Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: De fleste her inne har en fossilbil

Startet av jkirkebo, søndag 17. august 2014, klokken 20:33

« forrige - neste »

E_S

Lest i annen tråd hvor temaet var hva man har lov til/ikke lov til på løse installasjoner. En løs/ikke fastmontert enhet er pr. definisjon en installasjon som ender i et støpsel som puttes i en kontakt som er en del av den faste installasjonen.

"Nå har jeg snakket med DSB. De var ikke overlykkelig for å bli presentert problemstillingen da de ser at grensegangen er utydelig. Svaret var at på ikke-fastmontert utstyr kunne man gjøre det man følte man var kompetent til."

Altså ser det sånn jeg tolker det ut som det er nærmest fritt frem så lenge det man gjør ikke er en del av den faste installasjonen. Dette henger nok sammen med at det er umulig å ha noen dokumentasjon på løse installasjoner i motsetning til faste installasjoner. Det er rett og slett ikke praktisk gjennomførbart å sette rigide krav til dette.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

nofuelno

Sitat fra: E_S på mandag 11. august 2014, klokken 23:30
Lest i annen tråd hvor temaet var hva man har lov til/ikke lov til på løse installasjoner. En løs/ikke fastmontert enhet er pr. definisjon en installasjon som ender i et støpsel som puttes i en kontakt som er en del av den faste installasjonen.

"Nå har jeg snakket med DSB. De var ikke overlykkelig for å bli presentert problemstillingen da de ser at grensegangen er utydelig. Svaret var at på ikke-fastmontert utstyr kunne man gjøre det man følte man var kompetent til."

Altså ser det sånn jeg tolker det ut som det er nærmest fritt frem så lenge det man gjør ikke er en del av den faste installasjonen. Dette henger nok sammen med at det er umulig å ha noen dokumentasjon på løse installasjoner i motsetning til faste installasjoner. Det er rett og slett ikke praktisk gjennomførbart å sette rigide krav til dette.
En slik installasjon bør være en del av den faste installasjonen. Det er dette DSB anbefaler.
Feil eller dårlige koblinger på utstyr som skal tilkobles 32A kan bli fatalt ! Benytt autorisert elektriker.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

E_S

Sitat fra: nofuelno på mandag 11. august 2014, klokken 23:46

En slik installasjon bør være en del av den faste installasjonen. Det er dette DSB anbefaler.
Feil eller dårlige koblinger på utstyr som skal tilkobles 32A kan bli fatalt ! Benytt autorisert elektriker.

Ja, jeg kan være enig i at det for mange *bør*, men det *må* altså ikke. For min egen del hadde jeg valgt støpsel/kontakt både for å kunne ta med meg ladestasjonen hvis det skulle knipe og for å slippe å betale en elektriker for en latterlig enkel jobb når jeg kan unngå elektriker lovlig. :) Man må bare kjenne sin egen begrensning og ikke koble sånt med mindre man faktisk vet hvordan man skal koble ting for så store strømstyrker og unngå varmgang etc..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

tjomswrx

Interessant! Har du et bilde av settet, gjerne ferdig på vegg?

Ikke så god på el-faget, men er dette en fiks ferdig løsning fra vegg til kontakten i bilen (slik at UMC f.eks kan ligge fast i bilen)?
S85

krister461

Sitat fra: tjomswrx på torsdag 14. august 2014, klokken 13:02
Interessant! Har du et bilde av settet, gjerne ferdig på vegg?

Ikke så god på el-faget, men er dette en fiks ferdig løsning fra vegg til kontakten i bilen (slik at UMC f.eks kan ligge fast i bilen)?
Ja, kabel følger med og det er bilde i monteringsanvisningen i første post.

krister461

Pardon my ignorance, men for oss med Model S, hva er fordelen med en slik ladestasjon kontra en UMC-koblet i en blå industrikontakt? Er det noe ekstra sikkerhet e.l.?

(Foruten det opplagte at UMC kan ligge fast i bilen)

jkirkebo

Sitat fra: krister461 på torsdag 14. august 2014, klokken 13:36
Pardon my ignorance, men for oss med Model S, hva er fordelen med en slik ladestasjon kontra en UMC-koblet i en blå industrikontakt? Er det noe ekstra sikkerhet e.l.?

(Foruten det opplagte at UMC kan ligge fast i bilen)

Nei, det er ingen annen ekstra sikkerhet enn at hvis UMC går i stykker får du fortsatt ladet ;)
I tillegg er den jo skrudd fast og som oftest fast koblet til nettet. Altså mye vanskeligere å stjele enn en UMC som henger løst.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tjomswrx

Sitat fra: krister461 på torsdag 14. august 2014, klokken 13:34
Sitat fra: tjomswrx på torsdag 14. august 2014, klokken 13:02
Interessant! Har du et bilde av settet, gjerne ferdig på vegg?

Ikke så god på el-faget, men er dette en fiks ferdig løsning fra vegg til kontakten i bilen (slik at UMC f.eks kan ligge fast i bilen)?
Ja, kabel følger med og det er bilde i monteringsanvisningen i første post.

Takk:)
S85

espenhogbakk

Kanskje et dumt spørsmål, men dette settet, eller mer korrekt, denne ladekabelen kan den kommunisere med TMS for å åpne ladeporten, eller blir man nødt til å åpne den fra skjermen hvis man har dette settet?

Skjønner at det blir en vane å gjøre når man kjører bilen inn i garasjen altså, men hadde vært fint å kunne gjøre det fra ladekabelen. Men da må man kanskje vente til de kommer ut med HPWCen...

jkirkebo

Sitat fra: espenhogbakk på fredag 15. august 2014, klokken 15:15
Kanskje et dumt spørsmål, men dette settet, eller mer korrekt, denne ladekabelen kan den kommunisere med TMS for å åpne ladeporten, eller blir man nødt til å åpne den fra skjermen hvis man har dette settet?

Det blir som når du bruker en Type 2 kabel, du må gjøre det fra skjermen. For meg har det blitt en vane å alltid åpne fra skjermen, uavhengig av om jeg bruker Type 2, UMC eller SC. Er tross alt vant med Leaf fra før ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

espenhogbakk

Ok. Jeg har ikke fått bilen enda, så har ingen erfaring med Type 2 kabel, men da er det som jeg regnet med. Mulig jeg må mekke meg en fysisk knapp i garasjen, ved siden av ladestasjonen koblet til et Arduino brett eller noe sånt som kan sende API kallet for å åpne ladeporten til bilen da. Det hadde jo vært ganske fiffig.


goggo

Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. august 2014, klokken 20:38
Sitat fra: Hansi på mandag 11. august 2014, klokken 18:51
Det fins ingen tilsvarende ladestasjon, men med type2 "hun" i stedet for fastmontert type2/type1 "pistol"? For bruk på f.eks. arbeidsplass.

Nei, det har jeg dessverre ikke tilgang til. Det finnes fra andre leverandører, men de koster gjerne ganske mye mer. Såpass mye mer at du bortimot kan installere to av disse til samme pris. Så en mulighet er i så fall å installere en blanding om man skal ha flere.

Løse kabler kan leveres om man siden ønsker å bygge om en Type 1 stasjon til Type 2 eller omvendt.

Etter å ha lest denne tråden, og også denne http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16193.msg252730.html#msg252730 , så har en tanke slått meg:

@jkirkebo, jeg tror det vil være stort behov for kittet ditt levert sammen med en slik connector i stedet for ladekabel.
https://evconnectors.com/pdf/DSIEC_M_EV32S_XXC%20Female.pdf

Hvis du tilbød et slikt kit til alle landets elektrikere så kunne de markedsføre det inn til restauranter og turistattraksjoner og kommuner og arbeidsplasser etc. De burde jo da kunne tilby installasjon og ladebox og et ladeplass skilt til en fast pris på rundt 7 000,- pr punkt?? hvilket bør være overkommelig for absolutt alle museer og turistattraksjoner og sikkert mange vei restauranter og andre også. Mange steder vil lokal kommune/fylkeskommune kunne gi støtte til dette også, og det aktuelle stedet kan lett få en verdifull omtale i media i forbindelse med slike installasjoner.

Når jeg kjørte rundt i landet som turist i sommer med min I-Miev så ble jeg skuffet over å se hvor vanskelig det er å finne vanlige 16A punkter, og disse vil det alltid være behov for selv om vi etterhvert får opp "nok" hurtigladere.

Salgsargumentene vil være:


  • Det dekker et stort behov hos elbilistene
  • De skaper mersalg der de installeres
  • Det er rimelig og driftsikkert
  • Det ser ut til å være god kvalitet
  • Det kan settes opp for 16A eller 32A avhengig av hva som er tilgjengelig på stedet
  • Med Type2 socket vil det kunne benyttes for saktelading av ALLE ELBILER, til og med ZOE hvis de har med sin nye "lille gule" :)
  • Salg og installasjon via lokal elektriker gir lokale jobber, lokal support, lokal kunnskap. Dette vil i lengden alle parter nyte godt av

Hugo[/list]
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: goggo på søndag 31. august 2014, klokken 10:07
@jkirkebo, jeg tror det vil være stort behov for kittet ditt levert sammen med en slik connector i stedet for ladekabel.
https://evconnectors.com/pdf/DSIEC_M_EV32S_XXC%20Female.pdf

MainPine leverer ikke kontrollere for styring av Type 2 uttak lengre, så det må i så fall noen andre enn meg levere...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

goggo

Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. august 2014, klokken 11:12
Sitat fra: goggo på søndag 31. august 2014, klokken 10:07
@jkirkebo, jeg tror det vil være stort behov for kittet ditt levert sammen med en slik connector i stedet for ladekabel.
https://evconnectors.com/pdf/DSIEC_M_EV32S_XXC%20Female.pdf

MainPine leverer ikke kontrollere for styring av Type 2 uttak lengre, så det må i så fall noen andre enn meg levere...

OK, da er det jeg som ikke har forstått dette her :(
Jeg trodde det ble det samme om det var en ledning med plugg eller en type2 connector her, som så kunne koples til en Type1 eller Type2 kabel som elbilisten har med i bilen sin.

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA