Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Riper i bagasjerom

Startet av EV - Driver, tirsdag 19. august 2014, klokken 12:43

« forrige - neste »

Hanzo

Vi har regnsensor på fruen sin bil, men jeg er ikke en stor fan. Funker bra når det funker, men veldig irriterende når den plutselig drar vindusviskeren over vinduet uten et regndråpe og du hører sand og møkk bli smurt over ruta. I hvert fall vår Qashqai får noen sånne spøkelses runder av og til.

Gnilre

Sitat fra: Ona IX på tirsdag 09. september 2014, klokken 17:46
Ryggekameraet var som de fleste sier, utrolig bra!
....
Jeg må si at selv om det er litt kjipt at det ikke følger med regnsensor, så har kia satt inn en spak på høyre side av rattet, som hvis man løfter. Så begynner vindusviskerne å gå. Funker strålende! Må si at jeg syntes ikke alle regnsensorer funker perfekt uansett, er noen ganger treige med å skru seg på og av når man skal inn/ut av tunneller etc.
...
Bakseteplassen er jo fenomenal, selv om jeg merket godt at det var batteri under gulvet.
Ryggekamera hadde jeg klart meg veldig godt uten. Folk kræsjer jo mer enn noen gang pga ryggesensorer og ryggekamera. Jeg må bare nevne at vi har hatt to biler, en med og en uten parkeringssensor - det er selvfølgelig den uten parkeringssensorer som vi aldri har bulket. Men naboene er værre: Rygger full fart opp bakken uten å vri nakken, for de har jo ryggekamera; det går ikke alltid like bra.

Supert at det ikke er regnsensor. Men det er vel regulerbar intervallbryter for vindusviskerne ? Jeg har en bil med regnsensor og hadde uten tvil byttet til regulerbar intervallbryter.

At bakseteplassen er bra er jo fint for barna mine; de kommer vel til å sitte litt høyt også ?

Leste et sted at Thule har begynt å sjekke for takrails. Håper virkelig det kommer. Med skiboks på taket er det Kiaen som blir brukt om vi skal på langrenn- eller slalåmski  :)

Det mest negative med bilen er vel manglende app.

Burde vel ha fått prøve bilen før kjøp. Bryr meg foreløbig ikke så mye om de negative momentene som tas opp, men kan jo bli et problem etterhvert. Er det lang kø for prøvekjøring ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Yeyeye

Hei.
Da kommer jeg også direkte fra prøvekjøring. Kjøremessig helt på høyde med e-Golf, men kvalitetsmessig angående interiøret, så er den en del hakk under:( Sammenligner med e-Golf , da det for min del er disse 2 alternativene som er våre. Leafen kjøpes kun om vi går for bruktbil;)
Syntes faktisk e-golfen hadde litt mere hjulstøy, men vanskelig å sammenligne helt uten å kjøre samme veier,hastigheter,værforhold og noenlunde kort tidsmessig i mellom prøvekjøringene. Liker sittestilling litt bedre i Soul, men tror kanskje selve setene var hakket over på e-golfen. Når det gjelder interiøret, synes jeg det er skuffende at den står tilbake for fossilvarianten, selv om det er små forskjeller, så er det nok til at jeg lar meg meg irritere av det. En liten artig detalj på bensinvarianten, var den kombinerte lommelykten og interiørbelysningen i bagasjerommet. Denne hadde de da spart seg for på elversjonen:( Baggasjeromet er for lite, men det viste jeg jo.
Baksete funker fortsatt ok, selv om gulvet er høyere, sitter sjelden mye bak der også så;) Midtarmlen med fasaliteter er borte, kontra fosilversjonen også:( var stas for litjjenta på 2 år det;)

Fikk alt for liten tid til å prøve og kose meg med trykking og prøving av navi og menyer, 1 time er langtifra nok. Imponert over hva du har rukket få med deg Ona IX. Flott å se andres oppservasjoner ifra prøvekjøringene her.
ECO modus merket jeg veldig liten forskjell på, syntes den var like kvikk på den å(nesten), men merket høyere regenerering med den på.
Alt i alt posetiv, men ikke den ahaaaa opplevelsen jeg kanskje hadde håpet . Venter med bestilling til det kommer flere ærfaringer med reel rekkevidde i alle fall.
På e-golf får jeg 8% rabatt også, noe som gjør prisdifferansen litt mindre. Kanskje kjører vi våre 2 gamle trofaste Think enda en god stund, men lenge til jeg ser for meg et hopp i rekkevidde kontra pris faktor, så kanskje kanskje ikke....... tenke tenke....
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Gnilre på onsdag 10. september 2014, klokken 08:26
.... Men det er vel regulerbar intervallbryter for vindusviskerne ?

Ja, justerbar interval er i alle fall med.
Anbefaler at du prøvekjører, vi har alle ulike preferanser. Men prøv å få låne i minst 1 time, korte turer gir for dårlig inntrykk.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Yeyeye på onsdag 10. september 2014, klokken 10:35
... kvalitetsmessig angående interiøret, så er den en del hakk under....e-Golf , da det for min del er disse 2 alternativene som er våre.....
Ingen tvil om det, men det er helt andre kvaliteter med Soul; for de fleste vil dette nesten være et enten eller. Høyere premium følelse, lavere sittestilling og mer "sportslig" og kompakt følelse i eGolf.
Høyere bil, høyere sittestilling og bedre utsikt i Soul.

Sitat fra: Yeyeye på onsdag 10. september 2014, klokken 10:35
Liker sittestilling litt bedre i Soul, men tror kanskje selve setene var hakket over på e-golfen. ....
Mitt førsteinntrykk fra prøvekjøring med eGolf var at setene var veldig bra, men etter 3 timer I eGolf var det litt "tresmak".
Mitt førsteinntrykk frap røvekjøring med Soule var at setene var litt myke og ikke så god støtte som I eGolf. Etter totalt 4 timer i Soul kunne jeg gjerne kjørt mer. Men - jeg liker best en høy sittestilling og synes også Zoe, Evalia og i3 kan tilby dette, men alle tre sistnevnte har en litt for kort sittepute etter min mening.


emil

Noen ting jeg ikke likte med Soul basert på en halvannentimes kjøretur på ca 80km (økte bilens totale kjørelengde med over 15% :). ). Fikk bilen utlevert med litt over 50% batteri, leverte den tilbake med ca 10%:

- Gulvhengslet fartspedal er huff. Liker å hvile hælen på gulvet og justere farta med stortåa. Sånn har jeg kjørt ca 300.000km og vil gjerne fortsette med det.
- Historisk forbruk pr tur baserer seg på snittforbruk siden forrige nullstilling, ikke kun siste tur. Synes forbruket var merkelig høyt i starten til jeg fikk nullstillt og alt så mye mer fornuftig ut. (bør kunne rettes med en software oppdatering).
- Bikkjeburet jeg bruker i Leaf var alt for stort for Soul. Mulig man kan fjerne gulvoppbevaringa og gjøre om på ting så det blir plass. Men levert fra forhandler blir bagasjerommet alt for lite.
- Mye refleksjoner fra dash i vindu, nesten på nivå med Zoe.
- Når "ufoen" midt på dash ikke er høytaler(?) burde den fjernes helt.
- Enorm girspak, gjenganger på flere biler som både er fossil+elektrisk.
- Hvit lekeplast rundt instrumenter og girspak.
- Litt nervøs bremsepedal. Enten ingenting eller plutselig veldig mye (hadde samme opplevelse på Zoe)
- Ingen sikring av ladekabel, viktig for meg som kun lader på offentlige plasser.

Ellers like jeg at DAB radio fadet lyden ut/inn, ikke bare av/på, ved tap av signal (kjøring i tunnel), ingenting å klage på lydkvaliteten heller. Bakseteplassen var god, sitter behagelig bak meg selv. Fant meg også godt til rette i førersetet. Fornuftig navigering i menyer og visning av forbruk o.l. Merket heller ingen mer støy her enn de andre bilene. Feilvisning på speedometer lå et sted mellom Zoe/USA Leaf og Norsk Leaf. (94 på speedometer var 90). Synes heller ikke bilen ser like ille ut nå som første gang jeg så den.

Har nå kjørt min USA Leaf, Euro Leaf Tekna, eGolf, Zoe og Soul på like runder og forbruket til Soul på normalkjøring 5 mil var litt over de andre, på to mils øko-runde var det derimot nede på nivå med det jeg kjører min egen Leaf på (1kWh pr mil). Har heldigvis vært samme vær, temperatur, føre og trafikk under alle testturene.

Nå har jeg en Leaf jeg er veldig fornøyd med, men skulle jeg kjøpt ny bil i dag hadde jeg nok vært i tvil om det ble Leaf eller Soul og tatt noen nye runder i begge bilene.

Panduck

Sitat fra: emil på onsdag 10. september 2014, klokken 15:27
Noen ting jeg ikke likte med Soul basert på en halvannentimes kjøretur på ca 80km (økte bilens totale kjørelengde med over 15% :). ). Fikk bilen utlevert med litt over 50% batteri, leverte den tilbake med ca 10%:

Har lurt på om det var dumt å gå for LEAF fremfor Soul EV/zoe, men med den oppsummeringen din virker det som om jeg ikke har gjort et dårlig valg.

Gnilre

#82
Om noen skal prøvekjøre en Soul: Er det mulig å få oppgitt avstanden fra forseteryggen til bagasjeluka med baksetet lagt ned og bakluka igjen. Jeg lurer på om jeg skal sykle og hente Soul'en  :D
Kanskje kan sykkelen gå inn i bilen. Og enda bedre mulighet hvis jeg skrur av forhjulet.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

ElSoul

SitatBestillte hvit/blå på Sandnes i dag. Levering oktober.
Pris 251.000 inkl met lakk, vinterhjul, gummimatte bagasjerom, beskyttelse dørhåndtak og Type 2 til Type 1 kabel.
Er ikke så flink til å prute, så dette bør vel de fleste klare å få til :-)

Blir å bestille en slik med samme oppsett ellers i Titanium Silver. Har egen kurs (16A) i garasje, bør jeg da prøve å få en Type 2 til Type 1 kabel i prisen som over? Bilen vil stå på lading hver natt i snitt (minst) 10 timer. Er noe "grønn" på el-biler foreløpig, "eksperter" får ha meg unnskyldt :) Koster vel mye å få type 2 kontakt installert?

Felgene som leveres som standard er vel hvite, men hvordan er det med vinterdekkene og følgene der? Noen som har bilder av disse? Og hvilket av de to merkene bør man bestille - Conti el Nokian? Antar det også er 16"

To ting til slutt...noe som vet når ny bunnlaget til bagasjerommet kommer, og evt hva prisen på denne er? Ser en annen bruker her har nevnt dette. Kunne vært kjekt å prøve å få med også det i prisen.

Har appen kommet? Var snakk om sep. tidligere.

Ona IX

Sitat fra: ElSoul på torsdag 11. september 2014, klokken 18:43
Blir å bestille en slik med samme oppsett ellers i Titanium Silver. Har egen kurs (16A) i garasje, bør jeg da prøve å få en Type 2 til Type 1 kabel i prisen som over? Bilen vil stå på lading hver natt i snitt (minst) 10 timer. Er noe "grønn" på el-biler foreløpig, "eksperter" får ha meg unnskyldt :) Koster vel mye å få type 2 kontakt installert?

Felgene som leveres som standard er vel hvite, men hvordan er det med vinterdekkene og følgene der? Noen som har bilder av disse? Og hvilket av de to merkene bør man bestille - Conti el Nokian? Antar det også er 16"

To ting til slutt...noe som vet når ny bunnlaget til bagasjerommet kommer, og evt hva prisen på denne er? Ser en annen bruker her har nevnt dette. Kunne vært kjekt å prøve å få med også det i prisen.

Har appen kommet? Var snakk om sep. tidligere.
Jeg ville prøvd å få med en type2-type1 kabel hvis du bor i bystrøk. Veldig greit å ha, så du kan lade på type2 stasjoner! Men å sette opp en stasjon hjemme koster en god del. Du må regne minst 4000-8000 bare for stasjonen, så kommer elektrikerarbeid i tillegg.
En vanlig husholdningskontakt holder fint. 10 timer holder til å lade bilen fra 0-100% om jeg ikke tar helt feil, men det er skjeldent man setter fra seg bilen med under 10%. Og de fleste lader vel bare til 80%, siden det tærer mindre på batteriet.

Vinterhjulene mine blir levert på samme felger som sommerhjul. Jeg valgte nokia hakka r2, siden jeg har hørt mest positive tilbakemeldinger om disse.

Appen kommer ikke er nyeste info fra kia  >:(
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

ElSoul

Synd med appen...

Om det er slik at den kun leveres med samme type felg vinter som sommer så blir det nok å droppe de all den tid prisen er såpass høy som 13'. De var ikke spesielt pene, men det er jo smak og behag.

Soul fossil varianten, der er det jo flere felger å velge i. Antar disse også passer til EV? Eller hvordan blir det med dekksensor og slikt da?

Noen som vet noe om denne bunnplaten?

EspenM3

Alle Soul har dekktrykksensorer av samme type, så teoretisk sett kan du sette på alle felger som tilbys Soul. Men de til EV er litt spesielle.. Det hvite på den er f.eks i plast. Har ikke kommet så langt enda, men ser for meg at det er et deksel som kan tas av uten den helt store jobben.

230V

#87
Da var det min tur til å prøve Soulen!

Førsteinntrykket når du setter deg inn i bilen er meget bra, men en irriterende melodi spilles av når man starter bilen. Samme spilles av når du slår den av.

Bilen føles kvikk som e-Golf fra 0-60 ca, og dabber litt av etter det, altså typisk elbil (foruten Tesla).
Veldig imponert over hvor støyfri denne bilen er. Muligens er denne bedre isolert enn det e-Golf er.

Bremsene var veldig ..tja, uvant! du gikk nesten inn i frontruta som noen sier her. :-P Men man blir vel vant til det!

+ Kjapp fra 0-60
+ Kjøling/varme i setet, utrolig deilig med viftekjølesystem!
+ Driver only- zonepå klimaanlegg
+ Utrolig bra ryggekamera
+ Stilig design som skiller seg litt ut fra mengden
+ Bra med 7 års garanti på hele bilen
+ Kan lade på 32A
+ Varme i rattet (!)
+ Leveres med varmepumpe uten ekstra ventetid

- Dårlig bagasjeromsplass
- Ikke app
- Dyrere og oftere serviceintervall enn e-Golf
- Ikke så bra navi som på e-Golf
- Litt høyere forbruk enn e-Golf. Større batteri har med andre ord lite å si.
- Ikke mørkt skinn!
- Litt brå over fartsdumper


Nå står valget mellom e-Golf og denne. Veldig usikker!! Skal tenke på det over helga.
Har veldig lyst på Kia, men at den mangler app irriterer meg litt, og at det ikke er sort skinn.

Sparer ca 40000 for å gå for denne istedenfor e-Golf som er greit utstyrt.

ElSoul

Er i tenkeboksen ift akkurat det samme 230V: eGolf eller Soul? Fikk meget godt inntrykk av begge, men må si jeg synes eGolfen var friskere i frasparket. Men 40-50000 mer for tilnærma lik spec? Da er vi oppe på 300' for VWen...

230V

#89
Ja, eGolfen er litt friskere i avsparket. Soulen føles stor og tung i forhold, med de fordelene og ulempene dette medfører.
Fordelen er jo at du sitter høyt, og ikke på bakken som i Golfen.  :o Var merkelig å sette seg inn i Golfen etter prøvekjøringa.

Herrejesus som jeg knota med å få opp panstret, men jeg skjønte etterhvert hvordan man skulle få det opp.  ::)
Vant til Golf vettu!  ;D

Jeg regna litt feil isted, tok utgangspunkt i at Soul kostet 230000, men den koster jo 250000 med metalliclakk og vinterdekk. Så da sparer jeg ca 20000 kr på å gå for Soul.
På Soul får jeg ingen rabatter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA