Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sakteladende biler på 22 kW Type 2

Startet av HenrikC, tirsdag 19. august 2014, klokken 18:18

« forrige - neste »

Mippen

Det er også en vesentlig forskjell på å ha rett til noe og faktisk ha behov for det. Hvis folk ikke skal ta hensyn til hverandre og bare tenke på seg selv så blir det en fryktelig kjedelig verden å leve i. Ja, man sparer miljøet med å kjøre elektrisk men man kan redde dagen for noen andre dersom man lar noen slippe til som har mer behov. Om den personen ikke gjengjelde tjenesten senere så sier det noe om den personen, men man kan ikke tenke slik. Da kan man aldri gjøre noe godt for andre.

Fremtiden er elektrisk.

Klykken

Da kan man i praksis aldri lade sin hybrid på offentlige ladepunkt, heller.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

tho

Nå er muligens jeg litt farget. Men jeg synes ikke Lad-bare hybrider bør lade på offentlige plasser så lenge det er manko. Hvis det er nok av plasser er det selvfølgelig greit. Jeg synes de med muligheter (stort batteri, hybrid) må ta hensyn til de som ikke kommer seg hjem. Når det er sagt er det per i dag et større problem at elbiler som ikke lader tar opp plasser! Disse må straffes.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

edyrli

Sitat fra: cra på onsdag 06. august 2014, klokken 11:32
Jepp, vanlig takst på ladeplassene også for elbil (og ladbar hybrid), og gratis på rene P-plasser. Problem solved. De som trenger å lade lader og betaler, de andre parkerer på en dertil egnet plass.

Skulle akkurat til å skrive det samme. Dersom man finner en bra måte å opplyse og håndheve dette på tror jeg dette hadde gjort en enorm forskjell.
Skulle likt å sett noen tall på: Hvor mange som parkerer uten å koble til laderen og hvor mange som kobler til laderen uten å egentlig ha behov for lading. Utifra vill gjetting vil jeg tro vi står igjen med mindre enn 10% som parkerer på ladeplass fordi de faktisk må lade for å komme seg hjem.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

emil

Sitat fra: tho på onsdag 06. august 2014, klokken 13:04
Nå er muligens jeg litt farget. Men jeg synes ikke Lad-bare hybrider bør lade på offentlige plasser så lenge det er manko. Hvis det er nok av plasser er det selvfølgelig greit. Jeg synes de med muligheter (stort batteri, hybrid) må ta hensyn til de som ikke kommer seg hjem. Når det er sagt er det per i dag et større problem at elbiler som ikke lader tar opp plasser! Disse må straffes.

Hvor skal grensen gå på antall ladeplasser før en hybrid skal få lov til å lade. Og skal f.eks en Ampera likestilles med en Panamera hybrid?

Hvis man parkerer sin ladbare Prius eller Outlander på en parkeringsplass med 6 ladeplasser der ingen er i bruk. Så fylles de fem neste opp på en halvtime, skal man gå ut og flytte bilen sin i tilfelle det kommer en elbil til?

Jeg vil si at om man gjør seg avhengig av gratis offentlig lading for å komme seg til og fra jobb i sentrum, men bor utenfor, har man valgt feil bil. Og det mener jeg selv om jeg er avhengig av nettopp det. Har ingen lademuligheter hjemme (utenom ulovlig parkering og 25m skjøteledning), men før jeg kjøpte Leafen fikk jeg bekreftet at jeg kunne leie en parkeringsplass med ladekontakt i nærheten av jobben så jeg var garantert lading mens jeg var på jobb (7 mil hver vei). Hjemme lader jeg på kommunale plasser, men på natta er jeg en av 3-4 biler som deler på ~10 plasser og får ikke dårlig samvittighet av det. Ved et par anledninger har jeg hurtigladet fordi jeg trengte strøm til en tur et par timer senere og alle ladeplassene var opptatt, men jeg synes det er helt greit så lenge alle som står på ladeplass (BEV eller PHEV) faktisk lader.

tho

For å si det enkelt. Hvis ladekablen din blir tatt ut av desperate elbil eiere er det manko. En trenger ikke lene seg på prosedyrer og regler for alt. Litt vett kan en bruke.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Thomas Parsli

Sitat fra: emil på onsdag 06. august 2014, klokken 13:36
Hvor skal grensen gå på antall ladeplasser før en hybrid skal få lov til å lade. Og skal f.eks en Ampera likestilles med en Panamera hybrid?

Alle har lov å lade, selv Porche Panamera.
Hvis man ikke klarer å se/vurdere om man tar ladeplassen fra en elbil som lade er det bare å parkere.

Sitat fra: emil på onsdag 06. august 2014, klokken 13:36
Hvis man parkerer sin ladbare Prius eller Outlander på en parkeringsplass med 6 ladeplasser der ingen er i bruk. Så fylles de fem neste opp på en halvtime, skal man gå ut og flytte bilen sin i tilfelle det kommer en elbil til?

De fleste som kjører elbil er smertelig klar over hvor stort trykk det er på ladeplasser, spesielt i der man bor eller jobber. Ditt eksempel hvor 83% av ladeplassene forsvinner på en halvtime høres ut som et sted med mangel på ladeplasser.

Mens vi venter på betaling (som er den eneste fornuftige måten å regulere knapphetsgoder på) får vi prøve å bruke hode og hjertet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mippen

Sitat fra: Klykken på onsdag 06. august 2014, klokken 12:45
Da kan man i praksis aldri lade sin hybrid på offentlige ladepunkt, heller.

Det kan man, men man bør ta hensyn til de som trenger det mest. Hvorfor kjøper man seg en hybrid og ikke en elbil? Jo, det er fordi man har muligheten til å slippe ladekø. Hvis man skal kjøre hybridbilen som en elbil kan man litt satt på spissen spørre seg selv om hvorfor man ikke har en ren elbil. Men det er en helt annen diskusjon.


Sitat fra: emil på onsdag 06. august 2014, klokken 13:36
Sitat fra: tho på onsdag 06. august 2014, klokken 13:04
Nå er muligens jeg litt farget. Men jeg synes ikke Lad-bare hybrider bør lade på offentlige plasser så lenge det er manko. Hvis det er nok av plasser er det selvfølgelig greit. Jeg synes de med muligheter (stort batteri, hybrid) må ta hensyn til de som ikke kommer seg hjem. Når det er sagt er det per i dag et større problem at elbiler som ikke lader tar opp plasser! Disse må straffes.

Hvor skal grensen gå på antall ladeplasser før en hybrid skal få lov til å lade. Og skal f.eks en Ampera likestilles med en Panamera hybrid?

Hvis man parkerer sin ladbare Prius eller Outlander på en parkeringsplass med 6 ladeplasser der ingen er i bruk. Så fylles de fem neste opp på en halvtime, skal man gå ut og flytte bilen sin i tilfelle det kommer en elbil til?

Jeg vil si at om man gjør seg avhengig av gratis offentlig lading for å komme seg til og fra jobb i sentrum, men bor utenfor, har man valgt feil bil. Og det mener jeg selv om jeg er avhengig av nettopp det. Har ingen lademuligheter hjemme (utenom ulovlig parkering og 25m skjøteledning), men før jeg kjøpte Leafen fikk jeg bekreftet at jeg kunne leie en parkeringsplass med ladekontakt i nærheten av jobben så jeg var garantert lading mens jeg var på jobb (7 mil hver vei). Hjemme lader jeg på kommunale plasser, men på natta er jeg en av 3-4 biler som deler på ~10 plasser og får ikke dårlig samvittighet av det. Ved et par anledninger har jeg hurtigladet fordi jeg trengte strøm til en tur et par timer senere og alle ladeplassene var opptatt, men jeg synes det er helt greit så lenge alle som står på ladeplass (BEV eller PHEV) faktisk lader.

Om man har valg feil bil er også en diskusjon for seg. Som nevnt over av flere  tror jeg ting hadde forandret seg hvis det hadde vært betaling på ladeplassene. Da hadde de som var "gratispassasjerer" måtte betale og de hadde da kanskje ikke brukt ladestasjonene som sine private ladepunkt, og alle som hadde hatt behov ville ladet. Litt "merkelig" at alle gratis plassene alltid er fulle mens de som koster noen kr stort sett er ledig. Tviler på at hybridbil eiere hadde ladet så mye hvis det kostet noen kr da det ikke hadde blitt så stor forskjell i forhold til det lille de sparer i bensin. Hvorfor vente 3-4 timer for å spare 20kr?

Uansett må det gjøres noe der det er et problem. Har ikke opplevd mer enn en gang at det har stått en ladbar hybrid på lading og da var det masse ledige plasser. Derfor ikke noe problem da. Men nå er ikke jeg den som lader så mye på ladeplasser da jeg bor i rekkevidde til det meste og lader stort sett hjemme. Hvis man velger de mest populære ladeplassene og tar den eneste ledige og eier en hybrid, så kan temperaturen bli høy. Defor hensyn er nøkkelordet til noe annet skjer i forhold til retningslinjer.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: tho på onsdag 06. august 2014, klokken 13:57
For å si det enkelt. Hvis ladekablen din blir tatt ut av desperate elbil eiere er det manko. En trenger ikke lene seg på prosedyrer og regler for alt. Litt vett kan en bruke.

Hviken kontakt skal han trekke ut hvis alle plassene er opptatt av elbiler som lader? Hvis vi tar utgangspunkt i Leaf som tydelig viser ca ladenivå på dashbordet.

Skal han ta den som blinker på lys nr tre og kanskje har 75% på tanken, men trenger full tank for å komme 12 mil hjem til sin egen by etter et lengre møte hos en kunde/klient/familie eller skal han ta den som blinker på ca 40% men som kun skal 5km hjem og lader på kommunal plass fordi det er billigere enn sin egen garasje?

Det burde vært strenge straffer for å trekke ut andres kontakt uten å ha avklart med eier først, uansett om det er hybrid eller ren elektrisk bil.

Er det fullt på ladeplassene og man ikke kan kjøre videre til neste får man finne seg en vanlig parkeringsplass og vente på tur hvis man ikke klarer å få tak en eier som lader og frivillig overlater plassen til deg.

tho

Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

emil

Sitat fra: tho på onsdag 06. august 2014, klokken 14:33
Her var det snakk om Hybrider.

Vil han være mindre desperat etter lading hvis det bare står elbiler der enn hvis det står en hybrid?

tho

#41
Hva har det med saken å gjøre? Her var spørsmålet om det er greit at hybrider tar opp plassene til elbiler. Jeg mener nei så lenge det er for få plasser.

N.B. Med "greit" her mener jeg selvfølgelig ikke at det ulovlig eller noe, men om det er "moralsk riktig" (:P) å gjøre.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

emil

Enten må hybrider få stå på ladeplasser med like rettigheter som ren elbiler, ellers får de hode seg unna. For nå har man kommet til at ladbare hybrider for de fleste stedene skal få lov til å lade. Man kan ikke kreve at en hybrid skal flytte seg bare fordi det kommer en elbil til en full parkeringsplass der det står x-antall elbiler og en hybrid.

Kanskje hybriden har tom bensintank og trenger full batteripakke for å komme seg til nærmeste bensinstasjon? (ja det vil være dårlig planlegging av hybridens sjåfør, men det kan man også si om en som kommer kjørende mot en ladeplass i elbil med skilpadde på displayet).

tho

Selvfølgelig har de rett til å lade på lik linje med elbiler. Men det er faktisk lov å være grei av og til. Å vær så snill å flytt hybriden når den er full av strøm. Takk ;)
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

emil

Sitat fra: tho på onsdag 06. august 2014, klokken 14:58
Selvfølgelig har de rett til å lade på lik linje med elbiler. Men det er faktisk lov å være grei av og til. Å vær så snill å flytt hybriden når den er full av strøm. Takk ;)

Det samme gjelder elbiler. Flytt de når de er fulladet eller til det nivået du trenger (+ et passende buffer), men ikke ta ut kontakten til noen andre uten å ha spurt først uansett hva slags bil det er.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA