Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Inntrykk etter prøvekjøring av E-Golf

Startet av Trøndertesla, mandag 18. august 2014, klokken 22:12

« forrige - neste »

masyvertsl

Vi kjørte til Toscana litt tidligere i sommer og jeg stemmer i med historiene over. Fantastisk å kjøre der det er superladere og mer utfordrende der det ikke er noen og du ikke vet om du får ladet på natta eller ikke ;) Jeg har også blitt forbikjørt av noen vogntog i løpet av turen på de strekningene man bare måtte ha nok strøm til å komme frem. Sønnen på 5 jubler når det kommer en nedoverbakke for da blir pappa glad :). Vi kjørte nedover på 3 dager Oslo-Toscana. Hjemover kjørte vi langs den italienske riviera. Hadde 2 dager i st.margherita hvor vi sto parkert på et verksted hvor vi fikk ladet med 12km i timen (det var den beste effekten jeg fikk i italia). Vi ladet i tesla garasjen i Milano og kjørte over st.moritz på vei hjem og fant ut at bilen er meget energi effektiv i oppoverbakke og kommer lett på plussiden nedover, med litt disiplinert kjøring. Skjedde en gang at navigasjonen hang seg men en restart fikset det utenom det ikke ett problem. Alt i alt en super roadtrip bil og enda bedre med noen flere superladere.

ellholt

#16
Jeg ladet gratis i Hotel Kaiserhof i Salztburg. Eieren har Tesla selv, og har laget egen ladestasjon med et par 22kw, og et par røde kontakter. Meget hyggelig fyr , bra Hotell med MEGET god mat :-).
Ellers er det flere gratis 22kw ladestasjoner i Østerike, i tillegg til de som en må betale for. Se link og trykk på
"Typ2 Stromtankstellen finden", nede til høyre på siden.
https://www.renault.at/neuwagen/ze-elektrofahrzeuge/zoe/zoe/home/

dvs denne siden :
https://www.renault.at/media/pdf-files/atta382a7ba51ef402fa06be270ee739516/Ladestationen.pdf

I Hamburg ladet jeg hos Tesla Hamburg. På 22 kw nedover , og på SC hjem igjen :-)

Forøvrig meget bra service hos de. Mens vi stod der og ladet , ville ikke høyre bakre dørhåndtak gå inn. Viste seg at motoren var brent. De skiftet hele uniten med en ny, samt limte 2 lister som hadde løsnet fra gummien. Sjekket hele bilen pluss la inn ny software ( 5.12).
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017

GeirHM

Sitat fra: Cirion på torsdag 07. august 2014, klokken 05:18
Sitat fra: GeirHM på onsdag 06. august 2014, klokken 21:20
Sitat fra: Cirion på tirsdag 05. august 2014, klokken 09:10
For de som skal kjøre i Spania, har jeg kun funnet en side, som har informasjon som stemmer. Chargemap, Plugshare, Lemnet, Openchargemap, Etankstellen osv. Har enten ubrukelig info, eller ren løgn. De fleste ladstasjoner på disse sidene eksisterer ikke.

Et eksemepel: Chargemap viser 131 ladeplasser i Barcelona. Jeg kjørte rundt 5t uten å finne en av dem. 5 av stasjonene var lpg stolper. Plugshare har samme info. Til slutt fikk jeg hjelp av en politimann  som fikk sentralen til å ringe rundt til parkeringshus for å finne en med lademulighet. Han kunne faktisk bekrefte at noen av ladepunktene eksisterer, men de er for elsykler og er schuko stikk i midtrabatter på moped/sykkelparkeringer. Med andre ord ikke mulig for en elbil å parkere uten å blokkere trafikken.

Det er Type2 stolper i Barcelona, men ingen av dem er å finne på annet enn electromaps.com. Jeg har testet mange pungter fra Electromaps i Alicante og hele veien mot Frankrike. Samtlige jeg har sett etter er der de skal være. Desvere er siden på Spansk. Google translate funker greit.

Så for spania, anbefaler jeg Electromaps
https://translate.google.no/translate?hl=no&sl=es&tl=no&u=http%3A%2F%2Fwww.electromaps.com%2F

Dette er nyttig, tusen takk! Jeg planlegger mange turer framover til Spania og har sett etter en oversikt som denne som altså har pålitelig info om hvor det er ladeplasser rundt omkring på den Iberiske halvøya. Men jeg har og to spørsmål til deg:
1. Kartet har oversikt over en sann jungel av ulike typer ladepunkter. Hvilke på lista gir meg hurtig ladning av typen 55 eller 110kmt? Finnes det i det hele tatt slike punkter rundt om i Spania?
2. Vil jeg ha noen nytte av en slikt portabel dobbeltlader (som www.elbilhjelpen.no selger) i Spania?
1. Hvis du på "Tipo de enchufe:" velger "MENNEKES TIPO2" vil du få opp Type2 stasjoner. Disse kan være alt fra 3kW - 22kW. 55kmt er 11kW og 110kmt er 22kW. Disse finnes og du må lese i teksten om det er en slik. Der det ikke står noe spesifikt, forvent en 3kW eller 7kW. Her er følgende jeg har brukt, som alle er 22kW:
http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/7220_hotel-santos-las-arenas-22kw
http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/7384_plz-espana-castellon-renault-retail
http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/7236_gasolinera-repsol-ronda-litoral

2. Hvis du finner rødplugg med 32A eller mer, vil du kunne benytte deg av en sånn portabel ladestasjon. Disse finnes rundt omkring. Jeg har fått låne en på IKEA. Dette er kraftige uttak, som brukes av f.eks bedrifter som trenger en stor pappresse (IKEA, bensinstasjoner osv). Dette er også en rimelig form for Elbil uttak som enkelte hoteller setter opp. Du kan også kontakte Mark Gemmell - mark(snabela)driveandream.com. En Skotte som bor i Spania, Model S eier og han har overtalt en del hoteller til å installere 32A CEE uttak. Hvis du spør etter et område du skal reise i, kan han gi deg en liste.

Jeg hadde ikke med meg en portabel ladestasjon. Jeg brukte overgang fra 32A til 16A og vanlig UMC:


Dette var alt veldig nyttig! Som du sikkert forstår er jeg helt fersk. Jeg får min Tesla i november. Og jeg ser fram til flere turer sydover. Jeg vurderer den portable ladestasjonen som et alternativ til å installere en saltoboks hjemme. Jeg har et 400v anlegg. Elbilhjelpen skriver at den kan brukes på alle (?) MacDonalds og svært mange hoteller rundt om i Europa i tillegg til at den finnes hos mange bedrifter.

Cirion

Sitat fra: GeirHM på torsdag 07. august 2014, klokken 08:03Dette var alt veldig nyttig! Som du sikkert forstår er jeg helt fersk. Jeg får min Tesla i november. Og jeg ser fram til flere turer sydover. Jeg vurderer den portable ladestasjonen som et alternativ til å installere en saltoboks hjemme. Jeg har et 400v anlegg. Elbilhjelpen skriver at den kan brukes på alle (?) MacDonalds og svært mange hoteller rundt om i Europa i tillegg til at den finnes hos mange bedrifter.
Når du får din bil i November er nok superladernettverket godt utbygd, untatt spania og portugal. Disse bygges nok før sommern neste år.

Nå er disse 22kW portable ladestasjonene meget dyre, og jeg ser ikke helt behovet med dem i framtiden. Min erfaring, er at det finnes alltids en Type2 stolpe med 22kW (eller 43kW). Det bygges hele tiden fler av disse også.

Hjemme trenger du kun et 16A 400V uttak, det fullader bilen på under 8t. Det er meget usansynlig at du kommer hjem med 0km på tanken og MÅ ha 500km neste dag, og det er ingen superladere på strekningen du skal... Så du kan fint si at normalt, tar det maks 2-3t å fylle med 11kW ofte mindre. Selv bruker jeg kun 13A Shuko 230v, det er nok til å toppe tanken på mitt forbruk, og det er nå Superladere i alle retninger jeg kjører til vanlig. Har et 32A enfas uttak også, men det er ikke brukt siden Februar eller no.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

GeirHM

Sitat fra: Cirion
/quote]
Hjemme trenger du kun et 16A 400V uttak, det fullader bilen på under 8t. Det er meget usansynlig at du kommer hjem med 0km på tanken og MÅ ha 500km neste dag, og det er ingen superladere på strekningen du skal... Så du kan fint si at normalt, tar det maks 2-3t å fylle med 11kW ofte mindre. Selv bruker jeg kun 13A Shuko 230v, det er nok til å toppe tanken på mitt forbruk, og det er nå Superladere i alle retninger jeg kjører til vanlig. Har et 32A enfas uttak også, men det er ikke brukt siden Februar eller no.

Jeg har lest at det er en felle å legge for mye i lade-infrastruktur før en kjenner behovet fra praktisk bruk. (At man kan gjøre mye rart også etterpå har jeg fått meg - blant annet fra temaet bilvask, humhum). Men denne bilen skal kjøres mye, den skal erstatte det meste av kjøringen til to biler som i dag kjører 50k i året. Og da må muligheten for rask lading gi fleksibilitet. Og den portable løsningen er ikke noe dyrere enn saltoboksløsningene, er den vel? Omlag 10 tusen for boks og kabel. El installasjonen må jeg gjøre uansett. Og når jeg kan få 400 volt 3fas 32a så er det vel ikke lurt å begrense seg til 16a? Eller? Og så får jeg altså samtidig en løsning som jeg kan bruke i Europa - som jeg erkjenner at tråden egentlig handler om.  :)

jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på torsdag 07. august 2014, klokken 09:31
Omlag 10 tusen for boks og kabel. El installasjonen må jeg gjøre uansett. Og når jeg kan få 400 volt 3fas 32a så er det vel ikke lurt å begrense seg til 16a? Eller? Og så får jeg altså samtidig en løsning som jeg kan bruke i Europa - som jeg erkjenner at tråden egentlig handler om.  :)

Om du evt. vil se på rimeligere alternativer har du ett her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15642.0.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GeirHM

Fantastisk jkirkebo! Dette skal jeg ha. Jeg må bare få med meg min elektriker på moroa! Og jeg skal også bestille det adaptersettet ditt.  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA