Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sakteladende biler på 22 kW Type 2

Startet av HenrikC, tirsdag 19. august 2014, klokken 18:18

« forrige - neste »

Mippen

#105
Sitat fra: Rio på lørdag 09. august 2014, klokken 05:00
Sitat fra: Mippen på lørdag 09. august 2014, klokken 01:17
Sitat fra: Rio på fredag 08. august 2014, klokken 23:05
Sitat fra: Mippen på fredag 08. august 2014, klokken 22:52
Sitat fra: Rio på fredag 08. august 2014, klokken 17:15
Joda, men elbiler er jo unntatt for denne betalingen noen paragrafer under! :)

Mot parkering ja, men ikke mot lading. Hvis plassene omreguleres til en ladeplass ikke en vanlig parkeringsplass kan ikke noen si noe.

Det er ikke noe som heter "ladeplass" uten lovendring, og da kan man like gjerne bygge ut nok ladeplasser til "de fleste", slik jeg foreslo.

Faktum er at folk må lade. De fleste må lade, og da kreves det ladeplasser. Vi kan ikke ha et system hvor elbilister må ut og finne en ny parkeringsplass klokken 21:00 når ladingen er ferdig (eller kl 12:00) hver eneste kveld/dag, fordi det koster for mye penger. Da er det bedre for alle å få opp en ekstra ladestolpe.

Man trenger ikke en lovendring for å fjerne en parkeringsplass og bruke den til noe annet. Det skjer stadig vekk at plasser tas bort og omreguleres. En ladeplass trenger ikke å være definert som en parkeringsplass. Det eneste som må gjøres er et flertall i bystyret for eksempel. Når det gjelder skilting står dette under veitrafikkloven:

§ 5. Skiltregler m.m.
Enhver skal være oppmerksom på offentlig trafikkskilt, signal og oppmerking og skal rette seg etter de forbud og påbud som gis på denne måte.

Departementet gir regler om offentlige trafikkskilt, signaler og oppmerkinger, herunder om hvilke myndigheter som kan treffe vedtak om oppsetting og oppmerking. Myndighet til å treffe vedtak om oppsetting og oppmerking kan også delegeres til kommuner.

Vedkommende myndighet har på privat og offentlig eiendom rett til å sette opp offentlig trafikkskilt, signal, utstyr for kontroll av trafikk og feste for slike innretninger og til å foreta oppmerking. For skade og ulempe voldt ved slike tiltak ytes erstatning fastsatt ved skjønn. For så vidt gjelder offentlig veg, dekkes utgifter ved tiltakene som vegutgifter etter reglene i veglova, men er et tiltak truffet av hensyn til noen bestemt persons interesse, kan han pålegges å erstatte utgiftene helt eller delvis etter regler gitt av departementet. For private vegers vedkommende kan departementet gi regler om hvem som skal bære utgiftene.
Offentlig trafikkskilt, signal eller oppmerking må ikke brukes på eller ved veg uten tillatelse av vedkommende myndighet. Det samme gjelder skilt, signal eller oppmerking som kan forveksles med offentlige. Dersom det uten tillatelse er satt opp skilt eller signal eller foretatt oppmerking, kan dette fjernes eller kreves fjernet av myndigheten.
Det er forbudt å endre, fjerne eller skade offentlig trafikkskilt, signal, utstyr til kontroll av trafikk, oppmerking eller innretning for vegsperring."


Folk må lade ja og derfor kan det for eksempel være gratis/billigere på ettermiddag kveld slik at de som bor i sentrum og trenger ladeplassen da kan benytte denne fra for eksempel 18 - 0700 neste morgen, mens pendlere og beboere som vil betale og trenger å lade på dagtid kan benytte de på dagtid mot dyrere sats og tidsbegrensing. Det å rullere er uansett en nødvendighet for en person kan ikke benytte en stasjon over lenger tid. Det hadde blitt dyrt for samfunnet. Man parkerer for eksempel ikke med bensinpumpen - for å ta en dårlig sammenligning. Man har ofte også egne langtidsplasser i byer hvor man gjerne kan lader lenger.






Men det er uansett ikke det som skjer, og det vil kreve regelendring og politisk behandling, hvilket var det vi diskuterte.

Ikke bare det, når man først skal behandle noe politisk er det bedre å løse problemstillingen (for få ladeplasser, og manglende finansiering av flere), enn å lage enda flere kompliserte regler for hvem som kan lade når, og at man må flytte bilen flere ganger daglig.


Det er ikke komplisert og forskriftene er der alt. Som jeg sakset fra parkerings forskriften kan kommunen selv setter opp skilting (for eksempel ladeplikt på ladeplass) og de kan kreve inn gebyrer både for parkering og for andre kommunale tjenester. Andre kommunale tjenester kan for eksempel være parkering for bobil slik som det er noen steder. Ladestasjon blir da også en kommunal tjeneste. Det betyr også at kommunen har lov til å ta betalt for lading uten at man trenger å endre noen regler. Eventuelt kan man reservere et helt område for ladbare biler og kreve betaling for å slippe inn å parkere og lade.

Det er flere steder kommunen har gitt tillatelse til at andre selskaper å sette opp ladestasjoner, og det står da skiltet at plassen er reservert ladbare kjøretøy eller elbil. Kommunen har da rett til å gi bot til de som parkerer der og ikke har en elbil. Samme gjelder kommunen og deres ladestasjoner. Loven/forskriften burde kanskje ha vært endret slik at det ble tydeligere, men siden kommunen selv kan merke plasser med skilting kan de likevel pålegge gebyr dersom skiltingen ikke blir fulgt. Derfor burde det stått skilt på alle ladeplasser at det er ladeplikt med parkering. Noe kommunen har full rett til å gjøre og absolutt bør gjøre.

Det hjelper kanskje at alt jeg har nevnt kommer inn i parkeringsforskriften, men det er strengt tatt ikke nødvendig da kommunen alt har hjemmel til å treffe tiltak uten at lover eller forskrifter må endres på bakgrunn av eksisterende. Det er også ugunstig for små kommuner hvor ladebehovet ikke er så stort å måtte gjennomføre store tiltak på grunn av regler som sier at sånn skal det være. Det kan få konsekvenser for kommune økonomien og ødelegge for potensielt besøkende turister. 

Tidsbegrensing er dessverre en nødvendighet mange plasser slik at alle får ladet. Flere steder har det vist seg at folk hensetter bilen over lange perioder og gjerne reiser bort. Eller bruker det som sin egen private parkeringsplass. Noe som ikke er bra for ande som må lade. Er klar over at det kan være ugunstig for noen å måtte flytte bilen, men så lenge folk tar seg til rette må det være slik. Det er også en umulighet å bygge ut så mange ladestasjoner at det er en ladestasjon for en hver elbil. Da må man så fall lage seg en stasjon hjemme selv.

Staten har alt et organ som jobber med bevilgninger til ladestasjoner. Det heter transnova og de får hvert år tildelt penger over statsbudsjettet til å bruke de på utbygging av miljøvennlig transport. Man må så fall jobbe inn mot dette organet for å få fortgang i flere stasjoner. Eksempelvis elbilforeningen kan jobbe mot regjeringen for å få bevilget mer penger gjennom statsbudsjettet til transnova for å gjøre dette.

Alle rammene er der for å bygge ut flere ladestasjoner og kreve inn betaling for lading. Det er opp til kommunene selv hvordan de vil løse dette og staten har alt et eget organ som nesten utelukkende jobber med utbygging av ladestasjoner. Men vi lever i et byråkratisk land og ting tar tid. Derfor kan det også være gunstig å få hjelp fra private aktører. Se bare på Tesla som har fått på plass et bedre ladenettverk på nesten 0 tid. Hvor mange år har ikke vi hatt elbiler i dette landet? Den første elbilen kom rundt århundreskiftet  til Norge og selv da var lading et problem. Derfor det ikke tok av helt da. Vi fikk også litt elbiler på slutten av 90-tallet og man skulle trodd at tilgangen var mye bedre nå enn før. Det er den gjerne, men ikke så god som den burde ha vært. Så lenge vi ikke har nok ladestasjoner må man ta hensyn til hverandre. Hvis normal folkeskikk ikke fungerer må dessverre det offentlige regulere plassene med tid eller betaling. En forskuddsordning vil ikke gi mindre press på ladestasjonene for da vil fortsatt folk bruke de som sine egne med mindre det er strenge tidsbegrensninger. Betaler man for lading der man lader ser også kommunen hvor mange som lader og kan på den måten lettere bruke penger på å bygge ut ladestasjoner. En utfordring til i byene er mangel på parkeringsplasser. Med flere ladeplasser kan det også bli mindre parkeringsplasser. Så det er hele tiden masse hensyn å ta med i beregningen. Det er naturligvis bedre for miljøet at flest mulig biler i sentrum går på strøm. Bare nevner det for å vise at det er en utfordring å få på plass nok lademuligheter til alle.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: Olemann på lørdag 09. august 2014, klokken 00:55
Lading vs. Parkering:  Dette handler mye om kultur, og respekt for andre og fellesskapet.  Jeg synes denne kulturen dessverre er blitt dårligere de siste 2 årene med den enorme veksten i elbiler/bilister.
Så min konklusjon så langt er at mange av de de (ikke alle heldigvis)  som ikke har "gått gradene" med Reva, Buddy etc representerer en mer klassisk ego-kultur enn det vi før hadde i elbil-miljøet.
Kanskje ikke så rart, før kostet det endel å hompe seg opp bakkene i 30 km/t, trangt og ukomfortabelt, dette var noe for entusiastene.....nå er det knapt nok ulemper å snakke om lenger.

Så; derfor laget jeg denne vedlagte folderen, som jeg så ofte jeg orker, legger i vinduet til elbilister som ikke har skjønt forskjellen på lading og parkering.....(jada, vet de ikke gjør noe ulovlig, dette handler om kultur og felleskap). Om det virker aner jeg ikke, men det går an å håpe....og fine dialoger kan det også bli av dette:-)

Bruk den gjerne, da øker jo effekten, kanskje....

Mvh Ole

Ikke dumt :)
Fremtiden er elektrisk.

Philip Marlowe

I byene er det ikke bare ladeplasser vi mangler, men også vanlige parkeringsplasser. Hva om myndighetene opprettet parkeringsplasser kun for nullutslippsbiler, plasser uten lading?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Amoss

Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 09. august 2014, klokken 16:32
I byene er det ikke bare ladeplasser vi mangler, men også vanlige parkeringsplasser. Hva om myndighetene opprettet parkeringsplasser kun for nullutslippsbiler, plasser uten lading?

Dette er nok en utvikling som vil komme etterhvert (men ikke hold pusten!). Jeg antar man vil starte nettopp med dette, og så etterhvert reservere stadig flere av parkeringsplassene i sentrum av de store byene for nullutslippsbiler for så forby andre biler tilgang overhode. Alternativt vil overgangen til elbiler gå så fort at dette blir en "ikke-sak".

Hvor lang tid fremover man snakker om? Aner ikke, men er nok sikkert 20 år før man har kommet så langt at det blir noen "forbudssoner" vil jeg tro.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Elmo

Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 09. august 2014, klokken 16:32
Hva om myndighetene opprettet parkeringsplasser kun for nullutslippsbiler, plasser uten lading?
Ikke akkurat myndigheter, men Holmensenteret i Asker har faktisk to parkeringsplasser uten lading som er forbeholdt elbil.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Mippen

Sitat fra: Elmo på lørdag 09. august 2014, klokken 18:39
Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 09. august 2014, klokken 16:32
Hva om myndighetene opprettet parkeringsplasser kun for nullutslippsbiler, plasser uten lading?
Ikke akkurat myndigheter, men Holmensenteret i Asker har faktisk to parkeringsplasser uten lading som er forbeholdt elbil.

Det er bra at de har plasser for nullutslipp biler, men minuset er at det både er mangel på parkeringsplasser og ladeplasser så det kan kanskje bli en utfordring å få plass til alle 3 tingene.
Fremtiden er elektrisk.

TorC

Sitat fra: Elmo på lørdag 09. august 2014, klokken 18:39
Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 09. august 2014, klokken 16:32
Hva om myndighetene opprettet parkeringsplasser kun for nullutslippsbiler, plasser uten lading?
Ikke akkurat myndigheter, men Holmensenteret i Asker har faktisk to parkeringsplasser uten lading som er forbeholdt elbil.

Med tanke på at tobakksskadeloven nå blir skjerpet inn ytterligere er det jo et paradoks at man tillater fossilbiler blant folk i det hele tatt. Det viser jo egentlig bare at incentivene (evt. skattene på svineriet) fortsatt ikke er gode nok for at "folk flest" og transportindustrien velger null-lokalutslippsbiler.

Det at fossil teknologi drifter mesteparten av vårt liv i form av trailere som går på diesel bør jo ikke tillates, men som vanlig er det enkeltsjeler i enkeltbedrifter som viser vei. Ja til flere parkeringsplasser reservert til elbiler!
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Mippen

#113
Sitat fra: TorC på lørdag 09. august 2014, klokken 22:36
Sitat fra: Elmo på lørdag 09. august 2014, klokken 18:39
Sitat fra: Philip Marlowe på lørdag 09. august 2014, klokken 16:32
Hva om myndighetene opprettet parkeringsplasser kun for nullutslippsbiler, plasser uten lading?
Ikke akkurat myndigheter, men Holmensenteret i Asker har faktisk to parkeringsplasser uten lading som er forbeholdt elbil.


Med tanke på at tobakksskadeloven nå blir skjerpet inn ytterligere er det jo et paradoks at man tillater fossilbiler blant folk i det hele tatt. Det viser jo egentlig bare at incentivene (evt. skattene på svineriet) fortsatt ikke er gode nok for at "folk flest" og transportindustrien velger null-lokalutslippsbiler.

Det at fossil teknologi drifter mesteparten av vårt liv i form av trailere som går på diesel bør jo ikke tillates, men som vanlig er det enkeltsjeler i enkeltbedrifter som viser vei. Ja til flere parkeringsplasser reservert til elbiler!


Kanskje litt avsporing i forhold til det tråden handler om, men spennende tema. Mange (jeg inkudert) ønsker naturligvis at alle biler skal slippe ut 0, men det er ikke like lett i praksis helt ennå. En lastebil for eksempel trenger store mengder med energi for å trekke 50 tonn over bakker og berg. For å klare den jobben må den ha en monster batteripakke og da skal man både ha plass til denne og god nok kapasitet til å kjøre ruten uten å lade for mye.  En gigantisk batteripakke krever enorme mengder med energi for å lades opp hurtig. I Sverige har de testet ut en elektrisk lastebil som skal kjøre 150km døgnet rundt. Denne skal få enten skinner eller overhengende kabler til å hjelpe seg å klare ruten. Det sier litt om hvor langt det er igjen før alle store biler kan kjøre på ren elektrisitet.

Alternativet er en hybridløsning eller at de kjører på naturgass. Ulempen med det siste er at det går med en del co2 for å produsere miljøvennlig gass så den er egentlig ikke så miljøvennlig likevel. Men den er med på å redusere lokal forurensing. Kanskje en hybridløsning med gass og strøm hadde været noe?

http://www.at.no/index.php/anlegg/item/954-el-lastebil-for-malmfrakt#.U-aYEHnVtyQ

Mange klarer seg etter hvert med en elbil men fortsatt passer den ikke for alle. Ikke alle har råd til en Tesla, og eller syns den er for stor. Andre klarer seg ikke med plassen eller rekkevidden til en vanlig elbil. Det mangler også elbil med 4x4 og hengerfeste. Det siste skal komme med model X, men fortsatt ukjent med vekt på kroken. Hvis den får oppover dørene kan man ikke ha takboks, noe som utelukker bilen for mange. Ikke minst vil den koste en del.

Ellers er det snakk om masse penger og arbeidsplasser i forhold til Oljebransjen. Hadde man lagt ned oljeidustrien over natten ville det ha vært en katastrofe for svært mange. Derfor vil det ta svært lang tid å fase ut oljen. Vi bruker også olje til mange andre ting enn drivstoff. Både klær, plast, parafin, lampeolje, gass til gassgrillen, lightere for å nevne noen. Huset til de fleste er også malt med oljemaling. Så vi bruker oljeprudukter mye mer enn vi tror... Vi kan naturligvis erstatte mye av det med andre ting. En stor bedrift i Bergen hadde akkurat en analyse for å se hvor mye de hadde med oljebransjen å gjøre. De fikk helt sjokk for det viste seg at 90% av deres "partnere/kunder" hadde en direkte eller inndirekte link til oljebransjen. Så hadde dette blitt stoppet helt over natten ville vi ha fått en stor finanskrise.

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Sa-avhengig-er-Vestlandet-av-oljen-3157073.html
Fremtiden er elektrisk.

TorC

Ja beklager, det var OT....

Hvem har sagt at lastebilene er løsningen for langdistansetransport? Fossilt drivstoff er ekstremt billig i forhold til alternativene for varetransport. Så lenge det er billig og lovlig, hvorfor skal noen bruke ressurser på alternativer? Nei, doble avgifter på fossildrivstoff og øk det til bare idioter fortsetter å bruke det og deretter forby svineriet etter samme oppskrift som med tobakk! (Jeg er ikke raddis eller sosialist, men på akkurat dette punktet mener de er på riktig spor).
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Mippen

Sitat fra: TorC på søndag 10. august 2014, klokken 10:39
Ja beklager, det var OT....

Hvem har sagt at lastebilene er løsningen for langdistansetransport? Fossilt drivstoff er ekstremt billig i forhold til alternativene for varetransport. Så lenge det er billig og lovlig, hvorfor skal noen bruke ressurser på alternativer? Nei, doble avgifter på fossildrivstoff og øk det til bare idioter fortsetter å bruke det og deretter forby svineriet etter samme oppskrift som med tobakk! (Jeg er ikke raddis eller sosialist, men på akkurat dette punktet mener de er på riktig spor).

Det er nok ikke så enkelt. Staten er selv en stor aktør i oljebransjen. Alle har vel hørt om oljefondet. Siden det ikke er noe alternativ utenom gass eller hybridløsninger til langtransport så ville lastebilfirma ha vært nødt til å fortsette bare med skyhøye priser på transport. Det er nok en god vei å gå før man får løsninger som fungerer for lastebiler. Gass er vel den eneste billige måten som fungerer så langt. Hvor lang tid skulle ikke man ha brukt med mange ladepauser på en lastebil når de har så trangt skjema fra før? Ikke minst hvor lang tid hadde ikke det tatt å lade en lastebil hvis den skulle gått på ren strøm. Tviler på at det hadde tatt 30 minutter til 80 prodent for å si det slik.
Fremtiden er elektrisk.

Kristian O

Eg ser for meg at lastebiler kunne ha betydelig utbytte av ei hybridløsning. Sparer mykje bremsing i nedoverbakkane med eit TMS- batteri, og reduserer drivstoff- forbruket ein god del i oppoverbakker. Perfekt for Norge!
Har ingen ide om besparelsen her, men har stor tru på at dei fleste former for tungtransport ville gått i pluss med ei slik løysing.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på søndag 10. august 2014, klokken 10:51
Det er nok ikke så enkelt. Staten er selv en stor aktør i oljebransjen. Alle har vel hørt om oljefondet. Siden det ikke er noe alternativ utenom gass eller hybridløsninger til langtransport så ville lastebilfirma ha vært nødt til å fortsette bare med skyhøye priser på transport. Det er nok en god vei å gå før man får løsninger som fungerer for lastebiler. Gass er vel den eneste billige måten som fungerer så langt. Hvor lang tid skulle ikke man ha brukt med mange ladepauser på en lastebil når de har så trangt skjema fra før? Ikke minst hvor lang tid hadde ikke det tatt å lade en lastebil hvis den skulle gått på ren strøm. Tviler på at det hadde tatt 30 minutter til 80 prodent for å si det slik.

Tungtransportproblemet kan løses med batteribyttestasjoner. Standariserte batteripakker på f.eks 500kWh på trekkvognene, som kan byttes på et nettverk av ladestasjoner. Evt. også lades med 43kW AC mens sjåføren tar sin lovpålagte hvile.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

#118
Jeg har mest tro på en hybridløsning inn til videre. Batteribytte stasjoner er kostbar å få på plass over alt for å dekke alle transportruter, og spørsmålet er hvor mye energi en lastebil trenger for å trekke en fullastet henger over fjellet eller på motorveien. En tms har rundt 50 mil maks med 85kw pakke. Den bilen veier i overkant av 2 tonn og er mer aerodynamisk. En fullastet lastebil veier opp mot 50 tonn. Da må en lastebil hvis den skal ha lik effekt på batteriet i forhold til vekt ha en nesten 25 ganger så kraftig pakke. Men ikke ekspert på akkurat det. Tesla sin pakke veier rundt 800kg og på grunn av fysikk er det ikke lett å lage lettere batteripakker med dagens teknologi. Tenk deg vekten på en pakke til en lastebil. Den må minst ha like lang maks rekkevidde som en tms hvis det skal funke til neste batteribytte stasjon da temperatur og vær er med å redusere rekkevidden.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på søndag 10. august 2014, klokken 12:21
Jeg har mest tro på en hybridløsning inn til videre. Batteribytte stasjoner er kostbar å få på plass over alt for å dekke alle transportruter, og spørsmålet er hvor mye energi en lastebil trenger for å trekke en fullastet henger over fjellet eller på motorveien. En tms har rundt 50 mil maks med 85kw pakke. Den bilen veier i overkant av 2 tonn og er mer aerodynamisk. En fullastet lastebil veier opp mot 50 tonn. Da må en lastebil hvis den skal ha lik effekt på batteriet i forhold til vekt ha en nesten 25 ganger så kraftig pakke.

Men lastebiler bruker ikke 25 ganger så mye drivstoff som dieselbiler, de bruker 6-7 ganger så mye eller deromkring. Å heve 50 tonn lastebil 1000 meter opp koster forøvrig 136kWh pluss effektivitetstap i forhold til å kjøre på flatmark, si maks 150kWh. Men mesteparten får man igjen på vei ned igjen.

Batterbyttestasjoner koster ja, men det gjør jammen diesel også. Om en lastebil går f.eks 300.000km i året og bruker 3,5l/mil er dette diesel for 1,5 mill. kroner på én bil alene. Strøm til samme kjørelengde koster kanskje 250.000 kroner. Så det blir fort veldig store penger å spare.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA