Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Riper i bagasjerom

Startet av EV - Driver, tirsdag 19. august 2014, klokken 12:43

« forrige - neste »

Kianus

Hvor tar du tallene dine fra? Vil gjerne se en referanse så jeg også kan lese meg opp på det.

Bjorn

Sitat fra: Kianus på tirsdag 02. september 2014, klokken 14:37
Hvor tar du tallene dine fra? Vil gjerne se en referanse så jeg også kan lese meg opp på det.
Det var selger/forhandler som uttalte det. Jeg mener han brukte ordet rekkevidde, men ikke umulig at han egentlig mente batterikapasitet. Ifølge han var det altså kun med varmepumpen at Soul har den oppgitte rekkevidden på 212 km. Uten varmepumpen og rekkevidden er betydelig lavere.

SoulEv

Sitat fra: Bjorn på tirsdag 02. september 2014, klokken 14:49
Sitat fra: Kianus på tirsdag 02. september 2014, klokken 14:37
Hvor tar du tallene dine fra? Vil gjerne se en referanse så jeg også kan lese meg opp på det.
Det var selger/forhandler som uttalte det. Jeg mener han brukte ordet rekkevidde, men ikke umulig at han egentlig mente batterikapasitet. Ifølge han var det altså kun med varmepumpen at Soul har den oppgitte rekkevidden på 212 km. Uten varmepumpen og rekkevidden er betydelig lavere.

Samme som med både egolf, leaf osv. med andre ord. Må jo sammenligne leaf og egolf uten varmepumpe og soul uten varmepumpe og da stiller vel alle disse bilene i omtrent samme klasse når det gjelder rekkevidde.

Og det er tydeligvis veldig forskjellig smak blant folk når det gjelder kjørekomfort :)


nagela

Ettersom NEDC testen som gir de oppgitte 212km rekkevidde kjøres ved 20-30 grader ( I praksis brukes 25 grader ) så skal varmepumpe ikke ha noen som helst innvirkning på dette resultatet.
Men selvfølgelig i praksis vil den gi markert bedre rekkevidde på vinterstid, hvis man ønsker å ha det varmt i bilen.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Hanzo

Høres ut som det er noen selgere som bør kurses bedre, om du har varmepumpe i bilen eller ikke har vel liten betydning på maksimal kjørelengde, om noe vil bilen uten ha en fordel pga vekt. Men klart, i 9 plussgrader og en ønsker 22 grader i bilen, vil den med varmepumpe ha bedre kjørelengde.

Elbil-66

Har i dag prøvekjørt Kia Soul.
Det jeg mener er bra med bilen er.
Bilen ser kul ut.
God plass foran og bak, men lite bagasjerom.
Motoren er helt tyst uansett belastning og hastighet, meget  bra Kia
Du har ikke den høyfrekvente lyden som en del andre elbiler har.
Varming og kjøling av fremseter ved hjelp av luft som var meget behagelig.
Kjøreegenskapene og støy er sånn gjennomsnittlig etter min mening.
Litt vindstøy ved høye hastigheter.  Er nok formen på bilen som er årsaken til det.
Fjæringskomforten er ganske god, men syntes den er litt stump over fartsumper o. l.
Den har varmepumpe og oppvarming av batteri under lading.
Rekkevidden en kald vinterdag er nok en god del lengre en konkurrentene.
Mulighet for 6.6kW AC lading.

Det jeg ikke likte så godt er.
7 års garanti, men service intervallet er latterlig lav.  Den må inn til service hver 15000 km.
Hva er det som er så dårlig på bilen at den må inn på service to ganger pr år med min kjørelengde?
En annen ting er at Kia ikke skal lage en mobil applikasjon for bilen.
Hvis ryktene stemmer, så må bilen være tilkoblet strømnettet for at for varming skal starte.
Synd at slike småting skal ødelegge for et ellers godt inntrykk av bilen.
Uten tvil har Kia laget knakende god elbil.





hELgenen

[quote author=Elbil-66 link=topic=15715.msg254949#msg254949 date=140977.

Det jeg ikke likte så godt er.
7 års garanti, men service intervallet er latterlig lav.  Den må inn til service hver 15000 km.
Hva er det som er så dårlig på bilen at den må inn på service to ganger pr år med min kjørelengde?
[/quote]

og service kostnaden er?......

stefse

Fint om de som prøvekjører oppgir hva gjettometeret viste ved start og etter kjøring slik at vi får et mer reelt bilde på rekkevidden. Den jeg prøvde viste GOM 77 km ved 51% batteri temp ca. 15°
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Bjorn

Med så hyppig service, så er det ikke rart de kan tilby 7 års garanti. De fleste må da inn på service 1 gang i året og det blir det penger av i kassen.

Forøvrig enig med Elbil-66. Soul fremstår ikke spesielt behagelig over humpene.

sauenmagnus

Sitat fra: hELgenen på onsdag 03. september 2014, klokken 22:52
[quote author=Elbil-66 link=topic=15715.msg254949#msg254949 date=140977.

Det jeg ikke likte så godt er.
7 års garanti, men service intervallet er latterlig lav.  Den må inn til service hver 15000 km.
Hva er det som er så dårlig på bilen at den må inn på service to ganger pr år med min kjørelengde?

og service kostnaden er?......
[/quote]

Jeg har fått oppgitt ca 1800kr første 15 000 km og 2800kr neste, så tilbake på 1800kr på tredje ;)
Venter på en Kia Soul Electric Exclusive Caribbean Blue and Clear White - leveres sep./okt.

ionboy

Fikk prøvekjørt Soulen i dag :) Veldig god service på Bertil O. Steen i Åsane, Bergen. Jeg synes den var utrolig morsom å kjøre.

Kvelden startet med prøvekjøring av Leaf. Leafen er solid og sedat. Nesten litt kjedelig, men super. Synes girspaken ser kokko ut og kler bilen dårlig. Ellers en super bil.

Soulen var svært morsom å kjøre! Den var ungdommelig og responsiv. LED-ringene rundt høytalerene var hysteriske og jeg lo godt når jeg så at de skiftet farge. Veldig tøfft. Lyden i anlegget er god, men ikke så god som BOSE-systemet i Leafen. Leafen har en ørlite mer "premium"-feeling enn Soulen, men det tar Soulen igjen på ren utstråling!

Jeg synes dessverre at bagasjerommet var minimalt. I tillegg er ryggen på baksetet så brå i vinkel at mye av rommet "dør". Dette er det største minuset for oss...

Det er trist at den ikke har en app, men det står ikke og faller på det.
Jeg lurer veldig på å gå for en sort/rød Soul. Men jeg er veldig bekymret for problemer med å få plass til barnevogn... Det var svært god plass i baksetene for to barneseter :)

Ryggekamera var SVÆRT godt! Jeg har aldri forstått hvorfor disse skal være så lavoppløslig på andre biler, så det var opptur!

Jeg synes dette er fryktelig vanskelig. Det er ingen bil som får 100% hos meg. Da må det være en Tesla 85 og den er utenfor vår økonomiske rekkevidde.


moby666

Det kommer ny bunnplate i bagasjerommet som medfører et mye større bagasjerom.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

K S

Sitat fra: sauenmagnus på torsdag 04. september 2014, klokken 18:50
Sitat fra: hELgenen på onsdag 03. september 2014, klokken 22:52
[quote author=Elbil-66 link=topic=15715.msg254949#msg254949 date=140977.

Det jeg ikke likte så godt er.
7 års garanti, men service intervallet er latterlig lav.  Den må inn til service hver 15000 km.
Hva er det som er så dårlig på bilen at den må inn på service to ganger pr år med min kjørelengde?

og service kostnaden er?......

Jeg har fått oppgitt ca 1800kr første 15 000 km og 2800kr neste, så tilbake på 1800kr på tredje ;)
[/quote]

Jeg har fått oppgitt 1525-3174-1525 osv osv i tillegg:

"NB! Ved serviceintervallet på 150 000 km skal det skiftes kjølevæske første gang, og deretter hvert 2. år / 30 000 km. Da øker prisen noe på den store servicen.

Det som eventuelt kommer i tillegg er bremseservice. Dette er ikke obligatorisk fra Kia sin side, men grunnet saltede veier samt generelt mindre bruk av bremser på el bil anbefaler vi at det tas med for at bremsene skal holde seg i form lenger. Koster kr. 2.430,- i tillegg her hos oss."

Dette er Kia Sørvest, Sandnes. Som forøvrig oppleves som hyggelige og serviceinnstillte, og også gir grei innbyttepris ETTER at vi har bestillt ny bil! Får min varmeste anbefaling. Håper det også gjelder de kommende år :-)

Till


Ona IX

Sitat fra: K S på torsdag 04. september 2014, klokken 22:05
Sitat fra: sauenmagnus på torsdag 04. september 2014, klokken 18:50
Sitat fra: hELgenen på onsdag 03. september 2014, klokken 22:52
og service kostnaden er?......

Jeg har fått oppgitt ca 1800kr første 15 000 km og 2800kr neste, så tilbake på 1800kr på tredje ;)

Jeg har fått oppgitt 1525-3174-1525 osv osv i tillegg:

Dette er Kia Sørvest, Sandnes. Som forøvrig oppleves som hyggelige og serviceinnstillte

Dette har jeg fått vite fra Skodtvedt rud:
Sitat
Det er kun sjekkpunkter på 1/3/5 års osv. service. (+ eventuell smøring og rengjøring av bremser) Service pris ca 1525,- + ca kr 1200,- for å smøring og rengjøring av bremser.

På 2/4/6 års osv. service skal det i tillegg til sjekkpunktene skiftes pollenfilter og bremsevæske. (+ eventuell smøring og rengjøring av bremser). Koster ca 1374,- + evt. Smøring og rengjøring av bremser ca kr 1200,-.

Med andre ord: 1/3/5 vil det koste 2725kr og 2/4/6 vil det koste 4099kr
Hvis man skal bytte pollenfilter selv (som er lov ihht. garanti) sparer man ca750kr  og ved 2/4/6 service betaler man da ~3350kr

Og hvis man vil være så sparsommelig og ikke betale for smøring og rengjøring av bremsing så koster det da: 1/3/5 1525,- og 2/4/6 624kr

Så jeg planlegger å ta smøring ved 2/4/6 service, og bare være ekstra flink med litt kraftig bremsing, og vaske skivene godt en gang i blandt. Pollenfilter kan man enkelt bytte selv, bare kjøpe et billig fra utlandet!


Sitat fra: Till på torsdag 04. september 2014, klokken 23:00
Dette med app har eg sett folk innpå forumet si at er på vei. ser de har det i utlandet
De lager app til usa, som går på XM satelitt, som vi ikke har dekning for i Norge, derfor ikke vi får app.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA