Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: eGolf vs konkurenter til eGolfs disfavør

Startet av pberg, mandag 18. august 2014, klokken 18:30

« forrige - neste »

LMOR

Mitt snittforbruk siden starten, 5500 km, er på 13,5.

Tenker heller ikke på å spare, og mye korte strekk, med kondisjonering flere ganger hver dag, og 2mnd med tunge bakker frem og tilbake til jobb/byen. Kjører noe i 80, men sjelden over det.

Godt fornøyd med det. En normaldag gjennom utkanten av byen til og fra jobb, har jeg typisk vært nede i 10-11, hvis det ikke har vært minusgrader eller 25+.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann


Mitt snittforbruk siden jeg fikk bilen i mai, kjørt ca 2000 km, er 12.6.  Kjører nesten alltid med AC (som har virket hele tiden). Sjeldent brukt varme.  Kjører mye på E18 i 80-90 km/t, men også bykjøring og kø.

Fornøyd med dette, men enda ikke tatt sjansen på å teste bilen til hytta i Stavern som er 12.6 mil hjemmefra i Bærum.  Men psyker meg stadig opp, så tar nok sjansen snart :)

Mvh Ole

ali_ben

Som et lite eksperiment har jeg de siste dagene kjørt ekstremt pent og havnet på 11,5 kW/100 km. Like fullt mener bilen - hver eneste gang jeg setter meg inn at jeg kommer til å bruke 15 kW/100 km (med antagelse om 18 kW tilgjengelig). Har prøvd både med og uten "reset trip computer". Den bilen husker dårlig altså  ;)
BMW i3 levert 2. mai 2014

LMOR

#33
Nå er jeg på en liten test-tur, inkl. test av rekkevidde og forhåpentligvis 3 hurtigladere.

Startet hjemmefra med rekkevidde 100. Har nå kjørt en etappe på 38km, og rekkevidden står på 66. Gjennomsnitt 13,3.

Ikke så mye feil gjettet det. Jeg kjører i Comfort, og sparer ikke på noe, utover å holde fartsgrensen. Gjennomsnittsfart var på ca 70 frem til jeg måtte stå i kø for fergebillett.

Ellers teller den i hvert fall alt forbruk med den nye SW. Hvis du kjører litt, så står den og teller opp forbruket hvis du stopper opp. Første etappe i dag på med en del stopp og oppvarming av bil på 18km fikk et gjennomsnitt på 15,9. Det er samme typen kjøring jeg har hatt nesten hver dag i sommer, og som gir meg 120km rekkevidde.

MEN, den bruker tidligere erfaring, og ikke dagens erfaring til å beregne gjennstående. Jeg burde nå hatt 84 igjen, men bilen mener 66. Men jeg har ikke sagt hvor jeg skal, og hvor mye jeg har tenkt å stoppe, så det får være godkjent. Etter 30min på stopp/ferge, går det sikkert noe til oppvarming igjen.

Ellers er det her på Vestandet mye opp og ned, inkl tunneller under havet, så det er nok ikke mulig å oppnå 180km+ langs kysten?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Når det flater ut rundt byen, er gjennomsnittet på 10,2...

Ellers kunne jeg tenkt med dette forbruket på bilde fast!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

På returen er bilen mer optimistisk, men ikke mot slutten.

Kanskje bilen lagrer gjennomsnitt forbruk på veistrekning?
Der jeg kjører ofte og kort, får jeg dårlig rekkevidde, men der jeg bare har kjørt en gang og på langtur, blir det bra?

Kan virke slik siden dette er samme dag, samme temperatur/vær, samme strekning (begge veier starter og slutter på ca havnivå, og samme gjennomsnittsforbruk begge veier)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Tilbake på sin faste plass, og ferdig oppladet viser den nå 140km, så det er nok ikke bare veistrekningene. 140km tilsvarer gjennomsnittsforbruket i dag, så kanskje er det såpass enkelt... Men da må en regne med alt start og grunnforbruk inn i gjennomsnittet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Ser ut til at GOM er like pessimistisk som før ved oppstart ja, men er muligens raskere til å ta seg inn igjen? Startet med 122km rekkevidde i forvarmet bil, og etter 26km kjørt til jobb i ECO PRO (AC på 20C og vifte på første streket) stoppet jeg på 116km. 12,5kWh/100km forbruk. Sol og 14+ ute.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

wesnym

Vi fikk ny SW i august.
Vi har et gjennomsnitt på 13,7 kWh/100 km.
Men med 100% på morgenen så sier bilen 120 km rekkevidde i Eco Pro.
DET er med småkjøring i Oslo dagen før.
Men så kjører jeg en "langtur" på 70 km, lader bilen opp til 100%, og da har jeg plutselig 146 km rekkevidde i Eco Pro.
Ikke lett å bli klok på. Bilen må jo kun legge vekt på forrige tur?

Jeg synes også at rekkevidden er mye mer pessimistisk nå etter SW oppgradering, men det kan jo også skyldes at det har blitt kaldere i Oslo.

Et spørsmål til: Forvarmer dere alltid bilen når den står på lading?
BMW i3, Oslo

Klykken

Opplever det samme mtp rekkeviddeestimering.
Bilen forvarmes hver morgen til klokken 07:20 i ukedagene. Ellers manuelt via app hvis jeg vet jeg skal kjøre innen kort tid. Merker ingen forskjell i rekkevidden (den estimerte i bilen) av den grunn, men bilen er iallefall oppvarmet/nedkjølt til jeg suser avgårde. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

wesnym

Sitat fra: Klykken på onsdag 27. august 2014, klokken 20:40
Bilen forvarmes hver morgen til klokken 07:20 i ukedagene.

Også uten at du har bilen på lading?
BMW i3, Oslo

Klykken

Bilen lader alltid over natta. Men regner med det starter selv om den ikke gjør det. Har ikke testet. :)

Starter forvarming/kjøling manuelt noen ganger når den ikke står på lading.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Aberg88

Så lenge "pre conditioning" er huket av, vil bilen alltid forvarmes til tiden som er satt uavhengig om den lades eller ikke.
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

Olemann

Fikk noen rare tall i dag.  Normalt lader jeg på jobb (12A original kladden) og får da ca 12.9 mil ved toppladet både på app og i bilen.  Slik har det vært i ukesvis.

I natt ladet jeg for 1 gang med bare 6A og da fikk jeg hele 15 mil i bilen.  Appen viser 13.7.

Noen som har noen forklaringer på hvorfor det blir så mye lengre på gjettometered ved 6A lading?
Og;  Ulikhet på app og i bilen har jeg heller aldri opplevd før.

Får ny SW til  uken, få se om dette endrer seg da.

Mvh Ole

Vind

Sitat fra: Olemann på søndag 07. september 2014, klokken 16:21
Fikk noen rare tall i dag.  Normalt lader jeg på jobb (12A original kladden) og får da ca 12.9 mil ved toppladet både på app og i bilen.  Slik har det vært i ukesvis.

I natt ladet jeg for 1 gang med bare 6A og da fikk jeg hele 15 mil i bilen.  Appen viser 13.7.

Noen som har noen forklaringer på hvorfor det blir så mye lengre på gjettometered ved 6A lading?
Og;  Ulikhet på app og i bilen har jeg heller aldri opplevd før.

Får ny SW til  uken, få se om dette endrer seg da.

Mvh Ole
Den bruker værforhold som en del av beregningen, Det har nok ikke noe med ladetype å gjøre.  (det er litt som å si at man føler seg veldig dårlig dagen etterpå fordi man har sovet med skoene på...)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA