Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ekstrautstyr og gadgets til din i3

Startet av lachris, lørdag 16. august 2014, klokken 16:16

« forrige - neste »

lachris

Jeg ser av en del tråder at for Leaf så anbefales det å bare lade til 80%. Gjelder dette også E-Golf? I så fall: Hvordan gjør jeg det? Må jeg sjekke hele tiden og avbryte lading manuelt på ca 80%? Kan ikke se at det er noen funksjon for å begrense dette på E-Golf...
VW E-Golf Intro - Tungsten Silver - Vienna sort skinn - Dynaudio

TB

Sitat fra: lachris på fredag 01. august 2014, klokken 18:11
Jeg ser av en del tråder at for Leaf så anbefales det å bare lade til 80%. Gjelder dette også E-Golf? I så fall: Hvordan gjør jeg det? Må jeg sjekke hele tiden og avbryte lading manuelt på ca 80%? Kan ikke se at det er noen funksjon for å begrense dette på E-Golf...

Har ikkje testa e-Golf, men om det er likt som e-up kan du justere dette på Garmin einheiten. Prinsippet er at batteri ikkje skal stå i lengre periode med 100%. Dvs, om du kan stille bilen til og normalt lade til 80 eller 90%, men automatisk lade til 100% før du skal reise på jobb. Dvs, om du kjem heim på ettermiddag vil lading til t.d. 80% skje med det samme - slik at du kan ta ein tur om kvelden. Så venter lading til det nærmer seg avreise - og lader siste delen.

På denne måten skal batteriet vare lenger, spesielt viktig når det er varmt - varme slit meir på batteriet enn normalt norsk klima.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15075.0.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

e-Golfer

Leste et sted at VW bare lader batteriet til 90% selv om vi ser det som 100%. Derfor har jeg lest at å lade e-Golf til 90% vil gi ca 80% på batteriet.

Jeg skummet gjennom brukermanualen her om dagen, og fant ikke noe om dette.

For å stille hvor mye den skal lade, så gjør jeg følgende:

På Discover Pro skjermen, klikk på Car. Da får du opp et valg som heter e-styring på trykk skjermen. Der kan du sette en schedule.

Det jeg har gjort er å sette avgangstid kl 07:30 hver hverdag med 20 grader i bilen. I helgen har jeg satt avgangstid til kl 10. Da venter den med å lade, slik at batteriet lader om natten og frem til du skal kjøre.

I denne innstillingen kan du også velge hvor mye du vil lade opp til, og hvor mange Ampere du vil lade.
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

thomanie

#3
Du kan sette opp max lade-nivå i 10% steg dersom du går inn på "Innstillinger for ladested".

Ikke den mest logiske plassen å ha innstillingen - men det *er* altså mulig. Skulle IMHO vært mulig å sette ett generelt max-nivå for bilen, som alle andre ladesteder hadde blokkert på (eller krevde ekstra godkjenning ved overstyring).

Står forøvrig lite eller ingenting i instruksjonboka om hva valget "Nedre(!) batteriladegrense" er for noe. Kan se ut som om det er grensa for når klimaanlegget skrur seg av under kjøring for å spare strøm. Uansett en håpløs meny-tekst IMHO. "Ladegrense klimaanlegg" hadde nok fungert bedre.

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

emil

Sitat fra: e-Golfer på fredag 01. august 2014, klokken 19:15
Leste et sted at VW bare lader batteriet til 90% selv om vi ser det som 100%. Derfor har jeg lest at å lade e-Golf til 90% vil gi ca 80% på batteriet.

Alle bilene har et buffer i topp og bunn du ikke kan utnytte for å beskytte batteriet, så er det litt forskjellig hvordan produsentene kommuniserer dette ut til kundene i tillegg til anbefalinger for bruk. En av hovedgrunnene til at man har hørt mye om Leaf sin 80% anbefaling er at den instillingen er veldig lett tilgjengelig og bilen har vært på markedet i 3+ år og det er 13.239stk registrerte på veiene idag i motsetning til de fleste andre som kommet i løpet av det siste året.

Så er det bare å lese seg opp på batterikjemi og hvilke anbefalinger som gjelder generellt for batteriteknologien i akkurat din bil for å finne optimale ladesykluser, eller bare bruke bilen som en vanlig bil og lade ved behov.

TB

#5
Sitat fra: thomanie på fredag 01. august 2014, klokken 20:47
Du kan sette opp max lade-nivå i 10% steg dersom du går inn på "Innstillinger for ladested".

Ikke den mest logiske plassen å ha innstillingen - men det *er* altså mulig. Skulle IMHO vært mulig å sette ett generelt max-nivå for bilen, som alle andre ladesteder hadde blokkert på (eller krevde ekstra godkjenning ved overstyring).

Står forøvrig lite eller ingenting i instruksjonboka om hva valget "Nedre(!) batteriladegrense" er for noe. Kan se ut som om det er grensa for når klimaanlegget skrur seg av under kjøring for å spare strøm. Uansett en håpløs meny-tekst IMHO. "Ladegrense klimaanlegg" hadde nok fungert bedre.
Har tenkt det samme sjølv ang. e-up, ikkje heilt logisk dette..

Slik eg tolka er nedre batteriladegrense grensa for og fjernstarte klimaanlegg. Mulig denne grensa og/eller bestemmer når bilen vil starte og lade med det samme du kobler til - dvs ikkje vente til tida som er satt, dette har eg ikkje testa ut.

Kan alltid overstyre lading med knappen i midten / ved sida av girspaken. Trykk på denne vil lade til 100% - og starte med ein gong.

Under kjøring er det ei fast definert grense der klima og varme slår seg av. Dette er rett før bilen stoppar, dvs når dette skjer bør du snarest finne ein stad og lade  ;D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Rio

Det skal være mulig, etter det jeg har lest, å ha en grense for at lading skal begynne.

For eksempel, hvis nedre grense er 60% og øvre er 80%, vil lading bare begynne dersom man plugger inn med under 60%. Plugger man den inn med 61% skjer ikke noe.

Som sagt, dette er noe jeg har lest, og vet ikke om det er implementert.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

thomanie

Sitat fra: Rio
Det skal være mulig, etter det jeg har lest, å ha en grense for at lading skal begynne.

For eksempel, hvis nedre grense er 60% og øvre er 80%, vil lading bare begynne dersom man plugger inn med under 60%. Plugger man den inn med 61% skjer ikke noe.
"Nedre batteriladegrense" står innstillt på 20%, batteriet har vært på varierende 70% - 90% avhengig av kjøreturer, og bilen lader som bare det... Godt mulig det kan settes ladeterskel også i bunn (feks samme plass i menyen som max lade-nivå?), men får det ikke helt til å stemme for dette menyvalget. Stemmer bedre med "hintet" i instruksjonsboka om klimaanlegget IMHO.

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

TB

Sitat fra: thomanie på lørdag 02. august 2014, klokken 00:12
"Nedre batteriladegrense" står innstillt på 20%, batteriet har vært på varierende 70% - 90% avhengig av kjøreturer, og bilen lader som bare det... Godt mulig det kan settes ladeterskel også i bunn (feks samme plass i menyen som max lade-nivå?), men får det ikke helt til å stemme for dette menyvalget. Stemmer bedre med "hintet" i instruksjonsboka om klimaanlegget IMHO.

Skal du utsette lading må tidstyrt lading vere aktivert, du har tre timere som du kan stille inn. Teorien var at om ladenivå var under "nedre batteriladegrense" vil lading starte i det samme du plugger inn. Er nivået over vil den vente til med lading - slik at lading er ferdig til den tid som er satt. Kan ikkje teste om denne teori stemmer, har ikkje tilgang til e-up p.t.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jensjacob

Apropos ladning (ved ikke om denne tråd er den rigtige til dette?) - men er der i e-Golfen en slags kWh odo-meter ? En tæller der ikke kan nulstilles og som tæller total mængde energi tilført bilen gennem ladestikket ?

Hvis man ikke har en elmåler der hvor man lader (fx. hos venner og bekendte) og gerne vil betale. Så kunne man aflæse differencen før og efter ladning på denne tæller og stole på det.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

EV - Driver

Nei tror ikke det. Men, lader du feks. fra halvt til fullt batteri så har det vel gått med ca 12 kw/t i og med at fullt batteri er 24 kw/t. Ikke så vanskelig å regne ut egentlig.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

jensjacob

Ja, sådan har jeg gjort hidtil. Men tanken var at det kunne gøres lidt mere præcist. Hvis jeg fx. skal overbevise arbejdsgiveren om at jeg mod betaling kan lade op på arbejdspladsen, så kan jeg sige at jeg nok selv skal måle og dokumentere elforbruget. Uden at skulle køre rundt med en elmåler i bagagerummet.

Han gider næppe sætte separate elmålere op til alle dem der på sigt måtte have behov for at lade i arbejdstiden.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

TB

Sitat fra: jensjacob på torsdag 07. august 2014, klokken 13:54
Apropos ladning (ved ikke om denne tråd er den rigtige til dette?) - men er der i e-Golfen en slags kWh odo-meter ? En tæller der ikke kan nulstilles og som tæller total mængde energi tilført bilen gennem ladestikket ?
Har ikkje sett informasjon om innebygd kWh måler i elbil. Mulig det kan leses ut via diagnoseapparat, via ODB2 kontakten - men har mine tvil.

Skal du måle forbruket finnes det alternativer her:
http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-4444
http://tgelectronicsno.mamutweb.com/Shop/List/1-fase-kwh-m%C3%A5lere/237/1
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

PerBear

Finnes det noe programvare tilsvarende LeafSpy som gjør det mulig å hente data fra bilen?
Med slik programvare vil det være enkelt å logge energiforbruket direkte fra bilens batteri/ladestyring.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

moonbuggy

#14
SitatApropos ladning (ved ikke om denne tråd er den rigtige til dette?) - men er der i e-Golfen en slags kWh odo-meter ? En tæller der ikke kan nulstilles og som tæller total mængde energi tilført bilen gennem ladestikket ?
Jeg har denne i skapet mitt, bare for ladekontakt.
Viser spenning, strøm nå, kw nå, og forbrukt kwt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA