Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: De fleste her inne har en fossilbil

Startet av jkirkebo, søndag 17. august 2014, klokken 20:33

« forrige - neste »

nofuelno

Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. august 2014, klokken 11:12
Sitat fra: goggo på søndag 31. august 2014, klokken 10:07
@jkirkebo, jeg tror det vil være stort behov for kittet ditt levert sammen med en slik connector i stedet for ladekabel.
https://evconnectors.com/pdf/DSIEC_M_EV32S_XXC%20Female.pdf

MainPine leverer ikke kontrollere for styring av Type 2 uttak lengre, så det må i så fall noen andre enn meg levere...

For autoriserte installatører, kan vi levere kontrollere fra Phoenix for styring av Type2 uttak.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

jkirkebo

Sitat fra: goggo på søndag 31. august 2014, klokken 13:45
OK, da er det jeg som ikke har forstått dette her :(
Jeg trodde det ble det samme om det var en ledning med plugg eller en type2 connector her, som så kunne koples til en Type1 eller Type2 kabel som elbilisten har med i bilen sin.

Det er mer komplisert styring involvert når man bruker et Type 2 uttak, de er nemlig låsbare. Derfor må kontrolleren også styre låseaktuatoren i uttaket.

Forøvrig krever ladestasjoner med Type 2 uttak også spesialiserte kapslinger med plass til å montere uttaket mens ladestasjoner med fast kabel kan bruke hyllevare til en helt annen pris.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

muggost

Interessant lesning...

Er det mulig å kjøpe et sånt byggesett med to pistoler (og kabler)? Det må jo være mulig å styre strømmen til den pistolen man skal bruke ved hjelp av en manuell vri-bryter eller slikt? Jeg går og planlegger kjøp av elbil nr 2, som selvfølgelig har type 2 uttak når min eksisterende Leaf har type 1 uttak.

Det blir fort dyrt å investere i 2 separate ladestasjoner, som også skal ha hver sin kurs...

jkirkebo

Sitat fra: muggost på søndag 31. august 2014, klokken 17:00
Interessant lesning...

Er det mulig å kjøpe et sånt byggesett med to pistoler (og kabler)? Det må jo være mulig å styre strømmen til den pistolen man skal bruke ved hjelp av en manuell vri-bryter eller slikt? Jeg går og planlegger kjøp av elbil nr 2, som selvfølgelig har type 2 uttak når min eksisterende Leaf har type 1 uttak.

Det blir fort dyrt å investere i 2 separate ladestasjoner, som også skal ha hver sin kurs...

Det er ikke noe teknisk problem med å bruke én kontroller og to ledninger men du må bygge det sammen selv og det blir relativt dyrt siden det er kablene som koster mest. Man  må da bruke en kontaktor til hver kabel og en bryter som styrer hvilken som kobles inn.

Det blir mao. ikke noe spesielt mye billigere enn to ladestasjoner. Om du må dele på f.eks en 32A kurs kan jeg levere den justerbare utgaven av 32A ladestasjonen. Da er det bare å vippe den over på 16A om Leafen skal lades samtidig. Evt. kan man automatisere dette med en ekstra kontaktor som kobler inn en motstand i 32A ladestasjonen som begrenser denne til 16A når Leafen aktivt lader på den andre stasjonen. Men igjen er ikke dette noe som kan leveres ferdig til å skru sammen, det blir i så fall i løse deler.

En ren 16A ladestasjon til f.eks Leaf er på trappene, prisen blir 3650,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

muggost

Jeg tenkte mer en mekanisk vippebryter utenfor selve boksen, men det er kanskje ikke mulig?

jkirkebo

Sitat fra: muggost på søndag 31. august 2014, klokken 20:29
Jeg tenkte mer en mekanisk vippebryter utenfor selve boksen, men det er kanskje ikke mulig?

Det er vel teknisk mulig, men det blir en veldig knotete løsning, og en dyr bryter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: muggost på søndag 31. august 2014, klokken 17:00
Interessant lesning...

Er det mulig å kjøpe et sånt byggesett med to pistoler (og kabler)? Det må jo være mulig å styre strømmen til den pistolen man skal bruke ved hjelp av en manuell vri-bryter eller slikt? Jeg går og planlegger kjøp av elbil nr 2, som selvfølgelig har type 2 uttak når min eksisterende Leaf har type 1 uttak.

Det blir fort dyrt å investere i 2 separate ladestasjoner, som også skal ha hver sin kurs...

Jeg har 2 elbiler, en Telsa og en eGolf og har dette settet fra Kirkebø. Jeg har 1 kabel/pistol som jeg bruker og det har ikke gitt noen utfordringer så langt. Lader eGolfen og Teslaen annenhver dag. Om jeg trenger å lade begge bilene samme dag så flytter jeg bare kabelen over til den andre bilen etter noe timer.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

muggost

som du ser i innlegget mitt så har leafen type 1 pistol. Det har, så vidt meg bekjent, ikke Tesla, så jeg må ha to pistoler desverre...

eller finne en annen løsning når (hvis) X'en kommer i hus.

E_S

Sitat fra: nofuelno på søndag 31. august 2014, klokken 14:01

For autoriserte installatører, kan vi levere kontrollere fra Phoenix for styring av Type2 uttak.

Alt utstyr, også det som krever autorisert installatør, kan selges fritt til hvem-som-helst. Det er den som skal ha det montert som har ansvaret for at den som gjør monteringsjobben er kompentent/autorisert. Å nekte å selge komponenter til andre enn autoriserte installasjonsfirmaer fremstår som usedvanlig dårlig service, men tanken er vel primært å sørge for å holde prisene (og fortjenesten) oppe, kanskje?
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

TeslaTerje

Kan dette monteres ute på ein vegg? har ikkje garasje så må stå ute og lade
Tesla Model S
grå 85 Kwh, Tech, Sensor, lyd, pano, hattehylle....
Bestilt - 03.03.13
Finalized - 20.11.13
Tesla fabrikken bygger din Model S - 07.02
Din Model S er i transitt fra fabrikken - 13.02

Levert 31 Mars .

jkirkebo

Sitat fra: TeslaTerje på fredag 17. oktober 2014, klokken 04:32
Kan dette monteres ute på ein vegg? har ikkje garasje så må stå ute og lade

ja, ikke noe problem. Kapslingen har IP-grad 65 så den tåler fint å stå ute.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

K S

Da var ladestasjonen montert, riktignok redusert til 16 A foreløpig, venter på å få oppgradert inntaket. Men 16 A kontra 10 A hjelper godt det også, på vår Kia Soul.... Når en skal forvarme bilen, så er det ikke nok kapasitet på en 10 A, da tappes batteriet litt....regner med at det blir slutt på det nå.

Bra monteringsanvisning :-)

jog

Jeg lurer på å få laget en som kan lade med mere en 32A feks 50 eller 64A,  kan jeg bestille deler fra deg? og hva vil det koste?
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

elektrolux

Sitat fra: jog på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 00:06
Jeg lurer på å få laget en som kan lade med mere en 32A feks 50 eller 64A,  kan jeg bestille deler fra deg? og hva vil det koste?

Skal du lade med mer enn 32A må du enten ha en Renault Zoe, eller omforme til DC og lade via ChaDemo inntaket.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 02:11
Sitat fra: jog på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 00:06
Jeg lurer på å få laget en som kan lade med mere en 32A feks 50 eller 64A,  kan jeg bestille deler fra deg? og hva vil det koste?

Skal du lade med mer enn 32A må du enten ha en Renault Zoe, eller omforme til DC og lade via ChaDemo inntaket.

Nja, Tesla støtter også raskere AC 1-fase lading. Opp til 80A faktisk. Dessverre har jeg foreløpig ikke tilgang på kabler for mer enn 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA