Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Balrog, lørdag 16. august 2014, klokken 19:48

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: i3_X5_730 på tirsdag 05. august 2014, klokken 13:17
Sitat fra: cra på tirsdag 05. august 2014, klokken 10:44Alle andre elbilister misunner oss denne muligheten, og det har de grunn til!  :D

Tøys! Jeg misunner dere ikke ... og da holder ikke beskrivelsen "alle andre". Jeg aner at det råder en slags selvforherligelse blant TMS eierene her ovenfor mange andre (el)bileiere ... hvorfor?

Da tror jeg nok din hest er minst like høy som min. Jeg har en Think (som jeg har hatt i snart ti år) og en Leaf (på tredje året) også, og det har ikke vært så mye mindre selvforherligelse i de kretsene da de bilene var "det nyeste, hotteste, beste og lengstrekkende". ;) Men for all del, misforstå meg gjerne om det er det som gynger båten din.

Og feilfrie biler "finnes ikke". Jeg kjenner riktignok ikke noen som kjører den elektriske BMW'en enda, og jeg frekventerer ikke de trådene her på forumet så det kan sån sett være en teoretisk mulighet for at BMW har laget en feilfri bil, men min erfaring er at det er plenty småfeil på de andre bilmerkene også. Jeg kan i alle fall stå inne for at Leaf slett ikke er feilfri den heller. Noe smårusk som ikke er noe å bry seg om, samt noe som var langt unna forsvarlig og ikke i nærheten av det forskriftene krever.

Men ok, jeg reformulerer: "Så godt som alle misunner oss muligheten for gratis superlading (som så langt har en imponerende oppetid), og det mener jeg de har grunn til. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Espen Hugaas Andersen

Når det gjelder superchargere, så tar jeg helt klart av meg hatten for Tesla. Jeg kan ikke si at jeg ble overrasket over hvor bra dette ble, men all honør til Tesla.

Som jeg sa for 2,5 år siden:

"Jeg vil heller ha et nettverk med Tesla hurtigladere enn CHAdeMO støtte, fordi CHAdeMO laderne er satt opp på helt feil steder i forhold til hvor de trenger å være for å øke rekkevidden på en Tesla. Der de er satt opp så passer de fint for LEAFer som skal til butikken og ikke har nok energi til å komme seg hjem, men dette er ikke en aktuell problemstilling for en Tesla. For Tesla gjelder det mer å sette laderne langs hovedveiene, ca hver 300 km, slik at man kan bruke Teslaen sin som en vanlig bil."
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 05. august 2014, klokken 13:44
"CHAdeMO laderne er satt opp på helt feil steder i forhold til hvor de trenger å være for å øke rekkevidden på en Tesla. Der de er satt opp så passer de fint for LEAFer som skal til butikken og ikke har nok energi til å komme seg hjem, men dette er ikke en aktuell problemstilling for en Tesla.

For å svare litt i  i3_X5_730s ånd fra en annen tråd (ikke meninga å være slem, i3_X5_730, jeg bærer ikke nag): Jeg trenger å lade Teslaen etter en tur på butikken - hvis den butikken er IKEA!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bb

Sitat fra: i3_X5_730 på tirsdag 05. august 2014, klokken 13:17
Jeg for min del, tar hatten av for produsentene som har gitt oss feilfrie elbiler.  ;)
Da snakker du ikke om BMW i alle fall. Min 525d E61 hadde:
- byttet luftmengdemåler, lamdasonde og dieselpumpe (etter nødstopp og tauing med NAF)
- fukt i tåkelys foran
- fukt i sidemarkeringslys foran
- defekt baklukedemper
- turbo som kuttet ut ved høyt pådrag
- problem med panoramatak (hvis den åpnet helt opp, gikk den ikke igjen. Surt på vinteren...)
- Webasto ville ikke starte
- fjernkontrollmottakeren i bakluka sluttet å fungere

Dessuten ble bilen kalt inn til Bavaria for bytte av ledninger/kontakter som gikk til batteriet. Det hadde visstnok gått varmgang i disse på enkelte biler og alle bilene ble masseinnkalt for fiks. Mange av problemene jeg hadde, blant annet panoramatak og fukt i lykter var vanlige feil med E61.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Sjøhyene

Ingen grunn til å hakke på BMW imo. :) Er jo ett av få selskap som virkelig tør å tenke litt nytt.

Blir spennende nå å se hvordan framtiden blir for superladerne. Vil Tesla åpne opp fra andre bilmerker? I så fall må man helt klart mangedoble antall ladeplasser framover og de andre selskapene vil måtte ta den regninga. Eventuelt at det blir litt sånn som med bompenger, at man bygger først og så betaler tilbake med abonnements løsninger.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Sense

Da snakker du ikke om BMW i alle fall. Min 525d E61 hadde:
- byttet luftmengdemåler, lamdasonde og dieselpumpe (etter nødstopp og tauing med NAF)
- fukt i tåkelys foran
- fukt i sidemarkeringslys foran
- defekt baklukedemper
- turbo som kuttet ut ved høyt pådrag
- problem med panoramatak (hvis den åpnet helt opp, gikk den ikke igjen. Surt på vinteren...)
- Webasto ville ikke starte
- fjernkontrollmottakeren i bakluka sluttet å fungere
[/quote]

Puhh, jeg planla å kjøpe en 530d xDrive før Tesla dalte ned som et mer fornuftig valg.

Tesla-man

Sitat fra: P85TMS på tirsdag 05. august 2014, klokken 20:18
Sitat fra: i3_X5_730 på tirsdag 05. august 2014, klokken 13:17
Jeg for min del, tar hatten av for produsentene som har gitt oss feilfrie elbiler.  ;)
Hvem er det?
BMW er det hvertfall ikke.

Her er feilene på min kollegas 1 uke gamle i3:
AC funker ikke.
Blåtann funker ikke.
Noen av karosseridelene med farge ser ut som om det er lakkert med sandblåser.
Fjernstyring via app fungerer kun hvis han logger på PC og slår av/på funksjonen først.
Ladekladden sluttet å fungere.
Passasjerdør ville ikke åpne seg.

...og for ikke å snakke om et komplett latterlig Bestemor Duck design. Hadde et annet merke laget noe slikt hadde BMW folket hikstet av latter. Det vet jeg. Er ex-BMW frelst.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Thor2014

Føler at ting er way off topic.

Uansett, jeg ville ikke kjøpt en Tesla dersom superladerne ikke hadde vært der.
Ingen annen elbil heller for den sak skyld.
Akseptabel rekkevidde hadde blitt for kort.

turfsurf

#38
Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 05. august 2014, klokken 22:55
Føler at ting er way off topic.

Uansett, jeg ville ikke kjøpt en Tesla dersom superladerne ikke hadde vært der.
Ingen annen elbil heller for den sak skyld.

Helt ening. Jeg har vært interessert i Model S siden den ble lansert, men bestemte meg ikke før de seks første SCene ble oppført i Norge.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Batteritralla

I helgen som var var jeg på langtur, og opplevde å punktere midt på Aurland - Hol. Punkteringen hadde ingenting med Tesla å gjøre, men til tross for dette arrangerte de redningsbil. Oppfølgingen i etterkant har også vært upåklagelig. Model S er ikke en feilfri bil, men opplevelse er at Tesla strekker seg langt i å ordne opp i ting. Jeg har bare kjøpt en bil ny tidligere og det var en VW T5 Caravelle hos Møller. Uten å gå i detaljer, så skjer det skjelden/aldri at jeg lover noe. Men ny bil hos Møller - DET kan jeg love at det aldri blir på meg...
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

sn0le

Har hatt lyst på TMS siden jeg først leste om den i 2008 eller 2009.
Og uten SC nettverket er det ikke sikkert det ville blitt kjøp.
Er på langtur til Nordnorge nå og har måttet lade på andre muligheter enn SC.
Det kan gå fort med en 22kW Type-2 ladestasjon, men duverden hvor tidsbesparende det er å lade på en SC.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Car-El

Æ bestilte vår TMS (Car-El) før æ/vi viste om Superladerene. Da æ bestilte så hadde vi slått oss til ro med 22kW og ladetid på 3~4 timer. Noe æ e ennå fornøyd med. Så da ble Superladerene en bonus og at dem er "gratis" ble en superbonus.

Og slutt å hakke på andre bilmerker. BMW har baller til å tenke nytt og spennende. I3 har design detaljer og annet snadder som vil komme i disse "fossilkjærrene". Dem har vist tenkt mye på miljøkonsekvensene rundt produksjon og etter den er ferdig brukt.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Twowheels

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 05. august 2014, klokken 13:33
Sitat fra: i3_X5_730 på tirsdag 05. august 2014, klokken 13:17
Sitat fra: cra på tirsdag 05. august 2014, klokken 10:44Alle andre elbilister misunner oss denne muligheten, og det har de grunn til!  :D

Tøys! Jeg misunner dere ikke ... og da holder ikke beskrivelsen "alle andre". Jeg aner at det råder en slags selvforherligelse blant TMS eierene her ovenfor mange andre (el)bileiere ... hvorfor?
Jeg for min del, tar hatten av for produsentene som har gitt oss feilfrie elbiler.  ;)
Det er vel ingen produsenter som har levert 100% feilfrie elbiler. Men om man tilfeldigvis har kjøpt en elbil uten feil så kan man så klart ta av seg hatten for bilprodusenten.

Min Outlander PHEV har gått 13000 km uten en minste feil. Maaange km kjørt kun på strøm. Tror ikke mange andre har hatt feil på denne tralla heller. Venter på Tesla som har kommet til Drammen. Håper på ikke alt for mange problemer :) men litt kan jeg ofre for en kul bil :)
_________

turfsurf

Sitat fra: Twowheels på onsdag 06. august 2014, klokken 23:51
Min Outlander PHEV har gått 13000 km uten en minste feil.

Mitsubishi lager driftsikre biler, men skjønner ikke at du kan leve med all pipingen fra diverse varslere....
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Twowheels

Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. august 2014, klokken 12:26
Sitat fra: Twowheels på onsdag 06. august 2014, klokken 23:51
Min Outlander PHEV har gått 13000 km uten en minste feil.

Mitsubishi lager driftsikre biler, men skjønner ikke at du kan leve med all pipingen fra diverse varslere....

Pipingen er ille ja :) Men bra de lager en hybrid for første gang som virker så bra uten en eneste update eller verksted besøk.

Håpet nesten det skulle være noe så det kom nye updates for det er jo en del av moroa men.... Trist å ha bil uten noen problemer.
_________

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA