Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Infinite Mile Warranty

Startet av daghb, lørdag 16. august 2014, klokken 02:26

« forrige - neste »

timingbeltkiller

For å være litt vemmelig:
20/25 = 0,8
Du mente antakelig et antall mellom 20 og 25?

For å være litt hyggelig:
JA, selvsagt er det fornuftig å ha bil som passer til eget behov.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Råde

Sitat fra: Fallskjerm på fredag 01. august 2014, klokken 16:55
Sitat fra din side
.De fleste som kjøper e-Golf bestiller trolig også med seg hurtigladeren fra Bosch. Den installeres av fagpersonell og lader batteriene raskere og mer skånsomt.   

Regner med at det er snakk om 16 amp 230v veggmontert ladeløsning som aldri blir hurtiglader........

Artig å se at bil skribentene ikke er helt inne i terminologien enda

Ikke hurtiglader, og heller ikke lader... Og så tar han også feil mht salg av boksen. I hvertfall lokalt her. Iflg forhandler har 3/80 kjøpt den hos dem.
e-Golf | X75D

arthur

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 03. august 2014, klokken 13:46
For å være litt vemmelig:
20/25 = 0,8
Du mente antakelig et antall mellom 20 og 25?

For å være litt hyggelig:
JA, selvsagt er det fornuftig å ha bil som passer til eget behov.

Nja, går man litt tilbake i historien så var / (på engelsk kalt forward slash) det samme som et komma mens det på engelsk i juridiske termer betyr "!or", norsk ord er "eller" og sånn kan man jo holde på en stund, men jeg regner med at de fleste skjønte nokså klart at det var snakk om et anslått antall på 20 til 25 skolekretser. Trolig er det reelle tallet enda høyere, kanskje så mange som 32.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Griffel

#18
En annen artig feil i "DinSide" testen er denne:
Sitat
Gjennomsnittsforbruk er ikke målt i liter pr. mil, men kW pr. 100 time. e-Golf skal ha et gjennomsnittsforbruk på 12,7 kW pr. 100 time. Vårt gjennomsnittsforbruk havnet faktisk på det samme på testturen.
Som vel viser en rimlig grad av manglende forståelse for hva ulike måle-enheter betyr.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på søndag 03. august 2014, klokken 17:16
En annen artig feil i "DinSide" testen er denne:
Sitat
Gjennomsnittsforbruk er ikke målt i liter pr. mil, men kW pr. 100 time. e-Golf skal ha et gjennomsnittsforbruk på 12,7 kW pr. 100 time. Vårt gjennomsnittsforbruk havnet faktisk på det samme på testturen.
Som vel viser en rimlig grad av manglende forståelse for hva ulike måle-enheter betyr.

Ha ha ha!!!! Skulle forbause meg om noen som leser dette skjønner noe av det. Heg ikke engang vurdert å regne ut tilsvarende "snittforbruk" på noen av mine biler.  Tror det er vanlig å oppgi forbruk i båtmotorer i antal liter pr time, men kom an......  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Gordon Retriever

Sitat fra: Mippen på søndag 03. august 2014, klokken 08:37
Ja, den har mye utstyr som du for eksempel ikke får på leaf og trilling. Den koster imidlertid mer enn de to og alt er ikke nødvendig. Den har også mer ekstrautstyr enn en tesla, men Tesla har også bedre rekkevidde og mer kjøreglede. Ikke minst plass...

Ok, så e-Golf koster mer Leaf og i-MiEV, hvilket er en ulempe - og så fortsetter du med å sammenligne e-Golf med TMS uten å påpeke at Teslaen koster endel mer en e-Golf... :o  Jeg er nok ikke helt med på logikken din her. :(


Sitat fra: Mippen på søndag 03. august 2014, klokken 08:37
Det som jeg ikke syns er så positivt mer e-golfen er ladetiden. Med 10a er den oppgitt til 13 timer og 16a på 8 timer. Det er lang tid når man lader hjemme. Det er et par timer i forskjell i forhold til leaf.  Ladetid er ganske viktig for meg og sikkert mange andre.

Men Tesla bruker ennå mer tid på å lade fra en 10A kurs...  ;)
Som Finnøy alt har vært inne på, vil en e-Golf lade flere kilometer pr ladetime enn en Leaf, dersom førstnevnte har lavere forbruk.



timingbeltkiller

#21
Den tyske TV-senderen Vox har gruppetestet Leaf, i3, eGolf og S85.
Ikke uventet fant de ut rekkevidden i reklamen er betydelig lengre enn i virkeligheten.
S 85 hadde størst prosentavvik. i3 og eGolf minst.

i3 og eGolf hadde også minst aksellerasjonstap etter gjentatte aksellerasjoner med "varmkjørt" system.
Dette har antakelig bare praktisk betydning for notoriske råkjørere eller ved baneløp med stadig veksling
mellom bremsing og full aksellerasjon.

Det er like fullt 1-0 til fossilbilen her.
Den aksellerer jo like raskt hver gang uansett antall og hyppighet.

SE  ​​E-Autos - die Zukunft der Mobilität?


FORØVRIG
er det på høy tid med en 100K km langtest slik at driftsikkerhet og slitestyrke kan bli målt objektivt.
Rent eksempelvis om høy dekkslitasje er særegent for S85 eller gjelder alle elbiler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Gordon Retriever

#22
Sitat fra: Griffel på søndag 03. august 2014, klokken 17:16
En annen artig feil i "DinSide" testen er denne:
Sitat
Gjennomsnittsforbruk er ikke målt i liter pr. mil, men kW pr. 100 time. e-Golf skal ha et gjennomsnittsforbruk på 12,7 kW pr. 100 time. Vårt gjennomsnittsforbruk havnet faktisk på det samme på testturen.
Som vel viser en rimlig grad av manglende forståelse for hva ulike måle-enheter betyr.

Interessant nok finnes en lignende feil i BILs prøvekjøring av e-Golf:

SitatVårt gjennomsnittlige forbruk endte på 12,9 kW/t, mest på grunn av at kjøringen foregikk i hjemmets nærmiljø. Så fort vi beveget oss ut på motorveien føk forbruket opp i 16 – 18 kW/t.

Hadde feilene lignet mer på hverandre, kunne man nesten lure på om de stammet fra feil i infomateriell delt ut til journalister av importøren. ;D

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 03. august 2014, klokken 21:40
Den tyske TV-senderen Vox har gruppetestet Leaf, i3, eGolf og S85.
Ikke uventet fant de ut rekkevidden i reklamen er betydelig lengre enn i virkeligheten.
S 85 hadde størst prosentavvik. i3 og eGolf minst.

i3 og eGolf hadde også minst aksellerasjonstap etter gjentatte aksellerasjoner med "varmkjørt" system.
Dette har antakelig bare praktisk betydning for notoriske råkjørere eller ved baneløp med stadig veksling
mellom bremsing og full aksellerasjon.

Det er like fullt 1-0 til fossilbilen her.
Den aksellerer jo like raskt hver gang uansett antall og hyppighet.

SE  ​​E-Autos - die Zukunft der Mobilität?


FORØVRIG
er det på høy tid med en 100K km langtest slik at driftsikkerhet og slitestyrke kan bli målt objektivt.
Rent eksempelvis om høy dekkslitasje er særegent for S85 eller gjelder alle elbiler.


Hvorfor skulle dekkslitasje avhenge av om motoren er elektrisk, bensin, diesel eller små sinte hamstre?
(Bortsett ved notorisk råkjøring, som man knapt kan skylde på elmotoren for.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Finnøy på søndag 03. august 2014, klokken 11:08
Og hvor ofte lader man full batteripakke hvert døgn? Detter repeterer seg altfor ofte; man tror hele batteripakken tømmes hver dag uansett elbil; husker en Nissan forhandler som brukte dette som argument mot Tesla: trenger over 30 timer på å lade opp bilen hjemme på "std kontakt".

Ladefart på 10A og 16A er den samme uansett om det er eGolf eller Leaf, men eGolf kontra Leaf har lavere forbruk og større batteripakke.

VW sine tall:
Ladetid - 10 A (AC 2,3 kW)    13 timer
Ladetid - 16 A (AC 3,6 kW)    8 timer

Transnova sine tall på Leaf:
Nødlader... ....den vanligste og mest tilgjengelige ladeformen. Nødlading begrenses normalt til 2,3kW og vil lade en Leaf på ca. 10 timer.

Hjemmelader – veggmontert boks til garasje e.l. med tilhørende kabel. Krever type 1 eller type 2 plugg. Hjemmelading benytter seg av mode 3 lading og er raskere og sikrere enn bruk av nødlader.  En tradisjonell hjemmelader leverer 3,6 kW og vil normalt lade en Leaf på mellom 6 og 7 timer.

16A kabelen leverer også 3,6KW og lader på samme hastighet fra 0-full. Kjører selv ofte ned mot 20-30% kapasitete og trenger en rask lading mellom for å komme meg videre etter en liten pause.
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Sitat fra: Mippen på søndag 03. august 2014, klokken 22:43
Transnova sine tall på Leaf:

Hvorfor sammenligner du ikke heller VWs tall for e-Golf med Nissans egne tall for Leaf? ;)

SitatNISSAN LEAF leveres med en 6 meter lang kabel slik at du kan lade opp din LEAF ved hjelp av et 220 V standard husholdningsuttak i ca. 12 timer (lader 10 ampere)

Rio

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 03. august 2014, klokken 22:52
Sitat fra: Mippen på søndag 03. august 2014, klokken 22:43
Transnova sine tall på Leaf:

Hvorfor sammenligner du ikke heller VWs tall for e-Golf med Nissans egne tall for Leaf? ;)

SitatNISSAN LEAF leveres med en 6 meter lang kabel slik at du kan lade opp din LEAF ved hjelp av et 220 V standard husholdningsuttak i ca. 12 timer (lader 10 ampere)

Nissans tall er ganske så pessimistiske.

Hvis man virkelig har 0%, og skal lade til 21 kWt med en 2,3 kW lader (si at den fyller 2,1 kW på batteriet) så er 10 timer et godt estimat.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

#27
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 03. august 2014, klokken 22:52
Sitat fra: Mippen på søndag 03. august 2014, klokken 22:43
Transnova sine tall på Leaf:

Hvorfor sammenligner du ikke heller VWs tall for e-Golf med Nissans egne tall for Leaf? ;)

SitatNISSAN LEAF leveres med en 6 meter lang kabel slik at du kan lade opp din LEAF ved hjelp av et 220 V standard husholdningsuttak i ca. 12 timer (lader 10 ampere)

Fant ikke tallene på den Norske siden, men nå som jeg har sett de mener jeg det er for pessimistiske.
Nissan internasjonalt "Your Nissan LEAF comes with a 6 metre long cable allowing you to recharge your battery using a standard household outlet in about 10 hours."

Biltest på nett: "Nissan Leaf shipped with a 3.3 kW onboard charger capable of charging from empty to full in six to eight hours" (Anar det er 16A kabel de snakker om).

12-timer kan ikke stemme for da hadde jeg aldri klart å lade opp batteriet mitt til 100% om vinteren før jeg skal på jobb. Har hatt ned mot 10% på den minste før jeg legger meg om kvelden og den har vært full når jeg går tidlig på jobb neste dag. Jeg legger ikke meg halv 7 om kvelden for å si det slik.


Nå skal ikke jeg si at VW sine tall er helt riktige. Det er mulig at det er raskere å lade en e-golf i praksis, men i praktisk bruk har jeg opplevd langt bedre ladetid på min Leaf enn det VW selv oppgir på sin e-Golf.
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Sitat fra: Rio på søndag 03. august 2014, klokken 23:40
Nissans tall er ganske så pessimistiske.


Sitat fra: Mippen på mandag 04. august 2014, klokken 00:07
Fant ikke tallene på den Norske siden, men nå som jeg har sett de mener jeg det er for pessimistiske.

Ok, da ser det ut til å være enstemmighet om det. :)



Sitat fra: Mippen på mandag 04. august 2014, klokken 00:07
Nå skal ikke jeg si at VW sine tall er helt riktige. Det er mulig at det er raskere å lade en e-golf i praksis, men i praktisk bruk har jeg opplevd langt bedre ladetid på min Leaf enn det VW selv oppgir på sin e-Golf.

Du har også opplevd langt bedre ladetid enn Nissan selv oppgir. ;)

Dette skulle tilsi at sannsynligheten er tilstede for at VW er like konservative som Nissan når de oppgir ladetid.  Det er selvsagt også mulig at VW er så konservative at de leverer en ladekladd som trekker mindre enn 2000 watt for ikke å overbelaste lettere tvilsomme elektriske anlegg rundt omkring i de tusen hjem. Men hvor sannsynlig akkurat dette er gjenstår å se.



Mippen

Ja :) Det er også viktig å få med at e-Golf leveres bare med 3,3kw lader ombord. Leaf får du med 6,6 også. Den har også noe kraftigere batteri enn leaf. Leaf har 24kwh, men for at det skal vare lengst mulig får vi bare brukt 21,6kwh av det. Tilsvarende har e-golf 26,5kwh batteri og vi får utnyttet 24,2kwh av det. Det er nesten 3kw i forskjell på tilgjengelig kapasitet. Noe som også gir mer ladetid.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA