Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Riper i bagasjerom

Startet av EV - Driver, tirsdag 19. august 2014, klokken 12:43

« forrige - neste »

ellen40

Likte Kiaen veldig godt og vurderer å bytte ut norsk Leaf.
Kiaen har det vi savner mest på vår Leaf:
• 6,6 KW lader (burde være std. På alle elbiler og ikke mulig å ettermontere i Leafen)
• Varmepumpe
• Noen KW ekstra som vi sårt trenger vinterstid
• Kjørestilling og sete som jeg likte betydelig bedre enn i Leafen

Så til det store spørsmålet som jeg håper noen på forumet kan hjelpe med:
Batterivarmeren: Er denne som på Leafen, kun krisevarmer ved ekstrem kulde for å unngå batteriskade, eller er dette en forvarming av batteriet som vil gi ekstra kjørelengde vinterstid??? (Tilsvarende som jeg fortår Tesla har???)

Med vårt kjøremønster ville en slik forvarming gi betydelig bedre rekkevidde
Vinterstid tror jeg. Selgeren sa de hadde kjørt over 12 mil i over 20 minus. Hvis dette stemmer så er det jo nesten det dobbelte av hva jeg klarer med Leafen vinterstid
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

Ona IX

Sitat fra: ellen40 på søndag 14. september 2014, klokken 21:24
Så til det store spørsmålet som jeg håper noen på forumet kan hjelpe med:
Batterivarmeren: Er denne som på Leafen, kun krisevarmer ved ekstrem kulde for å unngå batteriskade, eller er dette en forvarming av batteriet som vil gi ekstra kjørelengde vinterstid??? (Tilsvarende som jeg fortår Tesla har???)
Den er tilsvarende tesla sin. Det er usikkerhet om den bare fungerer ved lading av bilen eller om den også varmer når man kjører vanlig. Jeg vil tro den kjøler ned batteriet når man hurtiglader om sommeren, så hurtiglading går fortere.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

ionboy

Etter mye om og men så bestillte vi eGolfen kontra Soul. Det som solgte bilen for oss var et mye bedre bagasjerom til barnevogn (vårt behov). Mye mer premium feel, mye bedre spark/opplevelse av bil. Vi droppet varmepumpen da den ikke slår inn før ved ca 10 mil. Endte opp på 295.000,- med en del ekstrautstyr.

Jeg skal også kjøre en del snowboard og eGolfen har mulighet til takbøyler/skiboks samt den har skitrekkluke baksetet (midten). Det var ikke et enkelt valg, men det ble til slutt en kombinasjon. Kia Bergen ytte særdeles god service hele veien!

Til tross for vårt kjøp så har jeg ingen problem med å anbefale Soulen på det varmeste til folk som ikke trenger å dra med seg barnevogner etc. Knallbil!

terjebc

Sitat fra: ionboy på mandag 15. september 2014, klokken 18:52
Vi droppet varmepumpen da den ikke slår inn før ved ca 10 mil.

Gratulerer med ny bil !  Barnevogn ville nok gjort at jeg måtte vurdert E-golf nærmere. Har hatt en nyere diesel golf og de har absolutt god opplevd kvalitet..

Men... Jeg lurer på hvem som har fortalt at varmepumpen ikke slår inn før 10 mil ? En bilselger? Det hørtes helt på jordet...
- KIA Soul EV Titanium - overlevert 20.02.2015 -

emil

Sitat fra: terjebc på tirsdag 16. september 2014, klokken 00:04
Sitat fra: ionboy på mandag 15. september 2014, klokken 18:52
Vi droppet varmepumpen da den ikke slår inn før ved ca 10 mil.
Men... Jeg lurer på hvem som har fortalt at varmepumpen ikke slår inn før 10 mil ? En bilselger? Det hørtes helt på jordet...

Som jeg sa i en annen tråd tror jeg det er en liten misforståelse og at de mener at hvis du ikke kjører mer enn 10 mil om dagen uten ladestopp vil ikke den ekstra rekkevidden varmepumpen gir være nødvendig. Selve varmen kommer med en gang.

telecaster

#110
Varme pumpe og Golf er et hett tema (pun intended). Jeg valgte SoulEV foran Golf pga utstyr og leveringstid. Gjør heller ikke vondt at prisen er betydelig lavere på full pakke. Du kan få Golf uten varmepumpe på dagen nærmest her i Oslo men min vennlige forhandler hos Møller antydet at uten varmepumpe ville det bli mye vanskeligere å selge bilen senere. Jeg har en Møllerbil fra før og vi kjøper en god del biler fra dem på jobben. Så da ble det SoulEV med lett hjerte, den kommer i løpet av en uke eller to. :)
Varmepumpen slår inn med en gang det finnes varme å gjenvinne, det er bare tull at den slår inn etter 10 mil, der er du blitt lurt. Den gir deg lengre kjørelengde, men har du ikke behov for det er det jo greit.
Jeg trenger ca 10 mil pr dag, også når det er 20 minus, varmepumpen er et must :)
____________
Kia Soul EV

K S

Viser i denne tråden også til bladet Bil nr 4 2014 sin test av Soul EV, leser en den, og forventer litt kulde på vinteren, og ikke står parkert permanent tilkoblet strøm/varm garasje, ja da skygger en unna biler uten varmepumpe, også Zoe med varmepumpe. Soul EV duger!

"Også dagen derpå kjempet solen med kuldegradene. Begge Kia-ene og en Renault Zoe EV hadde frosset seg gjennom natten og bar preg av det. Men om bilene ville eller ei, så skulle varmeapparatkapasiteten testes. Den ene Kia-en hadde i likhet med Zoe varmepumpeteknologi, den andre ikke. Nå hadde vi reist til Arjeplog for å kjøre Kia, men endte i stedet bak rattet på Zoe som ennå ikke finnes med nordisk klimapakke.

Tiårets kaldeste.
Det skulle vise seg å bli tiårets kaldeste formiddag bak et bilratt. Preget av lett angst grep min kollega blyanten med vottene på og var på kommando over intern- radioen klar til å avlese temperaturen hvert annet minutt fra de 16 følerne inne i og utenfor bilen.
Alle bilene starter greit. I Kia-en med varmepumpe, varme i rattet og varme i alle setene steg temperaturen raskt. I den andre Kia-en skjedde det samme, men langt saktere.
Hvordan det gikk med oss i den franske sommerbilen skal vi ikke snakke høyt om, men det var godt å komme inn på et varmt verksted etterpå...
Når Kia lanserer Soul EV i Norge mot slutten av året, vil den ikke bare være utstyrt med varmepumpeteknologi og alt man finner i de mest moderne elbilene i dag. Som en konsekvens av at de fleste kjører alene i bilen, kan den innstilles slik at bare førerplassen varmes opp. Det gir mindre strømforbruk og bedre rekkevidde om vinteren."

JLafton

Da har jeg vert å prøvekjørt Soul, kjørte en tur på 35km i kupert terreng med alt fra 40-80 soner, endte på en forbruk på 11,8 med ac på 18c å utetemp på 22c. Samme runden med Leaf hvar forbruket 13,2.

Positive ting kontra Leaf.
- mindre støy innvendig.
- lenger rekkevidde.
- bedre stereo, klar å fin lyd hele veien opp på volumet.
- ventilasjon i setene.
- mer brukervennlig og større skjerm på navigasjon.

Negative ting kontra Leaf.
- lyst interiør.
- lite sidestøtte i setene, å litt harde seter.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

Gnilre

#113
Jeg har hatt to ganske lange runder (143km) med både Soul EV og e-Golf. Konklusjonen min var at for langkjøring og motorveikjøring blir e-Golf den mest komfortable. Soul EV er litt mer bybil og det beste valget hvis du sjelden kjører over 80 km/t.

Synes at premiumfølelsen er til stede i e-Golf og fraværende i Soul. Og adaptiv cruisekontroll som jeg aldri har prøvd før var jo fantastisk å bruke i e-Golfen; det får man ikke i Soul.

Jeg fant meg bedre til rette bak rattet i e-Golf. Både kjøreegenskapene og komforten var hakket bedre enn Soul.

At det likevel blir en Soul vi kjøper skyldes: Billigere innkjøpspris, morsommere utseende, stort sett lengre rekkevidde og en masse tilleggsutstyr som er inkludert i Exclusive-utgaven. Dessuten hjelper det selvsagt at det ser ut som vi kan få Soulen med varmepumpe i løpet av de neste to ukene  :)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

moby666

#114
eGolf har mer støy over 80 km/t, noe som jeg syntes var plagsomt. Min favoritt på motorveien er Soul :)
Enig med deg at ACC er genial, det sammen med app er den største manglene på Soul.
Bortsett fra dette, så sitter jeg mye bedre i Soul (vs Golf), da jeg er over 190. Liker også å sitte høyt.
Synes også at eGolf mistet mye av de bra kjøreegenskapene til fossilgolf, mens Soul kjører bedre enn fossilSoul :)

Men det var ladingen som gjorde utslaget for meg, 3,6 kW blir aaaalt for tregt :) 40 kW "hurtiglader" også ;)

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Panduck

Sitat fra: moby666 på torsdag 18. september 2014, klokken 12:28
Men det var ladingen som gjorde utslaget for meg, 3,6 kWh blir aaaalt for tregt :) 40 kWh "hurtiglader" også ;)

Hvor lenge lader KIA'en over 40kW, før den dropper under dette? Man sparer vel ikke så mye tid med et såpass lite batteri.

nemiarwen

Heisann!
Skal låne en Soul EV fra i ettermiddag til i morgen. Si ifra om det er noe folket ønsker at jeg skal sjekke ut ;D

Har aldri hatt el-bil før, men har nå fått en reisevei på 65 km tur-retur jobb/hjem, har tenkt på dette en stund og med den jobbkjøringen jeg har + diverse fritidsaktiviteter på ettermiddagene så dekker en elbil 95% av behovet mitt. Ser også ut at reiseveien min får en bom innen ett års tid, nå er ikke det avgjørende, men hjelper jo på.

Har testet BMW i3 og skal teste eGolf etterhvert også, men har egentlig falt litt for Soul sin look og sjarme ;D

hELgenen

Har testet e-golf og Soul og sammenlignet disse to mot hverandre.

Mange som sier opplevd kvalitet var høyere i e-golf, jeg opplevde det motsatte.
Hardplasten er mer synlig i soul, men er definitvt til stede i e-golf også selv om den
er forsøkt skjult i sort,f.eks nedre del av dørene. E-golfen ga et inntrykk av en "tynn"
kompakt bil med seter som allerede på prøvebilen utseendemessig så slitt og nedsynket ut
(Dette var stoff seter av billig simpel sort, og du kan få skinnseter
som vil heve inntrykket en del). Kupeen i Soul er større, luftigere og oversikten fremover vesentlig
bedre. Setene til Soul ser som sagt bedre ut, men sittekomforten er dårligere pga. lengre
sittepute i e-golf og noe bedre sidestøtte. Synes også setene i Kia sin variant var hardere.

Når det kommer til duppedingser som f.eks mediaspiller og annet så oppleves Soul
mer moderne enn e-golf jeg prøvekjørte. Soul hadde flere funksjoner og mer utstyr
(f.eks kunne jeg se avstand til nærmeste ladestasjon direkte på displayet mens jeg kjørte-
noe jeg ikke fant på golf'n jeg prøvekjørte uten at jeg skal si at slikt ikke finnes)

Det jeg ikke likte med Soul var det lysende treet som gliste mot meg mens jeg kjørte. Det er tydelig at Kia har lagt vekt på miljø aspektet når de har designet bilen og tenkt som så at alle som kjøper denne legger stor vekt
på miljø og vil vise det, mens den tyske varianten har mer fokus bilen som bil
Kjøreopplevelsen er nemlig vesentlig bedre i e-golf da den ligger bedre på veien og føles
på alle måter kvikkere og er rett og slett morsommere å kjøre enn Soul.
Responsen på gasspedalen var vesentlig kjappere
på e-golf og den var morsom å kjøre, så morsom faktisk at den fikk frem
smilet under testkjøring. Synes også e-golf var mindre plaget av støy i kupeen i alle hastigheter.

Men i praktisk bruk med en 2 åring som skal inn og ut av barnesete til/fra barnehage så tror jeg
Soul er ett bedre valg. Tror nok barna i barnehagen også synes bilen er mer spennende.
Døråpningen bak på Soul var nemlig større og lettere å komme inn og ut av enn på e-golf.
Tror også det er vesentlig lettere å holde Soul (med skinnseter) ren og pen enn hva som tilfelle
med e-golf. Nå manglet det gummimatter bak på Soul, men det kommer visstnok.

Andre ting som jeg la merke til var at det innvendige taket i Soul så snodig ut -
det så ut som stikkende glassfiber, men når en tok på det føltes det mer ut som filt.
Fargen var også "knallhvit" og jeg lurer på hvordan det vil være å vaske dette skulle
noen grise til taket.......

Det hvite feltet på felgene ser ut som "jalla" plastikk som ga meg følelsen av
å kjøre en bil med stålfelger med påmontert plastdeksel. Ville defintivt forsøkt å lakke
disse som andre har vært inne på tidligere..

Bagasjerommet på begge bilene var små, svært små, for små etter min smak.
Jeg ville definitivt ikke kjøpt noen av dem til bruk som familiebil for å si det slik.

Forhørte meg også vedrørende tectyl behandling av Soul og fikk da beskjed om at
dette var ikke noe de anbefalte fra fabrikken. Forstod det slik at de rett og slett
var litt skeptiske til at noen andre enn verkstedet begynte å skru av bunnplaten og annet og dytte
inn tectyl på steder som det kanskje ikke burde være.I det hele virket forhandleren skeptisk
til slik behandling nå (mulig dette endrer seg over tid når de som håndterer slikt
faktisk får kunnskap om hva som kan og ikke kan gjøres......)

Legger du vekt på å ha en praktisk bil med særegent utseende der komfort og romfølelse
er noe du setter høyt - ville jeg valgt Soul. Er du mer opptatt av kjøreopplevelsen
og ikke ønsker å vise deg frem og er villig til å betale ekstra for dette - ja så velger
du e-golf.

tomrh

Sitat fra: Thor71 på fredag 19. september 2014, klokken 14:38
Jeg har selv bestilt Soul Ev og gleder meg. For dere som har bestilt eller tenker på å gjøre, det så har jeg opprettet en lukket gruppe hvor vi kan dele interessen og erfaringer etter hvert som vi får bilen :-)

https://www.facebook.com/groups/1543242002564112/
Interesse og erfaringer med Kia Soul har jo et vesentlig bredere publikum enn mulig vha. en lukket facegruppe. Hadde satt mer pris på at alt ble delt her på elbilforum slik at det blir til glede for *alle* elbilinteresserte, ikke bare for medlemmene i gruppa. Forumet er jo også søkbart for fremtidig referanse, noe ei facebook-gruppe ikke er.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sumpkongen

Jeg prøvekjørte en Soul fra Bertel O. Steen i en times tid i går. Som sammenligningsgrunnlag hadde jeg svigers sin Leaf som vi lånte i halvannen måneds tid i sommer for å se om det var mulig å ha en elbil uten lademuligheter hjemme (bor midt i Bergen sentrum). Gode lade- og parkeringsmuligheter på Bystasjonen gjorde at det gikk som en drøm å ha elbil i min del av sentrum i alle fall og eventuelle diskusjoner om hvorvidt vi skulle ha elbil eller ei ble ila. disse 1,5 mdr effektivt lagt død; elbil skulle kjøpes inn. Spørsmålet var bare om det skulle være en Leaf eller en Soul.

Jeg skal ikke gå inn på tekniske detaljer, da disse i rikelige mengder har blitt dekket av folk som er mer kompetente enn undertegnede. Men under følger nå en Pro/Contra-liste for Soul, sett opp mot Leaf.

Pro:
-Bedre utsyn, spesielt til sidene da A-stolpen til Soul var betraktelig mindre i veien enn på Leaf
-Bedre takhøyde, som en person som er lang i overkroppen (1,85  høy, overkropp som om jeg skulle vært 1,95) så setter jeg pris på litt takhøyde. Prøvde å sette meg inn i Leafen rett etter å ha sittet i Soulen og følte at taket på Leafen krenket min personlige sfære.
-Bedre info i midtkonsollen, på Soul får man opp hvilken fartsgrense det er på veistrekningen man pt. befinner seg i
-Bedre seter, nå har jeg rett nok kun kjørt Accenta-versjonen av Leaf, men syns at setekomforten i Leaf kunne vært merkbart bedre
-Bra lyd i anlegget, muligens ikke bedre enn på Tekna-Leaf, men det får noen andre evt. komme med innspill rundt.
-Sikkert mer som jeg ikke kommer på i forbifarten

Contra:
-mindre responsiv gasspedal, på Leaf følte jeg alltid at jeg fikk den kraften som jeg la på gasspedalen. På Soul var det veldig lett å trykke pedalen i bånn, men kraftutvekslingen virket ikke å være proporsjonal med trykket jeg ga, om det gir mening. Dette punktet tenker jeg nok mer er en vanesak enn et konkret minus, men jeg syns nå at det var verdt å nevne.

Oppsummering; det kan virke som at Soul er Leaf fullstendig overlegen, men det er ikke helt tilfelle. Bilene er relativt like, både størrelses-, kjøre- og prismessig at jeg ville vært fornøyd med begge bilene. Men summen av fordelene ble likevel såpass utslagsgivende at de vippet meg over på Soul til tross for at jeg tidligst kan få den levert i mars.
-
Kia Soul bestilt 30. september 2014, levert 11. mai 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA