Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Service på LEAF: hvorfor du bør bytte kupèfilter jevnlig...

Startet av haakonl, tirsdag 19. august 2014, klokken 06:05

« forrige - neste »

haakonl

I faktisk bruk, hvordan oppleves TMS i forhold til en 4wd sedan eller suv på norsk vinterføre? Jeg er mest interessert i å høre fra dere som bor kronglete til - steder hvor det er bakker hvor biler står på kryss og tvers på vanskelige dager.

Vi bor på et temmelig utilgjengelig sted, og har ikke vært uten 4wd på maaaaange år. Brøyting har lav prioritet på vanskelige dager, så vi må ofte kjøre i mye snø, og det er noen bakker opp hit hvor "ingen" uten 4wd kommer seg opp på de verste dagene.

Hvordan vil vi oppleve TMS?

Takk!
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

Muffinman

Skikkelige dekk, så drar den seg frem et par hakk bedre enn noen forhjuls- eller bakhjulstrekker jeg har kjørt. Men den er ikke i nærheten av 4wd når det virkelig kniper. Har opplevd å kjøre opp bakker hvor biler har stått på kryss og tvers uten problemer, men har også noen litt skumle opplevelser. Den er tung, og flyter lett oppå hvis farten blir for stor på slapseføre. Det mest skremmende er når hjulbuene pakkes med våt snø og is og temperaturen faller til minus, f.eks. oppover fjellet. Da fryser det og hjulene smeller i isen istedet for at fjæringen tar opp ujevnhetene. Og et enkelte har opplevd at hjulene låser når man så  vrir på rattet. Dette er noe som kan skje på alle biler (uten at jeg har opplevd det før på 25 år), men MS er ekstra utsatt på grunn av innerskjermer med svært ru overflate og små klaringer til hjulene. Man må med andre ord ha et bevisst forhold til dette, og vett nok til å stoppe og rengjøre før det bunnfryser. Da blir det vanskelig å fjerne isen.

Ut over det, helt fin vinterbil. Min erfaring baserer seg på 19.000km med R2-dekk.

AndersinOslo

Jeg gikk fra en versting 4x4 til Tesla, og vinteregenskapene var det jeg var mest bekymret for.

Du skal ha en virkelig vrien vei hvis du ikke skal komme opp. Du kan heve den, og traction controlen er bedre enn noe annet jeg har prøvd. Det, pluss mye vekt på drivhjulene gjør at den ikke kan sammenlignes med andre bakhjulsdrevne eller forhjulsdrevne jeg har kjørt.

Jo brattere bakke, jo mer av vekten er på bakhjulene vet du. Typisk problem for forhjulsdrevne biler.

Men hvis du bor slik at bare de de med gode 4x4 kommer opp, bestill en modell X.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Lokführer

Jeg satt meg fast flere ganger i vinter, så den er ikke såå fantastisk. En bra bakhjulsdrevet vinterbil, men den har absolutt sine begrensninger.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

eclipse

Jeg tror vi skal være forsiktige med å skryte den opp i skyene. Jeg kjørte med Nokian piggdekk i vinter og Teslaen er klart bedre enn min tidliger MB 250D som og er en bakhjulsdreven bil. Dette pga en mye mer gunstig vektfordeling og TC.

Men som nevnt høyere oppe så skal du være forsiktig på slapseføre og der hvor saltet har laget en fluffy konsistens som ikke smelter, pga de breie hjulene så vil Teslaen flyte oppå.

Når det gjelder å komme opp bakker så er det den beste to hjulsdrevne bilen jeg har kjørt. Men den kommer ikke opp mot bil #2, en 4x4 Toyota Landcruiser når det gjelder å starte midt i bakken og taue biler og busser som har satt seg fast :D :D

Men den føles mye sikrere med tanke på bremsing etc.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

haakonl

Supert, takk for delingen av erfaringer. Har håp om at TMS fungerer bra nok til vinteren, ellers får vi jo bare stille oss i X-køen.
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

fonberg

Sitat fra: haakonl på torsdag 07. august 2014, klokken 09:37
Supert, takk for delingen av erfaringer. Har håp om at TMS fungerer bra nok til vinteren, ellers får vi jo bare stille oss i X-køen.

Ser at du har Leaf. TMS er betydelig bedre til å ta seg fram enn Leafen, er min erfaring (vi har Hakka piggfridekk på både Leaf og TMS). Leafen er helt OK på vinterføre til forhjulstrekker å være. Vi har to middels utfordrende bakker på gårdsveien, så vi har fått en del erfaring på vinterføre med begge bilene.

Jeg vil forøvrig advare alle mot å bruke cc på TMS når det er glatt, slapseføre eller mye vann etter veien. Da kan man få rimelig ugne/farlige opplevelser når cc plutselig kobler ut ifm. at TC slår inn, og regen deretter slår inn og gjerne gir deg bakhjulssleng som en "bonus". Det kan også være lurt å sette regen til low når det er glatt føre, av sistnevnte grunn.

Edit: Vil også anbefale luftfjæring på TMS; det er en stor fordel å kunne heve bilen når det ligger mye løssnø etter veien.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

haakonl

Jepp, vi har Leaf, men bare siden mai i år så ingen vintererfaring med den.

Ellers så regner jeg med at CC og regenerering blir forbedret etterhvert, Tesla er vel klar over at det oppleves som ubehagelig når CC kobles ut og regenerering slår inn. At dette kan være farlig på vinterføre hadde jeg ikke tenkt på - men det er jo logisk når du sier det.

Takk for gode tips!
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

Muffinman

Sitat fra: Lokführer på mandag 04. august 2014, klokken 16:34
Jeg satt meg fast flere ganger i vinter, så den er ikke såå fantastisk. En bra bakhjulsdrevet vinterbil, men den har absolutt sine begrensninger.
Det er faktisk et poeng. Når man først har satt seg fast, gjerne spunnet litt på flat mark hvor dekkene _egentlig_ skulle hatt godt grep, er den vanskeligere enn noen annen bil jeg har hatt å få løs igjen. Det har jeg løst med å ha en liten pose strøsand i bagasjen. Det skjedde et par ganger i vinter for min del, og skyldtes begge gangene at jeg hadde vært litt for uforsiktig med pedalen.

eclipse


Sitat fra: haakonl på torsdag 07. august 2014, klokken 11:28
Jepp, vi har Leaf, men bare siden mai i år så ingen vintererfaring med den.

Ellers så regner jeg med at CC og regenerering blir forbedret etterhvert, Tesla er vel klar over at det oppleves som ubehagelig når CC kobles ut og regenerering slår inn. At dette kan være farlig på vinterføre hadde jeg ikke tenkt på - men det er jo logisk når du sier det.

Takk for gode tips!


Jeg har aldri oppfattet regenereringen som skummel på glatta, jeg har prøvt aktivt å få bilen til å slenge med regerering påglatta uten hell, det må nok være såpeglatt hvis du skal få det til, og da bør du jo kjøre veldig forsiktig allikevel. Jeg har Hakka7 piggdekk uten sleng :)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

frosken

Jeg testet hvordan regenerering reagerte når underlaget glapp på glattkjøring forrige helg. Det opplevdes som helt uproblematisk. Regenereringen kuttet/reduserte momentant ved antydning til slipp.

Olauten

Fikk bilen november i fjor, kjørte mye sist vinter og kan bekrefte at når det er ordentlig glatt så er regen skummel. På snøføre og normalt vinterføre er det så godt som aldri et problem, men på isete underlag i sving (som i utgangspunktet er skummelt) så forsvinner rumpa på et nanosekund og bilen bruker mye plass på å rette seg opp - fysikkens lover er ufravikelige. Is, sving, regen normal= sladd.

Så på superglatt føre skrur man regen på low, inntil Tesla vipper inn en vintermodus eller tilsvarende.
Bærum/Høvik.
P21375 - Solgt
Levert 18. Nov. 2013

NegativeElectrode

Sitat fra: Muffinman på mandag 04. august 2014, klokken 15:34
Det mest skremmende er når hjulbuene pakkes med våt snø og is og temperaturen faller til minus, f.eks. oppover fjellet. Da fryser det og hjulene smeller i isen istedet for at fjæringen tar opp ujevnhetene. Og et enkelte har opplevd at hjulene låser når man så  vrir på rattet. Dette er noe som kan skje på alle biler (uten at jeg har opplevd det før på 25 år), men MS er ekstra utsatt på grunn av innerskjermer med svært ru overflate og små klaringer til hjulene. Man må med andre ord ha et bevisst forhold til dette, og vett nok til å stoppe og rengjøre før det bunnfryser. Da blir det vanskelig å fjerne isen.

Noen som har prøvd triks ala dette:
http://www.dinside.no/926774/slik-blir-du-kvitt-snoen-i-hjulbronnen
Vask ofte(re) om vinteren, og sett inn hjulbuene med silikon.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

D.O

#13
Sitat fra: eclipse på torsdag 18. september 2014, klokken 22:37

Sitat fra: haakonl på torsdag 07. august 2014, klokken 11:28
Jepp, vi har Leaf, men bare siden mai i år så ingen vintererfaring med den.

Ellers så regner jeg med at CC og regenerering blir forbedret etterhvert, Tesla er vel klar over at det oppleves som ubehagelig når CC kobles ut og regenerering slår inn. At dette kan være farlig på vinterføre hadde jeg ikke tenkt på - men det er jo logisk når du sier det.

Takk for gode tips!
Jeg har aldri oppfattet regenereringen som skummel på glatta, jeg har prøvt aktivt å få bilen til å slenge med regerering påglatta uten hell, det må nok være såpeglatt hvis du skal få det til, og da bør du jo kjøre veldig forsiktig allikevel. Jeg har Hakka7 piggdekk uten sleng :)

Regen er uproblematisk, men CC har jeg opplevd som noe "ivrig" når det var sørpeføre i midten av veien. Framhjulene kom ett øyeblikk utenfor de to oppkjørte sporene og var innom sørpa midt i veien, noe som resulterte i at CC oppfattet at hastighet plutselig var for lav og valgte å svare med "full pupp" på bakhjula og sleng i 80kmt. Nå hentet bilen seg inn igjen, men var godt sidelengs og bilen tar sin plass på veien da. Kjører ikke med CC hvis det ikke er kaldt eller varmt nok til at festet er ok.


Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

De som lever i troen på at regen er uproblematisk under alle forhold har en overraskelse i vente. Har skrevet om det i en annen tråd. Jeg fikk tips om å sette bilen i "N" når bakenden begynner å flyte i nedoverbakken og bilen sakte legger seg på tvers.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA