Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Riper i bagasjerom

Startet av EV - Driver, tirsdag 19. august 2014, klokken 12:43

« forrige - neste »

kringon

ang. app -> skjønner at XM sattelitt ikke har dekning hos oss, men er det en grunn for ikke å tilby app?

Det er da bare mediumet som 1,0'ene reiser over. Hele europa er et bra marked for elbiler, og de kunne jaggu lansert en app for 3g/4g overføring.

Dersom de ikke vil tilby dette inkl. i bilen, så gi oss muligheten til å koble til et datasim selv da! Å si at kostnadene er for store blir for dumt. La folk få velge og la det være en opsjon i så tilfellet.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

EspenM3

Sitat fra: Ona IX på torsdag 04. september 2014, klokken 23:05
Sitat fra: K S på torsdag 04. september 2014, klokken 22:05
Sitat fra: sauenmagnus på torsdag 04. september 2014, klokken 18:50
Sitat fra: hELgenen på onsdag 03. september 2014, klokken 22:52
og service kostnaden er?......

Jeg har fått oppgitt ca 1800kr første 15 000 km og 2800kr neste, så tilbake på 1800kr på tredje ;)

Jeg har fått oppgitt 1525-3174-1525 osv osv i tillegg:

Dette er Kia Sørvest, Sandnes. Som forøvrig oppleves som hyggelige og serviceinnstillte

Dette har jeg fått vite fra Skodtvedt rud:
Sitat
Det er kun sjekkpunkter på 1/3/5 års osv. service. (+ eventuell smøring og rengjøring av bremser) Service pris ca 1525,- + ca kr 1200,- for å smøring og rengjøring av bremser.

På 2/4/6 års osv. service skal det i tillegg til sjekkpunktene skiftes pollenfilter og bremsevæske. (+ eventuell smøring og rengjøring av bremser). Koster ca 1374,- + evt. Smøring og rengjøring av bremser ca kr 1200,-.

Med andre ord: 1/3/5 vil det koste 2725kr og 2/4/6 vil det koste 4099kr
Hvis man skal bytte pollenfilter selv (som er lov ihht. garanti) sparer man ca750kr  og ved 2/4/6 service betaler man da ~3350kr

Og hvis man vil være så sparsommelig og ikke betale for smøring og rengjøring av bremsing så koster det da: 1/3/5 1525,- og 2/4/6 624kr

Så jeg planlegger å ta smøring ved 2/4/6 service, og bare være ekstra flink med litt kraftig bremsing, og vaske skivene godt en gang i blandt. Pollenfilter kan man enkelt bytte selv, bare kjøpe et billig fra utlandet!


Sitat fra: Till på torsdag 04. september 2014, klokken 23:00
Dette med app har eg sett folk innpå forumet si at er på vei. ser de har det i utlandet
De lager app til usa, som går på XM satelitt, som vi ikke har dekning for i Norge, derfor ikke vi får app.

Vaske skivene, med hva da? Skivene er ikke problemet. Problemet som oppleves med bremser i dag, og som er grunnen til at flere og flere verksteder legger inn ekstra "bremseservice", er at salt og fukt trenger inn og legger seg i bremsecaliperen, noe som etterhvert fører til at glidemekanismen står bom fast. Når dette inntreffer så er det ofte ingen annen utvei enn å skifte caliper. Dette gjelder da hovedsaklig bremsene bak.

Ona IX

Sitat fra: EspenM3 på fredag 05. september 2014, klokken 09:31
Vaske skivene, med hva da? Skivene er ikke problemet. Problemet som oppleves med bremser i dag, og som er grunnen til at flere og flere verksteder legger inn ekstra "bremseservice", er at salt og fukt trenger inn og legger seg i bremsecaliperen, noe som etterhvert fører til at glidemekanismen står bom fast. Når dette inntreffer så er det ofte ingen annen utvei enn å skifte caliper. Dette gjelder da hovedsaklig bremsene bak.
Vaske skivene med vann, skader aldri å få bort litt salt, selv om det kommer tilbake dagen derpå.
Flere her på forumet sier at det holder med kraftig oppbremsing en gang i uken, så får caliperne brukt seg litt, og ikke låser seg/ruster fast.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

EspenM3

Sitat fra: Ona IX på fredag 05. september 2014, klokken 10:05
Sitat fra: EspenM3 på fredag 05. september 2014, klokken 09:31
Vaske skivene, med hva da? Skivene er ikke problemet. Problemet som oppleves med bremser i dag, og som er grunnen til at flere og flere verksteder legger inn ekstra "bremseservice", er at salt og fukt trenger inn og legger seg i bremsecaliperen, noe som etterhvert fører til at glidemekanismen står bom fast. Når dette inntreffer så er det ofte ingen annen utvei enn å skifte caliper. Dette gjelder da hovedsaklig bremsene bak.
Vaske skivene med vann, skader aldri å få bort litt salt, selv om det kommer tilbake dagen derpå.
Flere her på forumet sier at det holder med kraftig oppbremsing en gang i uken, så får caliperne brukt seg litt, og ikke låser seg/ruster fast.

Løser ingen problemer med å gjøre noe som helst med skivene. Men ja, det er riktig som du sier. Biler som blir kjørt litt mer aggressivt, hvilket innebærer jevnlig hard bruk av bremsepedalen, unngår ofte disse problemene rett og slett fordi at det da blir bevegelse i calipteren.

Ona IX

Jeg skal prøvekjøre imorgen tidlig, er det noe noen lurer på som jeg enten kan spørre om, ta bilde av eller se på?
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

nagela

Sitat fra: Ona IX på mandag 08. september 2014, klokken 20:26
Jeg skal prøvekjøre imorgen tidlig, er det noe noen lurer på som jeg enten kan spørre om, ta bilde av eller se på?
Kan du sjekke hvordan det er med fotplass under passasjersetet ? Sjekket under førersetet selv, men siden det kan heves og senkes så var plassen der fra "litt trangt" til "god plass". Men glemte passasjersiden, og der er jo setet "fast". Kan ikke heves.
Kan gjerne også spørre om om der går an å endre oppsettet så bilen starter som standard i "normal", ikke i "economy" mode.
Klag gjerne også litt på at den ikke har regnsensor  ;) (Tror det var det og koppholdere i baksetet jeg virkelig savnet)
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Ona IX

Sitat fra: nagela på mandag 08. september 2014, klokken 20:50
Sitat fra: Ona IX på mandag 08. september 2014, klokken 20:26
Jeg skal prøvekjøre imorgen tidlig, er det noe noen lurer på som jeg enten kan spørre om, ta bilde av eller se på?
Kan du sjekke hvordan det er med fotplass under passasjersetet ? Sjekket under førersetet selv, men siden det kan heves og senkes så var plassen der fra "litt trangt" til "god plass". Men glemte passasjersiden, og der er jo setet "fast". Kan ikke heves.
Kan gjerne også spørre om om der går an å endre oppsettet så bilen starter som standard i "normal", ikke i "economy" mode.
Klag gjerne også litt på at den ikke har regnsensor  ;) (Tror det var det og koppholdere i baksetet jeg virkelig savnet)
Jeg har faktisk ikke fått med meg at den ikke har regnsensor jeg! Trodde det var standard på alle biler jeg. Ikke noe jeg faktisk har savnet tidligere, noen ganger må jeg si det er ganske irriterende, f.eks. hvis det høljer ned og man kjører inn/ut av tunnell. Da bruker den veldig lang tid på å starte/stoppe.

Har notert meg ned resten :) Vil du ha cm mål på fotplassen under passasjersete eller bare "bra/dårlig"?
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

nagela

Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Gordon Retriever

Sitat fra: Ona IX på mandag 08. september 2014, klokken 20:26
Jeg skal prøvekjøre imorgen tidlig, er det noe noen lurer på som jeg enten kan spørre om, ta bilde av eller se på?

Sporty eller mer tendens mot det komfortable?  Balanse mellom motorstøy, dekkstøy, vindstøy - hva er mest tilstede?  Stereoanlegg, bra eller ennå litt bedre?
Nyt turen. :)

Martin Eden jr

Sitat fra: EspenM3 på fredag 05. september 2014, klokken 15:24
Sitat fra: Ona IX på fredag 05. september 2014, klokken 10:05
Sitat fra: EspenM3 på fredag 05. september 2014, klokken 09:31
Vaske skivene, med hva da? Skivene er ikke problemet. Problemet som oppleves med bremser i dag, og som er grunnen til at flere og flere verksteder legger inn ekstra "bremseservice", er at salt og fukt trenger inn og legger seg i bremsecaliperen, noe som etterhvert fører til at glidemekanismen står bom fast. Når dette inntreffer så er det ofte ingen annen utvei enn å skifte caliper. Dette gjelder da hovedsaklig bremsene bak.
Vaske skivene med vann, skader aldri å få bort litt salt, selv om det kommer tilbake dagen derpå.
Flere her på forumet sier at det holder med kraftig oppbremsing en gang i uken, så får caliperne brukt seg litt, og ikke låser seg/ruster fast.

Løser ingen problemer med å gjøre noe som helst med skivene. Men ja, det er riktig som du sier. Biler som blir kjørt litt mer aggressivt, hvilket innebærer jevnlig hard bruk av bremsepedalen, unngår ofte disse problemene rett og slett fordi at det da blir bevegelse i calipteren.

Da lurer jeg litt på hvordan dette skal gå med en elbil som regenererer bremse-energi - det betyr vel at bremsecaliperene blir brukt mindre enn i en konvensjonell bil - med tilhørende større sjanse for at de setter seg fast??

EspenM3

I teorien ja, men bakbremsene er knapt i bruk hos de fleste norske bilister uansett, så problemet blir nok ikke verre, men heller like stort. Man skal nemlig trå relativt hardt på pedalen før bakbremsene begynner å jobbe.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 09. september 2014, klokken 00:33
Sporty eller mer tendens mot det komfortable? 
Mer komfortabel enn sporty.

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 09. september 2014, klokken 00:33
Balanse mellom motorstøy, dekkstøy, vindstøy - hva er mest tilstede? 
Mest vindstøy

Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 09. september 2014, klokken 00:33
Stereoanlegg, bra eller ennå litt bedre?
Helt OK i mine ører.

Sum: Komfortabel med laaang rekkevidde.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har nå prøvekjørt en Soul EV fra slutt på arbeidstid i går til i dag morges, og jeg er virkelig imponert. Tilbakela 155km i går og kjørte min krevende arbeidsstrekning 3 ganger :Jobbstrekning Finnøy – Forus; ca 50km hver vei. Denne strekningen har en krevende topografi med 3 undersjøiske tunneler med som ligger henholdsvis 200-133-233 muh med bratte stigninger. Noen km med motorvei hører også til.
Hadde 15% batterikapasitet igjen på slutten av dagen og et gjennomsnittsforbruk på 1,34kWh/mil. Dette gir en kjørelengde omtrent som eGolf og bedre enn Zoe og i3.
Etter å ha ladet over natten hadde jeg nye 56km på jobbstrekning og videre til forhandler => totalt 211km. Forbruket med kald bil var på ca 1,39kWh/mil da jeg passerte jobben, 1,38kWh/mil totalt i dag.
Leaf'en min klarer ikke tur-retur til jobb uten noe mellomlading etter snart 3 år og over 80.000km tilbakelagt.
Siden vi bruker dagens Leaf som vår hovedbruksbil ca 30.000km i året og jeg tilbringe min 2 timer i bilen hver arbeidsdag, er det med dette bruksmønsteret som utgangspunkt.
Positivt:  -
-Rekkevidde, rekkevidde, rekkevidde ! Sammen med eGolf desidert best av elbilene når vi ser bort fra Tesla.
- varme i seter foran og bak og varme i ratt gjør at vi trenger varmeapparatet lite for akseptabel komfort; prioriterer rekkevidde.
- Avkjøling av framseter
- veldig komfortable seter når man bruker mye tid i bilen. Har lang sittepute (kun eGolf med sportsseter  utenom Tesla som har lang sittepute). Mulighet for ha setet veldig lavt eller veldig høyt.
- veldig komfortabel å kjøre
- hele 3 12 V uttak (kan trekke opptil 180W)
- mange praktiske oppbevaringsrom
- Man kan forhåndsinnstille temperatur på tidsinnstilt klimaanlegg
- Veldig mye for pengene
- Garanti
Neagtivt
- savner en app for å status/lading/klima
- Ikke regnsensor
- Bagasjerom upraktisk i utgangspunktet, men det er muligheter for å flytte bunnplata ned og få omtrent samme bagasjerom volum som Leaf førsteutgave og Zoe

Oppsummert:
Etter å ha prøvekjørt trilling, eGolf, eUP, Zoe, i3, Evalia, EuroLeaf og Soul er dette første gang jeg syntes det var en stor nedtur å vende tilbake til min 2011 Leaf. (med unntak av TMS prøvetur, men det er i en annen klasse).  EGolf,  Zoe, i3 og EuroLeaf  har alle sine gode sider, men for ingen av de ville jeg vært villig til betale mellomlegget fra evt. Salg av min gamle Leaf og kjøpe en av disse. Soul er den eneste jeg syntes var verdt mellomlegget, men med en TMX i kjømda så må gamle Leaf'en klare seg videre 

Ona IX

#73
Prøvekjørte idag morges, fikk bare 1 time dessverre, men fikk ihvertfall en følelse av hvordan bilen var.
Kan starte med det utvendige:
Jeg syntes ikke felgene er stygge eller noe slikt, hvitfargen var ikke ille, spesielt ikke når bilen hadde hvitt tak. Ble ganske kult egentlig.
Jeg føler at bilen er litt større i virkeligheten enn den er på bildene. Jeg syntes at på bildene ser det ut som at taket er mye høyere foran enn bak, som gir den en stilig effekt (http://goo.gl/LGvccT). Men den er like høy foran som bak.
Jeg sjekket der takrail blir satt fast, og så ut som det er en lang list på hver side som er i plast. Og som mange sikkert gleder seg til, så sa selgeren min at om noen få dager kommer Thule til forhandleren min for å måle opp bilen. Så Thule kommer snart med takrails!
Tok meg litt tid til å gå gjennom ladeluken, siden flere syntes at å låse kabelen er viktig. Hele mekanismen i ladeluken er metall! Ikke plastikk. Og jeg fant et hull man kan få en hengelås igjennom, ihvertfall en slik: http://goo.gl/88hwC2. Hullet var ganske tynt, men tjukt med metall rundt. Men vil tro at en sånn hengelås funker, kan hende man kan bruke en kortere også!

Innvendig:
Jeg syntes ikke at gråfargen var like "jævelig" som på bildene. Får følelsen av plastic fantastic, som ikke var like fremtredende i bensinutgaven, som hadde svart interiør. Det hvite var jævligere i virkeligheten enn på bildene. Dette må gjøres noe med, enten med stickers som en annen her inne skal gjøre. Eller prøve seg på plasti-dip, som er min ide. Må bare finne ut hvordan man får revet av alle de hvite panelene uten å ødelegge noe. Fortsettelse følger når bilen min er her!
Navi enheten syntes jeg var lækker, navigasjonen virket som et par år gammel. Ihvertfall i forhold til den som er i faren min sin nye qashqai. Men brukanes, fikk ikke lekt meg så mye.
Ryggekameraet var som de fleste sier, utrolig bra! Jeg er jo ikke vant til denne typen, så jeg stolte ikke helt på det, men var fint. Usikker på om det er like bra kvalitet på skjermen som hos e-golf. Og det at strekene ikke flytter seg er egentlig ikke så farlig, siden de er jo aldri riktige. Greit å ha noe å forholde seg til da ihvertfall.
Sensorene hørte jeg vel bare en gang, og som blinklysene syntes jeg de hadde en festlig klang. "De små tingene i livet" eller hva? Fungerte fint, selv om lyden var litt lav, og hvis man har på stereo, så blir de helt borte.
Stereoen fikk jeg ikke prøvd så veldig mye siden jeg dro med faren min. Men fikk på følelsen at den er brukbar og ikke mer. Hvis man absolutt må ha verdens beste lyd, tror jeg at man blir litt skuffet. Kia burde nesten tatt med infinity anlegget, men da går vel prisen fort opp?
Jeg må si at selv om det er litt kjipt at det ikke følger med regnsensor, så har kia satt inn en spak på høyre side av rattet, som hvis man løfter. Så begynner vindusviskerne å gå. Funker strålende! Må si at jeg syntes ikke alle regnsensorer funker perfekt uansett, er noen ganger treige med å skru seg på og av når man skal inn/ut av tunneller etc.
Setene syntes jeg virket litt billige, selv om det var skinn. Utrolig gøyalt med kjøling, men kommer det til å bli mye brukt? Neppe. Glemte å prøve rattvarmen, men i bensinutgaven funket det ihvertfall kjempebra. Jeg tror nok jeg kommer til å være den typen som sitter med boblejakke, hansker og lue på vintern. Men likevel syntes jeg at rattvarme burde være standard på alle biler solgt i Norge!
En liten irriterende ting jeg fant ut, var at håndbrekket har ikke noe lys på knappen. Det har blitt naturlig for meg å se på den istedenfor dashbordet. Men det er vel smak og behag.
Ganske sjokkert da jeg tok ut isoporesken i bagasjerommet, viften er jo gedigen! Ellers er jo bagasjerommet ok. Jeg syntes å huske at det var mindre da jeg prøvde bensinutgaven.
Bakseteplassen er jo fenomenal, selv om jeg merket godt at det var batteri under gulvet. Beina ble løftet litt mye opp. Under forsetene så er det delt opp i 2 føles det ut. Ut mot døren er det plass, mens inn mot bilen er det dårlig plass. Dette gjelder begge sider. Førersetet er jo bevegelig i høyden, så der varierer det jo litt. Jeg fikk ikke tid til å sjekke, men jeg tror det er et hull under forsetene hvor de blåser luft til baksetene. Smart liten ting de tok med fra første generasjon.
Sikkert de færreste som har sett det, men solskjermene foran kan man trekke ut, så de blir lenger. Utrolig smart løsning!
Hodestøttene til forsetene har, som første generasjon, muligheten til å trekke fram hele støttet, så man kan velge hvor langt/nærme man vil ha dem hodet.
I alle dørene er det masse plass til drikkeflasker, flere som har klagd over dårlig plass til flasker i baksetet, men det vil ikke jeg. Mye bedre enn de fleste bilene jeg har sittet i baksetet i ihvertfall!
For de som bryr seg om OBD-II så åpnet jeg dekselet for å se, og kontakten sitter så langt ut at selv en liten sender vil være i veien for å få på dekselet.
(edit) Nøkkelen er veldig lekker. Kunne fint ha vært en Bentley nøkkel!


Hvordan det var å kjøre bilen:
Likte veldig godt å kjøre bilen, den er mer komfortabel enn sporty. Man sitter godt, veldig lav lyd fra alt. Jeg kjørte i pissregn, så fikk ikke hørt vindstøyet. Men var minimalt med hjulstøy og motoren hørte man ikke. Bare når man kjørte mellom 5-30kmt (tror jeg) hørte man en OOOoooo som skal sørge for at de med pinne og solbriller skal vite at jeg kommer.
Noe jeg reagerte ganske kraftig på var at når man skrudde på bilen, først tok det litt tid før den var på. Men så får man en intromelodi. Hvis den ikke kan skrus av så skal jeg vurdere å trekke salget. Dummeste jeg har hørt. Samme var det da man skrudde av bilen.
Eco modus holder definitivt for mitt bruk. Selv om man mister litt futt, så kommer man jo litt lenger. Selgeren min visste ikke om man kunne sette at den automatisk gikk på normal. Kan hende det er noe i innstillingene?
Jeg merket ikke at den var noe særlig ubehagelig på dårlig vei, heller ikke noe vibrasjoner som flere andre har merket.
Siden det var tidlig på morgenen var det fortsatt litt kø på motorveien inn til oslo. jeg holdt 80, lo hele veien.
(edit)Da en annen bil skulle ta av inn til mitt felt tenkte jeg å være snill og bremse litt og slippe inn. Men cruise controllen stod på, så da jeg trykket inn bremsen, virker som at bremseassistenten slo inn. Holdt på å legge igjen ansiktsmerke på frontruten. Merket også da jeg trykket på cancel at den setter igang regenereringen med en gang, så man får et lite rykk. Er ikke fristende å bruke cruise control da!
Jeg klarte med min snille fot å holde gjennomsnittlig 17kw/mil. Noe jeg ikke er spesielt stolt over, det skal sies at jeg kjørte mest på motorvei, og motoren var sprek når man skrudde av eco. Jeg var den første som kjørte bilen, så den hadde ikke noe logg over siste forbruk.
Det er noen som lurte på om det finnes noen live forbruk visning. Og jeg fant noe i dashbordet. På meny nummer 2 om jeg ikke husker helt feil. Der var det både gjennomsnitt den kjøreturen og under en sånn bar som fylte seg når man gasset på. Også kunne man følge med på live forbruk i navi enheten. Da får man også se hvor mye motoren bruker, AC og "elektronikk".
Det at den har ambientlys rundt høyttalerne er egentlig bare teit spør du meg, unødvendig at den trekker strøm. Men det er jo min mening da.

Jeg fikk ikke prøvd meg med ledning og lading/hurtiglading. Men fikk se 10a kabelen. Syntes klumpen var stygg, stor og hadde formen som http://goo.gl/Knelas (31313). Men for min del skal jeg fort gå over til en justerbar ledning. Pistolen hadde ingen hull for å låse, som trilling sin kabel har. Selgeren hadde lite peiling på priser og sa at en 32a kabel skulle koste rundt 5-6 tusen. Håper ikke han mente type 2-type 1.

Jeg fikk dessverre ikke noe tid til å ta bilder, men skal ta meg turen ned for å ta noen når jeg får tid. Lager en post da så folk kan sende inn ønsker av hva de ønsker bilde av.  :)

Og for de som ikke gadd å lese alt jeg skrev: Bilen var god å kjøre og pen å se på.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Svefred2

"Jeg må si at selv om det er litt kjipt at det ikke følger med regnsensor, så har kia satt inn en spak på høyre side av rattet, som hvis man løfter. Så begynner vindusviskerne å gå. Funker strålende!"

Årets beste, lo så jeg ristet ;D ;D ;D

Jeg testet bilen i Sarpsborg her om dagen og må si meg enig i bremsene, det var rett før tenna satt i rattet når jeg bremset ::)
Bestilt blå Kia Soul EV med hvitt tak 20 Juni, levering antas september/oktober

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA