Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 10 eller 16 amp?

Startet av svedman, lørdag 17. januar 2009, klokken 22:39

« forrige - neste »

hens

Mener å ha lest at du må ha brikke på elbil for identifikasjon. Det er egentlig ganske naturlig for å slippe den manuelle utplukking av bilder.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elmo

Jeg kjørte daglig i abonnementsfeltet gjennom bommen i flere måneder uten brikke i god tro og uten problem da jeg kjøpte Elmo for litt over 3 år siden.  Så oppdaget jeg flere elbiler som hadde brikke og spurte Fjellinjen om det var nødvendig.  Dette var jo i tiden da det var bot for å kjøre i abonnementsfeltet uten brikke.
Svaret var at "Du må ha brikke på elbil for å få gratispassering. Uten brikke skal du egentlig betale eller få bot, men vi ser litt stort på det, så det er veldig sjelden vi sender bøter på elbiler".

Skulle jo tro at det samme gjelder nå - dvs. kun gratis med brikke, og uansett syns jeg som andre også har nevnt at det er greit at vi elbiler har brikke så vi ikke skaper unødige kostnader i administrasjon hos dem.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Du får ikke avgift eller bot om du kjører uten brikke.

Dersom du synes at mest mulig av bomringens inntekter skal brukes til administrasjon lar du være å skaffe brikke.

Dersom du synes at inntekten skal gå til veier å kollektivtrafikk skaffer du deg brikke.
;)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

svedman

Er det gratis i alle landets bomringer, eller bare i Oslo?
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

svedman

Catalyzator

Hvor er norges svar på "uppfinnar Jocke"   ???    ?   

Hvert år sendes det ut miljoner med slike oblater til bilene og disse kunne isteden utstyres med en chip og avleses på samme måte som en slik bom-brikke og derav kunne all slik bompassering og andre unødvendigheter samles i et sentralt register hvorpå også sporing av stjålne kjøretøy  osv ville forenkles radikalt. Chipen kunne således integreres i selve skiltproduksjonen og derav ville staten spare ørtenhundre miljoner kroner (vi bilister får jo selvsagt ikke se denne besparingen i våre lommebøker) på å slippe disse oblatene hvert eneste år.

Hallo Oppfinnere og idemakere med innflytelse, hvor er dere når dere trengs ?
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

cra

Denne skulle du vnetet med til neste runde av "Skaperen"! ;)

Jeg liker ideen. akkurat det med sporing av kjøretøyer er kanskje den største bøygen å svelge for mange. Selv liker jeg å tenke på det som at ingen ting hindrer "hvem som helst" fra å notere hvor og når de ser min bil, og sågar hvem som kjører den (det klarer ikke brikkene). Bilnummeret mitt er jo allerede unikt.

Så for å vri litt på forslaget ditt, hva med å sende ut en slik bombrikke til samtlige kjøretøyer? så kan vegamot (det er vel de som styrer de fleste bomstasjoner nå, er det ikke?) få lov til å sende inn info om hvem som har abonnement og ikke.

Når politiet leter etter biler som er begjært avskiltet kan de kjø re gjennom gatene med en scanner og til og med finne biler i lulkkede garasjer?

Jeg liker i alle fall ideen din. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ilmarw

*roper på Georg Apenes*

Dessuten er vi litt off-topic nå, splitter denne dersom noen vil ta denne diskusjonen.

ilmar
Polestar i bestilling

Griffel

Sitat fra: Catalyzator på tirsdag 27. januar 2009, klokken 13:58
Hvor er norges svar på "uppfinnar Jocke"   ???    ?   

De satt i Trondheim i et firma som het (heter) Køfri.
Da bomringen i Oslo ble etablert på slutten av 1980 tallet ble denne ideen vurdert. Altså å utstyre alle biler med «Køfribrikker» som de het dengang. Disse kunne da brukes til passering av bomring, parkeringshus, andre typer av vegprising, etc. Den ville også kunne brukes til automatisk fartskontroll, til å finne stjålne biler, og mye annen overvåking.

Datatilsynet krevde imidlertid at det skulle være en mulighet for anonym passering. For den nye Oslo ringen ble datatilsynet overstyrt i denne sammenhengen.

Dette er altså ikke en oppfinnelse som mangler men mer et spørsmål om lovverk og om en aksepterer en slik grad av automatisk overvåking.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erik e

Har nå fått faktura,fa.. . Har ikke brikke,skulle tro det er unødvendig. Hva gjør jeg ? Har sendt mail  med alle fakta. Lest litt her og der. Sende inn kopi av vognkort er det noen som foreslår. ??????? .Tror dem at jeg har laget bilen og skiltene selv ?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt

Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

svedman

Du får klage i første omgang, du skal slippe å betale.

Når det er sagt, så er det ingen grunn til ikke å skaffe seg brikke - depositumet får du tilbake når du leverer brikken.

Baltor

Her i Rogaland er det mange om ikke har brikke, EL skiltene blir da normalt sortert ut av det samme systemet som fakturerer den store andelen fossilbiler som heller ikke har brikke. Men noen få ganger svikter dette. Jeg fikk 4 fakturraer fra samme dag i februar.
Send mail med fakturanummer og påpek at det er en EL bil, det er nok.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Lunde

Hvorfor skal det være så vanskelig å skaffe seg en brikke da? Har hatt en i elve år. Kostet meg mindre enn en kvart tank med bensin i depositum og aldri fått en eneste faktura  ???

Liker man å krangle med bomselskapene kan man jo prøve uten, men en vakker dag går de lei  :-[
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

erik e

Bør nok skaffe meg det,da blir det den 4. i mitt navn. Men den som går flest ganger "gjennom".
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt

Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA