Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: De fleste her inne har en fossilbil

Startet av jkirkebo, søndag 17. august 2014, klokken 20:33

« forrige - neste »

Tun-eup

Funker som en drøm!
Godt å ha ladekabel hengende på veggen, klar.

Johnny

Denne motstanden som begrenser ladestrømmen. Jeg vil ha 25A i garasjen til Teslaen, men det kan tenkes at jeg vil lade Golfen med den også. Er det et problem?
TMS og eGolf.

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på mandag 01. desember 2014, klokken 18:42
Denne motstanden som begrenser ladestrømmen. Jeg vil ha 25A i garasjen til Teslaen, men det kan tenkes at jeg vil lade Golfen med den også. Er det et problem?

Niks, det går helt fint. Teslaen vil da trekke 25A mens Golfen kun trekker 16A siden den bare har 3,7kW lader. Kabelen må dog laskes om du ikke har dobbeltlader i Teslaen. Det spiller heller ingen rolle for Golfen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Johnny

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. desember 2014, klokken 19:16
Sitat fra: Johnny på mandag 01. desember 2014, klokken 18:42
Denne motstanden som begrenser ladestrømmen. Jeg vil ha 25A i garasjen til Teslaen, men det kan tenkes at jeg vil lade Golfen med den også. Er det et problem?

Niks, det går helt fint. Teslaen vil da trekke 25A mens Golfen kun trekker 16A siden den bare har 3,7kW lader. Kabelen må dog laskes om du ikke har dobbeltlader i Teslaen. Det spiller heller ingen rolle for Golfen.

Nå har jeg dobbeltlader Teslaen, og vil fortsatt kunne begrense ladestrømmen fra bilen?
TMS og eGolf.

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på mandag 01. desember 2014, klokken 19:36
Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. desember 2014, klokken 19:16
Sitat fra: Johnny på mandag 01. desember 2014, klokken 18:42
Denne motstanden som begrenser ladestrømmen. Jeg vil ha 25A i garasjen til Teslaen, men det kan tenkes at jeg vil lade Golfen med den også. Er det et problem?

Niks, det går helt fint. Teslaen vil da trekke 25A mens Golfen kun trekker 16A siden den bare har 3,7kW lader. Kabelen må dog laskes om du ikke har dobbeltlader i Teslaen. Det spiller heller ingen rolle for Golfen.

Nå har jeg dobbeltlader Teslaen, og vil fortsatt kunne begrense ladestrømmen fra bilen?

Ja, ikke noe problem. Du kan stille den inn fra 25A og helt ned til 5A i steg på 1A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OlavEmil

Passar denne til Kia? Kor raskt ladar denne?

Har hatt elbil på lån denne veka, og ser at vanleg stikkontaktlading ikkje held til vårt bruk.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

K S

Har du tilgang til 32A, så fulladet den vel på 5 timer?

Du gir bare beskjed om hvilken bil du har. Har hatt den en stund, funker utmerket, jeg lader enn så lenge bare på 16 A, men det er akseptabelt.
Anbefales!  :)

OlavEmil

Er det slik at 32A = 5 timar, 16A = 10 timar og 10A = 16 timar? Eller er det heilt feil måte å rekne på?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Johnny

Mens jeg venter ::) ;)

Bilkontakten har vel en bryter for å løse den ut, eller må man inn i bilen for gjøre det også?
TMS og eGolf.

Go-carter

Har kanskje vært spurt om tidligere, men;

Hadde det vært mulig å få den med type2-støpsel, slik at man kan ha en type1 og en type2 kabel?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Leif1

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 08:44
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 02:11
Sitat fra: jog på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 00:06
Jeg lurer på å få laget en som kan lade med mere en 32A feks 50 eller 64A,  kan jeg bestille deler fra deg? og hva vil det koste?

Skal du lade med mer enn 32A må du enten ha en Renault Zoe, eller omforme til DC og lade via ChaDemo inntaket.

Nja, Tesla støtter også raskere AC 1-fase lading. Opp til 80A faktisk. Dessverre har jeg foreløpig ikke tilgang på kabler for mer enn 32A.

Hvordan kunne en fått til denne kraftige enfaseladingen tro?
Har tilgang på plenty sånne kontakter der jeg ferdes en del.
Konvertitt fra S til X

jkirkebo

Sitat fra: Leif1 på lørdag 13. desember 2014, klokken 19:11
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 08:44
Nja, Tesla støtter også raskere AC 1-fase lading. Opp til 80A faktisk. Dessverre har jeg foreløpig ikke tilgang på kabler for mer enn 32A.

Hvordan kunne en fått til denne kraftige enfaseladingen tro?
Har tilgang på plenty sånne kontakter der jeg ferdes en del.

Jeg har tilgang på 63A kabler nå. Dog bare 3-fase så de blir ganske tykke og klumpete. Uansett må det laskes i ladestasjonen for å få denne effekten på 1-fase, lasking i plugg er umulig på slike kabler pga. at de fyller ut hele hylsen i pinnen i Type 2 støpselet.

Jeg har ikke regnet på pris, men vil anta ca. dobbel pris i forhold til 32A varianten. Dessuten noen ukers leveringstid da både kabel og 63A EPC må spesialbestilles. Men det lar seg ordne ihvertfall :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

    Sitat fra: goggo på søndag 31. august 2014, klokken 10:07
    Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. august 2014, klokken 20:38
    Sitat fra: Hansi på mandag 11. august 2014, klokken 18:51
    Det fins ingen tilsvarende ladestasjon, men med type2 "hun" i stedet for fastmontert type2/type1 "pistol"? For bruk på f.eks. arbeidsplass.

    Nei, det har jeg dessverre ikke tilgang til. Det finnes fra andre leverandører, men de koster gjerne ganske mye mer. Såpass mye mer at du bortimot kan installere to av disse til samme pris. Så en mulighet er i så fall å installere en blanding om man skal ha flere.

    Løse kabler kan leveres om man siden ønsker å bygge om en Type 1 stasjon til Type 2 eller omvendt.

    Etter å ha lest denne tråden, og også denne http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16193.msg252730.html#msg252730 , så har en tanke slått meg:

    @jkirkebo, jeg tror det vil være stort behov for kittet ditt levert sammen med en slik connector i stedet for ladekabel.
    https://evconnectors.com/pdf/DSIEC_M_EV32S_XXC%20Female.pdf

    Hvis du tilbød et slikt kit til alle landets elektrikere så kunne de markedsføre det inn til restauranter og turistattraksjoner og kommuner og arbeidsplasser etc. De burde jo da kunne tilby installasjon og ladebox og et ladeplass skilt til en fast pris på rundt 7 000,- pr punkt?? hvilket bør være overkommelig for absolutt alle museer og turistattraksjoner og sikkert mange vei restauranter og andre også. Mange steder vil lokal kommune/fylkeskommune kunne gi støtte til dette også, og det aktuelle stedet kan lett få en verdifull omtale i media i forbindelse med slike installasjoner.

    Når jeg kjørte rundt i landet som turist i sommer med min I-Miev så ble jeg skuffet over å se hvor vanskelig det er å finne vanlige 16A punkter, og disse vil det alltid være behov for selv om vi etterhvert får opp "nok" hurtigladere.

    Salgsargumentene vil være:


    • Det dekker et stort behov hos elbilistene
    • De skaper mersalg der de installeres
    • Det er rimelig og driftsikkert
    • Det ser ut til å være god kvalitet
    • Det kan settes opp for 16A eller 32A avhengig av hva som er tilgjengelig på stedet
    • Med Type2 socket vil det kunne benyttes for saktelading av ALLE ELBILER, til og med ZOE hvis de har med sin nye "lille gule" :)
    • Salg og installasjon via lokal elektriker gir lokale jobber, lokal support, lokal kunnskap. Dette vil i lengden alle parter nyte godt av

    Hugo[/list]

    Jeg har et sånt sett med kontakt som gjør at du kan bruke din vanlige type-2-kabel. Kontakten er perfekt å montere på utsiden av garasjeveggen f.eks. og resten på innsiden i en kapsling.

    Leif1

    Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. desember 2014, klokken 21:06
    Sitat fra: Leif1 på lørdag 13. desember 2014, klokken 19:11
    Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 08:44
    Nja, Tesla støtter også raskere AC 1-fase lading. Opp til 80A faktisk. Dessverre har jeg foreløpig ikke tilgang på kabler for mer enn 32A.

    Hvordan kunne en fått til denne kraftige enfaseladingen tro?
    Har tilgang på plenty sånne kontakter der jeg ferdes en del.

    Jeg har tilgang på 63A kabler nå. Dog bare 3-fase så de blir ganske tykke og klumpete. Uansett må det laskes i ladestasjonen for å få denne effekten på 1-fase, lasking i plugg er umulig på slike kabler pga. at de fyller ut hele hylsen i pinnen i Type 2 støpselet.

    Jeg har ikke regnet på pris, men vil anta ca. dobbel pris i forhold til 32A varianten. Dessuten noen ukers leveringstid da både kabel og 63A EPC må spesialbestilles. Men det lar seg ordne ihvertfall :)

    En fase 63A skulle bli ca 14,5 kW det da.
    Blir kanskje kostbart å bygge en ekstra ladestasjon for det.
    Med så komplisert måte å laske på må en nesten ha en ekstra boks, helt komplett.
    Konvertitt fra S til X

    Johnny

    Da er den montert, men jeg forstår ikke hvorfor bilkontakten ikke har en utløserfunksjon. Er den dimensjonen umulig for tredjepartsutstyr?
    TMS og eGolf.

    © 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA