Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sakteladende biler på 22 kW Type 2

Startet av HenrikC, tirsdag 19. august 2014, klokken 18:18

« forrige - neste »

Elmo

#45
Sitat fra: Rio på onsdag 06. august 2014, klokken 09:50
Sitat fra: 02jan på onsdag 06. august 2014, klokken 09:37
Trodde ladestasjoner var forbeholdt de som var på gjennomreise og ikke gratis påfyll av strøm elbil eiere lokalt ?
Selvsagt ikke. Oslo kommunes hovedplikt er å tilrettelegge for Oslos borgere, for eksempel. Prioriteten er å sette opp ladestasjoner i boligområder rundt i byen, slik at beboere kan lade bilen.

Faktisk så er Oslo kommunes uttalte policy at de etablerer ladestasjoner for at folk som bor i byen (feks i 4.etg) og ikke har mulighet for å lade fra eget anlegg også skal kunne ha elbil.

Sitat fra: 02jan på onsdag 06. august 2014, klokken 09:37
Trodde ladestasjoner var forbeholdt de som var på gjennomreise og ikke gratis påfyll av strøm elbil eiere lokalt ?

Enkelte ladeplasser i Oslo sentrum er beregnet for dette. De har kortere makstid, ofte bare 2-3 timer.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Mippen

#46
Jeg sier ikke at hybrider ikke skal få lade men at det er viktig å bruke skjønn og ikke stå på retten sin hvis man ikke sårt trenger strøm. Kommer man til en tom ladeplass og det er flere ledige stasjoner så go for it. Litt mer kritisk til det hvis hybrideieren benytter seg av de mest populære ladeplassene midt i rushet. Stasjonene er der for å gi strøm til biler som trenger det slik at de kan komme seg videre. Ikke bare for å dele ut gratis strøm. Det er en del mennesker som bor litt utenfor byene og trenger strøm for å komme seg hjem igjen eller videre. Da er en parkeringsplass med ladetilgang alfa o mega. Det er ikke alle plasser hvor hurtiglader er tilgjengelig innenfor ruten og for å komme seg dit bruker man også bare mer strøm og tid. En hybrid trenger strengt tatt ikke strøm for å komme seg avgårde. Det er bare en ekstra bonus. Derfor er det kanskje litt moralsk å vurdere først hvor man kan lade bilen før man lader slik at det ikke blir problemer for andre.  Nå i ferien for eksempel har jeg måtte lade en time eller to på vanlig ladestasjon for å være sikker på at jeg har nok strøm til å komm meg videre til neste hurtiglader.

Man  kan naturligvis ikke vite alltid om det kommer noen som trenger strøm. Det er helt umulig... Kommer man til et sted hvor det vanligvis er få biler og du parkerer bilen og det er nesten tomt, så er det fullt med biler når du kommer tilbake - det har man ikke noen garanti for. Men man kan sjekke på forhånd hvor det er mest trøkk og forsøke å unngå de plassene når det er mest elbiler som bruker de og sårt trenger strøm.


Å trekke ut kabelen til andre elbiler er i utgangspunktet ikke greit, men hvis det står en bil på lading og man ser denne er full og har stått der lenge, og ikke noen eier er å se så tenker jeg det må være greit. Har ikke gjort dette selv men har vært nære på en gang da det var en bil som hadde parkert på hurtigladeren og føreren var ikke å se selv 30 minutter etter den var ferdig. Til slutt var det 3 leaf som ventet på strøm. Jeg orket ikke å vente lenger så kjørte hjem siste stykket med litt rekkeviddeangst. Kom meg heldigvis akkurat hjem.


Når det gjelder ulike parkeringsplasser og ladeplasser så er praksis noe ulikt. Noen steder er det tidsbegrenset parkering for å få litt flyt i ladingen. Andre steder er plassene mer tiltenkt beboere. Andre steder igjen er det ikke noe spesielt. Uansett er det viktig å dele og la de som trenger strøm slippe til.

Fremtiden er elektrisk.

Lars C. Krogenæs

Ladbare hybrider og elbiler har selvfølgelig like stor rett til å lade!

I sentrale strøk er det alltid manko på plasser. Fordelen med plugg-inn hybridene er ihvertfall at de må betale for å stå på ladeplassene til kommunen, og dermed står man ikke der unødig.

Har du plugg-inn hybrid gjør du oss alle en tjeneste ved å kjøre på ren strøm. Da blir det mindre forurensing, noe som kommer alle til gode.

Problemet er mye større med alle elbilene som bruker ladeplassene som en behagelig parkeringsplass uten at de gidder/ har behov for å lade.

Som sosialøkonom mener jeg vi må ta i bruk et effektivt verktøy som regulerer dette, nemmlig betaling for alle ladbare biler på ladeplasser. Da vil unødig okkupering av ladeplassene reduseres drastisk, og vi får et system der de som faktisk trenger strøm får tilgang. Samtidig må parkering på vanlige offentlige parkeringsplasser forbli gratis.

Så mener jeg det bør innføres tidbegrensning på ladeplassene i "sentrum" der er det ingen beboere og man kan da få sirkulasjon på ladeplassene slik at flere kan benytte seg av dem.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Mippen

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 06. august 2014, klokken 15:35
Ladbare hybrider og elbiler har selvfølgelig like stor rett til å lade!

I sentrale strøk er det alltid manko på plasser. Fordelen med plugg-inn hybridene er ihvertfall at de må betale for å stå på ladeplassene til kommunen, og dermed står man ikke der unødig.

Har du plugg-inn hybrid gjør du oss alle en tjeneste ved å kjøre på ren strøm. Da blir det mindre forurensing, noe som kommer alle til gode.

Problemet er mye større med alle elbilene som bruker ladeplassene som en behagelig parkeringsplass uten at de gidder/ har behov for å lade.

Som sosialøkonom mener jeg vi må ta i bruk et effektivt verktøy som regulerer dette, nemmlig betaling for alle ladbare biler på ladeplasser. Da vil unødig okkupering av ladeplassene reduseres drastisk, og vi får et system der de som faktisk trenger strøm får tilgang. Samtidig må parkering på vanlige offentlige parkeringsplasser forbli gratis.

Så mener jeg det bør innføres tidbegrensning på ladeplassene i "sentrum" der er det ingen beboere og man kan da få sirkulasjon på ladeplassene slik at flere kan benytte seg av dem.

Lars

Ganske enig med deg, men til det skjer syns jeg man kan bruke litt skjønn og gjerne unngå de plassene som er mest trøkk på for å bevare freden. :)
Fremtiden er elektrisk.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Mippen på onsdag 06. august 2014, klokken 15:40
Ganske enig med deg, men til det skjer syns jeg man kan bruke litt skjønn og gjerne unngå de plassene som er mest trøkk på for å bevare freden. :)

Her er det elbilistene som må roe seg noen hakk ned.

Dette blir jo som at det er greit å gå bananas hvis en leaf har ladet mer enn det den trenger for å komme seg til nærmeste hurtiglader.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

pottle

#50
Offentlige Ladestasjoner/-steder har blitt et knapphetsgode. Det er bare å finne seg i at du ikke kan lade på en offentlig stolpe. Selv ikke på kjøpesenter. En kan ikke forvente å finne ladestasjon som er tilgjengelig, fordi det daglig kommer 43 flere elbiler på vegen (samt noen PHEV-er).

Jeg synes det er unødvendig å bruke masse tid og krefter på å disse en stakkars hybrid, når grunnen til misnøyen ligger ett helt annet sted: "Ladesituasjonen" vil bare bli verre og verre for elbilistene og det nytter iallefall ikke å klage mer på dette i framtiden. Kapasiteten er vel kanskje allerede nådd og en må belage seg på å saktelade kun hjemme.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Mippen

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 06. august 2014, klokken 15:57
Sitat fra: Mippen på onsdag 06. august 2014, klokken 15:40
Ganske enig med deg, men til det skjer syns jeg man kan bruke litt skjønn og gjerne unngå de plassene som er mest trøkk på for å bevare freden. :)

Her er det elbilistene som må roe seg noen hakk ned.

Dette blir jo som at det er greit å gå bananas hvis en leaf har ladet mer enn det den trenger for å komme seg til nærmeste hurtiglader.

Lars

Jeg er rolig jeg. Har aldri kjeftet på en annen bilfører selv om jeg ikke alltid er enig, men syns fortsatt det er viktig å ta hensyn til andre. Lader aldri mer enn jeg trenger og prater med andre elbiler som eventuelt kommer for å avtale med de. Fungerer helt utmerket. Bedre det enn folk som kjører solo løp og bare tenker på seg selv.
Fremtiden er elektrisk.

Electrix

Hvis man ikke skal prate om hva som er lov, men om hva som er moralsk og etisk rett så blir vel lista omtrent slik med den verste først:

1 Fossilbiler
2 Elbiler som bare lader fordi det er gratis eller for syns skyld.
3 Elbiler som ikke lader.
4 Hybrider som lader for å kjøre elektrisk
5 Elbiler som må lade for å rekke frem.

Noen er sikkert uenige I rangeringen av 2&3, men nr 2 belaster eieren av anlegget med ekstra strømutgifter så de er egentlig verre.

1-3 utgjør nok den aller største gruppen og fjernes ved innføring av betaling eller andre ordninger som gjør ladeplassene litt mer ugunstige.

Men slik det er nå er det lover og regelverk som bestemmer og vi skal heller være forsiktige med å lage og forsøke å håndheve egne regler. Da er det bedre å informere eier av anlegget om hvordan man best løser situasjonen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: pottle på onsdag 06. august 2014, klokken 16:20
Offentlige Ladestasjoner/-steder har blitt et knapphetsgode. Det er bare å finne seg i at du ikke kan lade på en offentlig stolpe. Selv ikke på kjøpesenter. En kan ikke forvente å finne ladestasjon som er tilgjengelig, fordi det daglig kommer 43 flere elbiler på vegen (samt noen PHEV-er).

Jeg synes det er unødvendig å bruke masse tid og krefter på å disse en stakkars hybrid, når grunnen til misnøyen ligger ett helt annet sted: "Ladesituasjonen" vil bare bli verre og verre for elbilistene og det nytter iallefall ikke å klage mer på dette i framtiden. Kapasiteten er vel kanskje allerede nådd og en må belage seg på å saktelade kun hjemme.

Jeg må si meg helt enig. Å legge ut på tur med elbil der man baserer seg på å kunne saktelade på kjøpesenter eller gateparkering i sentrum for å komme hjem igjen vil bli stor risikosport. Jeg ser heller for meg at slike 16A ladepunkter i hovedsak bør brukes av plug-in hybridene, slik at de kan kjøre mest mulig på strøm. Elbil bør man kjøpe med såpass grei rekkevidde at man klarer den daglige rutinen uten offentlig saktelading. Må man lade på jobb bør man jobbe for enten reserverte plasser eller utbygging av nok ladeplasser til alle der.

Å prøve å jage bort PHEVene fra ladeplassene synes jeg er en særdeles dårlig ide. Det er viktig å få ladet disse så ofte som mulig.

Forøvrig mener jeg parkering på ladeplass uten ladekabel tilkoblet bør forbys.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

#54
Ja, det er for få ladestasjoner og det er ikke noen som jager noen bort fra ladestasjonene. Målet med å bygge ladestasjoner er å få flest mulig til å reise miljøvennlig. En elbil er 100% elektrisk og må ha strøm for å komme seg avgårde. Man bør helst ha lademuligheter hjemme, eller en form for fast ladeplass eller lignende. Samme med hybrider. Målet er også at hybridbiler skal kjøre mest mulig på strøm og da må det legges til rette for det. Det må derfor flere stasjoner til. Jeg syns imidlertid at til det skjer må alle være fleksibel og ta hensyn. Hvis en med hybridbil lader på et sted man vet det er trangt om plassene til vanlige elbiler så er det dumt. Men det er ikke ulovlig. Derfor er det viktig å tenke litt før man handler. Jeg opplever det ikke som et stort problem ennå, men det kan fort bli det, og som trådstarter har opplevd er det noen plasser det er en utfordring. Hurtiglading til elbiler er også en dårlig løsning da det sliter unødig på batteriet. Hvis man skal til byen eller på et kjøpesenter er det greit å kunne lade mens man gjør noe annet. På hurtigladeren er det ofte begrenset med muligheter og det tar unødvendig mer tid og er ikke bra for bilen hver dag.

Dessverre har ikke alle råd til å kjøpe en elbil med lang rekkevidde eller en dyr hybridbil. En elbil er billig og miljøvennlig. Minuset er den korte rekkevidden. Alternativet for mange er enten en brukt fossilbil eller en ny elbil type leaf eller en Trilling. Blir nok tms på ut etter hvert for det blir stress å lade så mange ganger på langtur. Overlever litt til men presset på de få ladestasjonene både vanlig og hurtig er alt for stort mange plasser.




Fremtiden er elektrisk.

cra

Sitat fra: Electrix på onsdag 06. august 2014, klokken 16:47
Noen er sikkert uenige I rangeringen av 2&3, men nr 2 belaster eieren av anlegget med ekstra strømutgifter så de er egentlig verre.

Jeg er definitivt en av dem. Nr 3 bruker i det minste plassen til det den er tiltenkt, nemlig å lade. Det er mer enn nr 2 kan skilte med. Sånn sett burde rekkefølgen være 3, 1, 2, 4, 5, siden elbilister burde vite bedre, mens fossilbilisten til nød kan skryte på seg uvitenhet.

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. august 2014, klokken 17:01
Forøvrig mener jeg parkering på ladeplass uten ladekabel tilkoblet bør forbys.

Helt enig!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Latsabber som bruker ladeplasser som parkeringsplass orker å plugge i ladekabelen, så det løser neppe problemet.
Hvis de derimot måtte betale på ladeplasser (mens det var gratis på parkeringsplasser) vill problemet bli løst over natten. Vi så jo hvordan køen på hurtigladerene forsvant når de innførte betaing...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Småfly

#57
Var en tur på teknisk museum, kjørt 11 mil og satset på å lade der før hjemturen igjen. Er 4 ladeplasser, 2 av de virket ikke og på de to siste sto en leaf og en hybrid.
Ble litt småvarm når en hybrid opptok 1 av 2 ladeplasser. Kan jo ikke si noe på det, men tror en slik bil gjerne blir stående hele dagen selvom den kanskje er fulladet på tre timer. Observerte flere andre elbiler også som gjerne skulle hatt en plass.
Kjørte bare innom en hurtiglader på vei hjem så det var ikke noe stress for min del. Men synes det er litt kjipt at hybridene skal begynne å fylle opp de få plassene som er. Bedre å kunne basere seg på saktelading når man er et sted noen timer enn hurtigladere som man aldri vet når virker....

Mippen

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 06. august 2014, klokken 19:16
Latsabber som bruker ladeplasser som parkeringsplass orker å plugge i ladekabelen, så det løser neppe problemet.
Hvis de derimot måtte betale på ladeplasser (mens det var gratis på parkeringsplasser) vill problemet bli løst over natten. Vi så jo hvordan køen på hurtigladerene forsvant når de innførte betaing...

Thomas

Dessverre så ser det kanskje ut som det kan bli løsningen - pluss det å bygge flere ladeplasser.
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Sitat fra: Mippen link=topic=15724.msg244182#msg244182
Dessverre så ser det kanskje ut som det kan bli løsningen - pluss det å bygge flere ladeplasser.
/quote]

Så lenge det er mangel på ladeplasser er dette den eneste fornuftige løsningen.
Et stort problem er imidlertid betalingen, da kommunene fortsatt ikke har en mobil-app eller annen online-betaling for parkering...


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA