Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oppgradering for E-Up

Startet av chaha, mandag 18. august 2014, klokken 23:14

« forrige - neste »

chaha

Hei.
Jeg vurdere å bestille vår første el-bil, en e-golf. Selger opplyser at bil ikke kan leveres før mars-april 2015. Løper jeg da en stor risiko ved at myndighetene i mellomtiden har endret forutsetninger for el-bil og lagt til moms? Slik jeg forstår kommer man til å nå målsetningen om 50' elbiler om trent på dette tidspunktet i 2015. Dvs at bilen plutselig blir 65' dyrere enn antatt.

Elmo

Strengt tatt er det på ingen måte gitt at det blir endringer. Forliket sier at insentivordningene ikke skal endres før 50000 biler, men det sier ingenting om at det skal bli endringer da.
Videre vet ingen hvordan verken myndighetene eller forhandlerene kommer til å håndtere avgiftene i overgangen, dvs om bestillingstidspunkt eller leveringstidspunkt bestemmere. Personlig er jeg ganske sikker på at registreringsdato vil gjelde helt uten mulighet for skjønn.

Men når at det er sagt, så JA, det er helt klart at du løper en risiko ved å ikke ha levering før i Q2.2015.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Gordon Retriever

Hei og velkommen til forumet. Her er litt av hva som er skrevet om emnet tidligere:  :)

Link 1

Link 2

pottle

#3
Godt og betimelig spørsmål, men jeg tror ikke det bør være noe problem det neste året.

Nå er det ca 30k elbiler registrert i Norge. Hvis en går ut i fra at følgende fabrikanter maksimalt klarer å levere de neste 12 månedene:
VW        4000 biler
BMW      2000 biler
Nissan   5000 biler
Tesla     5000 biler
Andre    2000 biler
Sum     18000 biler

Så er du fortsatt innenfor med stor margin. Mulig det går litt tregere med elbilsalget når vi nærmer oss grensen fordi potensielle kjøpere blir litt mer usikre på om de rekker å registrere bilen før MVA blir gjenninnført. Dette gjelder spesielt hvor det er dyre elbiler og lang ventetid.

Bransjen må nok allerede nå begynne å etterspørre føringer fra politisk hold om hva som skjer ved solgte 50 tusen biler. Det er ikke akseptabelt at nye elbilkunder ikke vet hvor mye bilen vil koste. Er allerede bestilte biler skjermet for MVA eller ikke? Aksepterer bilselgerne av bestillinger kanselleres? Når det er en ventetid på 6-12 måneder på en bil så må dette tas med i betraktningen. Elbiler er dessverre bare salgbare når de er merkbart billigere enn ICE-biler. Forsvinner prisfordelene så er nok sannsynligheten stor for at salget går merkbart ned. Salget vil da gå ned til nivåer som andre sammenlignbare land har.

Edit: Tatt hensyn til jkirkebo om salg av 5000 Tesla og 5000 Leaf - Forsatt innenfor 50k-grensen over 12 måneder.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

jkirkebo

Sitat fra: pottle på mandag 04. august 2014, klokken 14:00
Godt og betimelig spørsmål, men jeg tror ikke det bør være noe problem det neste året.

Nå er det ca 30k elbiler registrert i Norge. Hvis en går ut i fra at følgende fabrikanter maksimalt klarer å levere de neste 12 månedene:
VW        4000 biler
BMW      2000 biler
Nissan   2000 biler
Tesla     2000 biler
Andre    2000 biler
Sum     12000 biler

Så er du fortsatt innenfor med stor margin.

Det var i overmåte pessimistisk. Kun 2000 Leaf og 2000 TMS på et år? Jeg tipper fasiten blir nærmere 5000 av hver.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Sitat fra: chaha på mandag 04. august 2014, klokken 13:41
Hei.
Jeg vurdere å bestille vår første el-bil, en e-golf. Selger opplyser at bil ikke kan leveres før mars-april 2015. Løper jeg da en stor risiko ved at myndighetene i mellomtiden har endret forutsetninger for el-bil og lagt til moms? Slik jeg forstår kommer man til å nå målsetningen om 50' elbiler om trent på dette tidspunktet i 2015. Dvs at bilen plutselig blir 65' dyrere enn antatt.

Hva sier forhandler om det spørsmålet og hva vil det eventuelt stå i kontrakten?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

chaha

Forhandler tar sine forbehold i kontrakt, så risikoen for avgiftsendringer blir mitt ansvar. Når jeg stiller spørsmålet direkte får jeg et svar i retning av at de ikke tror på noen endringer. Jeg spurte også om Møller sentralt kom til å gjøre tilpasninger slik at man evt kan trekke seg fra kontakten om man skulle se at avgiftene/forutsegningene ble endret, men det var ikke aktuelt.

Espen Hugaas Andersen

Personlig tror jeg ikke på nevneverdige endringer i avgiftene på elbil før i 2016. Statsbudsjettet for 2015 er allerede fastsatt.

Men man vet aldri. Politikerne kan snu i morgen, og avgiftsbelegge elbiler innen noen dager.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

pottle

Sitat fra: chaha på mandag 04. august 2014, klokken 15:24
Forhandler tar sine forbehold i kontrakt, så risikoen for avgiftsendringer blir mitt ansvar. Når jeg stiller spørsmålet direkte får jeg et svar i retning av at de ikke tror på noen endringer. Jeg spurte også om Møller sentralt kom til å gjøre tilpasninger slik at man evt kan trekke seg fra kontakten om man skulle se at avgiftene/forutsegningene ble endret, men det var ikke aktuelt.

Møller, Tesla, med andre, vil snart begynne å se på sine salgstall at kundene deres ikke har råd til å være i uvisse her. Kundene vil selvfølgelig vite før kjøp om de får en ekstra regning og om de skal betale 60k til 200k kroner mer. Det er ingen normale kunder som aksepterer en slik usikker løsning. En løsning sentralt fra bilimportørene vil tvinge seg fram ganske så snart.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

sabia

Man kan ifølge kontrakten hos vw trekke seg helt frem til bilen er levert, og i praksis også da. Dessuten er klausulen om at Møller kan endre prisen på bilen ihht endrede avgifter etc ikke gyldig dersom levering er etter 6 mnd fra signeringsdato. Så jeg tar ihvertfall dette med knusende ro. Har for øvrig ingen tro på at elbiler plutselig får engangsavgift da det vil totalt ødelegge for alle elbileiere - for da stuper salget og utbyggingen stanses. Ingen regjering har ryggrad til å gjennomføre det, spesielt ikke etter diesel-skandalen (lokalt vs. global forurensing).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA