Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Infinite Mile Warranty

Startet av daghb, lørdag 16. august 2014, klokken 02:26

« forrige - neste »

Råde

Ikke sant...

Tyskland 80-90 millioner mennesker
Norge 5

Så er det en annen sak at Norge kjøper 95% av alle produserte e-golf, slik at det er her markedet er. Men vi kjøper allikevel, så hvorfor tenke på oss?
e-Golf | X75D

Rio

Det er jo slik at de gjerne vil selge andre steder enn i Norge. For Nissan Leaf så er kun 10% solgt i Norge, tror jeg det er.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Mippen på onsdag 06. august 2014, klokken 08:28
Sitat fra: pottle på mandag 04. august 2014, klokken 12:35
Jeg har et inntrykk av at VW-bilene bruker i snitt litt mindre energi per meter enn det Nissan gjør.

VW-ingeniørene har nok vært litt flinkere med energiforbruket enn det kollegaene i Nissan har vært. Hvor mange % mindre forbruk vet jeg ikke, men litt er det. Mulig at forskjellen ikke er mulig å nyttiggjøre seg til daglig.

Ja, har sett tendenser til det jeg også. Hadde vært spennende å se en direkte sammenligning av en e-golf og leaf som kjører samme ruten rett etter hverandre med tilsvarende innstillinger aktivert eller deaktivert. De måtte også ha byttet plass på veien slik at den som kjører bakerst ikke skal ha fordel av å få mindre luftmotstand. Veien har også mye å si (stigning, fart,svinger, overflate, vær og temperatur) og hvor man bor.


Har prøvekjørt e-Golf samme strekning som Leaf og kan bekrefte at eGolf har lavere forbruk og lengre rekkevidde.
Ikke kjørt på identisk tidspunkt, men under tilsvarende forhold.
Dag 1, morgen: Leaf til jobb. Ettermiddag, eGolf hjem fra jobb.
Dag 2, morgen: eGolf til jobb. Ettermiddag Leaf hjem fra jobb.
Forbruk etter kjørekomputer (eGolf) og Carwings/LeafSpy (Leaf).

Forbruk
e-Golf    1,44, regnvær ca 14/13gr  => antar ca 170km rekkevidde (ny bil). Vil ha lengre rekkevidde på tørre veier.
Leaf       1,67, regnvær ca 15/14gr  => antar ca 125km rekkevidde (ny bil).
Leaf       1,56, sommergjennomsnitt => ca 135km rekkevidde (ny bil).

Jobbstrekning Finnøy – Forus; ca 50km hver vei. Denne strekningen har en krevende topografi med 3 undersjøiske tunneler med som ligger henholdsvis 200-133-233 muh med bratte stigninger. Noen km med motorvei hører også til.

Reell batterikapasitet for ny bil hentet herfra: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11119.msg155010.html#msg155010

(min egen Leaf har nå fått ca 10% reduksjon av batterikapasitet etter nesten 80.000km. Kjøpt nov 2011) 

timingbeltkiller

Sitat fra: Finnøy på torsdag 07. august 2014, klokken 16:00
(min egen Leaf har nå fått ca 10% reduksjon av batterikapasitet etter nesten 80.000km. Kjøpt nov 2011)
Er det noen som vet om batterikapasitet minker :
- progressivt (Finnøys bil har mer enn 20% reduksjon etter 160K km)?
- degressivt (Finnøys bil har mindre enn 20% reduksjon etter 160K km)?
- proporsjonalt (Finnøys bil har nøyaktig 20% reduksjon etter 160K km)?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

#49
Degressivt. Det er størst tap først og så flater det mer og mer ut. Til slutt (ved under 70% gjenstående kapasitet) vil enkeltceller begynne å takke for seg, og da vil kapasiteten gå i raske hopp nedover, helt til batteripakken er fullstendig ubrukelig.

En ting som gjør kurven litt brattere er at man må, ettersom kapasiteten går ned, muligens gå fra å lade kun til 80% daglig til å lade til 100% daglig for å ha nok rekkevidde. Uansett vil kurven flate ut, men ikke så mye som om man kan holde seg til 80%.

En annen ting er alder; biler kjøres som regel mest når de er ny, altså om de første 80k km utføres på 3 år og de neste 80k km utføres på 5 år, så kan man fint være nede på 80% kapasitet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 07. august 2014, klokken 19:37
Degressivt. Det er størst tap først og så flater det mer og mer ut. Til slutt (ved under 70% gjenstående kapasitet) vil enkeltceller begynne å takke for seg, og da vil kapasiteten gå i raske hopp nedover, helt til batteripakken er fullstendig ubrukelig.

En ting som gjør kurven litt brattere er at man må, ettersom kapasiteten går ned, muligens gå fra å lade kun til 80% daglig til å lade til 100% daglig for å ha nok rekkevidde. Uansett vil kurven flate ut, men ikke så mye som om man kan holde seg til 80%.

En annen ting er alder; biler kjøres som regel mest når de er ny, altså om de første 80k km utføres på 3 år og de neste 80k km utføres på 5 år, så kan man fint være nede på 80% kapasitet.

Så etter 25000km bør jeg begynne å bli bekymret ;) Kommer TMX'en som forventet til neste sommer, så kommer Leaf'n til å bli degradert til bil nr2 og kunne vare i mange år enda før den er i 70% kapasitet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA