Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Service på LEAF: hvorfor du bør bytte kupèfilter jevnlig...

Startet av haakonl, tirsdag 19. august 2014, klokken 06:05

« forrige - neste »

BMW850

Og noen mente det motsatte ;) Bekymrer meg ikke for å prøve dem ut.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Øyvind.h

Sitat fra: Anew på søndag 21. september 2014, klokken 01:51
Sitat fra: BMW850 på søndag 21. september 2014, klokken 00:52
Fikk med Pirelli Sottozero til 15000 så jeg gikk for det. Får håpe de er brukelige og det tror jeg nok de er :)
De som kjørte på dem i fjor sa noe helt annet. På sne er de risikosport.
Så det var en eller to som mente de fungerte fint i kolonne, men litt for mange sa de ville bytte dem ut. Det er tross alt ikke nordiske vinterdekk. R2 derimot virker alle strålende fornøyde med.
Dekk er det siste jeg ville spart penger på vinterstid, men folk er forskjellige og har forskjellige behov.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Eip

Sitat fra: eclipse på mandag 04. august 2014, klokken 19:29
Jeg tror vi skal være forsiktige med å skryte den opp i skyene. Jeg kjørte med Nokian piggdekk i vinter og Teslaen er klart bedre enn min tidliger MB 250D som og er en bakhjulsdreven bil. Dette pga en mye mer gunstig vektfordeling og TC.

Men som nevnt høyere oppe så skal du være forsiktig på slapseføre og der hvor saltet har laget en fluffy konsistens som ikke smelter, pga de breie hjulene så vil Teslaen flyte oppå.

Når det gjelder å komme opp bakker så er det den beste to hjulsdrevne bilen jeg har kjørt. Men den kommer ikke opp mot bil #2, en 4x4 Toyota Landcruiser når det gjelder å starte midt i bakken og taue biler og busser som har satt seg fast :D :D

Men den føles mye sikrere med tanke på bremsing etc.

Har du prøvd med smalere vinterhjul?
Ser for meg at litt smalere vinterhjul vil passe bilen bedre. Da dette minker tendensen til å flyte opp slapsen og mere marktrykk.
VIN: 509XX PD

Muffinman

Får man smalere hjul med tilstrekkelig lastindeks da?

P85D+

Testet litt forskjellige dekk i vinter. Har hytte på fjellet med bratt bakke (-:

De beste vinterdekkene er Hakka 8!!!

Piggstøy på asfalt er mest hørbar under 30km/t

P85D og 85D

Øyvind.h

Man må ha spesielle behov for å gå for piggdekk. Jeg hadde ingen problemer på fjellet med R2, og piggdekk gjør den lydløse Model s til en bråkete svevestøv-produsent. Ødelegger jo hele miljøvennlig bil imaget. Det sitter fastbrent i hukommelsen at tre biler kjørte forbi meg på gata i fjor vinter nede i Oslo sentrum. Først to stillegående bensinbiler, og deretter en forferdelig bråkete. Model S (pga piggdekk). Jeg ble så overrasket over at den mest bråkete bilen var elektrisk....

Har man en ekstremt bratt og isete kneik opp til hytta forstår jeg at man må bite i det sure eplet og gå for piggdekk, men min erfaring er at forholdene skal være ganske ille før det er nødvendig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 21. september 2014, klokken 14:34
Har man en ekstremt bratt og isete kneik opp til hytta forstår jeg at man må bite i det sure eplet og gå for piggdekk, men min erfaring er at forholdene skal være ganske ille før det er nødvendig.

Hurtigkjetting gir bedre fremkommelighet enn piggdekk under slike forhold...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RaBalder

Sitat fra: Muffinman på søndag 21. september 2014, klokken 10:24
Får man smalere hjul med tilstrekkelig lastindeks da?

Joda, disse tåler ihvertfall 30 tonn per aksel. Og dem flyter garantert ikke oppå sørpa.
Kan være at man blir å plundre litt med monteringen.

;D

Øggen

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 21. september 2014, klokken 14:34
Man må ha spesielle behov for å gå for piggdekk. Jeg hadde ingen problemer på fjellet med R2, og piggdekk gjør den lydløse Model s til en bråkete svevestøv-produsent. Ødelegger jo hele miljøvennlig bil imaget.

Om jeg kjører med pigger er en ting/faktor JEG selv bestemmer. Spesielle behov eller ikke, det er en sikkerhetsfaktor. Hver enkelt bestemmer vel selv og hva andre måtte mene hva som er "miljøvennlig" eller ikke er uvesentlig.  JEG føler meg tryggere på piggdekk grunnet dårlige erfaringer med piggfritt, så en bil på over 2 tonn var intet annet et alternativ. Dessuten er Hakka 8 "mer miljøvennlig enn andre" så det

Sense

Nå har jeg ikke kjørt annet enn piggfritt de siste 20 årene og angrer ikke et sekund. Her på østlandet er den vanligste veien bar asfalt, noen ganger med is. Da fungerer R2 dekkene helt innafor. De få gangene det er underkjølt regn, kunne jeg ønsket meg piggdekk, men de er ikke så mye bedre enn moderne piggfri.

Da velger jeg heller dekk som passer til 99,5% av føret, istedenfor 0,5%.

E_S

Smak og behag, men subjektiv oppfatning: Piggdekk ødelegger selv den mest fancy luksusbil med knasing, romling, during og støy. Grepet er bedre på is helt til piggene er slitt ned av 99,5% av kjørestrekningen, som tilbakelegges på bar asfalt. ;)

Har ingen TMS, men har hatt både Chevy Tahoe og Mercedes Geländewagen som er biler på bortimot 2,5 tonn med ganske primitiv konstruksjon. Ikke savnet piggdekk i det hele tatt.

De fleste som har dårlige erfaringer med piggfrie dekk har kjørt en eller annen variant av "tyske" vinterdekk som er konstruert for bare veier med høy hastighet og unntaksvis en snøklatt, dette er dekk som sammenlignet med nordisk type piggfritt er nærmest som hockeypucker på vinterføre.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Eip

Sitat fra: Muffinman på søndag 21. september 2014, klokken 10:24
Får man smalere hjul med tilstrekkelig lastindeks da?

Hakka 8 235/45-19 lastindex 99. Så det skal gå fint.
Irriterer meg litt at det anbefales å kjøre så vanvittig brede piggdekk.
Piggdekkene bør være smalest mulig , iallefall smalere enn sommerdekkene
VIN: 509XX PD

Trøndertesla

Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Sense

Sitat fra: E_S på søndag 21. september 2014, klokken 17:56
Smak og behag, men subjektiv oppfatning: Piggdekk ødelegger selv den mest fancy luksusbil med knasing, romling, during og støy. Grepet er bedre på is helt til piggene er slitt ned av 99,5% av kjørestrekningen, som tilbakelegges på bar asfalt. ;)

Så kan man legge til at bremseegenskapene er langt bedre på bar asfalt med piggfri vinterdekk, som vi på Østlandet kjører mest på.

Man velger ikke slagstøvler hvis man skal løpe 1500 meter med vanngrav, selv om støvler er best det ene skrittet du tråkker i vannet.

Thor2014

Sitat fra: Sense på mandag 22. september 2014, klokken 18:17
Sitat fra: E_S på søndag 21. september 2014, klokken 17:56
Smak og behag, men subjektiv oppfatning: Piggdekk ødelegger selv den mest fancy luksusbil med knasing, romling, during og støy. Grepet er bedre på is helt til piggene er slitt ned av 99,5% av kjørestrekningen, som tilbakelegges på bar asfalt. ;)

Så kan man legge til at bremseegenskapene er langt bedre på bar asfalt med piggfri vinterdekk, som vi på Østlandet kjører mest på.



Hvor i all verden har du det fra??

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA