Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sakteladende biler på 22 kW Type 2

Startet av HenrikC, tirsdag 19. august 2014, klokken 18:18

« forrige - neste »

Mr.Zero

Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 05. august 2014, klokken 22:40
Hva er vitsen med ladbare hybrider hvis de ikke skal få lade?
Enig. Hele poenget med ladbare hybrider faller bort hvis de ikke lader.
Mye verre med de som parkerer uten å lade.


TorC

Sitat fra: Finnøy på tirsdag 05. august 2014, klokken 23:03
Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 05. august 2014, klokken 22:40
Hva er vitsen med ladbare hybrider hvis de ikke skal få lade?
Enig. Hele poenget med ladbare hybrider faller bort hvis de ikke lader.
Mye verre med de som parkerer uten å lade.

Det er selvtekt hvis noen napper ut ladekabel for å lade selv. Det et noen napper ut kabelen er like frekt som å snike i køen på butikken, eller prestere å si at "vet du ikke hvem jeg er"...

Men, siden det er manko på ladeplasser hadde det jo vært et hyggelig gest å legge en "Courtesy card" http://www.evchargernews.com/chargeprotocolcard.pdf eller en selvlaget lapp med tilsvarende innhold.

Alle ladebare kjøretøy har like stor rett på ladepunkter som elbiler når det er skiltet med "ladbart kjøretøy". Elbilister bør egentlig ønske plug in hybridene velkomne siden de øker antall ladbare, og dermed behovet for flere punkter. I tillegg betaler disse fulle avgifter, så disse betaler for veiene vi bruker...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Mippen

Hybrider har klart rett til å lade de også, men det går an å bruke skjønn og la de som faktisk trenger å lade for å komme seg videre gå foran, og gjerne ikke velge de plassene hvor det er mest krig om ladeplassene. Det er mange som kjører elbiler som blir sint hvis det står en ladbar hybrid å lader når de sårt trenger litt strøm for å komme seg videre og det er ingen ladeplasser ledig. Selv om alle har rett til å lade er det ikke nødvendigvis moralsk riktig i en hver situasjon. Som sagt lader ikke jeg min elbil med mindre det er helt nødevendig fordi det er så få ladeplasser. En hybrid trenger ikke strøm for å kjøre videre, noe en elbil gjør. Man kjøper seg en hybridbil for å kunne kjøre på fossil og strøm. Det som er poenget mitt.

Hvem som betaler mest for å kjøre på veien har forsvinnende lite å si. Det blir som å si at jeg betaler mest skatt på inntekt og skal behandles fremfor de andre. Så lenge reglene er som de er må man bare gjøre det beste ut av det og ta hensyn.


Litt av bakgrunnen for at det ble inkludert ladbare hybrider mange steder var de få elbilene som ble solgt på det tidspunktet. Da det ble offentliggjort i vg at hybrider også skulle få ladetilgang hadde man basert seg på at bare 1,6% av nybilsalget var elbiler (2038 elbiler i 2011). Nå har dette forandret seg totalt. Det er på tide at noe skjer slik at det blir lettere å få lade.


Fremtiden er elektrisk.

Klykken

Er ladeplassen opptatt, så er den det. At noen med ren EL skal ha et fortrinn fremfor hybrid er bare tull.  Jeg får ikke mat først på resturanten heller, selv om jeg er mest sulten.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

emil

Så kan man spørre seg hvor mange av elbilene som står og lader virkelig trenger strømmen og ikke bare en billig sentral parkeringsplass?

Elbiler som står på ladeplass uten å lade er et mye større problem enn en ladbar hybrid som lader på plassen ved siden av.

02jan

Trodde ladestasjoner var forbeholdt de som var på gjennomreise og ikke gratis påfyll av strøm elbil eiere lokalt ?

Må være kjedelig for de som pendler/ besøker et sted type 10 mil fra sitt eget hjemsted og oppdage at alle ladere er fulbooket av lokale biler, uavhengig av BEV og PHEV.

Forstår at det ikke er helt klare retningslinjer for bruk av ladestasjoner her i landet - tenker det kan være behov for enkelte ladeplasser , som må forbeholdes overnevnte kategori, så lenge uklarhet i drift og mangel på hurtigladestasjoner. Inne. Parkering har man løst dette ved type gjesteparkering.

Ellers så tenker jeg at hvis jeg bor i by uten mulighet for å legge opp egen lading ( eller  får ikke overtalt styret i boliglaget til å legge opp ladestrøm i garasje). Så ville jeg satset på PHEV , hva skjer om mange gjør det ?  Samtidig som 100 vis av nye elbiler (BEV) pusher ut i gatene pr. Måned.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Rio

Sitat fra: 02jan på onsdag 06. august 2014, klokken 09:37
Trodde ladestasjoner var forbeholdt de som var på gjennomreise og ikke gratis påfyll av strøm elbil eiere lokalt ?

Selvsagt ikke. Oslo kommunes hovedplikt er å tilrettelegge for Oslos borgere, for eksempel. Prioriteten er å sette opp ladestasjoner i boligområder rundt i byen, slik at beboere kan lade bilen.

Jeg har selv tatt til orde for et system hvor elbilister betaler en årlig avgift tilsvarende en vanlig årsavgift, og at denne summen går uavkortet til utbygging av normalladere enten i kommunen man bor i (eller en annen kommune man måtte velge).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Folk som er på gjennomreise kan jo bruke hurtigladere - de er neppe interessert i å vente 8 timer på lading, uansett. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

#24
Det er helt klart et problem at mange bruker ladeplassen til lett tilgjengelig parkeringsplass og for å slippe å lade hjemme. Det bør også gjøres noe med, men er ikke så lett å håndheve da man ikke kan bevise om folk trenger strøm eller ikke. Det er lettere å håndheve dersom man ikke lader og parkerer på en ladeplass. Det er uansett ikke diskusjonen her.

Utfordringen er hvordan det skal bli rom til ladbare hybrider og elbiler uten at det skal bli krig. Akkurat slik som trådstarter kom med eksempel om... Jeg er for at de skal få lade også, men syns det er dumt at de skal lade der det er mest trøkk på ladeplassene da det faktisk ikke er nødvendig for å komme seg fra a-b.

De har full rett til det mange plasser, men syns det er lurt å bruke litt skjønn. Det er jo slik at den som kommer først får parkere og lade, men ser helt klart for meg scenario hvor en som kommer kjempe stresset og trenger strøm. Har dårlig tid også ser han/hun en hybrid på lading og ikke noe ledig. Da kan det nok få begeret til å renne over for enkelte.


Blir litt som på en full buss. Du kommer først og får sitte så kommer det inn noen som har med seg et lite barn eller noen som ikke er så god til fots og trenger en sitteplass. Du trenger ikke å reise deg og gi de plassen, men det gjør ikke noe om du gir fra deg plassen din. Du kommer deg dit du skal bare du må stå. Tilsvarende på hybrid, bare at du må kjøre på drivstoff. Kanskje du får et smil og gleder noen andre. Og redder dagen deres.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Det eneste realistiske svaret på denne problemstillingen er en massiv utbygging av normalladepunkt.

Det vil også ha den store fordelen at det reduserer trykket på hurtigladere, og gjøre det langt mer attraktivt for folk å kjøre inn "til byen" fordi de kan være sikre på at de får en ladeplass.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Electrix

Retningslinjer vil nok ikke fungere, tiden da det bare var entusiaster som kjørte elbil er over. Nå er det også den vanlige mann I gata og han bryr seg rett og slett ikke nok om dette til at han gidder å surfe rundt på forumer og lese om slikt. Folk parkerer jo uten å betale, og enkelte på sykkelfelt eller fortau. Om man skulle droppe parkeringsvakter og kun oppfordre til å ta hensyn er det ikke vanskelig å forestille seg hvordan det vil gå.

Det er I utgangspunktet to matter å gjøre det på, enten installere strøm på de aller fleste parkeringsplasser slik at selv om alle som kan lade hjemme gjør det på job eller I byen fordi det er gratis så er det fremdeles ledige plasser, eller man kan innføre en enkel betaling for strøm, enten ved betaling for stolpen eller bare innføre krav om "parkeringsavgift" på ladeplasser. Prisen bør være litt høyere enn å lade hjemme, men bare litt over slik at det ikke føles som utnytting.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Klykken

Sitat fra: Mippen på onsdag 06. august 2014, klokken 09:52
Kanskje du får et smil og gleder noen andre. Og redder dagen deres.
Jo, man kan være mr. supersnill og kjøre på drivstoff når man egentlig kunne kjørt på strøm, men det gjør det ikke mer riktig å stjele et opptatt ladepunkt. Er plassen opptatt, så er den dessverre opptatt uansett om det er el eller hybrid, og da må vedkommende som har tenkt å lade finne seg et annet ladepunkt litt lengre unna, eller rett og slett vente til ladepunktet blir ledig igjen.
En annen dag kan det jo være en ELBIL som har tatt ladepunktet som samme person hadde tenkt å bruke. Hva gjør personen da? Det samme som han burde gjort når hybriden stod å ladet også. ;)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Thomas Parsli

#28
Jeg synes alle som lader på offentlig plass når de ikke må, er egoistiske hvis ladeplassen de bruker er mangelvare (og man vet det).
At man "har rett" gjør det ikke mindre egoistisk.

Personlig leter jeg heller etter en parkeringsplass i fem minutter enn å okkupere en ladeplass jeg vet andre trenger for å komme hjem etter jobb.

Idioter som drar ut ladekabelene på hybrider er sannsynligvis så frustrerte og sinte at de handler i affekt.
Det finnes intet forsvar for det de gjør, men hvis de vet de må kjøre via en hurtiglader på vei til/fra jobb neste dag er det kanskje lettere å forstå sinnet.

Slike diskusjoner minner litt om rike amerikanere som diskuterer sosialhjelp eller obamacare -forståelse og empati er lite "synlig"

Betaling på offentlig ladeplasser ville løst de fleste problemene.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Jepp, vanlig takst på ladeplassene også for elbil (og ladbar hybrid), og gratis på rene P-plasser. Problem solved. De som trenger å lade lader og betaler, de andre parkerer på en dertil egnet plass.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA