Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: eGolf vs konkurenter til eGolfs disfavør

Startet av pberg, mandag 18. august 2014, klokken 18:30

« forrige - neste »

AndesiteSilver_i3

Hvis man velger "Auto reset" på triptelleren. Resettes den da for hver tur, eller for hver lading, eller?
BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

LMOR

Sitat fra: AndesiteSilver_i3 på torsdag 14. august 2014, klokken 12:36
Hvis man velger "Auto reset" på triptelleren. Resettes den da for hver tur, eller for hver lading, eller?
Ikke det jeg vil definere som en tur, men kanskje per dag? Har ikke helt forstått hvor grensen går når den ikke resetter. Men det er heller ikke per lading.

Ellers tror jeg heller det er kjørecomputerens forbruk som er avgjørende. Det resettes ikke på samme måten, men du kan gjøre det manuelt med å trykke på hjulet når du ser på forbruket under kjøretøyinfo.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Du kan også resette gj.forbruk ved å holde inn knappen på blinkhendelen når du ser på forbruket i den lille skjermen.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

pberg

Tror at den resetter hvis du har stått stille i mer enn fire timer.

Jeg har et snittforbruk siden dag en på 12.2kWh/100km noe som skulle tilsi at det var ca 150km rekkevidde på en normal dag. Men den mener stadig at det ikke er mer enn ca 120.

Får se hva som skjer når jeg får ny SW på tirsdag.

BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

LMOR

#19
Sitat fra: pberg på torsdag 14. august 2014, klokken 13:35
Jeg har et snittforbruk siden dag en på 12.2kWh/100km noe som skulle tilsi at det var ca 150km rekkevidde på en normal dag. Men den mener stadig at det ikke er mer enn ca 120.
Hvilket av snittforbrukene er dette?
Trip
Kjørecomp
App/web

Jeg har 13,5 siden starten (nesten), og får også ca 120, men 120 stemmer med gjennomsnittet siste dagene. Jeg resetter innimellom også.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pberg

Kjørecomputer siden dag en.  Trip viser forresten det samme akkurat nå også.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Vind

Jeg har noen erfaringer med rekkeviddemåleren, og det er som flere har påpekt at den blir mere nøyaktig når man nullstiller kjørecomputer.  Det er ikke tvil om at den har blit mere unøyaktig med senere softwareoppdateringer.  Jeg får den augustoppdatering om en uke, men tror ikke den løser dette. 

Når jeg fikk bilen i Januar var den svært nøyaktig, både på lang tur og kort tur, og det var vinter.  I Mars fikk jeg min første softwareoppdatering og opplevde da at rekkeviddemåleren var klart mere pesimistisk.

Det som gjør den mere reell er:

  • Nullstill trippteller før langtur
  • Kjør konsekvent - samme kjørestil på samme tur
  • Benytt navigasjonen - da blir rekkeviddeanslaget noe bedre i forhold til hvor man skal

De fire strekene nederst viser % gjenværen de batteri, og er gode veiledere når man nærmer seg tom - eller har langt igjen.

Det viktigste er imidlertid at man kjenner sine begrensninger, og er klar over bilens muligheter.  Selv har jeg greid over 170 km på en lading, uten for mange kompromisser.

Jeg påstår fortsatt at det er den beste rekkeviddemåleren på markedet.  Fikk min første prøvetur i e-Golf i går, og rekkeviddemåleren der var like bra (eller dårlig) som e-UP.  Leaf har virkelig Guessometer - i Tesla har man sjelden rekkeviddeangst (men resterende km er fortsatt tombola der) - så fortsatt er i3 bedre enn alternativene på rekkeviddemåler.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Sandpusher

Helt ubrukelig  den rekkeviddemåleren. Det enkleste er å ta 40 km per strek, det stemmer veldig bra i Eco Pro om sommeren. (Har bare hatt min i 45 dager...)
Kjørte Stavanger Grimstad med hurtiglading på Flekkefjord, og kom frem med 2 km igjen på måleren :)
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

LMOR

Jeg støtter absolutt at den er meget god, og for min del er jeg helt med på at min rekkeviddeindikering bør være 120 nå, mens den var 140 i mars/april. Den oppfatter det greit når jeg kjører lengre turer, eller kommer inn på flatt terreng osv. Kommer snart til å gå opp i 140 igjen...

(men den er ubrukelig hvis du som meg daglig kjører i byen, og så en dag ønsker å stole på denne på langtur)

Jeg har nå testet alle mulige resettinger, og tror ikke det påvirker indikatoren i særlig grad. Så langt har jeg derfor mest tro på at bilen har en egen historikk som delvis påvirkes av SW oppgraderinger, og som vi ikke selv kan påvirke.

Det er også en resetting i appen som jeg tenker teste en gang til. Ulempen med den er at den også resetter total kjørelengde (bare for web/app), og da ser det ut til at jeg har kjørt så lite i forhold til andre i3 eiere. Det må være en bug...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Min erfaring med informasjonen ang. Baterikapasitet/kjørelengden er meget god.

Ja den viser fra 13 til 15 mil i estimatet om morgenen ( etter 100% lading om natten). Dette er noe underestimert - da jeg ofte kjører 12/13 mil , og har en strek igjen (25-30% rest).

Med min kjøring uten mye bruk av ac eller varme - ligger hver "strek" på ca 4,5 mil. Antar en del reduksjon ved mye bruk av varme.

Siden jeg re-setter gjennomsnitt forbruk pr. Lading via knappen i speedometerkonsollet, har jeg full oversikt over det faktiske forbruket.

Skulle jeg være usikker - så har jeg noen ganger brukt navigasjonen ( på tross av at jeg har den minste navi skjermen) til å beregne fra der jeg er nå - til ønsket destinasjon.

Det betyr at jeg ikke legger så mye vekt på selve estimeringen, så lenge jeg har kontroll på kjørelengden, snittforbruk fra 100% lading.

(Har juni produsert bil - ingen sw oppdatering - og 0 feilsitusjoner ,hverken mekanisk eller digitalt ink. Appen ,som brukes daglig. 250 mil. Kjørt.)
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Gondron

Sitat fra: LMOR på torsdag 14. august 2014, klokken 20:26
Jeg støtter absolutt at den er meget god, og for min del er jeg helt med på at min rekkeviddeindikering bør være 120 nå, mens den var 140 i mars/april. Den oppfatter det greit når jeg kjører lengre turer, eller kommer inn på flatt terreng osv. Kommer snart til å gå opp i 140 igjen...

(men den er ubrukelig hvis du som meg daglig kjører i byen, og så en dag ønsker å stole på denne på langtur)

Jeg har nå testet alle mulige resettinger, og tror ikke det påvirker indikatoren i særlig grad. Så langt har jeg derfor mest tro på at bilen har en egen historikk som delvis påvirkes av SW oppgraderinger, og som vi ikke selv kan påvirke.

Det er også en resetting i appen som jeg tenker teste en gang til. Ulempen med den er at den også resetter total kjørelengde (bare for web/app), og da ser det ut til at jeg har kjørt så lite i forhold til andre i3 eiere. Det må være en bug...

Eg kjører 77 Km fram og tilbake kvar dag fra bømlo- haugesund og har kvar dag tilgjengelig ca 126 Km ved oppstart på morgon og ca det samme på vei heim fra jobb. Kjører Eco pro. snittforbruk er på denne strekning ca 13.5 ved ankomst hjemme. Da holt fartsgrenser osv.

AndesiteSilver_i3

Til Vind:
Når du kjører 170km på èn lading. Hva ligger snittforbruket ditt på da? Og snitt hastighet?
BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

Vind

Sitat fra: AndesiteSilver_i3 på fredag 15. august 2014, klokken 09:23
Til Vind:
Når du kjører 170km på èn lading. Hva ligger snittforbruket ditt på da? Og snitt hastighet?
Jeg har ikke snittforbruket i hodet, da jeg ikke tok bilde av skjermen etter den lengste turen, men var ikke over 80 i hastighet.  Kun landeveiskjøring - ikke motorvei.  Satt Eco Pro hastighet til 80 - som fungerer fint for å holde forbruket nede (men fungerere jo ikke på motorvei).  Skal kjøre samme turen om noen uker, så da skal jeg dokumentere den bedre - og se om jeg kommer enda lengre.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

AndesiteSilver_i3

Okay, ikke så nøye men bare morro å høre hvor lavt forbruk man kan klare.
Jeg kjører ca 50% motorveg og ligger på snittforbruk ca 14kW/100km.
Sikkert litt høyt men jeg bruker AC/varme akkurat når jeg føler for det.
Og kjører heller ikke spesielt økonomisk hele tiden men prøver å kjøre mest mulig "normalt".
Kan vel kanskje komme ned litt til i snittforbruk etterhvert hvis jeg går inn for det men pr nå er jeg
fornøyd med forbruket som det er i forhold til mitt kjøremønster..
BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

Klykken

Skal du holde over 80 i lengre perioder vil forbruket øke ganske greit. Det mest ideelle er under 70, fordi luftmotstanden blir såpass høy over dette sies det.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA