Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sakteladende biler på 22 kW Type 2

Startet av HenrikC, tirsdag 19. august 2014, klokken 18:18

« forrige - neste »

Mippen

#180
Sitat fra: toS på tirsdag 02. september 2014, klokken 12:56
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 02. september 2014, klokken 09:04
Sitat fra: toS på lørdag 30. august 2014, klokken 14:45
I Oslo blir jo elbiler brukt som jobbkjøretøy og skal man ha gratis parkering en hel arbeidsdag må man stå på
Elbil plass. (Jeg gjør ikke det selv) Alle andre steder er det tidsbegrenset 2 eller 3 timer.

Hvor i Oslo er dette?


Sitat fra: toS på lørdag 30. august 2014, klokken 14:45
Så det å kreve at folk skal lade for å stå på elbilplass her er helt på jordet. Det er ikke lading som er mangelvare lenger men gratis parkering, bortsett fra for dem med kort rekkevidde og lang jobbbvei.

Du mener at de som faktisk trenger å lade skal slutte å kjøre elbil slik at de som ikke trenger å lade kan bruke ladeplassen som parkeringsplass? Troller du?

Slike som deg er forklaringen på hvorfor det må innføres betaling på ladeplasser...

Thomas
Sånne som meg?? Hva er det du prater om? Jeg tar da vel ikke ladeplassen din? Poenget er at parkeringsplasser i Oslo hvor du kan stå lengre enn 2-3 timer på dagtid gratis med elbil ALLTID er en elbilplass. Disse har også ladestolpe. Det er forbudt å stå lenger enn 2-3 timer på offentlige parkeringsplasser i Oslo sentrum. Alternativet er stort sett parkeringshus. På tide at lademafiaen begynner å forstå at elbilgodene inkluderer gratis parkering og ikke BARE gratis lading. Som eksempel koster det på Tjuvholmen/Aker Brygge ca 250-300 kroner å stå en hel arbeidsdag. På elbilparkeringen (20 plasser?) er det gratis å stå hele dagen, og der står alt fra Buddyer via e-golfer til Teslaer. Noen lader, andre ikke. Her er det førstemann til mølla og fullt lenge før 0800 (selv tar jeg altså bussen). Mener du at folk som har kjøpt seg en Leaf eller e-Golf skal betale 300kr dagen for å kjøre til jobb bare fordi de har nok strøm til å kjøre tur/retur uten å lade? De som kjører Buddy inn til Tjuvholmen og står der hele dagen har en større fordel av selve gratisparkeringen enn ladingen i mange tilfeller, et gode som fort utgjør en besparelse på anslagsvis 50.000 kroner i året hvis alternativet er parkeringshuset ved siden av.
Jeg skjønner godt at "gamle" elbilister er frustrerte over at de såkalte elbilgodene i praksis er forvunnet i Oslo som et resultat av alle de nye bilene som ruller rundt på veiene. Men dersom man skal lage et system for å beskytte elbilplassene mot elbiler som ikke lader må man innføre betaling eller evt tidsbegrensning. Det var mitt poeng
Det er unødvendig å gjøre meg til skyteskive for at det er flere elbiler enn infrastrukturen er bygget ut for.

hilsen en som tar bussen til jobb selv etter at Teslaen kom i hus.

Enig med deg at her har det skjedd en feil som folk lett kan utnytte. Poenget med ladeplasser er at folk som trenger å lade skal få lade. Det skal ikke fungere som en gratis langtidsparkering fordi man ikke vil betale for å stå andre plasser. Da er det bedre at elbiler kan stå gratis alle plasser og eventuelt betale litt for å lade, og at det er ladeplikt der det er ladere. Da får man gratis parkering til elbiler og billig strøm for de som trenger det - som gjør at ladestasjonene ikke blir okkupert. Man må også vurdere maks-tid enkelte plasser for å unngå hensetting av biler, men det bør være plasser uten for kort tid slik at folk rekker å gå på jobb.  Problemet er at man helst ikke vil ha biler til sentrum mange plasser. Derfor er det kort parkerings tid og få plasser. 
Fremtiden er elektrisk.

toS

Sitat fra: Mippen på tirsdag 02. september 2014, klokken 13:16

Enig med deg at her har det skjedd en feil som folk lett kan utnytte. Poenget med ladeplasser er at folk som trenger å lade skal få lade. Det skal ikke fungere som en gratis langtidsparkering fordi man ikke vil betale for å stå andre plasser. Da er det bedre at elbiler kan stå gratis alle plasser og eventuelt betale litt for å lade, og at det er ladeplikt der det er ladere. Da får man gratis parkering til elbiler og billig strøm for de som trenger det - som gjør at ladestasjonene ikke blir okkupert. Man må også vurdere maks-tid enkelte plasser for å unngå hensetting av biler, men det bør være plasser uten for kort tid slik at folk rekker å gå på jobb.  Problemet er at man helst ikke vil ha biler til sentrum mange plasser. Derfor er det kort parkerings tid og få plasser.

Dette er jo ikke helt enkelt. For meg, f.eks, vil gratis parkering nok være større gode enn ladestolper med 16A saktelading i byen. For andre er det motsatt. Jeg antar at tidsbegrenset parkering på elbilplasser vil gå ut over Buddy-eiere nesten like mye som Leaf og evt Tesla-eiere i mange tilfeller, men ikke for alle naturligvis. Mange har jo kjøpt seg elbil for å kunne kjøre på jobben og parkere gratis, men da må man kunne stå lenger enn 3 timer på samme sted. Merket dette i Trondhem hvor jeg kun så elbilplasser med kort P-tid. Ikke noe alternativ for jobbkjøring der ihvertfall. Om det er en riktig prioritering er jeg usikker på.
Jeg mener kreftene bør brukes på å påvirke kommunene til å legge til rette for bedre lade og parkeringsmuligheter slik at det kan være "fordeler" å hente også for dem som kjøper seg elbil i tiden fremover heller enn å slåss oss imellom fordi vi har egne tolkninger av parkeringsbestemmelsene (som jo er ganske enkle å forstå).

Mippen

#182
I mitt eksempel ville man kunne ha stått for eksempel en hel arbeidsdag på lading mot rimelig betaling. Ellers bør noen plasser være kortids-parkering og andre slik at folk kan gå på jobb 8-10 timers tid. (Gratis for elbiler) Sistnevnte blir vanlige parkeringsplasser. Bør også være noen langtidsplasser til for eksempel beboere og turister. Det er også bra med noen kortids ladeplasser på møteplasser o.l. hvor folk ikke oppholder seg så lenge.
Fremtiden er elektrisk.

Ebbe

http://www.teslarati.com/tesla-charging-etiquette-superchargerqr-app-paper-note-google-voice/

Bruk denne for å informere om lading og tid, pluss kontakt uten å skrive noe personlig som ikke alle ønsker å dele. kan selvsagt brukes av andre en Tesla eiere!
Selv er jeg veldig fornøyd med denne og har ved flere anledninger hjulpet andre!
P39240

Mippen

Det var en god idè, men dessverre er det ikke alle som har nok kunnskap eller kanskje ikke har en smart mobil. En lapp og et nummer hjelper også bra på, men skal sjekke den ut. Ikke dumt =)
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA