Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fersk på hurtiglading… Hva er forskjellen på CHAdeMO og 43 kW AC

Startet av andrearonsen, mandag 18. august 2014, klokken 23:07

« forrige - neste »

andrearonsen

Hei,

Jeg har akkurat bygget nytt hus og fikk lagt inn en 32A-kurs til carporten for bruk til lading av en fremtidig el-bil. Jeg vurderer å kjøpe en VW e-up! - i følge specen kan den kun lades med 16A (3,3kwh) - vil det allikevel være mulig å kjøpe en passende lader for 16A og koble til 32A-kursen? Jeg er litt rusten på elektronikk, men hvis ladeapparatet begrenser til 16A, gjør det vel ingenting om kursen er overdimensjonert..?

Hvis det er mulig, hva slags ladeapparat og ladekabler bør jeg kjøpe?

- André

E_S

Ja, dette er helt uproblematisk. :) Du kan også kjøpe en lader med 32A-støtte for å ha til evt. neste elbil, da prisforskjellen er veldig liten mellom hjemmeladere for 16A og 32A. Originalkabelen til bilen kan også brukes med passende overgang.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jkirkebo

Jepp, en 32A lader er helt uproblematisk og absolutt å anbefale siden du alt har en 32A kurs. Da er du mer fremtidssikret mhp. bytte av elbil senere.

Du kan f.eks benytte denne:http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

Sitat fra: andrearonsen på mandag 04. august 2014, klokken 13:34
Hei,

Jeg har akkurat bygget nytt hus og fikk lagt inn en 32A-kurs til carporten for bruk til lading av en fremtidig el-bil. Jeg vurderer å kjøpe en VW e-up! - i følge specen kan den kun lades med 16A (3,3kwh) - vil det allikevel være mulig å kjøpe en passende lader for 16A og koble til 32A-kursen? Jeg er litt rusten på elektronikk, men hvis ladeapparatet begrenser til 16A, gjør det vel ingenting om kursen er overdimensjonert..?

Hvis det er mulig, hva slags ladeapparat og ladekabler bør jeg kjøpe?

- André

Hei, du kan gå til anskaffelse av en 32A ladeboks fra KEBA da bilen bare trekker 16A som den er
konfigurert til å gjøre.  Se http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type2-veggboks-32a#product
Du kan da benytte den type2 kabelen (som jeg regner følger med e-up'en ) mot denne boksen.
En tilsvarende KEBA ladeboks som kun leverer 16A , vil koste omlag 1.500,- mindre, men det vil jo medføre ekstra kostnader til å bytte sikringen i skapet som garasjekursen er sikret med.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

TB

Hei
Eg har nylig bestilt denne til bruk mot e-up - delenr. 31329:

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_ladestasjon_for_alle_typer_Nye_Elbiler

Den er maks 16A, så om du har plan om og byte bil i løpet av kort tid kan det lønne seg og velge 32A versjonen. Fordelen med denne er at installasjonen er enkel, treng ein kontakt - så kan du koble den til - og prisen - eg betalte 5070 inkl mva og frakt.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA