Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 10 eller 16 amp?

Startet av svedman, lørdag 17. januar 2009, klokken 22:39

« forrige - neste »

svedman

Må man tegne fritaksavtale med Fjellinjen i Oslo for å kunne passere på lovlig vis i bomringen?
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

Griffel

Før var det jo slik at for å kjøre i abonnements feltet mått en ha brikke. Eller kunne en kjøre i manuelt å si at en hadde elbil.
Nå går det jo på fotografering av nummerskilt, så strengt tatt burde det være unødvendig.

Men rutinene til fjellinjen er nok mer omfattende med foto, og det er jo så enkelt å skaffe seg et gratis abbonement (bare en tur innom esso) så for å være på sikker side og for å spare fjellinjen for arbeid bør en gjøre det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

svedman

Tja, jeg har kjørt elbilen min gjennom abonnementsfila i lang tid uten problemer, men ved en tilfeldighet oppdaget jeg at det fantes en fritaksavtale for elbil. Jeg ønsker ikke å havne i fakturakrangel :)

Takk for svar!

Laban

Jeg kjørte i lengre tid uten brikke i Trondheim da vi hadde bomring uten at det bød på problemer. Etter 2 år fikk jeg plutselig en faktura for ugyldig passering i posten, hvorpå jeg ringte bomselskapet og sa at elbiler var fritatt for slik avgift. De beklaget feilutsendelsen, det skulle de ha oppdaget da de så på bildet, men ba meg samtidig bestille en "gratis" brikke (200.- i depositum) noe jeg gjorde og fikk brikken i posten etter noen dager.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

ilmarw

Altså, nå som det ikke lenger er mulig å betale manuelt, blir alle tatt bilde av dersom man ikke har brikke. De kan ikke kreve at alle som har fritak skaffer seg brikke, like lite som de kan kreve at de uten fritak skaffer seg brikke (det er faktisk flere titalls tusen polakker som aldri betaler en krone lenger). Men det er nok enklere å bare skaffe seg en gratis brikke, så slipper du å bli fotografert hver gang (men logget blir det jo uansett).

ilmar
Polestar i bestilling

svedman

Boogie

Jeg har foreslått for min lokale bomring at de burde sponse meg med en brikke slik at de slapp å plukke meg ut ved hjelp av fotografiene. Er ikke sikker, men jeg trodde dette var en manuell operasjon.
Fikk som svar at dersom jeg skulle slippe krav måtte jeg skaffe meg brikke.
Har kjørt mange biler gjennom bomringen uten brikke etter dette, men har aldri fått noen faktura.
Men jeg har brikke i de fleste av mine biler...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Baltor

Her i Stavanger har jeg passert bomringen på rødt med elbil mange ganger uten problem. Greit å slippe brikke.  ;D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

cra

De har ikke lov å ta betalt av el-bil, og de kan ikke tvinge deg til å ha brikke. Men for å spare seg for jobben med å bestride urettmessige krav kan det være greit å ha brikken alikevel. Det går jo an å spørre dem pent om man kan få låne en brikke slik at de slipper å sitte og huske at de skal la være å sende gebyr som de ikke har lov å kreve  inn. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

svedman

Men det er jo gratis med brikke, depositumet får man tilbake når man leverer brikken. Jeg tror nok jeg går for brikke, selv om jeg er enig i at de ikke bør kunne kreve passeringsavgift uansett når man kjører elbil.

Griffel

Sitat fra: Baltor på onsdag 07. januar 2009, klokken 20:42
Her i Stavanger har jeg passert bomringen på rødt med elbil mange ganger uten problem. Greit å slippe brikke.  ;D

Selv om vi slipper å betale er det jo greit om minst mulig av inntektene til bomringen går til administrasjon og drift. Dette er nok ikke noe stort problem, men litt ekstraarbeid er det nok.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

Sitat fra: Boogie på onsdag 07. januar 2009, klokken 19:54
Jeg har foreslått for min lokale bomring at de burde sponse meg med en brikke slik at de slapp å plukke meg ut ved hjelp av fotografiene. Er ikke sikker, men jeg trodde dette var en manuell operasjon.
Her i Oslo er det automatisert. Forøvrig betalte jeg 200 i depositum for brikka, som jeg vil få igjen når jeg leverer denne.

ilmar
Polestar i bestilling

sveander

Jeg har ikke brikke og ikke lyser det rødt heller

Betyr det at kamera vet jeg er en elbil og ikke tar betalt ?
eller går det på vekt og metall over sensor i veien?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

svedman

Sitat fra: sveander på fredag 09. januar 2009, klokken 14:05

Hvor er du nå? I Oslo er det ikke rødt lys i bomringen mer, det lyser ingenting dersom du ikke har brikke. Dette ble endret da de fjernet den manuelle betalingsfila.

ilmarw

Sitat fra: sveander på fredag 09. januar 2009, klokken 14:05

Det er nok magneter som trigger den. Bildene blir prosessert i etterkant, ikke umiddelbart, så den vet nok ikke at du har elbil. Men som svedman skriver så lyser det bare når man har brikke, lyser det ikke så blir du fotografert (både bakfra og forfra).

ilmar
Polestar i bestilling

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA