Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: De fleste her inne har en fossilbil

Startet av jkirkebo, søndag 17. august 2014, klokken 20:33

« forrige - neste »

Fush

Sitat fra: geirgp på torsdag 09. april 2015, klokken 22:06
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 08:44
Nja, Tesla støtter også raskere AC 1-fase lading. Opp til 80A faktisk. Dessverre har jeg foreløpig ikke tilgang på kabler for mer enn 32A.

Bare nysgjerrig, har ikke tilgang til mer enn 32A hjemme, men hvordan får man fora 80A (230V?) inn i bilen? Trodde dobbeltlader hadde begrensning på 32A/22kW?

230 Volt 32 Ampere er bare 7360 Watt (7,3KW) - Du må ha 400v 3fas
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019

emil

Sitat fra: Fush på torsdag 23. april 2015, klokken 14:59
Sitat fra: geirgp på torsdag 09. april 2015, klokken 22:06
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 08:44
Nja, Tesla støtter også raskere AC 1-fase lading. Opp til 80A faktisk. Dessverre har jeg foreløpig ikke tilgang på kabler for mer enn 32A.

Bare nysgjerrig, har ikke tilgang til mer enn 32A hjemme, men hvordan får man fora 80A (230V?) inn i bilen? Trodde dobbeltlader hadde begrensning på 32A/22kW?

230 Volt 32 Ampere er bare 7360 Watt (7,3KW) - Du må ha 400v 3fas

I norsksolgt Tesla ja. På andre siden av dammen er det litt andre forhold på strømnettet og laderene er konfigurert litt annerledes enn her.

solarmax

Fikk et tilbud om å oppgradere den lille sikringsboksen i garasjen (den har egen sikringsboks og strømmåler) 16A til 32A + strekke 17 m nye tykkere ledninger + sette opp en industrikontakt for 8.700 ink MVA.  Kan jo ikke ta mer  en en time å bytte sikringer med automatsikringer.. + litt kjøring
og ny ledning/kontakt. Høres litt mye ut. Men nå vet jeg ikke hvor mye slike sikringer koster - og ledning

Vurdere altså å kjøpe ladeboksen her -med en industrikontakt (hvor mye ekstra tar du for dette?). I tilfelle det skulle bli noe galt med boksen så kan en i alle fall lade med bilens egen ledning.

I produksjon 24 april 2015
Bestilt blå Model S85D, levering juni 2015.
Tidligere, Mini Morris, BMW 2002 Touring, Alpa Romeo Spider classic, Audi a6 avant.

K S

Sitat fra: solarmax på onsdag 29. april 2015, klokken 17:01
Fikk et tilbud om å oppgradere den lille sikringsboksen i garasjen (den har egen sikringsboks og strømmåler) 16A til 32A + strekke 17 m nye tykkere ledninger + sette opp en industrikontakt for 8.700 ink MVA.  Kan jo ikke ta mer  en en time å bytte sikringer med automatsikringer.. + litt kjøring
og ny ledning/kontakt. Høres litt mye ut. Men nå vet jeg ikke hvor mye slike sikringer koster - og ledning

Vurdere altså å kjøpe ladeboksen her -med en industrikontakt (hvor mye ekstra tar du for dette?). I tilfelle det skulle bli noe galt med boksen så kan en i alle fall lade med bilens egen ledning.



Enkelte Elektroinstallatører driver med svindel!

Hvorfor? Jo, når en kan gi 80 % rabatt på kabel ut fra veiledende så er det mye som ikke stemmer, hvis installatøren da tar veiledende pris, gjerne pluss påslag og moms, da blir det fort dyrt!

Det var et innslag på FBI, hvor installatøren ga tilbud på 650 kr per time, men blodpriser på utstyr.

Jeg ville, hvis mulig, lagt opp 3 leder pluss jord, slik at en får mulighet til trefaselader i fremtiden.
Jeg hadde 3x16 A i garasjen, la opp 3x32 A i tillegg, samt oppgraderte inntaket til,3x50 A.

Har du fått et spesifisert tilbud? Hvor langt bor du fra installatøren?

4 leder 6 mm2 kabel koster 111 kr per meter, vernet 500-1000 kr, skulle vel bli ca 3-4000, for fireleder, ikke treleder som du har fått tilbud på....skal selvsagt kjøre til deg osv osv....i tillegg til fortjeneste, når de gir fast pris vil de også gardere seg!


jkirkebo

Sitat fra: K S på onsdag 29. april 2015, klokken 18:34
Sitat fra: solarmax på onsdag 29. april 2015, klokken 17:01
Fikk et tilbud om å oppgradere den lille sikringsboksen i garasjen (den har egen sikringsboks og strømmåler) 16A til 32A + strekke 17 m nye tykkere ledninger + sette opp en industrikontakt for 8.700 ink MVA.  Kan jo ikke ta mer  en en time å bytte sikringer med automatsikringer.. + litt kjøring
og ny ledning/kontakt. Høres litt mye ut. Men nå vet jeg ikke hvor mye slike sikringer koster - og ledning

Vurdere altså å kjøpe ladeboksen her -med en industrikontakt (hvor mye ekstra tar du for dette?). I tilfelle det skulle bli noe galt med boksen så kan en i alle fall lade med bilens egen ledning.



Enkelte Elektroinstallatører driver med svindel!

Hvorfor? Jo, når en kan gi 80 % rabatt på kabel ut fra veiledende så er det mye som ikke stemmer, hvis installatøren da tar veiledende pris, gjerne pluss påslag og moms, da blir det fort dyrt!

Det var et innslag på FBI, hvor installatøren ga tilbud på 650 kr per time, men blodpriser på utstyr.

Jeg ville, hvis mulig, lagt opp 3 leder pluss jord, slik at en får mulighet til trefaselader i fremtiden.
Jeg hadde 3x16 A i garasjen, la opp 3x32 A i tillegg, samt oppgraderte inntaket til,3x50 A.

Har du fått et spesifisert tilbud? Hvor langt bor du fra installatøren?

4 leder 6 mm2 kabel koster 111 kr per meter, vernet 500-1000 kr, skulle vel bli ca 3-4000, for fireleder, ikke treleder som du har fått tilbud på....skal selvsagt kjøre til deg osv osv....i tillegg til fortjeneste, når de gir fast pris vil de også gardere seg!

Det er mye rar prising ute og går ja.

Jeg tar 250,- ekstra for kort tilførselskabel med CEE-stikk, ferdig montert.

PFXP 4G6 tar jeg 68,- pr. meter for, 3G6 kr. 50,- pr. meter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

K S

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 29. april 2015, klokken 20:27
Sitat fra: K S på onsdag 29. april 2015, klokken 18:34
Sitat fra: solarmax på onsdag 29. april 2015, klokken 17:01
Fikk et tilbud om å oppgradere den lille sikringsboksen i garasjen (den har egen sikringsboks og strømmåler) 16A til 32A + strekke 17 m nye tykkere ledninger + sette opp en industrikontakt for 8.700 ink MVA.  Kan jo ikke ta mer  en en time å bytte sikringer med automatsikringer.. + litt kjøring
og ny ledning/kontakt. Høres litt mye ut. Men nå vet jeg ikke hvor mye slike sikringer koster - og ledning

Vurdere altså å kjøpe ladeboksen her -med en industrikontakt (hvor mye ekstra tar du for dette?). I tilfelle det skulle bli noe galt med boksen så kan en i alle fall lade med bilens egen ledning.



Enkelte Elektroinstallatører driver med svindel!

Hvorfor? Jo, når en kan gi 80 % rabatt på kabel ut fra veiledende så er det mye som ikke stemmer, hvis installatøren da tar veiledende pris, gjerne pluss påslag og moms, da blir det fort dyrt!

Det var et innslag på FBI, hvor installatøren ga tilbud på 650 kr per time, men blodpriser på utstyr.

Jeg ville, hvis mulig, lagt opp 3 leder pluss jord, slik at en får mulighet til trefaselader i fremtiden.
Jeg hadde 3x16 A i garasjen, la opp 3x32 A i tillegg, samt oppgraderte inntaket til,3x50 A.

Har du fått et spesifisert tilbud? Hvor langt bor du fra installatøren?

4 leder 6 mm2 kabel koster 111 kr per meter, vernet 500-1000 kr, skulle vel bli ca 3-4000, for fireleder, ikke treleder som du har fått tilbud på....skal selvsagt kjøre til deg osv osv....i tillegg til fortjeneste, når de gir fast pris vil de også gardere seg!

Det er mye rar prising ute og går ja.

Jeg tar 250,- ekstra for kort tilførselskabel med CEE-stikk, ferdig montert.

PFXP 4G6 tar jeg 68,- pr. meter for, 3G6 kr. 50,- pr. meter.

Bra priser, tror jeg betalte rundt 70 kr for 4x6mm2....

Muffinman

Er det noen begrensning på hvor lang kabel man kan bruke fra boks --> bil på denne? Jeg vil sannsynligvis parkere to Model S side om side utenfor husveggen, og skulle hatt en løsning hvor jeg når begge. I tillegg til fleksibilitet nok til å kunne parkere slik at ladeporten kommer på siden lengst fra huset.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 14. juni 2015, klokken 12:21
Er det noen begrensning på hvor lang kabel man kan bruke fra boks --> bil på denne? Jeg vil sannsynligvis parkere to Model S side om side utenfor husveggen, og skulle hatt en løsning hvor jeg når begge. I tillegg til fleksibilitet nok til å kunne parkere slik at ladeporten kommer på siden lengst fra huset.

Hei,

Boksene mine har fast Type 2 kabel på 4.7 meter. Jeg kan nok skaffe lengre kabel, men det blir spesialbestilling som jeg må ta når jeg alikevel bestiller kabler. Dermed kan leveringstiden fort bli et par måneder...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Jeg har god tid og er fortsatt litt i tenkeboksen mtp løsning, men ser for meg at jeg kanskje må opp i 8 meter. Har ikke målt så mulig litt mindre. Hva vil det utgjøre i pris ca?

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på mandag 15. juni 2015, klokken 17:10
Jeg har god tid og er fortsatt litt i tenkeboksen mtp løsning, men ser for meg at jeg kanskje må opp i 8 meter. Har ikke målt så mulig litt mindre. Hva vil det utgjøre i pris ca?

Neppe de store summene, tipper en tohundrelapp maks.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

K S

Det er absolutt ikke der du skal spare penger! Bedre å spare på ekstraustyr på bil.
Jeg setter ihvertfall stor pris på å ha "greie" løsninger, så som Ladestasjon fastmontert, varmt og kaldt vann i garasjen(riktignok bare 9-10 måneder i året....)

Dag A.

Mulig jeg ikke har forstått dette helt, men jeg hadde 230v - 32A 3f ut i garasjen fra før og fikk da bare en elektriker til å skifte stikk slik at jeg bare tok ut den ene fasen.

Bilen lader nå helt utmerket 32A på Tesla kabel med blått adapter.

Hva er hensikten med boksen?
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

jkirkebo

Sitat fra: Dag A. på lørdag 27. juni 2015, klokken 17:50
Mulig jeg ikke har forstått dette helt, men jeg hadde 230v - 32A 3f ut i garasjen fra før og fikk da bare en elektriker til å skifte stikk slik at jeg bare tok ut den ene fasen.

Bilen lader nå helt utmerket 32A på Tesla kabel med blått adapter.

Hva er hensikten med boksen?

Du slipper å pakke opp og ned UMC i ett sett, evt. kjøpe en ekstra og ha fast i garasjen. Lademsssig er det ingen forskjell.

Og så selger jeg ganske mange til eiere av amdre typer elbiler enn Tesla da, og de kan normalt ikke lade med mer enn 10A på standardkabelen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

K S

Har en egen garasje/parkeringsplass vil jeg nesten påstå at Ladestasjon er en må ha ting! Spesielt når en ser på denne prisen, og når en ser på hvor mange titusener folk bruker på annet ekstrautstyr ved bilkjøp.

rsomby

Denne ladeboksen er vel det beste kjøpet jeg har gjort til min bil, og helt klart et av de rimeligste. Funker helt utmerket, og servicen er upåklagelig. Til sammenligning så kostet f.eks. midtkonsoll til teslaen mer, samme med solfilm på rutene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA