Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Aksjon på e-up

Startet av Beamer Screamer, tirsdag 19. august 2014, klokken 15:50

« forrige - neste »

Beamer Screamer

Vi tenker på å kjøpe oss en elbil og har mer eller mindre bestemt oss for en trilling - selv om jeg egentlig er BMW-mann. Billig, kompakt, plass til 4, pluss at de virker kurante å eie i motsetning til andre billige elbiler.

Bilene vi vurderer er først og fremst de som ligger lavest i pris (dvs. 2011 modeller) fordi vi kommer til å kjøre lite, pluss at det er mulig vi selger den igjen om ikke så altfor lenge.

De billigste bilene er annonsert for 99.000 kr dvs 70% av nybilprisen på 140.000 kr. En tre år gammel bil skal jo være billigere enn som så (selv om jeg vet at disse kostet 250.000 kr nye men det er irrelevant nå). Hva tror dere er en realistisk markedspris på en typisk 2011 modell? Noen som har kjøpt nylig som vet?

Er det noen typiske svakheter ved bilene som jeg må se etter, eller har det vært tilbakekallinger/oppdateringer underveis som er viktig å være obs på?
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

tomrh

Sitat fra: Beamer Screamer på mandag 04. august 2014, klokken 23:04
Er det noen typiske svakheter ved bilene som jeg må se etter, eller har det vært tilbakekallinger/oppdateringer underveis som er viktig å være obs på?
Min i-MiEV var inne på en omprogrammering av BMS høsten 2012. Ellers var det garantibytte av vacuumpumpe på endel modeller i fjor. Tror det var alt. Det er driftsikre biler!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

fstromsv

Litt rustsvetting rundt vindusrammen.  Ble ordnet på garanti på min Ion (2011 modell).

pwb

Sitat fra: Beamer Screamer på mandag 04. august 2014, klokken 23:04
En tre år gammel bil skal jo være billigere enn som så (selv om jeg vet at disse kostet 250.000 kr nye men det er irrelevant nå).

Ville ikke kjøpt en 3 år gammel elbil til mer enn toppen 40-50% av nybilpris (dagens nybilpris). Problemet er at folk som har kjøpt elbil ikke skjønner at den må tape seg mer i pris enn andre biler siden nybilprisene har falt kraftig. Når man også tenker på at man her har igjen toppen 2 år med batterigaranti så burde man regne med at man har tapt alle pengene om 2-3 år hvis man ikke selger den til en annen luring før det. Regner man med at bilen er verdt 0 etter 5 år så er det jo bare å ta nybilpris å dele på 5 og gange med det antall år man får i garanti på batteriet og bruke det som utgangspunkt. Det er i hvertfall min mening inntil man i praksis ser at batteriene kan ha igjen 90-100% selv etter 7-8 år.

kringon

Enig med deg PWB at man må se for seg et kraftig verditap på elbilene foreløpig.

Jeg lurer på om kaskoforsikringene vil dekke batterihavari på lik linje med motorhavari på en fossilbil etter at garantien har løpt ut?
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Jafo

Prisen på en vare er alltid hva noen vil selge for vs hva noen vil kjøpe for. At noe burde vært billigere eller dyrere spiller ingen rolle så lenge varen blir omsatt.

Så langt ser det ut til at bruktprisen på eldre trilling ligger ned mot underkant av 100k, og det ser ikke ut som om markedet synes det er for dyrt, enn så lenge.

tomrh

Sitat fra: Jafo på tirsdag 05. august 2014, klokken 09:00
Prisen på en vare er alltid hva noen vil selge for vs hva noen vil kjøpe for. At noe burde vært billigere eller dyrere spiller ingen rolle så lenge varen blir omsatt.

Så langt ser det ut til at bruktprisen på eldre trilling ligger ned mot underkant av 100k, og det ser ikke ut som om markedet synes det er for dyrt, enn så lenge.
Helt enig! Det at pwb og kringon synes de er for dyre, betyr bare at akkurat de 2 ikke vil kjøpe til den prisen. Men det er nok av andre som vil kjøpe slik at prisene kan forsvares. Jeg synes prisen er helt riktig, man får ganske mye elbil for pengene. Det er heller ikke sikkert at elbiler får et så pessimistisk verditap, for elbil begynner å bli skikkelig populært, driftssikkerheten viser seg å være bra og mange ser til bruktmarkedet for å finne billigere bil.

Sitat fra: kringon på tirsdag 05. august 2014, klokken 08:03
Jeg lurer på om kaskoforsikringene vil dekke batterihavari på lik linje med motorhavari på en fossilbil etter at garantien har løpt ut?
Nei, de har en klausul som ikke dekker batteriet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Sitat fra: tomrh på tirsdag 05. august 2014, klokken 09:53

Nei, de har en klausul som ikke dekker batteriet.

Dermed må man gå ut fra at batteriet må byttes for egen regning etter 5 år. Men klart er man villig til å ta sjangsen og satse på at batteriet holder i så mange år at man ikke kaster bort 100.000 på 2 år så er det jo bare å hoppe i det. Men det er vel bedre å kjøpe en ny bil til 150.000 og kun ha ett tap på maks 30.000 i året enn 50.000 i året ved å kjøpe en 2011 modell? Når vi kommer ut i 2017 og ser at mange av de eldste bilene fortsatt har igjen 95% av batterikapasitet så kan man si at man hadde en rett pris på en 2011 modell i 2014, men bør man ta sjangsen på det? Mange vil nok si at selv 80% etter 5 år er helt topp, men har man bare 80% så vil kjørelengden og sparingen falle dramatisk for de fleste da mye mer av tiden vil gå med til lading og man må bruke bilen med diesel/bensin til mye mer isteden. Elbil dilla har jo slått an så til de grader at jeg tror kanskje folk ikke er fornuftige når det gjelder å kjøpe brukt, kanskje man er redd for at man ikke får bil fort nok og at man bare må hoppe i det med en gang.

Thomas Parsli

Sitat fra: pwb på tirsdag 05. august 2014, klokken 10:18
Sitat fra: tomrh på tirsdag 05. august 2014, klokken 09:53

Nei, de har en klausul som ikke dekker batteriet.

Dermed må man gå ut fra at batteriet må byttes for egen regning etter 5 år.

Hvis batteriet må byttes, må det nok gjøres for egen regning ja.
Det gjelder forøvrig det meste på en fem år gammel bil, om den er fossil eller elektrisk!

Erfaring fra andre land med tilsvarende klima tilsier at batteriene varer lang lenger enn fem år.

Og etter å ha kjørt mange år i en Peugeot 106 med redusert batterkapasitet (60-70km) kan jeg opplyse om at elbiler fortsatt har en verdi selv om kapasiteten er redusert. Forutsatt at man ikke makser rekkevidden regelmessig.

Hvis vår Leaf har halvert rekkevidden om fem år (7år, ~160.000km) er den fortsatt fullt brukbar -og vi bytte derfor neppe batteriene "samme" hvor billige de har blitt.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 05. august 2014, klokken 12:04
Hvis batteriet må byttes, må det nok gjøres for egen regning ja.
Leste tidligere i sommer at Leaf-batteriet byttes for $6000 + arbeidspenger over dammen, og man får $1000 i innbytte for det gamle. Og dét er et 24 kWh-batteri (mot trillingenes 16 kWh). Batteriprisene er tydeligvis på god vei ned.

Det hele kan vel sammenlignes med risikoen for at girkassa ryker på en fossil. Jeg har faktisk opplevd det to ganger, og den ene gangen byttet vi den til en verkstedregning på 26.000,-. Men jeg har fremdeles tatt risikoen det er å kjøpe fossilbil. :P (En STOR risiko med tanke på alt som 100% sikkert ryker eller må byttes før eller senere: eksosanlegg, vannpumpe, dynamo, registerreim osv. - og som ikke finnes på elbil..)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TB

#10
Sitat fra: pwb på tirsdag 05. august 2014, klokken 10:18
Dermed må man gå ut fra at batteriet må byttes for egen regning etter 5 år.

Som alt påpekt i tråden - du kan ha uflaks, slik at batteriet må bli bytta, men det er ikkje rapportert om svært mange bytte av batteri. Mitsubishi var tidleg ute med Litiumbatteri i bil, men dei har nok gjort tester på teknologien som er brukt for og unngå opplagte feil / havari.

Når det gjeld eldre elbilar, med NiCd batteri oppstod det pga. svak konstruksjon, kombinert med feil bruk batteri havari ved at celler reverserte, eller eksploderte.

Litiumbatteri har overvåkning pr. celle. Dermed kan (i det minste i teorien) ei celle eller ein modul (typisk 4 celler) bli skifta enkeltvis - slik at det ikkje er behov for og skifte heile batteriet pga ein feil på ei celle.

For fosilbil er det idag mange som nyttar merkeverkstad for service i garantiperioden - dvs 5 år. Etter garantiperioden er ute blir dei uavhengige verkstadene brukt, dei er ofte rimelige.

Idag er det få verkstader som har kunnskaper om elbil, men når bilparken blir eldre vil etterspørselen auke - uavhengige verkstader vil tilby service på elbilar også. Håper dermed at ein 8 år gammal trilling i 2020 kan bli reparert til ein akseptabel pris.

Det som er sikkert er stadig fleire ser at utgiftene til drivstoff ikkje er store til ein elbil. Om prisen på bilen er litt større vil vege opp mot dette. Om elbil blir stadig meir populært er det stor sjanse for at bruktpris på brukte små fossilbilar (som typisk brukes på korte turar) går ned - folk kjøper elbil i staden for...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Beamer Screamer

Takk for alle tips!

Trillingene som ligger ute til rundt 100.000 kr ser ut til å gå greit unna, så det er nok en del kjøpere som er villige til å betale såpass mange % av nybilprisen for en 3 år gammel brukt. Normalt ville jeg ikke vært i tvil og heller gått for en nybil som bare koster noen titusen mer og har full garanti, men vi skal antagelig bare ha bilen en kortere periode og kjøre den ganske lite (så vidt nok til å rekke gjennom et par bommer om dagen).

Det virker som at batteriene på disse bilene tåler tidens tann rimelig greit, og jeg tror sjansen for at de kollapser etter 5 år er minimal. Den type risiko er det jo med alt man eier; fossilbil, båt etc. Litt redusert rekkevidde lever vi fint med.

Inntil videre tror jeg vi velger å kjøre fossilbilen og heller leve med litt høyere bompengeutgifter, så får jeg se om det dukker opp en god deal etterhvert...
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

sven erik

en imiev med  en 30 til 40 tusen km som er 2011 modell er et ok kjøp har selv hatt en som nå er  gott 70 tusen  og eneste feil med den har hvert 12 volt batteriet   men selve batteri pakken er like fin  fikk det sjekket før moren  min  typen overtokk  min bil  vi hvar meget formøyd  med bilen  men ikke kjp en som har stått  for mye stille i perioser   for det er det hverste dom er for batteriene  så på elbiler er faktisk  litt km positift så om en har en i miev eller lignende å skal på lang ferie  la noen låne den  da holder den lenger

TB

Sitat fra: sven erik på onsdag 06. august 2014, klokken 01:31
ikke kjp en som har stått  for mye stille i perioser   for det er det hverste dom er for batteriene  så på elbiler er faktisk  litt km positift så om en har en i miev eller lignende å skal på lang ferie  la noen låne den  da holder den lenger
Ein mykje uttalt teori for å motvirke slitasje på batteriet ved "lagring" er det til hjelp at batteriet er mindre enn 100% lada. Dvs, ved ferie lades batteriet til ca 50-70% - og bilen kan stå uten ekstra "slitasje". Hugs og på at Mitsubishi har ein ekstra buffer i topp, slik at 100% er ikkje reelt 100%. Nissan Leaf utnytter ein større del av batteriet - derav muligheit for stopp på 80%.

Ref historier om Tesla Roadster er lagring med tomt batteri skadelig - og kan føre til havari. Ekstra stor fare for dette på dei fyrste versjonar pga. desse henta 12V frå hovedbatteriet.

Verkstader som har utstyr til trillingene kan utføre ein batteritest - og lese ut informasjon om batteriet. Om dette er nyttig informasjon ved kjøp av bruktbil skal vere usikkert, men kan gjere det enklere og få retta reparasjon på garanti seinare. (Der bil ikkje har vore inne til ordinær service i hht. anbefalt tid før.)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Beamer Screamer

Da endte vi med bestilling på en fabrikkny iOn!

Vi har sett etter brukt trilling i et par uker nå, men bilene går veldig fort unna og prisene ser faktisk ut til å økt litt siden i sommer. Ingen biler til 100.000 kr lenger. De billigste ligger på rundt 115.000 kr og da er det importbiler fra 2011/2012 med ukjent historikk og uten setevarme, vinterdekk og garanti. Dvs. 125.000 kr ferdig på veien for noe man må anta er en gammel demobil/leiebil/carsharing-bil.

Det er temmelig meningsløst når ny bil med full garanti og norsk spec koster 150.000 kr og har 6 ukers leveringstid.

iOn har ikke innebygget parkeringsvarmer og forhandler tar 5.000 kr for å montere det jeg antar er Defa. Er det billigere å gjøre det på et Defa-verksted, evt. enkelt å gjøre det selv?
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA