Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Service på LEAF: hvorfor du bør bytte kupèfilter jevnlig...

Startet av haakonl, tirsdag 19. august 2014, klokken 06:05

« forrige - neste »

Car-El

Har kjørt i vinter med maks regenerering og piggfrievinterdekk. Ingen problem. Slapp et par ganger litt på våt is, men bilen hentet seg selv inn. Opplevde aldrig at det er skummelt eller farlig.

Men kjører man som en tulling så blir da fysikkens lover til å vise at det ikke hjelper med ABS, ESP, TC eller annet hjelpeutstyr.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Thor2014

Sitat fra: Muffinman på fredag 19. september 2014, klokken 09:16
De som lever i troen på at regen er uproblematisk under alle forhold har en overraskelse i vente. Har skrevet om det i en annen tråd. Jeg fikk tips om å sette bilen i "N" når bakenden begynner å flyte i nedoverbakken og bilen sakte legger seg på tvers.

Gammeldagse trykk inn clutchen prinsippet  :)

RaBalder

Nå har ikke jeg fått hatt noe særlig snø under hjulene enda.

Men å begynne og fikle med gir-spaken for å få satt bilen i N, det begir jeg meg ikke ut på hvis jeg får sleng. Da skal jeg forsøke å styre. Og jeg tror det vil være optimalt for de aller fleste.

Muffinman

Merk at jeg ikke snakker om å få sleng. Så brå bevegelser vil ESP ta seg av før du rekker å reagere.

Amoss

Sitat fra: Thor2014 på fredag 19. september 2014, klokken 14:10
Gammeldagse trykk inn clutchen prinsippet  :)

Jepp, og det er vel det jeg savner mest når jeg kjører automatgir - muligheten til å trykke inn "clutchen" på glatta :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Thor2014

Sitat fra: Amoss på fredag 19. september 2014, klokken 16:14
Sitat fra: Thor2014 på fredag 19. september 2014, klokken 14:10
Gammeldagse trykk inn clutchen prinsippet  :)

Jepp, og det er vel det jeg savner mest når jeg kjører automatgir - muligheten til å trykke inn "clutchen" på glatta :p
Funker nesten like bra med å gi såvidt litt gass slik at hjulene ruller med.

Nå er jo i de fleste tilfeller antiskrens blitt så bra at det skal vanskelig la seg gjøre å kjøre raskere uten.

sisc1337

Sitat fra: Thor2014 på fredag 19. september 2014, klokken 18:47
Sitat fra: Amoss på fredag 19. september 2014, klokken 16:14
Sitat fra: Thor2014 på fredag 19. september 2014, klokken 14:10
Gammeldagse trykk inn clutchen prinsippet  :)

Jepp, og det er vel det jeg savner mest når jeg kjører automatgir - muligheten til å trykke inn "clutchen" på glatta :p
Funker nesten like bra med å gi såvidt litt gass slik at hjulene ruller med.
Da har du en meget følsom høyrefot!^^ Har lite vinter erfaring ifra før (bare hatt lappen i 3 år) og ingen erfaring med model S, så jeg gleder meg til vinter for å se hvordan bilen (og meg selv!) klarer seg. Bor på vestlandet og har ingen planer med noen store turer over fjellet, så regner med mine Nokian R2 vil klare seg greit. Men ser for meg at hvis man først er ute å sklir, så vil man hverken ha tid til å sette spaken i N eller å kompensere med høyrefoten før automatikken (antispinn) tar over. Tror nok som andre sier her at det å kjøre med low på regenerering kan være lurt på glatte dager. Man kjenner jo at det er veldig kraftig bremse efekt i regenereringa på standard, og klarer veldig lett en mykere nedbremsing på low.
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Amoss

Sitat fra: Thor2014 på fredag 19. september 2014, klokken 18:47
Funker nesten like bra med å gi såvidt litt gass slik at hjulene ruller med.

Sant sant, men likevel savner jeg pedalen :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Car-El

Har no kjørt denne TMS med full regenerering og Hakka R2 i vinter. Det har vært alt fra svin-glatt til nydelig vinterføre. Det er ingen problem. Rolige bevegelser med høyrefoten på den pedalen til høyre gir rolige overganger fra pådriv til regenerering. Så tar elektronikken over og slipper opp regenerering ved slipp på bakhjulene. Og begynner det å gå fort nedover bakkene, så bruk den pedalen til venstre.

Med å endre kraft og effekt formye på for kort tid når friksjonen er så lav som ved is med vann på, vil føre til at dekkene sklir. Så ja jeg kan se at folk vil sette regenerering til lav. Men kjører man rolig og ikke slipper opp "effektregulatoren" (gasspedalen) for fort, så går dette ganske så bra.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Sense

Den teknikken med å være forsiktig med å slippe gassen på islagt underlag, brukte jeg også mye i vinter.
Men jeg vurderte stadig å redusere regenereringen, særlig når jeg kjørte litt "aktivt" til hytta. Vil definitivt føle meg mer trygg med mindre regen på svært glatt underlag.

En annen ting som er verdt å merke seg, er at du kjenner godt at bilen veier 2,1 tonn når man skal inn i glatte krappe svinger. Siden bilen har så god vektfordeling, så sklir det gjerne på alle fire, når det først sklir.
(kjører piggfrie R2)

gbzdoc

Stort sett er regen og glatt føre ok, men på våt is nedover i hårnålsvinger kan jeg love at regen får ræva til å bli nervøs uansett. Dessuten er full kontroll på bremsen med ABS på alle fire hjul heller å foretrekke enn brems på balhjula når grepet blir så dårlig.

Fjor vinter var learning by doing. I år er man forberedet på det meste. Bilen er helt konge på vinterføre, men har kun drift på to hjul. Er dog neppe andre biler uten firehulstrekk som er bedre. :)

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på fredag 19. september 2014, klokken 22:51
Stort sett er regen og glatt føre ok, men på våt is nedover i hårnålsvinger kan jeg love at regen får ræva til å bli nervøs uansett. Dessuten er full kontroll på bremsen med ABS på alle fire hjul heller å foretrekke enn brems på balhjula når grepet blir så dårlig.

Da er det bare å sette bilen i N om du skal ned en slik bakke. Selv kjører jeg mer på snøføre i bratte bakker og der har kraftig regen vist seg som en fordel. Jeg kan da bruke bare bakhjulene til å holde farten nede mens forhjulene tar seg av å svinge. Begynner forhjulene å slippe i sving er det bare å lette på gassen så får de tak igjen. Kommer rompa på bilen da litt ut er det bare en fordel i forhold til å få svinget. TMS er den bilen jeg har kjørt som gir meg best kontroll ned veien fra hytta ihvertfall, og er det skikkelig problematisk føre legger jeg på hurtigkjetting bak. Da er det gull å slippe å bremse med forhjulene også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

På snøføre har jeg aldri opplevd noe skummelt, bare kjøreglede. ;)

N funker fint, men da må man drive å gire ut og inn hele tiden. Synes da det er likegreit å sette den til regen low, og tilbake til normal når forholdene bedrer seg. :)

BMW850

Fikk med Pirelli Sottozero til 15000 så jeg gikk for det. Får håpe de er brukelige og det tror jeg nok de er :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Anew

Sitat fra: BMW850 på søndag 21. september 2014, klokken 00:52
Fikk med Pirelli Sottozero til 15000 så jeg gikk for det. Får håpe de er brukelige og det tror jeg nok de er :)
De som kjørte på dem i fjor sa noe helt annet. På sne er de risikosport.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA