Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Audi A3 e-tron

Startet av Louise, søndag 17. august 2014, klokken 22:28

« forrige - neste »

Louise

Har sett i bruksanvisningen til eup'en, og funnet ut at kabelen først skal i stikkontakten før den kobles til bilen. Men, når ladingen avsluttes mens lading pågår, skal da kabelen først løsnes fra bilen, eller skal jeg trekke ut stikkontakten først? Bilen er altså ikke ferdig oppladet. Ladingen avbrytes. Hva er da riktig fremgangsmåte?
Når jeg så setter meg inn i bilen og skrur på tenningen, kommer det opp noe som minner om to ladestasjoner der hvor trippteller vanligvis er. Hva betyr det ?
Takker for svar. ::)

Rio

Den skal stå i veggen lengst mulig.

Altså, først i veggen, så i bilen.

Ut av bilen, så ut av veggen.

(Poenget er at man ikke skal trekke kontakten inn og ut av "veggen" når det er strøm gjennom den.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Louise


Tun-eup

Sitat fra: Louise på lørdag 02. august 2014, klokken 23:27
Når jeg så setter meg inn i bilen og skrur på tenningen, kommer det opp noe som minner om to ladestasjoner der hvor trippteller vanligvis er. Hva betyr det ?
Takker for svar. ::)

Det er de to baksetene du ser i displayet. Du vil se om setebeltene bak er fastspent eller ikke. Praktisk!

Louise

Sitat fra: Tun-eup på søndag 03. august 2014, klokken 14:50
Sitat fra: Louise på lørdag 02. august 2014, klokken 23:27
Når jeg så setter meg inn i bilen og skrur på tenningen, kommer det opp noe som minner om to ladestasjoner der hvor trippteller vanligvis er. Hva betyr det ?
Takker for svar. ::)

Det er de to baksetene du ser i displayet. Du vil se om setebeltene bak er fastspent eller ikke. Praktisk!

Takk for svar. Har lest og lest i bruksanvisningen, og fant ikke ut av det, og ble nesten litt bekymret..... Men da lyser de uansett om det er noen der eller ikke ? Har ihvertfall ikke sittet noen i baksetene mine enda...

Bare en liten ting til jeg kom til å tenke på med ladingen. I manualen står det at bilen med fordel kan stå koblet til strøm også etter at batteriet er ladet opp, da 12 volts batteriet da vil lades ? Ifølge Møllers teknikkere, så lades det kun ved kjøring ? Har også sett dette diskutert på forumet, og meningene er delte på hva som er rett. Men står det i manualen, må det vel stemme ???

Tun-eup

Når noen setter seg inn i baksetet og fester beltet, så endres symbolet i displayet til noe som ligner et belte.
Fant det ikke ut før noen festet beltet i baksetet, så det er ikke helt selvforklarende :)

Følg alltid boka...

TB

Sitat fra: Louise på søndag 03. august 2014, klokken 15:13
Bare en liten ting til jeg kom til å tenke på med ladingen. I manualen står det at bilen med fordel kan stå koblet til strøm også etter at batteriet er ladet opp, da 12 volts batteriet da vil lades ? Ifølge Møllers teknikkere, så lades det kun ved kjøring ? Har også sett dette diskutert på forumet, og meningene er delte på hva som er rett. Men står det i manualen, må det vel stemme ???
Eg har ikkje målt på e-up, så skal ikkje vere 100% sikker her..

På andre biler (t.d. C-Zero som eg har sjølv) lades 12V batteri når bilen er "på" - dvs det lades når bilen er klar til og køyre. Om den faktisk beveger seg betyr ingenting. Og - det lades når hovedbatteriet lades.

Eg er svært overbevist det er likt på VW e-up. Eg har notert meg at om du lar ei dør vere open, slik at lyset i kupen lyser. Så koblar du til lading - då lyser det sterkere. Ergo - 12V batteri blir lada når hovedbatteri blir lada.

Dette er heilt naturlig - lading av hovedbatteri er avhengig av 12V til styring av prosessen. Om 12V batteri ikkje blir lada under denne prosessen, så ville det potensielt kunne skje at 12V batteri var tømt pga. bilen var lite brukt. Løysing: 12V lades også så lenge som hovedbatteri lades.

Så lenge som bilen brukes regelmessig treng du ikkje tenke på dette - berre ved langvarig lagring vil det vere nødvendig og gjere tiltak. Det viktige er hovedbatteri - dette har ein høg pris - eit nytt 12V batteri er ingen stor kostnad - om det må til om 3-5-10 år.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA