Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 10 eller 16 amp?

Startet av svedman, lørdag 17. januar 2009, klokken 22:39

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Har forstått det slik at når et bompengeanlegg skal startes opp så behøver man tillatelse fra veimyndighetene. I en slik tillatelse settes det krav om at håndboken følges og dermed blir elbil fritatt.

Nå dette er sagt så mener jeg vi alle skal anskaffe brikke for å ikke unødvendig skape bry for bompengeselskapene. En positiv tilnærming er best i det lange løp.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 21. august 2011, klokken 10:52
Nå dette er sagt så mener jeg vi alle skal anskaffe brikke for å ikke unødvendig skape bry for bompengeselskapene. En positiv tilnærming er best i det lange løp.

Enig. Men hvordan anskaffes fritaksbrikken, er det bare å hente den ut på en bensinstasjon som de vanlige brikkene ? Er det da bare en egen rubrikk for "fritak" eller lignende som skal krysses av på skjemaet ?

Og hva skjer med en fritaksavtale om man kjører over Svinesund, der det ikke er gratis ? Kommer det regning i posten på passeringene eller må man kjøre på manuell, noe som er dyrere ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Go-carter

Bare å hente den ut på alle Esso-stasjoner i Oslo og omegn. Du krysser av for "fritaksavtale/elbil"

Om man kjører over Svinesund blir man fakturert som alle andre autopass kunder med brikker. Dette er samme ordning som utrykningskjøretøyer og konsisjonerte busser har.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Takk for handboke Gocarter.

Har nå sendt følgende svar til Bro og tunnel i Stavanger:

Hallo Thomas S

Forskriften av 1997 som du viser til er i januar 2001 erstattet av Statens vegvesen sin Handbok nr 102;  Handbok om Bompengeprosjekter !

Denne handboken gir en framstilling av rammevilkårene for å drive bompengeinnsamling for nye bompengeprosjekter, men også for allerede eksisterende bompengeprosjekter. Siden den automatiske innkrevingen av bompenger i Stavanger er av nyere dato enn 2001 er det ingen tvil om at det er disse forskriftene du og jeg skal forholde oss til.

På side 14 i handboka kan det leses under takstsystem ( kap 5 ) at gående, syklende, passasjerer, uniformerte utrykningskjøretøy, Kjøretøy i merket begravelsesfølge, Elbiler, rutegående kollektivtransport, kjøretøy til arbeid på bomvegen og bevegelseshemmede vanligvis ikke skal betale bompenger. Der står ingenting om at det kreves at noen av disse gruppene skal måtte tegne Autopass avtale for å slippe betaling.

En slik gratisbrikke vil være et yndet tyveriobjekt for dem som måtte ønske å lure seg gjennom bomringene med vanlige biler, og vil dermed øke faren for tyveri og herverk på mine Elbiler. Det bør av denne og mange andre grunner være i alles interresse at antallet slike gratisbrikker begrenses til absolutt minimum. Staten har i lang til registert alle Elbiler med EL skilt, og hydrogenbiler med HY skilt. Det burde derfor være ytterst enkelt å tilpasse seg dette ved å ikke skrive faktura på slike biler.
Du har allerede påført meg betydelig merarbeid og stress hele denne helgen med dine feilaktige påstander om Autopasskrav. Jeg har vært avhengig av å skaffe låneElbil med bombrikke for å kunne frakte min datter til og fra Nærbø 6 ganger denne helgen. Jeg håper med dette at jeg i framtiden slipper mer slike påkjenninger, og at dere oppdaterer dere på gjeldende forskrifter.
Med Hilsen
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kito76

Kjørte nettopp innom Esso for å ordne avtale til min Reva nå. Måtte gi fra meg imidlertid vognkort ( omregistrerte hos biltilsynet på fredag). Det går vel greit?. Synes det er helt greit å gjøre dette både for fjellinjen og oss.

Baltor

Takk for hjelp her Gocarter. Også jeg fikk det samme brevet som Electrolux, det gjaldt "feilfakturerte" passeringe fra i mars. Men samme saksbehandler har også tidligere truet på samme måte, så jeg fikk ikke akkurat panikk.

Saken er jo at forskriften brevet henviser til ikke handler om dagens system, den er fra den gangen de hadde kun 2 muligheter, enten brikke eller manuell betaling i betjent luke. Ulovlig passering medførte dengang MYE ekstraarbeid. Passering med elbil uten brikke var på samme måte et problem.

Dere i Oslo fikk bomring i den perioden, og elbilister i Oslo har tydeligvis en holdning tilpasset dette gamle systemet. Men fint om dere likevel har et åpent sinn til det vi strir med andre steder.

Våre bomringer har aldri hatt manuell betjening, i starten hadde de myntautomater, men disse er nå fjernet.  Alle skal nå kjøre rett igjennom, alle skiltene blir scannet. Det er også et stort antall fossilbiler som kjører uten brikke, og mottar faktura på 20 kr i posten.
Det er altså ikke noe krav om brikke på fossilbiler, datasystemet leser skiltet og sender ut faktura. Når "systemet" kan takle tusener med fossilbiler uten brikke er det for oss elbilister uforståelig at det ikke kan klare å sortere ut noen få biler med EL skilt.

(faktisk klarer systemet det i 99% av tilfellene, men nå har de altså en saksbehandler som har funnet fram en forskrift og dermed kan gjøre mer ut av jobben sin ;D)

For meg er det å kjøre uten brikke et praktisk spørsmål, men det er også juridiske sider. Ved å skrive under på en avtale påtar en seg et ekstra ansvar, en kan for eksempel bli straffet hvis en glemmer å fjerne brikka når andre overtar bilen, eller den blir stjålet og misbrukt på andre måter.

Spredning av gratisbrikker kan som Electrolux skriver skape problem. Hva er for eksempel straffen for bileier av fossilbil hvis en passasjer har en gratisbrikke i lommen?
Eller hvis en kjører fossilbil gjennom bommer med en elbil på henger eller på planet? Den som kjører fossilbilen kan ikke vite hvilke brikke som sender sterkest signal og blir registrert, kan han bli straffet?
Jeg kjørte gratis på denne måten fra Oslo til Stavanger, regner med det er foreldet nå, men faktisk ble jeg bekymret da jeg skjønte jeg hadde "lurt" systemet for flere hundre kroner.

Hvis det ikke var for den gentlemannsholdningen dere i Oslo har fått til Fjellinjen ville jeg si:
Fjern alle gratisbrikker, de oppfordrer til misbruk, og jussen er uklar. La bomselskapene justere inn OCR systemene istedet slik at EL skilt lukes ut
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

jkirkebo

Sitat fra: Baltor på søndag 21. august 2011, klokken 17:16
Hvis det ikke var for den gentlemannsholdningen dere i Oslo har fått til Fjellinjen ville jeg si:
Fjern alle gratisbrikker, de oppfordrer til misbruk, og jussen er uklar. La bomselskapene justere inn OCR systemene istedet slik at EL skilt lukes ut

Det er jeg sterkt imot. Jeg kjører ofte til Sverige og uten fritaksbrikke vil jeg måtte stå i kø for å betale samt at det koster 15% mer å betale manuelt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Baltor

Etter Electrolux sitt brev tenkte jeg at  Thomas S i Bro og Tunnel i Bergen trengte en oppmuntring:

Hei Thomas
Håndboken fra 1997 handler om bomsystemene slik de var før OCR var oppfunnet. Med OCR og automatisk fakturering klarer dere fint å skille ut EL bilene uten at de monterer brikke. Det samme systemet klarer jo å fakturere vanlige biler uten brikke.
Andre saksbehandlere har skrevet at brikke er en frivillig sak.
Forskriften du siterer gir dere ikke hjemmel til å fakturere elektriske kjøretøy, det står at dere kan gi oss gratisabbonnement, (som en av flere måter å løse dette), men ikke at vi MÅ ha det. Det er Bomselskapet som har valgt vekk den betjente løsningen.
mvh
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

cra

Sitat fra: Baltor på søndag 21. august 2011, klokken 20:23
Det samme systemet klarer jo å fakturere vanlige biler uten brikke.

Og det skulle ikke forundre meg om det allerede sjekker på hva slags type bil det er for å bløgge de som kjører store biler (3,5t+) litt ekstra.  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

Sitat fra: Baltor på søndag 21. august 2011, klokken 20:23
Etter Electrolux sitt brev tenkte jeg at  Thomas S i Bro og Tunnel i Bergen trengte en oppmuntring:
Men Thomas lar seg ikke knekke, han gjør dette særs grundig, men det blir etterhvert litt økseskaft her. Dumt at han ikke på et eneste  tidspunkt har turt å gjøre alvor av truslene om å ikke kansellere fakturaene.
(Håper at venner av Fjellinjen klarer å hoppe over denne unødige kveruleringen)
Sendt: 22. august 2011 13:21
Til: ...
Emne: SV: Fakturering av EL biler

Hei
I  Håndboken statens vegvesen nr 102.
Side 103
•   Punkt 4.3 Elektriske biler
•   Slike Kjøretøy kan gis gratisabonnement i bomsystemer med elektronisk innkreving eller lignende ved at de utstyres med elektronisk brikke eller et annet kort som benyttes ved passering i abonnements- eller automatfelt.

Vi er et driftselskap og har ingen muligheter til å overstride retningslinjer for fritaktsordning laget av statens vegvesen
Om du mener de punktene er feil eller bestrider de, må du henvende deg til deg.


Nytt svar:

Hei igjen Thomas
Men setningen
"Slike Kjøretøy kan gis gratisabonnement i bomsystemer med elektronisk innkreving eller lignende"
inneholder ikke noe imperativ, altså krav til elbilistene. Ordet "kan" gir en frivillighet, og setningen er rettet mot dere, ikke bilistene.
Dette forklarte jeg deg i den forrige mailen. Det er for eksempel en vesentlig forskjell på "kan" og "skal".

Dette er et forslag til praktisk løsning, fra gamle dager, før OCR var tatt i bruk. Nå som bilskiltene på alle bilene uansett leses er jo dette unødvendig.

I dag er det slik at de aller fleste passeringer med elektrisk bil uten brikke ikke fører til faktura, jeg vil tippe på langt mer enn 95%.
(erfaring fra Bomringen Nordjæren)
Hvorfor sletter dere disse passeringene automatisk hvis det var slik at det var påbudt med brikke? Da er det jo dere som bryter reglene for fritaket (slik du hevder de er?)

Mvh ...
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Uavhengig av dette innlegget hadde jeg fått samme svar fra Thomas, og parrert med omtrent samme ordlyden. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Bare for å gi litt inside informasjon om kunnskapen i fjellinjen; De fleste ansatte der tror EL er en stedsbetegnelse, akkurat som BS, AA, ZZ etc. Har en kompis som jobber der.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Baltor

Sitat fra: Go-carter på mandag 22. august 2011, klokken 17:09
De fleste ansatte der tror EL er en stedsbetegnelse, akkurat som BS, AA, ZZ etc. Har en kompis som jobber der.
Ja, sikkert ELverum.
I Bro og Tunnel ser det ut til at hver saksbehandler får lov til å google fram noen passende forskrifter og så etablere sin egen tolkning. Alle saksbehandlerne sitter i Bergen, de jobber for mange ulike bomselskap.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Griffel

#58
Dersom OCR lesing av bilskilt hadde fungert optimalt ville det ikke være noen grunn for bomselskapene å investere i Autopass i tillegg. Abonnement og rabatter kunne isåfall like gjerne knyttes til OCR lesingen av skiltet, brikke representerer en besparelse for de områdene som har mye trafikk. (Go-carters kompis som jobber der kan kansje utdype dette?)

Kostnadene og ulempene for oss med elbil er ubetydelige, så når bompenger nå først er vedtatt ser jeg helst at inntekten går til trafikkformål.

Men samtidig er det meningsløst av bomselskapet å vise til HB fra 2001, den gjelder ikke for helautomatiske bomstasjoner og beskriver at det skal være mulig å betale kontant og åpner mulighet for å la elbiler slippe å kjøre innom betalingspunktet ved å tilby et gratis abonnement. Jeg har ingen tro på at det er hjemmel for å kreve brikke i elbil ennå, men det sparer en for ubehag.

Argumentet om at elbil brikker skulle være attraktive tyveriobjekter er vanskelig å forstå.

Det akkurat like interessant som å stjele brikke fra en annen bil. Når tyveriet av brikke er meldt vil bilen med stjålet brikke bli fotografert og anmeldt ved første passering. (og hvorfor i allverden skal en kjøre rundt med elbil brikke i lomma?)

Det eneste argumentet må være at en foretrekker at inntektene fra fosilbilistenes bompenger går til administrasjon istedet for til vei.

Dersom alle forsøkte å redusere bromselskapens inntekter mest mulig vil:

1 bomstasjonen avvikles?
eller
2 prisen gå opp?
eller
3 bomstasjonen få lenger liv?

Jeg tror minst på 1 og for Oslo blir det sikkert 2 siden den har evig liv.

Om noen år vil kanskje OCR-systemet bli så bra at autopass droppes, men enn så lenge skaff brikke og spar dere selv og andre for ergrelser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Go-carter

Tror ikke det OCR-systemet er mye til tess egentlig, Fjellinjen har iallefall en HAUG med folk som puncher inn regnr etter bildene, hver eneste dag(deriblant han jeg kjenner), og der går det igjennom en GOD del bilder om dagen! :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA