Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: De fleste her inne har en fossilbil

Startet av jkirkebo, søndag 17. august 2014, klokken 20:33

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Mazzbot på torsdag 21. januar 2016, klokken 21:59
Mitsubishi outlander tar vel bare 16A ? Med mindre du har elbil og / eller andre ladbare kjøretøy og du allerede har en 16A kurs holder det nok med 16A ladeboks.

Jepp, maks 16A på den. 1-fase også, 3-fase kan ikke engang kobles til bilen da den har Type 1 inntak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

oddbjoh

Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. januar 2016, klokken 14:39

Ja, det går fint, koster 250,- ekstra. Du får mulighet til å velge to verdier i tillegg til 32A, fra følgende liste: 6A,8A,10A,13A,15A,16A,18A,20A og 25A. Andre verdier mot ytterligere pristillegg. Styres med en enkel vippebryter.

Vil ladestrømmen reduseres om man opererer bryteren når ladingen allerede er startet eller må man restarte ladingen for å få "ny" ladestrøm.

Ser på muligheten for å bygge en dobbeltlader som tilpasser ladestrømmen avhengig av om det er en eller to biler som lader, enten automatisk eller manuelt...


TS

#182
Hei Jens. 
Jeg lurer på en "kirkebø" Type2 boks til å lade både Leaf, M.O.PHEV og Tesla Model S 
med manuell switch 16A, 20A og 32A. 
Tenker da å benytte egen kabel (T2-T2 32a og T2-T1 16a)
Inntak 32A CEE 1 fas kontakt.
Først og fremst skal det lades en Tesla 14``modell med enkeltlader og uvvist om det er modifisert relé i den.
Senere i år skal vi lade en ny S90D håper jeg.   
(Vedlagt finner du bilde av sikringen i huset dette skal kobles mot med ca 20m 2x4mm2 kabel. )
Dette er en midlertidig løsning da vi skal flytte og ta med boksen videre.

Kan du levere dette, og til hvilken leveringstid og pris ? 

Kan den leveres med innebygget B-vern ?



rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

oddbjoh

Er det noen som har koblet opp denne boksen for 400V 3-fas med trafo?

Vurderer det, men da vil jeg gjerne ha trafoen strømløs inntil bilen skal lade - hva trengs av ekstra kontaktorer etc for å få dette til å fungere?

zyp

Å beholde trafo strømløs er ikke verre enn å bare koble den inn mellom kontaktor og ladekabel. Nå er imidlertid dette settet bare beregnet for enfaselading, så kontaktoren og ladekabelen må byttes ut med noen som har nok kontakter/ledere for trefase.

oddbjoh

@zyp - thx

Så det er ingen problemer rundt oppstart av trafoen / slowstart etc man må ta hensyn til? Hvordan reagerer f.eks. bilen på EVSE sier 400V og at spenningen ikke er tilgjengelig før et halvt sekund etterpå?

zyp

Når bilen er tilkoblet og EVSE er klar til å levere strøm så starter standard handshake ved at EVSE aktiverer PWM-signalet som forteller bilen hvor mye strøm den kan trekke, bilen signaliserer så tilbake når den er klar til å ta imot strøm, og EVSE skrur så på kontaktoren. Det er ikke noe signal som forteller bilen når strøm er tilgjengelig og hvorvidt det er én- eller trefase, så det må bilen finne ut selv ved å måle spenningstilførselen.

Standarden sier imidlertid at strøm skal være tilgjengelig innen tre sekunder etter at bilen har signalisert at den er klar til å ta imot strøm (t_ACon). Om EVSE trenger lengre oppstartstid enn dette så må den vente med å aktivere PWM-signalet.

Johan99

Heisann, denne løysinga frister. Lurer på:
Har bestilt 2017-modell BMW I3, med 11 kW (32A) trefase lader.
Det er enkelt å legge fram 230 VAC, 3x2.5 kvadrat til garasje. Tenker at eg då kan lade med ca. 13-15A, altså ca 6 kW. - Men I3 er oppgidd med 3.7, 7.4 or 11 kW.
Då lurer eg på om ladeeffekt blir bestemt av motstand i ladestasjon, eller av bilen. Kan eg sette ladestasjon til 15 A trefase sjølv om bilen sin spec seier noko anna...?
Tesla M3. Vectrix ombygd til Lithium. Tidlegare BMW I3 94Ah.

Griffel

#188
Sitat fra: Johan99 på fredag 22. juli 2016, klokken 18:31
Då lurer eg på om ladeeffekt blir bestemt av motstand i ladestasjon, eller av bilen.
Ladestasjonen gir bilens lader informasjon om hvor mye strøm den maksimalt får lov å trekke. Bilens laderegulator benytter dette.

3x2,5 sikret 15A til en transf 230V til 400V går neppe bra, på grunn av innkoblingsstrøm til transf. Du må nok opp med tversnitt og sikring.

Om en setter transf. mellom kontaktor i ladeboks og ladekabel må en også huske type B jordfeilbryter på transformatorens sekundærside.

En må også huske å regne om strømmen når den leveres via en transf. Siden strømmen på sekundærsiden er lavere enn strømmen på primærsiden er det sekundærstrømmen som må stilles inn i ladeboksen. Stilles ladestasjon til 15A og bilen trekker 15A vil strømmen på primærside bli minst 27A til sikring går og deretter 0A.

Trolig er ikke ladeboksen så avansert at den kobler ut om strømmen gjennom den blir 15A  når den er stilt til 8A, er den derimot slik designet, vil et arrangement med transf. mellom kontroller og ladekabel ikke fungere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Johan99

Takk for info. Då bør dette fungere. - Eller..: - Er det slik at BMW I3 må ha 400V?  I så fall drar det på seg.
Tenker vel at 230V er rett. 230Vx32Ax1,73 = 12,7 kW. I3 skal lade med opp til 11 kW.
Burde sjølvsagt legge opp for 32A/11 kW, men då blir det å grave kabel gjennom hagen.. Tenker at det sjelden er behov. - Og har hurtiglader i nærheita.
Tesla M3. Vectrix ombygd til Lithium. Tidlegare BMW I3 94Ah.

Griffel

#190
Sitat fra: Johan99 på fredag 22. juli 2016, klokken 21:37
Eller..: - Er det slik at BMW I3 må ha 400V?  I så fall drar det på seg.
For lading med 3 faser er det liten eller ingen grunn til å tro noe annet.

Spesielt når de har oppgitt 3.7, 7.4 or 11 kW.
Da er 3,7kW og 7,4kW   16A og 32A enfaslading 230V og 11kW 400V 3 fas 16A. (omtrent samme løsning som Tesla).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Johan99

Takk, det er sikkert eg som misforstår :)
Mykje å sette seg inn i.. - Ut frå det du skriv fungerer berre trefase på 400V. - Som dei fleste land har.
Trur ikkje eg spanderer trafo, så det blir vel å få størst mulig enfase 230V gjennom eksisterande rør.
Tesla M3. Vectrix ombygd til Lithium. Tidlegare BMW I3 94Ah.

oddbjoh

Sitat fra: oddbjoh på mandag 04. april 2016, klokken 11:50
Er det noen som har koblet opp denne boksen for 400V 3-fas med trafo?

Vurderer det, men da vil jeg gjerne ha trafoen strømløs inntil bilen skal lade - hva trengs av ekstra kontaktorer etc for å få dette til å fungere?

For de som lurer på å gjøre det samme, her er noen kjappe erfaringer:

- Trafo bør ha lav startstrøm - enten lavtapstrafo eller helst skikkelig slowstart.
Dette sparer kontaktorene og hindrer at sikringen går. Jeg endte med to NTC-motstander (Ametherm MS 32 10015) i serie med trafo som kortsluttes av kontaktor med tidsrele etter et sekund - dette gir maks startstrøm på ca 23A og er helt fint for kontaktoren.

- Slowstart kan plasseres i trafo på DIN-skinne
Det er nok plass og metallkapslingen til trafo er kjekk å ha gitt at motstandene er designet til å bli varme (200grader+ )

Ellers et helt greit prosjekt, minimalt med endringer på ladeboksen slik den kommer fra jkirkebo - men selvsagt med elektriker som har ansvaret for installasjonen.

thorerik

kan man endre en eksisterende 1 fase 32a ladestasjon til 16a (hva koster det og hvordan) og behøver en også å bytte 32a cee kontakten til 16a cee, eller vil ikke dette være nødvendig?

jkirkebo

Sitat fra: thorerik på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 16:03
kan man endre en eksisterende 1 fase 32a ladestasjon til 16a (hva koster det og hvordan) og behøver en også å bytte 32a cee kontakten til 16a cee, eller vil ikke dette være nødvendig?

Å endre til 16A gjøre ved å montere en motstand mellom terminalene IC og 0V på kontrolleren. Disse sender jeg kostnadsfritt til de som trenger.

Det er fullt lovlig å ha en 32A CEE-kontakt på en 16A kurs, men det normale er å ha en 16A CEE-kontakt. Disse er fysisk forskjellige i størrelse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA