Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sakteladende biler på 22 kW Type 2

Startet av HenrikC, tirsdag 19. august 2014, klokken 18:18

« forrige - neste »

Marius Engel

#150
Sitat fra: leafster på onsdag 20. august 2014, klokken 16:58
Det du tenker er at alle ladeplasser skal stå ubrukt i tilfelle det kommer en bilist som virkelig trenger den?

Jeg hadde blitt smått irritert om jeg hadde lagt ut på langtur utenfor komfortabel rekkevidde med leafen og ikke fått ladet pga elbilister som okkuperer ladeplasser uten å lade. En hybrid som står plugget i? Not so much!

Det jeg tenker er at hvis man ikke trenger å lade, så parkerer man ikke på en ladeplass. Ladeplasser er ikke VIP parkering for elbilister.

Så, hvis ladeplasser er reservert de som trenger å lade, så parkerer elbiler ikke på ladeplasser med mindre de må lade. Så hvem i alle dager parkerer vel på en ladeplass uten å lade??? Det blir som å parkere foran bensinpumpen og ta seg en tur på shopping...

Ladeplikt løser ingenting. Jeg kan plugge i bilen min med 99%SOC, hvis jeg ville bruke "VIP parkeringen".

Mippen

#151
Denne diskusjonen kommer ikke noen vei for alle argumentene er tatt opp før i denne tråden flere ganger. Akkurat som det går i loop. Man kan like godt bli enig om å være uenig.

Kan kort si hva jeg har sagt igjen. Mener at alle bør kunne lade men at man må ta hensyn og bruke skjønn. Siden det er så få ladestasjoner og det ikke ser ut til å øke i takt med elbilene som blir solgt må man ta hensyn. Trenger man ikke å lade så ikke lad. Hadde alle ladet hver gang de var på en ladestasjon bare fordi det var gratis ville ikke de som trenger strøm få lade.

En hybrid skal også få lade, men syns de kan tenke seg litt om og ikke velge de plassene der det er mest fullt og gjerne ikke midt i rushet. De kommer seg hjem uten strøm selv om målet er å kjøre mest på strøm.

Det er også ikke alle plasser hybrider kan lade. Det må stå skilt ladbar motorvogn. Hvis det står elbil er det reservert elbil. I enkelte byer er det ulik praksis. Vet det er et forslag om at alle biler skal kunne få lade over alt men ikke gjennomført alle steder ennå.

Uansett, hensyn er det viktigste. Når/hvis det blir betaling vil sikkert dette bli bedre regulert slik at ikke alle bruker ladeplassen til privat ladeplass over lang tid. Det bør også bli makstid på de travleste pendlerparkeringene. Se eksempel på betaling på parkeringsplasser...


Har også sagt hva jeg tenker om årsavgift med tanke på utbygging av ladere. Det er lettere å ta betalt for lading lokalt og bruke pengene til denne utbyggingen og til vedlikehold enn at et sentralt organ skal samle inn penger og fordele til de ulike kommunene. Det vil bare koste penger, det vil bli en utfordring å fordele pengene riktig.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 20. august 2014, klokken 17:37
Ladeplikt løser ingenting. Jeg kan plugge i bilen min med 99%SOC, hvis jeg ville bruke "VIP parkeringen".

Dessverre ser jeg mange elbiler ta opp ladeplasser uten å lade når de kunne parkert helt gratis rett ved siden av også. Et eksempel på slike steder er parkeringsplassen i Alexander Kiellands gate i Lillestrøm, med de 4 eneste offentlige døgnåpne ladeplassene i Lillestrøm. Kjedelig å komme dit på morgenen og finne alle 4 ladeplassene opptatt hvorav kun en elbil lader og ca. 300 ledige plasser på resten av plassen. På disse tilfellene bør ladeplikt virke bra, da det blir mer jobb å parkere på ladeplassen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Engel


Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. august 2014, klokken 20:33
Sitat fra: Marius Engel på onsdag 20. august 2014, klokken 17:37
Ladeplikt løser ingenting. Jeg kan plugge i bilen min med 99%SOC, hvis jeg ville bruke "VIP parkeringen".

Dessverre ser jeg mange elbiler ta opp ladeplasser uten å lade når de kunne parkert helt gratis rett ved siden av også. Et eksempel på slike steder er parkeringsplassen i Alexander Kiellands gate i Lillestrøm, med de 4 eneste offentlige døgnåpne ladeplassene i Lillestrøm. Kjedelig å komme dit på morgenen og finne alle 4 ladeplassene opptatt hvorav kun en elbil lader og ca. 300 ledige plasser på resten av plassen. På disse tilfellene bør ladeplikt virke bra, da det blir mer jobb å parkere på ladeplassen.

Så om de plugger i bilen er det ok? Det er det samme om det står en tulling og lader, bare fordi det er gratis, eller om det står en der som ikke lader vel? Ingen av de to trengte å oppta en ladeplass.

Jeg så ett skilt her på forumet engang, som var brukt på parkeringer. Der stod noe slikt som:
"Kjære elbileier. Vis hensyn! Denne parkeringsplassen er forbeholdt de som trenger å lade."
Der er jeg helt enig, og det er kun den holdningen som sikrer best utnyttelse av ladeplassene som er tilgjengelig.

Mippen

Selv om det ikke står skrevet så skal man ikke parkere på en ladeplass uten å lade. Det står ikke på alle bensinstasjoner at man ikke skal parkere foran pumpen, men det er noe man bare vet man ikke skal gjøre. Hva er poenget med en ladeplass til en elbil dersom de som trenger å lade blir forhindret? At folk også "lader" bare for å stå på plassen er også et problem. Derfor er betaling en grei ting der det er størst problemer. Eventuelt flytte ladeplassene lenger unna slik at folk må gå litt. Kanskje det gjør at folk velger andre plasser.
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 20. august 2014, klokken 20:45
Så om de plugger i bilen er det ok? Det er det samme om det står en tulling og lader, bare fordi det er gratis, eller om det står en der som ikke lader vel? Ingen av de to trengte å oppta en ladeplass.

Ja, hvis de velger å plugge i laderen istedenfor å parkere på en av de 300 andre ledige plassene må det nesten være ok.

Det beste ville være om bare de som må lade brukte ladeplassen, men vi må nok finne oss i at en del lader fordi de kan eller fordi det er gratis.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Marius Engel

Helt ærlig, så benytter jeg meg kun av offentlig lading når jeg trenger det. Hvis ikke parkerer jeg på vanlig parkeringsplass.

Å "misbruke" ladeplasser kun fordi det er gratis er typisk Ola Nordmann som kan være utrolig gniten. Og hvor mye sparer man? Det er jammen ikke mange kronene det er snakk om...

Mippen

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 20. august 2014, klokken 21:41
Helt ærlig, så benytter jeg meg kun av offentlig lading når jeg trenger det. Hvis ikke parkerer jeg på vanlig parkeringsplass.

Å "misbruke" ladeplasser kun fordi det er gratis er typisk Ola Nordmann som kan være utrolig gniten. Og hvor mye sparer man? Det er jammen ikke mange kronene det er snakk om...

Enig =)
Fremtiden er elektrisk.

Marius Engel


Sitat fra: Mippen på onsdag 20. august 2014, klokken 21:01
Selv om det ikke står skrevet så skal man ikke parkere på en ladeplass uten å lade. Det står ikke på alle bensinstasjoner at man ikke skal parkere foran pumpen, men det er noe man bare vet man ikke skal gjøre. Hva er poenget med en ladeplass til en elbil dersom de som trenger å lade blir forhindret? At folk også "lader" bare for å stå på plassen er også et problem. Derfor er betaling en grei ting der det er størst problemer. Eventuelt flytte ladeplassene lenger unna slik at folk må gå litt. Kanskje det gjør at folk velger andre plasser.

Så vidt meg bekjent har sartor storsenter satt opp flere ladestasjoner med mobiltelefonbetaling, langt vekk fra inngangen i parkeringshuset. Tror også de har ett større uttak (22kw?).

Det løser nok endel.

Men allikevel, det burde være mulig å sette opp noen gratis stikkontakter uten at folk skal trenge å "misbruke" dette ja...

Mippen

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 20. august 2014, klokken 21:52

Sitat fra: Mippen på onsdag 20. august 2014, klokken 21:01
Selv om det ikke står skrevet så skal man ikke parkere på en ladeplass uten å lade. Det står ikke på alle bensinstasjoner at man ikke skal parkere foran pumpen, men det er noe man bare vet man ikke skal gjøre. Hva er poenget med en ladeplass til en elbil dersom de som trenger å lade blir forhindret? At folk også "lader" bare for å stå på plassen er også et problem. Derfor er betaling en grei ting der det er størst problemer. Eventuelt flytte ladeplassene lenger unna slik at folk må gå litt. Kanskje det gjør at folk velger andre plasser.

Så vidt meg bekjent har sartor storsenter satt opp flere ladestasjoner med mobiltelefonbetaling, langt vekk fra inngangen i parkeringshuset. Tror også de har ett større uttak (22kw?).

Det løser nok endel.

Men allikevel, det burde være mulig å sette opp noen gratis stikkontakter uten at folk skal trenge å "misbruke" dette ja...

Ja, stemmer det. Har ikke ladet der selv da jeg ikke bor mer enn noen få prosent unna, men har sett at de har fått nye ladestolper et stykke unna hovedinngangen. Dvs, ikke så langt for friske ben. Men jeg har også sett at det ikke er så mange som lader der etter det ble betaling. Det beviser litt teorien om at enkelte folk lader fordi det er gratis - ikke fordi de trenger.
Fremtiden er elektrisk.

cra

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 20. august 2014, klokken 20:45
Så om de plugger i bilen er det ok? Det er det samme om det står en tulling og lader, bare fordi det er gratis, eller om det står en der som ikke lader vel? Ingen av de to trengte å oppta en ladeplass.

Og hvordan avgjør du om vedkommende som er plugget i trenger å lade eller ikke? Tenker du virkelig at alle som står tilkoblet lader bare gjør det fordi det er gratis, og de burde stått et annet sted slik at noen som trenger å lade (du?) får plassen?

Poenget er (som flere har nevnt) at dersom det er ladeplikt er det nok mange (men ikke alle) som finner at da er det mindre styr å parkere på palssen ved siden av og ikke dille med kabelen. En del har nok (som meg) ikke med seg kabelen engang til daglig, og da kan de ikke parkere der. Et slikt tiltak krever ingen kostbare investeringer, og kan innføres meget enkelt ved å sette opp passelig skilting. Det vil ikke bøte 100% på problemet, men jeg tror det vil hjelpe merkbart. Bør umiddelbart innføres som trinn 1. (Det vil også hjelpe på psyken for andre som ikke ser en elbil som blokkerer en ladeplass uten å lade.)

Innføring av vanlig P-takst på ladeplasser (men fortsatt gratis parkering på rene P-plasser) vil gjøre at bare de som er villige til å betale for å lade gjør det. Selvsagt kan noen finne ut at det er enklere å betale for plassen og plugge seg til selv om de ikke har behov for det enn å finne en alternativ plass, men hvordan ser du for deg å løse det? Vakter som sjekker ladebehovet for alle som skal parkere? Denne løsningen bør nok også innføres for å bøte enda mer på problemet. Det mener jeg selv om jeg er sunnmøring og synes det er helt greit å kunne lade gratis (noe jeg ikke gjør lenger, da rekkevidden på elbilene nå holder mer enn nok til daglig kjøring ++).  En del steder vil dette ikke være praktisk, f.eks. hvis det er gratis parkering på resten av plassene. Da vil det koste mer å drifte betalingsløsningen for et par ladepalsser ennde klarer å ta inn på de plassene. Da er det Trinn 1 som gjelder.

Utbygging av flere ladepunkter selvsagt følge salget av elbiler, men det vil aldri kunne bli slik at vi får en kontakt hver. Flere kontakter må uansett kombineres med "løsningene" i Trinn1 og Trinn 2.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Marius Engel


Sitat fra: cra på torsdag 21. august 2014, klokken 09:32
Sitat fra: Marius Engel på onsdag 20. august 2014, klokken 20:45
Så om de plugger i bilen er det ok? Det er det samme om det står en tulling og lader, bare fordi det er gratis, eller om det står en der som ikke lader vel? Ingen av de to trengte å oppta en ladeplass.

Og hvordan avgjør du om vedkommende som er plugget i trenger å lade eller ikke? Tenker du virkelig at alle som står tilkoblet lader bare gjør det fordi det er gratis, og de burde stått et annet sted slik at noen som trenger å lade (du?) får plassen?


Den som parkerer vet vel om han selv trenger å lade eller ikke? Det må man avgjøre selv. Trenger man ikke lading, så parkerer man ikke på ladeplass. Enkelt for alle...

Dersom jeg vet at jeg kommer meg fram uten lading parkerer jeg på vanlig p-plass. Dersom jeg trenger lading lader jeg, og det er skjeldent.

De som lader kun for å spare noen få kroner vil fortsette med dette om det blir ladeplikt. Problemet fortsetter å være der.

Jeg har møtt folk på hurtiglader som sier selv de lader kun fordi det er gratis. Bruker en halvtime av dagen, med unger i baksetet, for å spare 8 kr..(!)

Jeg lader kun det jeg trenger på hurtigladeren. Vanligvis vil det si at jeg tenger rundt 30-40% før jeg kjører videre. Det skaper minst mulig kø. Det burde være enkelt for alle å gjøre...

cra

Sitat fra: Marius Engel på torsdag 21. august 2014, klokken 10:32
Trenger man ikke lading, så parkerer man ikke på ladeplass. Enkelt for alle...

Der er vi enige. Da Think'en var bilen jeg brukt til og fra jobb hendte det ofte at jeg ladet mer enn jeg visste jeg hadde bruk for, siden det rett som det var "dukket opp noe" som jeg ikke ville kunne klare uten. Det var imidlertid på en tid da det var få elbiler, og det var sjelden/aldri noen form for kø eller ladeproblematikk i området her. Nå er situasjonen en annen; alle og bestemora deres kjører elbil, og noen må lade, andre må strengt tatt ikke. For min del har jeg nå så mye buffer i de bilene jeg bruker mest (Leaf og Tesla) at det er uaktuelt å gidde å koble til bare fordi det er gratis. Jeg har ikke engang med ladekabel i bilene; de står "fast" montert hjemme.

Jeg irritere meg likevel kraftig når jeg ser noen stå på en av de få ladeplassene uten å lade, for det skal man bare ikke gjøre (og der er mange andre plasser rund som er like gratis). Jeg har aldri irritert meg over at noen står der og er tilkoblet. Eller jo, en gang, da en knøl hadde koblet seg på samme kurs som meg i stedet for å ta kontakta ved siden av, med det som resultat at sikringa var ute i lang tid (altså dagesvis).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Olemann

Vi får alle gjøre vårt beste for å oppdra våre "ego-elbil-kolleger", dette handler nok litt både om kunnskap, bevissthet og at vi mennesker ser ut til å fått utdelt ulik grad av evne til "Meg Først" atferd.

Her er mitt bidrag til å "oppdra" andre, tar litt tid, men om mange begynner så kanskje det hjelper.

Se vedlegg.

Ole


Sitat fra: cra på torsdag 21. august 2014, klokken 10:53
Sitat fra: Marius Engel på torsdag 21. august 2014, klokken 10:32
Trenger man ikke lading, så parkerer man ikke på ladeplass. Enkelt for alle...

Der er vi enige. Da Think'en var bilen jeg brukt til og fra jobb hendte det ofte at jeg ladet mer enn jeg visste jeg hadde bruk for, siden det rett som det var "dukket opp noe" som jeg ikke ville kunne klare uten. Det var imidlertid på en tid da det var få elbiler, og det var sjelden/aldri noen form for kø eller ladeproblematikk i området her. Nå er situasjonen en annen; alle og bestemora deres kjører elbil, og noen må lade, andre må strengt tatt ikke. For min del har jeg nå så mye buffer i de bilene jeg bruker mest (Leaf og Tesla) at det er uaktuelt å gidde å koble til bare fordi det er gratis. Jeg har ikke engang med ladekabel i bilene; de står "fast" montert hjemme.

Jeg irritere meg likevel kraftig når jeg ser noen stå på en av de få ladeplassene uten å lade, for det skal man bare ikke gjøre (og der er mange andre plasser rund som er like gratis). Jeg har aldri irritert meg over at noen står der og er tilkoblet. Eller jo, en gang, da en knøl hadde koblet seg på samme kurs som meg i stedet for å ta kontakta ved siden av, med det som resultat at sikringa var ute i lang tid (altså dagesvis).

Sigurd

Sitat fra: Olemann på torsdag 21. august 2014, klokken 12:09
Vi får alle gjøre vårt beste for å oppdra våre "ego-elbil-kolleger", dette handler nok litt både om kunnskap, bevissthet og at vi mennesker ser ut til å fått utdelt ulik grad av evne til "Meg Først" atferd.

Her er mitt bidrag til å "oppdra" andre, tar litt tid, men om mange begynner så kanskje det hjelper.

Se vedlegg.

Ole

Hei,
Jeg synes det blir for "formanende å lekse opp om hva man ikke skal gjøre, så jeg har laget en litt "snillere" variant (se vedlegg). Del gjerne. Bildet stjal jeg fra Ås kommunes nettsider.


Forøvrig synes jeg det er fint at hybrider lader. Bruk mest mulig strøm heller enn å kjøre på bensin. Bensintanken bør kun være en nødtank.

Om en elbilist ikke får ladet fordi det står en hybridbil og lader på den eneste ladeplassen i 100 km omkrets, er det elbilisten som har dummet seg ut/planlagt dårlig. Man må forvente at en OFFENTLIG ladeplass kan være opptatt når man kommer dit. Og er det lov å stå i 24 timer på denne plassen, må man ta høyde for at den som står der blir stående så lenge.

Prøv heller å lobbyere overfor kommunepolitikerne for å få flere ladeplasser enn å klage på at de eksisterende plassene blir brukt, mener nå jeg.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA