Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: mulighet for å koble opp hodetelefoner/høreklokker etc

Startet av zimba07, tirsdag 19. august 2014, klokken 12:05

« forrige - neste »

zimba07

Har en interessant problemstilling som jeg kommer borti innimellom:

Bør jeg velge treglading (Schuko, 13A) eller SC når man kommer hjem med nestemt tomt batteri.

Jeg bor på Lillehammer kun 3 km unna supercharger og må noen ganger kjøre t/r Oslo uten å lade i Oslo. Nå kom jeg nettopp hjem med 30tkm igjen på batteriet. Bør jeg da superlade i 10-15 minutter først og så ta resten av ladingen hjemme? Eller gå rett på Schuko-lading?

Dilemmaet er at ved treg lading vil batteriet være ganske tomt over lengre tid enn om jeg tar en tjuvstart fra bunnen med SC. På den annen side er det jo kjent at SC sliter mer på batteriet.

Jeg vet at jeg bør unngå å kjøre mot tomt, men i dag har det regnet katter og hunder hele dagen noe som "stjal" rundt 60tkm fra turen min.

Hva tror dere eksperter?
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

noto

Superlading virker ikke å være særlig skadelig for batteriet så lenge man prøver å unngå å fylle topp 10-20%. Neppe heller skadelig å kjøre ned til det nivået du nevner tatt i betrakting bufferen i bunn av batteriet under 0 km + brick-protection, så jeg tror du er ok uansett hva du velger.

Muffinman

Jeg ville vel fylt på en skvett på SC før jeg parkerte på tregladingen så jeg var sikker på å ha nok til neste dag hvis behovet var der. Det åpner snart en SC 45km hjemmefra, og jeg vil nok sikkert benytte meg av den av og til for å få en liten boost på ladingen til neste dag.

For batteriet sin del tror jeg man er like langt. Ihvertfall rent praktisk, mulig man kan måle noe forskjell over mange år.

noto

Tror det er viktigere for batteriet at du begrenser gasspådraget når du har lav SOC.

Forøvrig grei påminnelse om at det lønner seg å ha noe ekstra å gå på for uforutsette forhold. Har selv erfart at plaskregn tar rundt 40kWh ekstra pr km. Kraftig motvind kan ta like mye.

Muffinman


muggost

Sitat fra: noto på mandag 04. august 2014, klokken 20:54
Har selv erfart at plaskregn tar rundt 40kWh ekstra pr km.

Har du husket å skru på lensepumpa? De er jo ikke tette de Teslaene så hvis du drar rundt på to tonn med vann inne i bilen er det ikke rart den bruker litt mer strøm under plaskregn...  ;D

Muffinman


zimba07

Akkurat i dag kjørte jeg fra Strømstad, stoppet på SC Solli og hadde 355tkm (ca. 90%) på tanken.  Faktisk avstand til Lillehammer er 266 og jeg hadde 90km "buffer". Det kom godt med...Tidenes tordenvær hele veien hjem stjal altså rundt 60tkm (typical pleier å være ganske korrekt med min kjørestil på vanlige langturer). Så konstant tungt regn ga kanskje drøyt 20-25% merforbruk på denne turen...

Tilbake til topic: en liten slant SC burde være greit før jeg plugger inn hjemme. Men det er heller ikke noe "krise" å bruke litt tid på vanlig Schuko for å komme opp igjen fra "nesten tom"

Hadde uansett vært morsomt å vite helt nøyaktig hva som er beste strategi her. Det er jo relevant for alle som bor i nærheten av en SC og kommer hjem etter en langtur.
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

Veggen

Jeg hadde aldri i verden giddet å sløst bort tid på en superlader etter en langtur hvis jeg ikke visste jeg trengte den ekstra rekkevidden dagen etter.
Bor selv bare noen mil fra en SC, men den kommer kun til å brukes i nødstilfeller.

sigurdi

Litium ion blir ikke skadet på lav SOC men kan brikke (dø) om det går tomt.
Dette er grunnen til at det ligger flere sikkerhets buffere i bun.
Bilen har et lite forbruk som vil tappe batteriet, så parkere over tid ved lav SOC kan føre til at vanpiredrain lader ut batteriet helt og dør. (Er sikkerhet på dette også, men ikke værdt å teste det ut)

Lader du med standard 13A tar det lengre tid før du er oppe på 80%++ kapasitet.
Høy kapasitet over tid er noe som har mer betydning en ut og oppladinger. Tesla sine litium ion batterier slites minst ved lading under 0.5G (full ladet på 2timer)
Så hva som har mest betydning - selve SC ladingen eller høy cellespenning over lengre tid pga bilen er ferdig ladet tidligere.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sturle

Sitat fra: zimba07 på mandag 04. august 2014, klokken 20:22
Dilemmaet er at ved treg lading vil batteriet være ganske tomt over lengre tid enn om jeg tar en tjuvstart fra bunnen med SC. På den annen side er det jo kjent at SC sliter mer på batteriet.
Om batteriet står heilt utlada lenge, kan metallisk litium avleire seg inni batteriet og svekke det.  Når det står spenning på under lading, nok til at batteriet ladar, går litiumet til anoden i staden.  Lading skal difor hindre skade som fylgje av djup utlading, uansett ladeeffekt.  Som andre her har nemnt, er det dessutan god margin frå bilen rapporterer tomt batteri til cellespenninga er låg nok til at det er fare for litiumavleiring.  Eg ville nok berre køyrt rett heim, med mindre eg var avhengig av fullt batteri neste morgon.

bb

Sitat fra: zimba07 på mandag 04. august 2014, klokken 20:22
Har en interessant problemstilling som jeg kommer borti innimellom:

Bør jeg velge treglading (Schuko, 13A) eller SC når man kommer hjem med nestemt tomt batteri.

Jeg bor på Lillehammer kun 3 km unna supercharger og må noen ganger kjøre t/r Oslo uten å lade i Oslo. Nå kom jeg nettopp hjem med 30tkm igjen på batteriet. Bør jeg da superlade i 10-15 minutter først og så ta resten av ladingen hjemme? Eller gå rett på Schuko-lading?
Jeg mener at 5-10 minutter på SC holder. https://www.youtube.com/watch?v=B3wOq6WbNoI&list=UUG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A
Da er du oppe i 60-105 km og kan sove godt om nettene. Og hvis du skulle trenge rekkevidde neste dag har du det klart. Jeg er vel en av de som har superladet mest i Norge. Og selv jeg merker ingen nedgang i rekkevidde etter 60k km. Hadde det vært skadelig med superlading ville nok Tesla ha satt opp advarsel slik som når man skrur på range charge.

Interessant tema du tar opp. Jeg har lurt på det selv angående lading mot 100 %. Jeg ville heller brukt 22 kW/SC til å lade fra 90 til 100 % enn å bruke Schuko. Rett og slett fordi jeg vil at tiden batteriet er over 95 % skal være kortest mulig.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

janmb

Sitat fra: Veggen på mandag 04. august 2014, klokken 22:54
Jeg hadde aldri i verden giddet å sløst bort tid på en superlader etter en langtur hvis jeg ikke visste jeg trengte den ekstra rekkevidden dagen etter.

Tja. Dersom man bare har shuko hjemme og bilen er nesten tom vil man jo være ute av stand til å ta enhver spontan kjøretur - selv korte turer - i flere timer etter den settes til lading. Forstår godt at det er stressende. Slipper sjelden bilen min under 200 til daglig - helt enkelt fordi jeg skal kunne bruke bilen spontant om det trengs.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cra

Tenkte det samme; hvis det kan tenkes at du trenger å kjøre litt "med det samme" sikrer du deg en buffer på SC. Hvis ikke er det bare å parkere hjemme, legge beina høyt (eller gjøre noe av alt som skulle vært gjort for lenge siden) mens bilen lader på Shucko. :)

Selv har jeg lang avstand til nærmeste SC, men har installert 32A 1-fas i garasjen slik at jeg kan skru opp litt ekstra på ladinga ved behov. Lader på 10-12A til vanlig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sigurdi

Helt enig bb må du opp på 100% for langtur, bruk høyest effekt tilgjengelig og la den være ferdig rett før du drar.
Ikke full den opp på fredag for langtur søndag og la den stå toppladet i helgen eller over natta.
Setter du bare ned ladestrømmen slik at den lader hele natta (eks 8A) og blir akuratt ferdig, vil cellene ha høyere cellespenning over en lengre tidsperiode en om du lader på 32A enfas eller helst 11kW/22kW.
Siste % er begrenset av strømstyrke en kan lade med.
En gang betyr ikke noe men gjør en dette 10-15-50 ganger i året blir det mye timer ut av det.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA