Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 10 eller 16 amp?

Startet av svedman, lørdag 17. januar 2009, klokken 22:39

« forrige - neste »

hens

Bare en bomstasjon gjenstår nå, Svinesund. Det blir neste prosjekt for elbilforeningen.
-Kolonneharrytur?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

#31
Haster! Fikk plutselig følelsen av å være fengslet inne i egen by igjen. En følelse jeg sist hadde i 2005 da bomringen rundt byen begynte å ta betalt også etter 18:00. Nå må jeg hente ut motorsykkelen inntill dette blir avklart.

Sitat fra: ilmarw på onsdag 07. januar 2009, klokken 17:00
Altså, nå som det ikke lenger er mulig å betale manuelt, blir alle tatt bilde av dersom man ikke har brikke. De kan ikke kreve at alle som har fritak skaffer seg brikke,

Har du noe dokumantasjon å vise til?

Fikk nemlig dette svaret fra Nordjæren bompengeselskap i dag:

Hei

1997 laget Vegdirektoratet følgende forskrift: El-biler kan gis gratis abonnement i bomsystemer med elektronisk registrering eller liknende ved at de utstyres med elektronisk brikke eller annet kort som benyttes ved passering i abonnements- eller automatfelt».
Vi i Bro og tunellselskapet må forholde oss til retningslinjene som er satt av statens vegvesen. Da vi kun er et driftselskap.
Klager angående dette vedtaket må rettes mot de.

Faktura vil bli kansellert i dag, det vil komme faktura for passeringer gjort fremmover uten brikkeavtalen som vil bli oppretthold.


Har virkelig ikke lyst å støtte opp om dette systemet ved å tegne abonement, og har heller ikke lyst å ha x anntall kr utestående i ørten bombrikker. Er det de skriver riktig blir det likevel bedre enn å betale bompenger/bot.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Fant dette om Hydrogenbiler: Det står ingenting om at det kreves at en tegner gratisabonement.

http://www.regjeringen.no/pages/2117213/brev_hydrogenbil_13102008.pdf

Trenger å kjøre gjennom 3 bommer senere i dag, med bil, da vi skal på Ishockey turnering på Klepp. Nå begynner virkelig panikken å sette inn. Kan det virkelig være slik at jeg risikerer å måtte betale 3 bomavgifter a kr 20 for å kjøre Elbilen min uten bombrikke, vurderer jeg å heller ta Mercen, som tross alt er mer behagelig, rekker fram og tilbake uten noe tull, og har til og med kjøkken med kjøleskap og soverom skulle vi få lyst på en matbit, og en hvil. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Kjøre på manuell, og fortell at du er på en "sporadisk tur", og ikke ønsker noe abonnement?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: elektrolux på fredag 19. august 2011, klokken 08:45
Trenger å kjøre gjennom 3 bommer senere i dag, med bil, da vi skal på Ishockey turnering på Klepp. Nå begynner virkelig panikken å sette inn. Kan det virkelig være slik at jeg risikerer å måtte betale 3 bomavgifter a kr 20 for å kjøre Elbilen min uten bombrikke, vurderer jeg å heller ta Mercen, som tross alt er mer behagelig, rekker fram og tilbake uten noe tull, og har til og med kjøkken med kjøleskap og soverom skulle vi få lyst på en matbit, og en hvil. 

Her har jeg ingen sympati med deg!

Myndighetene har gitt oss verdens beste incitamenter for å bruke elbil, og så blir du sur fordi du må betale et depositum på 200,- for å nyttigjøre deg dette. Brikken gjør at bomselskapene kan la elbiler kjøre gratis på en, for dem, effektiv måte.

Som sagt ingen sympati for de som nekter å ha brikke!

(Jeg har dog sympati for de som evt. uvitende kjører gjennom uten brikke, fordi bomselskapene og elbilforhandlerne ikke har kommunisert godt nok at elbiler må ha brikke).

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

svedman

Helt enig med Lars. Jeg fatter ikke hvorfor dere nekter å betale et depositum (penger dere altså får tilbake) for å kjøre gratis.
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

elektrolux

Er ikke ute etter sympati, men en klargjøring av de faktiske reglene.

Er sikker på at Datatilsynet har en mening om dette, og at det IKKE skal være nødvendig å godta overvåkning av ens bevegelser for å slippe å betale for noe som skal være gratis.

Vegdirektoratets forskrift av 1997 kan tolkes slik at det åpnes for å gis gratis abonnement, ikke at det er et krav for å kunne kjøre gratis. Det vil da også harmonere mer med reglene for hydrogenbiler, som ikke ser ut til å måtte tegne abonement. Motorsykler og andre vegfarende trenger jo heller ikke Autopass.

Har nå sendt inn spørsmål om saken til Vegvesenet, og kommer tilbake med deres svar når det foreligger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gbzdoc

Overvåket blir du uansett, så lenge du passerer disse helautomatiske bommene.

Om du er redd for overvåking er det nok best å holde seg hjemme. ;-)

elektrolux

Er ikke redd for å vise hvor jeg kjører, men ønsker rett å slett ikke å bifalle et system jeg er imot ved å tegne abonnement i det.

Jeg betaler mer enn nødvendig på fossilbilene for å slippe Autopass, og må virkelig vurdere hva jeg skal gjøre om jeg blir tvunget til det på Elbilene.

(Heldigvis har jeg SAM'en som er motorsykkelregistert, og som har tak over hodet.)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Joachim

Her er hva fjellinjen (Oslos bomring) skriver om autopass for el- og hydrogenbiler.

Sakset fra deres hjemmeside:
SitatEl- og hydrogenbiler kjører gratis i bomringer. Hvis du ønsker fritak anbefaler vi deg å tegne en AutoPASS-avtale. Dette vil forenkle håndteringen av fritaket både for deg og Fjellinjen. Inngå avtalen på en Esso-stasjon eller i vår resepsjon, og send med kopi av vognkortet sammen med avtalen til Fjellinjen.

Det må betales et depositum for en AutoPASS-brikke ved tegning av avtale. Depositumet er på 200 kroner og betales ved servicestasjonen. Pengene gis tilbake når avtalen sies opp og brikken leveres tilbake.


Der har man også mulighet til å lage anonyme avtaler. Er du av typen som krever å få lønningen utbetalt kontant, for så å oppbevare kontantene under madrassen for å hindre myndighetenes overvåking av deg?

Edit: Skrivefeil

elektrolux

Som sagt er det ikke overvåkingen, men prinsippet om å ikke støtte opp om noe en er imot som er drivkraften min.

Ellers takk for Fjellinjen sin tolkning. Tipper den er slik forde den må, ikke fordi de vil.

Bomringen i Stavanger prøver seg sikkert på en spansk en, men utsetter meg for mye psykisk stress ved å gjøre det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Statens vegvesen håndbok 102 inneholder hjemmelen for bompengefritak.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

tyche

Hyundai Ionic elecric

Kewet Buddy, Citi-jet 6. SOLGT

Go-carter

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

tyche

Hyundai Ionic elecric

Kewet Buddy, Citi-jet 6. SOLGT

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA