Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Riper i bagasjerom

Startet av EV - Driver, tirsdag 19. august 2014, klokken 12:43

« forrige - neste »

SoulEv

Takk for at du delte erfaringene. Hvordan var den på forbruket i forhold til andre biler du har testet?

Gleder meg til å teste selv på fredag.  :)

Hanzo

#31
Sitat fra: SoulEv på onsdag 27. august 2014, klokken 21:52
Takk for at du delte erfaringene. Hvordan var den på forbruket i forhold til andre biler du har testet?

Gleder meg til å teste selv på fredag.  :)

Må innrømme at jeg ikke holdt et godt øye med dette, det var ikke ille, kjørte e-up og der forsvant milene som dugg for solen, men kjørte en god tur med Soul'en i går og mistet ikke mange prosentene. Men hva faktisk forbruk var, er jeg usikker på. Dette var hard kjøring, uten eco med høyt volum, AC og varmepumpe gående på fult.

Edit: sjekket loggen nå, ser at vi havner ut ganske jevn over på 14kwh/100km.

Kianus

Takk for oppsummeringen! dette høres bra ut.
Skal selv teste den i dag.

En ting jeg la merke til var at selgeren påstod det var Infinity-anlegg i bilen.
Syns dette var rart da det ikke står noe sted?

moby666

Den har ikke hele Infinity-anlegget i hvert fall. Den mangler "senter" som er ladeindikator på elbilen, og der subben skulle ha vært i bagasjerommet er det en liten hylle.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Ona IX

Sitat fra: Hanzo på torsdag 28. august 2014, klokken 08:08
Men hva faktisk forbruk var, er jeg usikker på. Dette var hard kjøring, uten eco med høyt volum, AC og varmepumpe gående på fult.

Edit: sjekket loggen nå, ser at vi havner ut ganske jevn over på 14kwh/100km.
Med andre ord burde denne bilen fint klare 200km med eco og uten varme? Såklart i sommertemp.

Hva kan man forvente på vinteren? Rundt 120-140 hvis man er flink?
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

nagela

Her er en kort tilbakemelding etter en 30min prøvetur rundt i Oslo.
Støysvak, bortimot helt tyst inni i området 0-50km/h. Var også bra i 110.
Grei aks, også over 80, fullt på høyde med min 2014 mod Opel Insignia med 120hk diesel.
Klarer å få et lite "pip" ifra dekket fra stillestående  ;D
Behagelig også på litt dårlig vei, føltes "solid".
Touchscreen er lett å betjene, men Navigasjon var litt dårlig til å vise smågater i 3D modus.
Helt grei lyd i stereoanlegg, hørte kun på DAB.
"Nummen" styring, lite tilbakemelding i rattet, også i "Sport" mode, men er jo heller ingen Porsche.
Virker som om den er energiøkonomisk.
Sjekket logg, og høyeste forbruk var 14,8 (mitt eget, inkluderte div aks prøver, korte strekk i 80-110 og klima blåsende kaldt 8) ) De andre lå rundt 14.
GOM virket også som den viste realistisk rekkevidde.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

EV - Driver

Etter å ha prøvd og Soul EV kommer følgende oppsummering:

Positivt:
Gode kompakte "europeiske" kjøreegenskaper, bra pris, generelt mye utstyr og pent design! Gode lademuligheter.

Negativt:
Halogen hovedlys og manglende "seilemodus", det vil si at den ikke regenererer når man ikke berører farts-regulatoren ("gassen"). Synes generelt at betjening av kjørecomputer / skjerm var uoversiktlig og litt rotete. Mer intuitivt og ryddig på VW E-UP og E-Golf. Og tilslutt, det var ikke adaptiv fartsholder.

Konklusjon:
En bil jeg lett kunne ha levd med!
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

lostfields

er det ikke mulighet for seilemodus? Når jeg prøvekjørte e-Golf så hadde den 3 regeneringsnivåer + megahøy generering (girspake i B) + seilemodus.

Enkelte tilfeller sparer man mer strøm i seilemodus virker det som (slak nedoverbakke for eksempel), var hvertfall min erfaring etter den lille prøveturen.

SoulEv

Sitat fra: lostfields på tirsdag 02. september 2014, klokken 11:02
er det ikke mulighet for seilemodus? Når jeg prøvekjørte e-Golf så hadde den 3 regeneringsnivåer + megahøy generering (girspake i B) + seilemodus.

Enkelte tilfeller sparer man mer strøm i seilemodus virker det som (slak nedoverbakke for eksempel), var hvertfall min erfaring etter den lille prøveturen.

Har forstått det slik at det er ikke er regenerering om den står i D og eco mode er av. Om den står i D med eco mode på så regenerer den litt.


Hanzo

Den bremser nå helt klart endel selv når den står i D, uten at jeg vet hvor mye regenerering som skjer da. Men du har også modus B der du har ganske grei regenerering om ønskelig, selv brukte jeg kun denne når jeg kjørte bilen.

moby666

Sett den i D og ECO av, så flyter bilen uten regenerering
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Bjorn

Jeg har også prøvekjørt Soul, Exclusive utgaven. Og jeg kjørte Nissan Leaf (den forrige generasjonen, før face-lift) rett etter på.
Soul er tønn tyst og ikke mulig å høre at motoren er slått på. Det er en bil du setter deg rett inn i og med god oversikt for de som liker det. Bakdelen er at med høyere bakkenivå, så ligger ikke bilen like godt på veien. Jeg synes Soul var helt kurant å kjøre, men ikke noe mer. Jeg savnet støtte i korsryggen og satt ikke veldig godt. Ellers ikke mye å utsette på. Det er god plass i baksetene. Bagasjerommet er mindre enn hva det er i Leaf.

Leafen har kort og godt mye bedre kjøreegenskaper. Den ligger mye bedre på veien og er mye tettere på min BMW 1-serie. Dette kan være litt smak og behag. Noe foretrekker kanskje å sitte litt høyt, men veigrepet og veifølelsen blir aldri den samme. Jeg synes det er mye morsommere med en bil som ligger litt lavere på veien. Samtidig fremstår Leaf som er myk og behagelig bil å kjøre og kombinerer begge deler fint. Den er også noe penere innvendig. Omtrent like god plass i baksetene som Soul, men bagasjerommet rommer mer i Leaf. Leaf er ikke helt stille som Soul. Har de bevisst lagt inn lyd i Leafen?

Med tanke på at det mulig å kjøpe en ny Leaf Acente til 222 000 med metallic og vinterdekk her i Bergen (noe mer hos merkeforhandler), så hadde valget vært enkelt mot mitt vedkommende. En Soul med tilsvarende rekkevidde (Exslusive) kommer på 252 000. I den prisklassen så konkurrerer den også mot e-Golf. Du får riktig nok ikke en like godt utstyrt e-Golf til den prisen, men e-Golfen er trolig hakket bedre å kjøre enn Leaf igjen og vil trolig holde seg bedre i verdi enn Soul. Veldig mye ekstra utstyr kommer dessuten lengre nede på listen min over hva som er viktig.

Slik jeg ser det er ikke Soul et spesielt god kjøp. Jeg anser da ikke de ekstra 2 årene med garanti som spesielt viktig, men andre har sikkert andre meninger om det. e-Golf og Leaf er slik jeg ser det bedre valg, men da skal det sies at jeg prioriterer kjøreegenskaper framfor å sitte høyt. Utseendemessig har jeg ikke sansen for Soul, men en fordel med en slik firkantet boks er selvsagt at sikten i bilen blir god. Tilsvarende som f.eks Skoda Yeti. e-Golf er den peneste av de tre IMO.

Har forøvrig ikke kjørt e-Golf. Kun e-UP! og den hadde overraskende gode kjøreegenskaper for å være så liten.

moby666

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Hanzo

Jeg har vel prøvd alt nå, og Soulen ble vinner for min del. Jeg er veldig kjip når det gjelder bil, ikke opptatt av hestekrefter, biler som ligger som limt til bratte svinger i 90km/t eller lavprofildekk med 2 cm gummi. Jeg vil sitte godt, ha plass til det jeg trenger å ha med på tur og ha god komfort. Der var det egentlig bare to biler som scoret full pott hos meg, Soul og E-golf. Sistnevnte vet de ikke når de kan levere med varmepumpe, og da står jeg egentlig igjen med bare 1 modell. Bagasjerommet var helt genialt på Soul'en, og den er også endel breiere en de fleste andre som gir bedre plass på langs. Skikkelig stor god skjerm sto også som et solid pluss, og en fornuftig mediaspiller som du lett kan finne frem i. Hyggelig lokal forhandler med kort leveringstid var jo et kjempepluss. Veldig høyt utstyrsnivå scorer de også bra på, og spesielt varm og kald luft i settet blir nok mye brukt. 6,6KW lader slår også knockout på de fleste andre, men selvsagt verdiløst om du kun har 10amp i garasjen.

Bjorn

#44
Når man med varmepumpe kun får rekkevidden til Leaf/e-Golf eller i beste fall ørlite bedre, så ser jeg ikke den helt store fordelen. Uten varmepumpen så har Soul 35% dårligere rekkevidde ifølge selger (eller er det batterikapasitet?) og kommer da et godt stykke under de andre. Og det skyldes trolig utformingen på bilen som er langt mindre aerodynamisk.

Uansett kommer det ann på hva man prioriterer. Jeg har heller ikke sans for kjøreegenskapene til den litt høyere BMW i3, som jeg har kjørt to ganger. En slik bil blir for min del dørgende kjedelig å kjøre, til tross for veldig god akselerasjon.

Forøvrig ble jeg nylig tilbudt en Leaf Acente med 6.6kW lader. Så det finnes selv om det kanskje ikke er så vanlig. Her ser du en:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44151002&searchclickthrough=true

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA