Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: NOBIL database

Startet av telecaster, tirsdag 19. august 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

telecaster

Har vel endelig landa på at jeg kjøper elbil, men hvilken?
Skal tur/retur Drøbak - Majorstua hver dag, ca 44 km hver vei, kan muligens lade på jobb også.
Behovet er kun til fra jobb og korte handleturer i nærområdet, de andre turene går med en 4x4 diesel Yeti.
Bor i en ganske bratt bakke som kan bli glatt noen få dager om vinteren.
Har dedikert 16A motorvarmerkurs som kan brukes til lading.
Bilen må stå ute, har ikke garasje.

Så hvilken bil velger jeg?
Ser på Leaf (Tekna) VW eUP og Mitsubishi MiEV som tre gode alternativer.
Pluss for MiEV fordi den er billig, minus for at den har forskjellige dekk foran og bak og er litt vinglete ?
Pluss for Leaf fordi det er en skikkelig bil, minus at den koster mye mer.
Pluss for eUP er at den kommer fra VW, grei pris, vet enda ikke noe om minus?

Hva mener dere? Gjerne basert på erfaringer ? :)

Er det overkill å velge en Tekna?

EDIT: Etter å ha surfa litt på nettet i ettermiddag er jo KIA Soul plutselig blitt en het kandidat,
kanskje det blir løsningen?
____________
Kia Soul EV

E_S

Jeg prøvde både e-Up og Leaf før jeg kjøpte min bil og endte med å kjøpe en litt brukt Leaf SL. (USA-navnet på Tekna)

Begge bilene er gode, men det som gjorde at jeg endte på Leaf var at den ikke hadde den "småbil-følelsen" og at jeg ved å kjøpe en litt brukt bil kunne få mye mer plass og utstyr for samme sum penger. VW vil nok ha lavere verditap fra nybil og servicene er billigere, og så er nok den mindre bilen mer hendig i byen. Leaf etter facelift har varmepumpe som er fint på vinteren, men med den kjørestrekningen din kommer man tur-retur med alle året rundt.

Soul EV er absolutt verdt å se nærmere på, virker som man kan få mye for pengene der i tillegg til at rekkevidden etter sigende er litt lengre.

Prøv alle og gjør deg opp en mening selv! :) Jeg har alltid foretrukket tysk bil, men endte med japansk denne gangen. :)

Prismessig er jo spriket mellom disse tre betydelig om man snakker ny bil, men om litt brukt også er et alternativ havner man i samme området.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

emil

Husk også at selv om elbilen gjerne kjøpes inn som bil nr to (eller tre) fort blir primærbil til all kjøring den er kapabel til og da er det dumt å ha kjøpt en for liten bil.

E_S

Jeg har hatt min bil en drøy måned nå og har brukt fossilbilen en eneste gang i løpet av den tiden, og det var fordi jeg trengte hengerfeste til å flytte en båt. Bilen har helt klart blitt nr. 1 og jeg har ikke noe savn av å kjøre fossilbilen når jeg skal noe sted med mindre jeg er helt nødt pga. lasteplass, hengerfeste eller mangel på lademulighet for elbilen. Bare vær klar over at du helt sikkert kommer til å få det på samme måten. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

telecaster

Etter en tur i nærområdet nå i kveld har jeg kommet til at MiEV er for liten og
vel egentlig gammel teknologi på vei ut? Snakka med en som hadde brukt sin
i litt over ett år og han sa rett ut at han var bekymra for verdifallet, så selv
om de var blitt grisebillige nå ville han ikke ha kjøpt den i dag. Grei men litt lite bil?

En annen nabo lenger opp i gata har en UP som jeg fikk prøve en liten tur.
Den er for ny til at han egentlig har noen driftserfaringer å by på, snerten liten bil.
Men siden prisforskjellen på en eUP og en Kia Soul EV ikke er større frister Kia´en mere.
Jeg har bedt om tilbud fra Osloforhandleren så får vi se hva som skjer.  :)
____________
Kia Soul EV

bkv

Hei telecaster.
Prisen på nye i-Mievs har sunket med 40-50000 siden 2012-modellen og med ca 100000 (tror jeg) siden 2011-modellen. Dette fører selvsagt til verditap på disse modellene. For meg er bilen et veldig nyttig transportmiddel.
Mitsubishi i-Miev 2012.

edyrli

Det at i-Miev har vært på markedet en stund er bare et pluss da barnesykdommer og feil har blitt luket vekk. Jeg ser ellers ingen spesielle grunner til å velge e-up foran i-Miev da begge to er bittesmå, har kun 4 seter og tilnærmet samme rekkevidde.
Jeg får greit plass til hele familien i iOn. 2 unger + hund + barnevogn så størrelsen er ok for meg. Fordelen med e-up er litt mer utstyr som cruisekontroll, ryggesensorer, klokke, utetemp ++. Men er det verdt 50.000 ekstra???
Leaf, Soul eller Zoe kan være bra om man trenger litt mer plass.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

arthur

Vi kjøpte en Miev da den gjør jobben for vårt bruk som primært er nærmiljø, noen få kilometer på E-18 samt noen turer inn til Oslo fra Asker. Prisen er omtrent halvert fra da den først ble introdusert så et ytterligere fall i nybil pris på denne modellen har jeg vondt for å se.
Bilen er vel bygget som en elbil fra starten av og er ikke en konvertert fossilbil. Det er vel fire år siden den ble introdusert og foretatt justeringer siden det så jeg er ikke så veldig bekymret for å være gått ut på dato, vel bilen mener jeg.
I valget mellom en Tesla og en Miev så hadde jeg valgt Tesla, men siden prisen på en Tesla er sånn cirka fire til fem ganger prisen på en Miev så var det valget nokså enkelt for meg.
Skulle jeg daglig kjørt Drøbak til Oslo så hadde jeg valgt en litt større bil enn Miev siden som TS riktig påpeker så er det ikke en bybili, men en lokalmiljø bil.

Vi er forøvrig meget fornøyd med bilen!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

emil

Sitat fra: arthur på tirsdag 05. august 2014, klokken 08:44
Bilen er vel bygget som en elbil fra starten av og er ikke en konvertert fossilbil. Det er vel fire år siden den ble introdusert og foretatt justeringer siden det så jeg er ikke så veldig bekymret for å være gått ut på dato, vel bilen mener jeg.

Nope, bilen har sine fossile søsken i Japan: http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_i

Men det kan godt være at den som golf/up og et par andre er designet som både el og fossilbil og ikke bare ombygget fossil.

telecaster

Takker for gode innspill, nå venter jeg på tilbud fra forhandlerne.
Det blir nok Leaf/Soul størrelsen bil på meg. Var innom tanken på Golf eller BMW men siden bilen kun skal brukes til og fra jobb, 88 km pr. dag så synes jeg ikke at det er noen vits å bruke så mye mere penger.   :)
____________
Kia Soul EV

Elmo

Sitat fra: emil på tirsdag 05. august 2014, klokken 09:22
Men det kan godt være at den som golf/up og et par andre er designet som både el og fossilbil og ikke bare ombygget fossil.

Jeg tror ikke engang det.
Hvis du leser hele teksten så hadde i i-prototyper allerede i 2003, og ordinære leveranser fra 2005, mens i-MiEV utviklingen ikke startet før i 2006 med leveranser i Japan fra 2009.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

arthur

Da lærte jeg noe i dag også! Tyder i alle fall på at det er et nokså gjennomprøvd konsept og at jeg kan se frem til et nokså trygt samliv med denne bilen.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Mr.Zero

Syns nå at en elbil skal skille seg litt ut - jeg hadde derfor snust mye på en Seoul fremfor VW! Den er jo skikkelig artig - og ser ikke helt standard ut. ;D Ellers så er jo Leaf gjennomprøvd og solid, mens trillingene jammen gjør jobben sin de også tross størrelse og utseende. Selv kjører jeg mellom 7 og 12 mil hver dag. Problemfritt, dog må det mellomlades litt vinterstid. Og dunjakka på seff på.. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

telecaster

Da heller det mot Kia Soul i expressfart, skriver under kontrakt i morra eller torsdag.
Har fått tilbud fra de andre også men feks hos Nissan driver de med "luremus", om du ser på Finn er det masse tilbud på demokjørte og "gode" tilbud på nye.
Disse bilene finnes ikke i virkeligheten, jeg opplevde at et Tekna på tilbud med vinterdekk og 6.6 lader plutselig koster 270 + og har 3-6 ukers leveringstid?

Da er det nok greit med Soul Exclusive til 230 med vinterdekk og 6.6 lader.

Gleder meg :)
____________
Kia Soul EV

moby666

Sitat fra: telecaster på tirsdag 05. august 2014, klokken 14:54
Da er det nok greit med Soul Exclusive til 230 med vinterdekk og 6.6 lader.

Gleder meg :)

Det var en god pris, mange vil nok lure på hvordan du fikk til denne prisen? Firmaavtale?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA