online-betaling for parkering...


Thomas

Ja, det kan bli en utfordring. Enn så lenge får man bare gjøre det beste ut av det og bruke sunn fornuft.

Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 06. august 2014, klokken 19:16
Hvis de derimot måtte betale på ladeplasser (mens det var gratis på parkeringsplasser) vill problemet bli løst over natten.

Enig. Ladeplasser bør være for dem som trenger lading.  Personer som bor i 4. etasje har like mye bruk for elbil som de som har egen garasje med innlagt strøm, og begge har like stor evne til å betale for egen lading. Derfor trengs offentlig tilgjengelige ladestasjoner.  Ved å innføre betaling for lading bidrar brukerne til å betale for drift og videre utbygging av tjenesten, man unngår beskyldninger om at elbilister skal ha alt gratis, og man styrer unna diskusjoner om hvem som har mest bruk for/fortjener å bruke ladeplassene siden det blir en tjeneste man betaler for på lik linje med andre brukere.

Å få på plass en feilfri betalingsløsning som gjelder for hele landet er dessuten sikkert gjort i en fei.  ;D

Electrix

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 06. august 2014, klokken 19:47
Å få på plass en feilfri betalingsløsning som gjelder for hele landet er dessuten sikkert gjort i en fei.  ;D
En liten endring I lovverket er egentlig alt som skal til for å endre store deler av problemet. Elbiler er ikke fritatt parkeringsavgift på ladeplasser. Men dette kan man vel egentlig ikke endre før 2017 og I tillegg kompliserer det regelverket ennå mer.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Mippen

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 06. august 2014, klokken 19:47
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 06. august 2014, klokken 19:16
Hvis de derimot måtte betale på ladeplasser (mens det var gratis på parkeringsplasser) vill problemet bli løst over natten.

Enig. Ladeplasser bør være for dem som trenger lading.  Personer som bor i 4. etasje har like mye bruk for elbil som de som har egen garasje med innlagt strøm, og begge har like stor evne til å betale for egen lading. Derfor trengs offentlig tilgjengelige ladestasjoner.  Ved å innføre betaling for lading bidrar brukerne til å betale for drift og videre utbygging av tjenesten, man unngår beskyldninger om at elbilister skal ha alt gratis, og man styrer unna diskusjoner om hvem som har mest bruk for/fortjener å bruke ladeplassene siden det blir en tjeneste man betaler for på lik linje med andre brukere.

Å få på plass en feilfri betalingsløsning som gjelder for hele landet er dessuten sikkert gjort i en fei.  ;D


Ja, det er sikkert lurt. Som du sier så er det sikkert "gjort i en fei". Det vil si at det kan ta en stund før det er på plass og det er ikke sikkert alle henger seg på. Vil sikkert se at enkelte firma og butikker vil lokke kunder med gratis strøm, men så lenge de offentlige ladestasjonene må betales litt for og det er nok av de så vil forhåpentligvis alle som trenger å lade få lade. Slik det er nå blir det en skjevfordeling. De som ikke kan ha lader hjemme bruker offentlige plasser som gratis parkering og gratis strøm slik at andre ikke får lade. Hybridbil-eiere får sinte elbileiere mot seg siden de lader på plasser som er gratis for elbiler. Hvis folk betaler for å lade blir det litt anderledes. Så ja, tror det hadde løst floken litt.
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

Sitat fra: Elmo på tirsdag 05. august 2014, klokken 20:25
Unnskyld uttrykket, men nå er du på bærtur Mippen. 
Her er reglene som gjelder i Oslo, og jeg mener de er avskrift av generelle regler.
Sitat fra: http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/elbilparkering/
Normalt kan hybridbiler kun parkere på plasser skiltet for Ladbar motorvogn, men frem til alle plasser blir omskiltet kan de også parkere på plasser for El-motorvogn.
Ladbare hybridbiler må alltid lades, slik at våre trafikkbetjenter ser at kjøretøy er ladbart. På kommunale avgiftsplasser må ladbare hybridbiler betale parkeringsavgift. Dersom det er skiltet Ladbar hybrid mot avgift må du betale på nærmeste automat.

Som du ser kan ladebare hybrider benytte alle elbil(lade)plasser, men de på være plugget inn. Årsaken til at de må lade (være plugget inn) er kun for at parkeringsvaktene skal se at de er ladbare.

Jeg er ingen prinsipiell forskjell i at en ladebar hybrid eller en Tesla LADER på elbilplass enn at du med din Leaf gjør det.
Dere har alle uendelig rekkevidde i forhold til meg med min gamle PSA classic.

Hvis din logikk skulle gjelde så burde ladeplassene være forbeholdt elbiler med kortere enn 8 mils rekkevidde.
Jeg syns ikke Mippen er på bærtur.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Rio

Igjen, den åpenbare løsningen er å bygge ut infrastrukturen for normallading.

Dersom alle elbiler betalte det samme som årsavgiften som "parkeringsfond", så ville vi hatt mer enn nok normalladeplasser for alle innen kort tid.

I stedet for å "krangle" om hvem som skal få parkere, hvem som har "prioritet", så burde vi heller sørge for at nok ladeplasser faktisk kom på plass. Da kan både de som bo i byene lade, og de som kjører inn i byen for å jobbe, også lade.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på torsdag 07. august 2014, klokken 01:12
Igjen, den åpenbare løsningen er å bygge ut infrastrukturen for normallading.

Dersom alle elbiler betalte det samme som årsavgiften som "parkeringsfond", så ville vi hatt mer enn nok normalladeplasser for alle innen kort tid.

I stedet for å "krangle" om hvem som skal få parkere, hvem som har "prioritet", så burde vi heller sørge for at nok ladeplasser faktisk kom på plass. Da kan både de som bo i byene lade, og de som kjører inn i byen for å jobbe, også lade.

Der har alt vær prøvd mange ganger med eksempelvis bompenge finansiering av veier. Dessverre går en stor andel av pengene bort i administrasjon og ikke til formålet. Tidligere ble det også sagt at veiavgiften skulle gå til vei, men i stedet byttet den navn til årsavgift og er en ren inntek for staten - og går til stort sett andre ting. Poenget er at avgifter er ikke alltid løsningen. Tror derfor betaling for lading er en enklere og bedre løsning da ladebehovet ikke akkurat kommer til å bli mindre og man betaler direkte til formålet. Vi trenger et bedre ladenett og gjerne en eller flere hurtigladere på de fleste bensinstasjoner. Hvorfor ikke lade der man ellers fyller bensin? Vi trenger også normal ladere slik at folk kan parkere og lade mens de er på jobb, handler mm.

Mye tyder likevel på at bilparken vil øke mye mer enn ladestasjonene, så vi må nok forvente enda mer press på ladestasjonene i tiden som kommer. Derfor er det spesielt viktig å ta hensyn til hverandre og ikke lade med mindre det er helt nødvendig. Dersom mulig lade på andre tider for å unngå mest mulig kø. Nå snakker jeg både om elbiler og hybrider. Håper også flere kommersielle aktører satser på lading. Ofte er de flinkere til å bygge ut slike ladenettverk enn det offentlige er. Utfordringen er at de nok ønsker å tjene penger på dette. Noe som ikke er så lett med lave ladepriser da investeringene er store og inntjeningen er liten. Derfor er det kanskje lurt å i større grad få med handelstaden på dette da folk gjerne ligger igjen noen kr hvis de lader på butikken eller kjøpesenteret.

Slik det er nå må en bruke hodet og hjelpe hverandre. Så får vi håpe det blir gjort grep for å gjøre ladesituasjonen lettere for alle.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Ingen benekter man skal hjelpe hverandre, men det burde man gjøre allerede, og det funker ikke så veldig bra, for hvis man bare ha noen få som ikke er "med", så bryter frivillighetssystemet sammen, dessverre.

Joda, noe av pengene hadde sikkert gått til administrasjon, men det hadde jo vært det samme dersom det var betaling for de få ladestasjonene som er der nå. Og mange av dem er jo ikke i nærheten av betalingsautomater. Osv.

En utvidelse av "Oslo-ordningen" - stor utrulling av gratis ladestasjoner - vil være den beste måten å få flere fossilbilister over på elbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Og en ting til: det vil koste LANGT mer å administrere et betalsystem (som skal betales, vedlikeholdes, automater skal settes opp, papir skal inn i automaten, faktureres, osv osv), enn det vil koste å si til Tollvesenet at de skal kreve inn "årsavgift" fra biler som begynner med EL, og sende pengene til kommunen eierne bor i, eller jobber i.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Electrix

Sitat fra: Rio på torsdag 07. august 2014, klokken 09:50
Og en ting til: det vil koste LANGT mer å administrere et betalsystem (som skal betales, vedlikeholdes, automater skal settes opp, papir skal inn i automaten, faktureres, osv osv), enn det vil koste å si til Tollvesenet at de skal kreve inn "årsavgift" fra biler som begynner med EL, og sende pengene til kommunen eierne bor i, eller jobber i.
Å true med "kollektiv avstraffelse" som å innføre årsavgift hvis folk ikke klarer å fordele plassene best mulig mellom seg vil nok ikke føre til noen forbedring.

Man bør enten endre til at det er "ladeplikt" på slike plasser eller innføre vanlig parkeringsavgift på plasser med strøm, men fremdeles forbeholde de for ladbar motorvogn.

Det vil nok også føre til at andre parkeringsanlegg legger opp mer strøm for å tiltrekke seg biler som trenger lading, nå er det ingen vits pga at ingen elbiler betaler for parkering uansett.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Rio

Sitat fra: Electrix på torsdag 07. august 2014, klokken 10:00
Sitat fra: Rio på torsdag 07. august 2014, klokken 09:50
Og en ting til: det vil koste LANGT mer å administrere et betalsystem (som skal betales, vedlikeholdes, automater skal settes opp, papir skal inn i automaten, faktureres, osv osv), enn det vil koste å si til Tollvesenet at de skal kreve inn "årsavgift" fra biler som begynner med EL, og sende pengene til kommunen eierne bor i, eller jobber i.
Å true med "kollektiv avstraffelse" som å innføre årsavgift hvis folk ikke klarer å fordele plassene best mulig mellom seg vil nok ikke føre til noen forbedring.

Man bør enten endre til at det er "ladeplikt" på slike plasser eller innføre vanlig parkeringsavgift på plasser med strøm, men fremdeles forbeholde de for ladbar motorvogn.

Det vil nok også føre til at andre parkeringsanlegg legger opp mer strøm for å tiltrekke seg biler som trenger lading, nå er det ingen vits pga at ingen elbiler betaler for parkering uansett.

Hvorfor skal man ha et dyrt og komplisert system, fremfor å gjøre det enkelt og billig?

Joda, det er helt sikkert noen som aldri parkerer på offentlig gate, og det er noen som betaler skatt som går til barnehager uten at de har barn der, men slikt jevner seg ut.

En "ladeplikt" fungerer aldri (det er umulig å håndheve), og en parkeringsavgift vil gjøre det umulig for en normal elbileier å lade når han/hun kommer hjem, for så å måtte ut hver kveld for å flytte bilen, for ikke å betale for hele natten. (Og hvis det ikke er betaling om natten, så vil jo folk bare stå der.)

Det eneste jeg kan se avhjelper situasjonen er en stor utbygging av normalladeplasser, finansiert gjennom en slags årlig avgift. Da vil hver elbilist bidra med f. eks. 0,25 laderpunker i året. Det løser problemet innen få år.

Ikke gjør det dyrere og mer komplisert enn det behøver å være.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

el-snorre

Elbilforeningens generelle politikk på dette er at ladbare biler, uavhengig om de er elbiler eller ladehybrid, skal kunne lade på ladeplass.
God etikette, utover at man faktisk lader på ladeplass, er om mulig å flytte bilen når lading er fullført og det er press på ladeplassene.

Man kan si at en ladbarhybrid riktig nok ikke bør ta siste plassen, men det kan like fult hende at han kom først når en tom elbilist kommer. Derfor er det viktigere å ha fokuset på at det må bygges nok infrastruktur, enn å lage dette for komplisert. Her spørs det nok om vi må gå på noen kompromisser, hvor vi for eksempel må godta betaling for parkering gjennom lading eller noe.  >:( Årsavgift som øremerkes har jeg liten tro på, da Finsnsdepartementet tradisjonelt ikke vil ha slike løsninger.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Rio

Sitat fra: el-snorre på torsdag 07. august 2014, klokken 10:15
Årsavgift som øremerkes har jeg liten tro på, da Finsnsdepartementet tradisjonelt ikke vil ha slike løsninger.

Vi har da fått til det vi ønsket før! :D

Jeg tenkte ikke på det som en Årsavgift, men man kan kalle det en "Parkeringsavgift for ladbare biler", hvor pengene går nettopp til å bygge ut normalladeinfrastrukturen.

Jeg tenker at poenget må være at flest mulig av de som nå må bruke fossilbil til å pendle (f. eks. til Oslo) går over til elbil. Hva skal til for at det skal skje? Jo, at de føler de er "garantert" en ladeplass (slik at de kan komme hjem igjen) i nærheten av der de jobber.

Et alternativ er selvsagt en oblat (på samme måte som for piggdekk), men det er nok mindre innbringende, og mye dyrere å administrere og håndheve.

Jeg liker enkle og billige løsninger. :)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: el-snorre på torsdag 07. august 2014, klokken 10:15
Elbilforeningens generelle politikk på dette er at ladbare biler, uavhengig om de er elbiler eller ladehybrid, skal kunne lade på ladeplass.
God etikette, utover at man faktisk lader på ladeplass, er om mulig å flytte bilen når lading er fullført og det er press på ladeplassene.

Man kan si at en ladbarhybrid riktig nok ikke bør ta siste plassen, men det kan like fult hende at han kom først når en tom elbilist kommer. Derfor er det viktigere å ha fokuset på at det må bygges nok infrastruktur, enn å lage dette for komplisert. Her spørs det nok om vi må gå på noen kompromisser, hvor vi for eksempel må godta betaling for parkering gjennom lading eller noe.  >:( Årsavgift som øremerkes har jeg liten tro på, da Finsnsdepartementet tradisjonelt ikke vil ha slike løsninger.

Enig :)


Sitat fra: Rio på torsdag 07. august 2014, klokken 10:30
Sitat fra: el-snorre på torsdag 07. august 2014, klokken 10:15
Årsavgift som øremerkes har jeg liten tro på, da Finsnsdepartementet tradisjonelt ikke vil ha slike løsninger.

Vi har da fått til det vi ønsket før! :D

Jeg tenkte ikke på det som en Årsavgift, men man kan kalle det en "Parkeringsavgift for ladbare biler", hvor pengene går nettopp til å bygge ut normalladeinfrastrukturen.

Jeg tenker at poenget må være at flest mulig av de som nå må bruke fossilbil til å pendle (f. eks. til Oslo) går over til elbil. Hva skal til for at det skal skje? Jo, at de føler de er "garantert" en ladeplass (slik at de kan komme hjem igjen) i nærheten av der de jobber.

Et alternativ er selvsagt en oblat (på samme måte som for piggdekk), men det er nok mindre innbringende, og mye dyrere å administrere og håndheve.

Jeg liker enkle og billige løsninger. :)

Årsavgift for elbiler i forhold til lading hadde lett blitt for komplisert. Hvordan skulle pengene ha blitt fordelt rettferdig? Det er mye lettere at de eksisterende parkeringsetatene tar seg av pengene og overfører de til riktig instans som har med utbygging og vedlikehold av ladeplasser.
Fremtiden er elektrisk.

Cowboystrekk

http://www.clasohlson.com/no/Grenkabel-3-veis,-IP44/Pr365493000 Jeg bruker alltid en sånn :) Noen ganger har jeg opplevd at andre elbileiere kobler seg på sammen med meg, har jo tross alt 3 støpsel på den og ennå ikke opplevd at noen har tatt ut min kabel :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA