Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: De fleste her inne har en fossilbil

Startet av jkirkebo, søndag 17. august 2014, klokken 20:33

« forrige - neste »

oleredv

Vurderer denne og lurer på om det er mulig å få den med Type B vern innebygd? Skal i så fall flytte den mellom der eg bur og hytta. På hytta har eg lagt opp blå kontakt med 32A som eg brukar i dag, men usikker på om eg får dette her eg bur, mulig eg må ned på 16A. Er det mulig å lage til ei løysing der ein kan regulere utifrå kor eg er?
Tesla Model S 75D i bestilling (bekr 01.08) - utlevering 13.12
Tesla Model S 70D - solgt

Nuvolari

Sitat fra: oleredv på søndag 20. desember 2015, klokken 20:53
Vurderer denne og lurer på om det er mulig å få den med Type B vern innebygd? Skal i så fall flytte den mellom der eg bur og hytta. På hytta har eg lagt opp blå kontakt med 32A som eg brukar i dag, men usikker på om eg får dette her eg bur, mulig eg må ned på 16A. Er det mulig å lage til ei løysing der ein kan regulere utifrå kor eg er?

Bilen husket at du ladet med 16A hjemme sist og lader med 16A inntil du ber den om noe annet. På hytta er det tilsvarende ift 32A.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jkirkebo

Sitat fra: oleredv på søndag 20. desember 2015, klokken 20:53
Vurderer denne og lurer på om det er mulig å få den med Type B vern innebygd? Skal i så fall flytte den mellom der eg bur og hytta. På hytta har eg lagt opp blå kontakt med 32A som eg brukar i dag, men usikker på om eg får dette her eg bur, mulig eg må ned på 16A. Er det mulig å lage til ei løysing der ein kan regulere utifrå kor eg er?

Denne er ikke beregnet for mobil bruk og skal ikke flyttes men derimot skrues fast ett sted. Den har ikke B-vern innebygget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elbil-1

Hvis jeg har en soul og kobler denne boksen til en 25A trefas, blått stikk - vil den da lade med 5,7kw?

Hvor lang ledning fra boks til ladeplugg i bil leverer du? Kan man få 7meter?

jkirkebo

Sitat fra: elbil-1 på torsdag 31. desember 2015, klokken 15:59
Hvis jeg har en soul og kobler denne boksen til en 25A trefas, blått stikk - vil den da lade med 5,7kw?

Hvor lang ledning fra boks til ladeplugg i bil leverer du? Kan man få 7meter?

Ja, du kan lade med 5,7kW. Bare bestill den ferdig begrenset til 25A.
Standard kabel er 4,7 meter, tillegg kr. 400,- for 7,7 meter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elbil-1

vil effekten kunne justeres lett, slik at man senere kan oppgradere til 32A stikk?

TM

Jeg har 6 mm2 åpent kabelstrekk på 38 m. Hvor mange ampere kan jeg belaste denne med uten å få for stort spenningsfall ? Hva er største godkjente sikrings-størrelse. (Anlegget er iht NEK 400:2010). Kan jeg lade med 32A eller må den justeres ned til 25 A ?

jkirkebo

Sitat fra: TM på søndag 03. januar 2016, klokken 13:09
Jeg har 6 mm2 åpent kabelstrekk på 38 m. Hvor mange ampere kan jeg belaste denne med uten å få for stort spenningsfall ? Hva er største godkjente sikrings-størrelse. (Anlegget er iht NEK 400:2010). Kan jeg lade med 32A eller må den justeres ned til 25 A ?

32A bør gå bra i dette tilfellet. Spenningsfallet blir ca. 7V, og 6mm2 er nok til 32A eller forledningsmåte C (kabel på vegg).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TM

Takk, ser at det står 25A på Sursum jordfeilbryter.Det betyr vel at den må byttes dersom jeg skal oppgradere til 32A ?

jkirkebo

Sitat fra: TM på søndag 03. januar 2016, klokken 14:50
Takk, ser at det står 25A på Sursum jordfeilbryter.Det betyr vel at den må byttes dersom jeg skal oppgradere til 32A ?

Ja, det er nok en korrekt antagelse. Men 25A gir jo ganske bra ladefart det også?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TM

Ja, 25A er nok det jeg vil satse på. Får kontakte en elektriker og få en pris på kobling og bytte av sikringer. Takk for hjelpen  :)

elbil-1

spørsmål:

Hvis jeg har 6mm2 kabler lagt i rør i vegg, ca 7 meter fra sikringsskap - bør denne kunne oppgraderes til 32A ?

Hvis man skal gå etter "boka og forskriftene" - hva er da forskjellen på dette settet fra jkirkebo  og den semiportable ladestasjonen fra elbilhjelpen?
B3200RD her http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html#3_fase_semiportable_ladestasjoner

Jeg noterer meg at forskjellen ser ut til å være at den sistnevnte har B-Vern innebygget og således er "godkjent" som komplett løsning for å lade elbil, på en 3-fas kurs?

Dvs at jeg sparer elektriker for å legge opp b-vern i sikringsskapet + montere sammen kit'et (som skal gjøres av elektriker) med jkirkebo sin løsning ?

Forutsatt at man har en 3-fas kurs allerede, uten B-Vern i skapet.

Har jeg oppfattet rett?

elbil-1

står at de bygger om til blått 3-fase 230V stikk på inntaket hvis man ønsker det...

:)

Yeyeye

Men du må ha en mode 3 kabel mellom ladestasjon og bil, var nok det han mente med at den ikke har kabel men kontakt
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

elbil-1

Jepp - det skjønte jeg - men på inntakssiden kan de bytte støpsel til blått trefas 230v

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA