Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: De fleste her inne har en fossilbil

Startet av jkirkebo, søndag 17. august 2014, klokken 20:33

« forrige - neste »

Muffinman

#165
Går det an å få denne boksen med switchbar begrensning? Tenker f.eks. utvendig bryter man kan velge mellom f.eks. 16/25/32A. Kan være relevant for oss da ingen av bilene våre er særlig flinke til å huske hvilket strømtrekk de var innstilt på sist og ofte forholder seg til det som kan leveres.

Edit: Kan også være praktisk ved lading av to biler; la oss si at bil 1 står på lading og bil 2 ankommer og skal kobles til. Boksen bil 1 er koblet til står på enfase 32A kurs, mens det er planer om å koble bil 2 til en 20A kurs. Hovedsikringen er 3x50A (230v IT), og det betyr vel at det så vidt går med 32A+20A om det ikke er koblet på samme fase, så lenge det ikke er annet forbruk - med andre ord ikke en ønsket tilstand. Da kan det være praktisk å kunne redusere begrensningen fra boksen før man kobler til bil 2, slik at man slipper inn i bil 1 for å justere ned.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 10. januar 2016, klokken 13:03
Går det an å få denne boksen med switchbar begrensning? Tenker f.eks. utvendig bryter man kan velge mellom f.eks. 16/25/32A. Kan være relevant for oss da ingen av bilene våre er særlig flinke til å huske hvilket strømtrekk de var innstilt på sist og ofte forholder seg til det som kan leveres.

Edit: Kan også være praktisk ved lading av to biler; la oss si at bil 1 står på lading og bil 2 ankommer og skal kobles til. Boksen bil 1 er koblet til står på enfase 32A kurs, mens det er planer om å koble bil 2 til en 20A kurs. Hovedsikringen er 3x50A (230v IT), og det betyr vel at det så vidt går med 32A+20A om det ikke er koblet på samme fase, så lenge det ikke er annet forbruk - med andre ord ikke en ønsket tilstand. Da kan det være praktisk å kunne redusere begrensningen fra boksen før man kobler til bil 2, slik at man slipper inn i bil 1 for å justere ned.

Ja, det går fint, koster 250,- ekstra. Du får mulighet til å velge to verdier i tillegg til 32A, fra følgende liste: 6A,8A,10A,13A,15A,16A,18A,20A og 25A. Andre verdier mot ytterligere pristillegg. Styres med en enkel vippebryter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Flott, blir denne løsningen egnet til å stå montert ute på husveggen? Boksen er vel tett, men er bryteren noenlunde værbestandig?

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 10. januar 2016, klokken 19:24
Flott, blir denne løsningen egnet til å stå montert ute på husveggen? Boksen er vel tett, men er bryteren noenlunde værbestandig?

Bryteren sitter bak samme lokk som kontrolleren og kontaktoren, så boksen beholder sin IP65-tetthetsgrad.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Ok, så man må demontere lokket med andre ord.

Men mulig du får en bestilling fra meg om ikke så lenge. Med laaang fastmontert kabel mot bil.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 10. januar 2016, klokken 19:55
Ok, så man må demontere lokket med andre ord.

Men mulig du får en bestilling fra meg om ikke så lenge. Med laaang fastmontert kabel mot bil.

Nei, det er hengslet i overkant, bare å vippe opp når du skal bytte strømstyrke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

chrisask

Hei,

Er det noe poeng å kjøpe 7,4KW lader vis bilen ikke tar mer en 3,6KW lading? Finnes det noe 3,6KW lander?

jkirkebo

Sitat fra: chrisask på onsdag 20. januar 2016, klokken 11:01
Hei,

Er det noe poeng å kjøpe 7,4KW lader vis bilen ikke tar mer en 3,6KW lading? Finnes det noe 3,6KW lander?

Bare hvis du vil fremtidssikre litt. Jeg har 16A ladestasjoner også, de er litt rimeligere. Ta kontakt på jkirkebo@gmail.com for mer info.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mazzbot

Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. januar 2016, klokken 14:39
Sitat fra: Muffinman på søndag 10. januar 2016, klokken 13:03
Går det an å få denne boksen med switchbar begrensning? Tenker f.eks. utvendig bryter man kan velge mellom f.eks. 16/25/32A. Kan være relevant for oss da ingen av bilene våre er særlig flinke til å huske hvilket strømtrekk de var innstilt på sist og ofte forholder seg til det som kan leveres.

Edit: Kan også være praktisk ved lading av to biler; la oss si at bil 1 står på lading og bil 2 ankommer og skal kobles til. Boksen bil 1 er koblet til står på enfase 32A kurs, mens det er planer om å koble bil 2 til en 20A kurs. Hovedsikringen er 3x50A (230v IT), og det betyr vel at det så vidt går med 32A+20A om det ikke er koblet på samme fase, så lenge det ikke er annet forbruk - med andre ord ikke en ønsket tilstand. Da kan det være praktisk å kunne redusere begrensningen fra boksen før man kobler til bil 2, slik at man slipper inn i bil 1 for å justere ned.

Ja, det går fint, koster 250,- ekstra. Du får mulighet til å velge to verdier i tillegg til 32A, fra følgende liste: 6A,8A,10A,13A,15A,16A,18A,20A og 25A. Andre verdier mot ytterligere pristillegg. Styres med en enkel vippebryter.

Mulig å montere vippebryteren selv ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

jkirkebo

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 20. januar 2016, klokken 12:01
Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. januar 2016, klokken 14:39
Sitat fra: Muffinman på søndag 10. januar 2016, klokken 13:03
Går det an å få denne boksen med switchbar begrensning? Tenker f.eks. utvendig bryter man kan velge mellom f.eks. 16/25/32A. Kan være relevant for oss da ingen av bilene våre er særlig flinke til å huske hvilket strømtrekk de var innstilt på sist og ofte forholder seg til det som kan leveres.

Edit: Kan også være praktisk ved lading av to biler; la oss si at bil 1 står på lading og bil 2 ankommer og skal kobles til. Boksen bil 1 er koblet til står på enfase 32A kurs, mens det er planer om å koble bil 2 til en 20A kurs. Hovedsikringen er 3x50A (230v IT), og det betyr vel at det så vidt går med 32A+20A om det ikke er koblet på samme fase, så lenge det ikke er annet forbruk - med andre ord ikke en ønsket tilstand. Da kan det være praktisk å kunne redusere begrensningen fra boksen før man kobler til bil 2, slik at man slipper inn i bil 1 for å justere ned.

Ja, det går fint, koster 250,- ekstra. Du får mulighet til å velge to verdier i tillegg til 32A, fra følgende liste: 6A,8A,10A,13A,15A,16A,18A,20A og 25A. Andre verdier mot ytterligere pristillegg. Styres med en enkel vippebryter.

Mulig å montere vippebryteren selv ?

Ja, det er ikke vanskelig. 6mm hull for å skru den fast og de to ledningene kobles på hhv. terminal 0V og IC på kontrolleren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mazzbot

Tesla model 3 reservert 31/3 .

jkirkebo

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 20. januar 2016, klokken 14:40
Har du en bruksanvisning eller noe for den ? :)

Send meg mail på jkirkebo@gmail.com så skal du få installasjonsveiledningen i retur :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Petter Engersand

Trenger til Mitsubishi outlander phev 2016.

Hvem anbefaler du da? Kan muligens få 3 fas fram. Er det kraftigere ladere du kan anbefale i såfall?

Elmo

Sitat fra: Petter Engersand på torsdag 21. januar 2016, klokken 21:38
Trenger til Mitsubishi outlander phev 2016.
Hvem anbefaler du da? Kan muligens få 3 fas fram. Er det kraftigere ladere du kan anbefale i såfall?

I følge info på linken under så kan ikke den utnytte mere enn 16A 
Sitat fra: http://www.mitsubishi-cars.co.uk/outlander/charging.aspx
The Outlander PHEV will draw a max of 16A while charging so whilst higher amperage charge points can be used there will not be a reduction in charge time.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Mazzbot

Mitsubishi outlander tar vel bare 16A ? Med mindre du har elbil og / eller andre ladbare kjøretøy og du allerede har en 16A kurs holder det nok med 16A ladeboks.
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA