Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Infinite Mile Warranty

Startet av daghb, lørdag 16. august 2014, klokken 02:26

« forrige - neste »

pottle

Jeg har et inntrykk av at VW-bilene bruker i snitt litt mindre energi per meter enn det Nissan gjør.

VW-ingeniørene har nok vært litt flinkere med energiforbruket enn det kollegaene i Nissan har vært. Hvor mange % mindre forbruk vet jeg ikke, men litt er det. Mulig at forskjellen ikke er mulig å nyttiggjøre seg til daglig.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

timingbeltkiller

Sitat fra: Rio på søndag 03. august 2014, klokken 22:23
Hvorfor skulle dekkslitasje avhenge av om motoren er elektrisk, bensin, diesel eller små sinte hamstre?
Muligens fordi fra null dreiemomentet og med det startaksellerasjonen er større for EVs and for sammenlignbare ICEs.

Går vi ut fra null sammenheng her, må nødvendigvis slitasjen til S85 være betinget av biltypen "Stor tung bakhjulsdrevet rakett" og/eller noe med konstruksjonen, monteringen, etterkontrollem, ...., ......

Og kortrekkevidde elbilene ha "normal" dekkslitasje.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Råde

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 04. august 2014, klokken 21:23
Muligens fordi fra null dreiemomentet og med det startaksellerasjonen er større for EVs and for sammenlignbare ICEs.
Kan ikke være riktig.  Alle elbileiere tenker kun på miljøet og akselererer aldri hardt.... Mwahhhhaha :)
e-Golf | X75D

Mippen

#33
Sitat fra: pottle på mandag 04. august 2014, klokken 12:35
Jeg har et inntrykk av at VW-bilene bruker i snitt litt mindre energi per meter enn det Nissan gjør.

VW-ingeniørene har nok vært litt flinkere med energiforbruket enn det kollegaene i Nissan har vært. Hvor mange % mindre forbruk vet jeg ikke, men litt er det. Mulig at forskjellen ikke er mulig å nyttiggjøre seg til daglig.

Ja, har sett tendenser til det jeg også. Hadde vært spennende å se en direkte sammenligning av en e-golf og leaf som kjører samme ruten rett etter hverandre med tilsvarende innstillinger aktivert eller deaktivert. De måtte også ha byttet plass på veien slik at den som kjører bakerst ikke skal ha fordel av å få mindre luftmotstand. Veien har også mye å si (stigning, fart,svinger, overflate, vær og temperatur) og hvor man bor.

Lurer også på om vw regner ut snittforbruket på en annen måte enn leaf? Så en som hevdet han lå på 1,1kwh i snitt på motorveien. Såfall ville det gitt en teoretisk rekkevidde på nesten 220km. Så i testen av e-golf at den klarte 160km med litt stigning også riktig nok. Det er vel tilsvarende det jeg hadde klart med leafen min på tilsvarende rute.

Leste også i testen at vw har funnet ut at de fleste reiser under 5 mil om dagen. Det er litt rart for Nissan har funnet ut at de fleste reiser under 100km om dagen. Hvilken kilde henter de data fra?
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på onsdag 06. august 2014, klokken 08:28
Leste også i testen at vw har funnet ut at de fleste reiser under 5 mil om dagen. Det er litt rart for Nissan har funnet ut at de fleste reiser under 100km om dagen. Hvilken kilde henter de data fra?

Det avhenger jo av hvilket land det gjelder, og om det bare er privatsjåfører eller kommersielle biler, osv.

Man kan ta f. eks. 12000 km per år i Norge og dele på 365. I Tyskland leste jeg at gjennomsnittet er 44 km/døgn.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tho

Sitat fra: Mippen på onsdag 06. august 2014, klokken 08:28
Leste også i testen at vw har funnet ut at de fleste reiser under 5 mil om dagen. Det er litt rart for Nissan har funnet ut at de fleste reiser under 100km om dagen. Hvilken kilde henter de data fra?

Begge deler kan jo være rett da!  ;D
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 06. august 2014, klokken 09:45
Man kan ta f. eks. 12000 km per år i Norge og dele på 365. I Tyskland leste jeg at gjennomsnittet er 44 km/døgn.

"Skal du lyve troverdig bruk statistikk" :p  Og dette er jo ett klassisk godt eksempel på akkurat det...

Eksemplet ditt over tilsier jo at de fleste burde klare seg lenge med en rekkevidde på 4 mil om dagen. Joda, i snitt stemmer det kanskje - men i snitt har man det jo også behagelig om man har hode i fryseren og beina i stekeovenen ;) Svært mange kjører ikke like mye hver dag. F.eks. er det de som overhode ikke bruker bilen i helgen, eller på ferier der bilen står stille i kanskje 4 uker i året. Andre bruker kanskje ikke bilen i uka, men kun i helger/ferier. Atter andre samkjører kanskje, og bruker bilen hver annen/tredje eller fjerde dag. Eller har hjemmekontor en eller to dager i uka. Eller man har mer enn en bil og fordeler bruken på begge etter en eller annen norm (en om sommeren og en om vinteren?  En for "godværsdager" og en for resten?) Noen drar på en hobbykveld en gang i uka, eller barna på en trening 2 dager i uka osv....

I f.eks. mitt eksempel så bruker jeg en av bilene mine i snitt hver annen/tredje dag, men kjører rimelig langt de dagene bilene brukes. Så tar man min kjørelengde på en av bilene og deler på 365 så har man klart "dreti på draget" som man så pent sier det ;)

Med andre ord - slik "enkel" matematikk gir overhode ikke svaret på hvor mye rekkevidde "folk flest" trenger i hverdagen. Men den kan forklare hvorfor så mange har bommet så grovt på behovet, og levert elbiler med alt for kort rekkevidde, og derved dårlig salg.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

Sitat fra: Amoss på onsdag 06. august 2014, klokken 12:53
Sitat fra: Rio på onsdag 06. august 2014, klokken 09:45
Man kan ta f. eks. 12000 km per år i Norge og dele på 365. I Tyskland leste jeg at gjennomsnittet er 44 km/døgn.

"Skal du lyve troverdig bruk statistikk" :p  Og dette er jo ett klassisk godt eksempel på akkurat det...

Eksemplet ditt over tilsier jo at de fleste burde klare seg lenge med en rekkevidde på 4 mil om dagen. Joda, i snitt stemmer det kanskje - men i snitt har man det jo også behagelig om man har hode i fryseren og beina i stekeovenen ;) Svært mange kjører ikke like mye hver dag. F.eks. er det de som overhode ikke bruker bilen i helgen, eller på ferier der bilen står stille i kanskje 4 uker i året. Andre bruker kanskje ikke bilen i uka, men kun i helger/ferier. Atter andre samkjører kanskje, og bruker bilen hver annen/tredje eller fjerde dag. Eller har hjemmekontor en eller to dager i uka. Eller man har mer enn en bil og fordeler bruken på begge etter en eller annen norm (en om sommeren og en om vinteren?  En for "godværsdager" og en for resten?) Noen drar på en hobbykveld en gang i uka, eller barna på en trening 2 dager i uka osv....

I f.eks. mitt eksempel så bruker jeg en av bilene mine i snitt hver annen/tredje dag, men kjører rimelig langt de dagene bilene brukes. Så tar man min kjørelengde på en av bilene og deler på 365 så har man klart "dreti på draget" som man så pent sier det ;)

Med andre ord - slik "enkel" matematikk gir overhode ikke svaret på hvor mye rekkevidde "folk flest" trenger i hverdagen. Men den kan forklare hvorfor så mange har bommet så grovt på behovet, og levert elbiler med alt for kort rekkevidde, og derved dårlig salg.

Veldig bra beskrevet og jeg kjenner meg faktis godt igjen i det du skriver. Det er ikke så lett å ta antall kjørte km pr år og dele på 365. Man må se hvor langt man kjører de dagene man bruker bilen.
Fremtiden er elektrisk.

Råde

Enig med du, som det heter. At statistikk ikke fungerer på individnivå er nå en ting.

En annen ting er det statistiske begrepet varians, som uttrykker spredning i målingene. 44km kan både ha varians 0,1km og 44 km. Altså skal man ikke lese noe ut av et gjennomsnitt alene.

En tredje ting er fordelingen av målingene. Tenk på et bingolag. Aldersgjennomsnittet er kanskje 88 år men det utelukker ikke sære 20-åringer. Allikevel er tyngden av aldre i den gamle enden, og gjennomsnittet vil bli høyt.

Sistnevnte er av betydning for temaet her om kjørelengde. Det er sannsynlig at flest målinger er korte og færre er høye. Dataene er såkalt  skjevfordelte, og da er det ikke riktig å bruke gjennomsnitt. Det riktige å bruke er da median, som beskriver den midterste målingen. Et uttrykk for spredning er kvartiler i denne sammenhengen.

Et langt innlegg om et spennende tema :) Men poenget er at gjennomsnitt ikke nødvendigvis sier en dr...

Man må heller selv finne ut av hvor mye man selv kjører trornåjeg.
e-Golf | X75D

Amoss

Sitat fra: Råde på onsdag 06. august 2014, klokken 21:40
Man må heller selv finne ut av hvor mye man selv kjører trornåjeg.

Så klart må den enkelte vurdere sin egen kjøring for å se hvilken rekkevidde man kan leve med eller ei. Men argumentasjonen min var mer myntet på bilprodusentene.

Håper virkelig ikke at de er så "dumme" at de utvikler produkter basert på slik enkel statistikk, men ser i alle fall at de kommer med slik statistikk i sine argumenter "Jamen folk trenger jo ikke mer rekkevidde, det har vi jo statistikk som viser". En argumentasjon som jeg har sett flere forsvarere av "kort rekkevidde elbiler/hybrider" kopiere. Jeg vil påstå at produsentene lyver når de sier slikt, da de bør vite bedre.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Råde

Ser den. Skal jeg være helt ærlig så tror jeg de vet akkurat hva de gjør. De skal selge biler som er akkurat gode nok til de store massene. De som trenger mer (rekkevidde) får gå til andre, for marginene er små og kundene i det øvre sjiktet (av den skjevfordelte kjørelengdekurven) får gå til andre som heller får ta risikoen (Tesla). Om så vurderingen (om inntjening og risiko) som ligger til grunn er riktig er en helt annen sak, men feks VAG er noen racere til å tjene penger, så helt tapt bak strategimålet er de nok ikke.
e-Golf | X75D

Amoss

Sitat fra: Råde på onsdag 06. august 2014, klokken 22:40
Ser den. Skal jeg være helt ærlig så tror jeg de vet akkurat hva de gjør.

Joda, de vet nok helt sikkert hva de gjør. De gir seg selv en grønn image mens de selger lavproduksjonsseriebiler til de som kan klare seg med så lite (eller kan ha en bil 2 for kortkjøring), og om de ikke selger godt nok så kan man trekke frem argumentet "Jammen, vi har jo prøvd, folk vil ikke ha elbiler!" :p

Men som sagt, om de vet hva de gjør, så lyver de...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: Råde på onsdag 06. august 2014, klokken 21:40
Enig med du, som det heter. At statistikk ikke fungerer på individnivå er nå en ting.

En annen ting er det statistiske begrepet varians, som uttrykker spredning i målingene. 44km kan både ha varians 0,1km og 44 km. Altså skal man ikke lese noe ut av et gjennomsnitt alene.

En tredje ting er fordelingen av målingene. Tenk på et bingolag. Aldersgjennomsnittet er kanskje 88 år men det utelukker ikke sære 20-åringer. Allikevel er tyngden av aldre i den gamle enden, og gjennomsnittet vil bli høyt.

Sistnevnte er av betydning for temaet her om kjørelengde. Det er sannsynlig at flest målinger er korte og færre er høye. Dataene er såkalt  skjevfordelte, og da er det ikke riktig å bruke gjennomsnitt. Det riktige å bruke er da median, som beskriver den midterste målingen. Et uttrykk for spredning er kvartiler i denne sammenhengen.

Et langt innlegg om et spennende tema :) Men poenget er at gjennomsnitt ikke nødvendigvis sier en dr...

Man må heller selv finne ut av hvor mye man selv kjører trornåjeg.

Det er klart at det er individuelle forskjeller - ofte store - men det er det da for alle andre typer biler også. Noen trenger en varebil, noen trenger en sportsbil, noen må ha en minibuss for å få plass til familien, og de aller fleste (muligvis bortsett fra i Norge, hvor det er så mye penger) er meget prisbeviste.

La oss si at gjennomsnittet er 35 km / døgn. Bilfabrikantene vet at prisen er viktig (det er derfor Leaf selger langt flere enn Tesla), og lager biler som lett dekker 3 ganger daglig gjennomsnittsrekkevidder. Fordi det er sjeldent at folk kjører mer enn 3 ganger daglig rekkevidde, og de gangene de gjør det kan de bruke hurtiglader. Eller en annen bil. For en bilfabrikant er det selvsagt helt OK hvis bilen kjøpes som bil nr. 2.

Bilfabrikantene lager ikke bare biler for Norge. Ca 90% av Leaf selges i ANDRE land enn Norge. De må tenke på hva som selger i andre land.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Amoss på onsdag 06. august 2014, klokken 23:25
Sitat fra: Råde på onsdag 06. august 2014, klokken 22:40
Ser den. Skal jeg være helt ærlig så tror jeg de vet akkurat hva de gjør.

Joda, de vet nok helt sikkert hva de gjør. De gir seg selv en grønn image mens de selger lavproduksjonsseriebiler til de som kan klare seg med så lite (eller kan ha en bil 2 for kortkjøring), og om de ikke selger godt nok så kan man trekke frem argumentet "Jammen, vi har jo prøvd, folk vil ikke ha elbiler!" :p

Men som sagt, om de vet hva de gjør, så lyver de...

Større rekkevidde betyr enda høyere priser. Elbiler er fremdeles priset ut av markedet, og husk at de billige bilene selger mer enn de dyre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Gordon Retriever (i en annen tråd her) har funnet/laget følgende prissammenligning for priser i Tyskland (uten mva.).

Da er det MEGET lett å forstå hvorfor batteripakkene ikke er større (og derfor dyrere) enn de allerede er, når de dekker behovet for de fleste:

SitatTyske VW-priser i norske kroner, uten tysk moms:

up!  fra kr. 70400,-

e-up! fra kr. 189900,-

Golf fra kr. 122300,-

e-Golf fra kr. 246400,-
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA