Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Program for EV2009

Startet av Griffel, lørdag 17. januar 2009, klokken 22:56

« forrige - neste »

Griffel

Artikkel i dagens DN vedlagt:

Artikkel forfatter er markedsfører amanuensis ved BI.

Noe bommer han på den reelle prisen 400.000,- er jo en klar overdrivelse nå som en kan få bilen med batterier for 250.000,-
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

III

Noen av disse økonomene mener at markedet må styre alt selv. Derfor mener han at prisen må inkludere moms og avgifter og derfor kommer han opp på 400 000 kr.
Det fyren glemmer ,er at markedet ikke får styre alt hvis man skaper et marked for elbilen,f.eks ved hjelp av insentiver som avgiftsfritak,momsfritak og rabatter. Etterhvert som bilen blir interressant for flere,blir bilen konkurransedyktig med fossilbilen også med avgifter m.m. ,da delepriser og batteripriser synker.
Er fyren dum i hodet mon tro? Eller er han bare blindt religiøs og tilber Mammon og markedets makt ?
Hvorfor er nesten alle økonomer imot litt moralsk korrigering av markedet? Skjønner ikke det der jeg, hva er problemet? Markedet dør ikke,det blir bare litt andre spilleregler.

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

hens

Godt han nevner Ford i denne sammenhengen, det var Ford  i Detroit som insisterte på blybatterier i Thinken, for å bevise at det ikke gikk an å kjøre elektrisk, Hvor er Ford i Detroit nå? Med fulle lagere av store bensinslukere som ingen vil ha  Nettopp slik som han påstår at Think er.

Think er i samme situasjon som GM var med EV1, lange bestillingslister til tross for null kroner brukt på markedsføring!

Kanskje det er BI som har noe å lære!
 
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA