Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FLYTTET: Vannutfylling rundt Høvik

Startet av froggen77, lørdag 17. januar 2009, klokken 19:42

« forrige - neste »

froggen77

Hei! Håper noen har godt nytt til meg. Det har det ikke vært mye av siden jeg ble elbil-eier.
Jeg hadde bilen på rekondisjonering og byttet noen batterier(brukte) i nov i fjor. Men nå vil den plutselig ikke lade. Orker ikke tanken på en ny astronomisk regning fra think(ford). Kan det være noe annet enn at batteriene har tatt kvelden. Det har kanskje kommet noe snø ned der man setter i kontakten. Kan det føre til at det går en sikring? Kan det være noe viftegreier? Kan det være noe feil der jeg setter inn kontakten? Den virker veldig slarkete. Sist gang den ikke ville lade, la jeg merke til at det gule ladelyset lyste og at det ikke gikk å starte bilen. Nå lyser det ikke og det er mulig å kjøre med kontakten i.
Vær så snill å kom med noe godt nytt. Bilen ruinerer meg.

mvh Frode


Think City 2001. Kjørt 58.000 km

HHF

Nettopp det faktum at du kan kjøre med kontakten i, tyder vel på at det er mangelfull kontakt med laderen? Jeg ville ihvertfall anta det var noe galt her. Får du ingen feilmeldinger eller noen som helst form for "reaksjon" når du plugger i kontakten?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

Ja, det kan det. Det er blitt gjort flere oppdateringer av 220V inntaket og ladingen. Først må vi finne ut hvilken versjon du har.

Hvor i verden bor du?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

froggen77

Takk for svar!
Ingen reaksjon når jeg setter i kontakten. (Jeg har sjekka at det er strøm).
Ladet på 15A for første gang på lenge. Kan det ha noe å si mtp sikringen?
Går det å skifte selv for å teste?

mvh Frode
Think City 2001. Kjørt 58.000 km

froggen77

Takk igjen!
Jeg bor i Ørsta på Sunnmøre. Nærmeste verksted er 5 mil + en ferge unna
Think City 2001. Kjørt 58.000 km

El rayo

#5
Sitat fra: froggen77 på onsdag 07. januar 2009, klokken 15:51
Ladet på 15A for første gang på lenge. Kan det ha noe å si mtp sikringen?

mvh Frode
Der har du nok årsaken. Th!nk skal kun lades på 10A.

Det har vært skrevet mange ganger om denne sikringen her på forumet, prøv et søk ("knapp" øverst på siden).
Her er en tråd: http://elbil.no/forum/index.php?topic=1271.0
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

froggen77

Hurra!
Jeg skiftet ladesikringen og nå funker bilen igjen!
Tusen takk for hjelpen. Jeg er superglad ;D. Så for meg en 50.000kroners regning.
Men lurer litt på å selge bilen. Går hardt ut over nervene.

mvh Frode
Think City 2001. Kjørt 58.000 km

HHF

Det var hyggelig å høre at det gikk så bra! Selger du bilen vil du jo ikke oppleve slike gledesstunder igjen  ;D  :P !
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

Sitat fra: froggen77 på fredag 09. januar 2009, klokken 19:16
Hurra!
Jeg skiftet ladesikringen og nå funker bilen igjen!

mvh Frode
Hyggelig med slike tilbakemeldinger. Nå som du begynner å kjenne Th!nks spesielle egenskaper ville det vel vært OK å beholde bilen, Frode.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

froggen77

Takk for oppmuntringene.
Det er rart med thinken. Blir forferdelig glad i den og forferdelig sur på den når den svikter meg.
Det som er litt slitsomt er at man aldri vet hva som kommer rundt neste sving. Fikk sjokk da jeg måtte bytte noen batterier. Selv om de var brukte kosta det flesk. Så på den spesifiserte regningen og fant ut at bare jobben og frakten kosta 20.000 kroner. Ford i Ålesund tok 5300 kroner for å ta ut og sette inn batteriet. Tollpost globe tok 6000 kroner for å frakte det til Aurskog.  Kunne man leid batterier til gamle thinker hadde jeg gjort det med glede.

mvh Frode
Think City 2001. Kjørt 58.000 km

cra

Sitat fra: El rayo på onsdag 07. januar 2009, klokken 16:23
Sitat fra: froggen77 på onsdag 07. januar 2009, klokken 15:51
Ladet på 15A for første gang på lenge. Kan det ha noe å si mtp sikringen?
Der har du nok årsaken. Th!nk skal kun lades på 10A.

Er der noen måte å "hardkode" bryteren på, slik at man ikk euforvarende kan omstille bryteren? Min har veldig svakt lys for å indikere hvilken stilling den er i, o gnår bilen er "av" og klar for lading er der overhodet ingen indikasjon, og man mås tarte bilen eller koble til diagnoseapparat for å se hvilken stilling bryteren er i.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

#11
Ja, man kan sette på en permanent forbindelse mellom den brune og der det sitter to gul/grønne ledninger på kontakten. Det ble gjort på bilene som gikk i England.

Man kommer til på baksiden av bryterne gjennom hullet der radioen sitter. Etter at kontakten er tatt av kan bryteren brukes til noe annet lurt.

Edit: sjekket ledningen i bilen og rettet fargekode (koblingsskjemaet stemmer ikke helt). Stikkerne på bryteren er smalere enn de vanlige flatstikkerne. Bildet er av ledningsnettet i en skrotet engelsk bil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på onsdag 07. januar 2009, klokken 16:23
Der har du nok årsaken. Th!nk skal kun lades på 10A.

Er skeptisk til slike begrensninger.

Faktum er at batteriene liker best høyest mulig ladestrøm.

At der blir varmgang i et underutviklet inntaksystemet til laderen kompenseres kun midlertidig av å lade på 10A.

Når først forbindelsen til laderen er begynt å bli svak, og utvikle varme er det bedre å fikse dette, enn å lade på 10A i den tro at problemet er løst.

Sett bilen på 16A lading og bruk IR termometer for å finne varme punkter, og utbedre disse er nå mitt råd.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Min erfaring er at det er laderen som ikke tåler mer enn 10A, jeg har sprengt to stykker med bruk av 16A....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rav4_EV

Laderen ryker på grunn av spenningsfall frem til laderen. Dersom tilførsel er skikkelig utført er det ingen fare med 14A.


Arne Magnus Berge

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA