Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fått Zoe i hus! Hva med "My Z.E. On line"?

Startet av muggost, lørdag 16. august 2014, klokken 01:26

« forrige - neste »

Råde

Sitat fra: daghb på fredag 01. august 2014, klokken 12:21
Kjøring til Gardermoen med 1 kjerring + 2 unger i bilen er uansett risikosport i 31-33 graders varme, elbil eller ikke... Gratulerer med både forsøk og suksess!

Ha ha ha. Så hjertens enig  8)
e-Golf | X75D

Leon

Ha, ha, kjempe!  8)

Et langt innlegg, men som med en spennende bok vurderte jeg aldri å droppe videre lesning da jeg først hadde begynt  ;D

Hadde nok også litt med at det var mye gjennkjennbart her, både med planlegging, risikovillighet, og at resten av familien av en eller annen grunn, ikke viser den samme interessen...  ::)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

muggost

Sitat fra: hma på fredag 01. august 2014, klokken 23:18
samtidig synes jeg fruen din er tøff :)

Hehe, jeg skal overbringe beskjeden :-)

pilt

Hjelpes, jeg kjente at jeg ble helt stresset bare av å lese innlegget! Godt at dere kom frem og rakk flyet! Regner med at hjemturen går bedre, for det er mer nedover den veien enn motsatt. (I hvert fall fra Gardermoen til Drammen. Videre mot Vestfold er det vel kanskje ganske flatt og det samme om du kjører nordover eller sørover?)
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

emil

Sitat fra: daghb på fredag 01. august 2014, klokken 12:21
Kjøring til Gardermoen med 1 kjerring + 2 unger i bilen er uansett risikosport i 31-33 graders varme, elbil eller ikke.

Jepp. Det var derfor jeg parkerte kjerring og bikkje hjemme og kun tok med ungen som selskap på første forsøk fra Arendal til Oslo. Mobilt trådløsnett og nok ladekabler til elektroniske dingser gjorde susen der.

muggost

Det er rart det der... Ungene synes gjerne det er gøy å måtte stoppe litt underveis, mens madamene ikke gjør det. Og madamene var jo også unger en gang, så på et eller annet tidspunkt har det skjedd noe med dem. Finnes det noe forskning rundt dette temaet tro?

pilt

Sitat fra: muggost på mandag 04. august 2014, klokken 09:43
Det er rart det der... Ungene synes gjerne det er gøy å måtte stoppe litt underveis, mens madamene ikke gjør det. Og madamene var jo også unger en gang, så på et eller annet tidspunkt har det skjedd noe med dem. Finnes det noe forskning rundt dette temaet tro?
Hos oss er det motsatt. Jeg vil helst stoppe flere ganger (og se etter en geocache eller to  ;D), mens han vil kjøre non-stop. Men mulig jeg ikke går under kategorien madame, men heller et stort barn...
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

muggost

Sitat fra: pilt på mandag 04. august 2014, klokken 12:01
Jeg vil helst stoppe flere ganger (og se etter en geocache eller to  ;D)

God idè! Det må jeg prøve. Eldstejenta er kanskje gammel nok til å prøve det nå!

krisrst

Skikkelig god lesning til morgenkaffen det her. Må si jeg lo litt av nær-døden opplevelsene dine - selv om det er "serious business".. ;)

Er ny leaf-eier selv, og prøvde meg på en langdistanse nordover på E6 forbi hønefoss på søndag (fra østoslo). Kom meg 120 km av gårde, men syntes det var for skummelt med 40 km igjen på "gjettemåleren" midt i skauen, så jeg snudde. Men enda skumlere er det med hurtigladestasjoner som ikke fungerer. Prøvde Birger N Haug på Rud og Statoil Fornebu, ingen virket. Tenkte å spørre litt her på forumet om dette er et vanlig problem.. Det gjør jo at langkjøringa med elbil blir risikosport.. Ellers er jeg strålende fornøyd med den nye bilen min :)

PS. Kanskje like greit at du kjørte forbi hurtiglading på Alna - den er nemlig ikke i drift om dagen den heller.

Leon

Ikke å uvanlig at hurtigladerne ikke fungerer, dessverre. En god regel er å alltid sjekke hurtigladekartet på forhånd. Da ville du sett at laderen hos Birger N Haug på Rud i Bærum har vært nede siden 18.Juni. Laderen hos Statoil på Fornebu har jeg imidlertid ikke sett noen nedestatus på.

Laderne som trådstarter vurderte, Berger og ved avkjøring Gardermoen, sto begge merket i ustand på hurtigladekartet i flere dager. Tror de startet omtrent samtidig, men Berger noen dager lengre. Kan ikke si om de allerede var markert i ustand eller ikke da "muggost" var "ute på tur".

Se for øvrig denne og denne.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

muggost

Sitat fra: Leon på tirsdag 05. august 2014, klokken 16:26
Kan ikke si om de allerede var markert i ustand eller ikke da "muggost" var "ute på tur".

Nope, de var merket med grønt og "ledige," hvertfall på 1881's websider.

Gliderman

Hei
Hadde en tilsvarende opplevelse som muggost nå på fredag. Skulle hente dattera på Gardermoen og la i vei fra Holmestrand med 98%. Lå gjevnt i 85 og ned til 70 opp Lierbakkene. Planen var å lade på McDonald's rett nord for Gardermoen. Kom dit i godt humør og med 19% igjen.  Plugget inn og trykket start. Da kom feilmeldingen! Ringte Fortum og en hyggelig svensk dame beklaget og sa at denne hadde vært ute av drift i flere dager. Jippi. Nå ble rådyra gode og jeg sneglet meg til Gardermoen. Nærmeste hurtiglader er nå McDonald's ved Sharif på Frogner, 22 km fra terminalen. Kjørte fra Gm med 16% igjen og freste sørover i 60km/t. Ikke populært eller trygt på E6. Kom heldigvis fram med blinkende display men uten skilpadde. Lader virket og dagen reddet. Feiret med milkshake. Det ble 150 km uten lading, ny rekord. Som noen har påpekt i denne tråden tidligere, så lad når du kan og ikke når du må. Kommer ikke til strekke strikken like langt en gang til. Men kjøre fossilt til Gm skjer ikke fremover.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

muggost

hehe nei, nå vet jeg at batteribilen klarer den turen, så nå er det ikke noen grunn til å kjøre fossilt lenger! Men jeg må si, på gardermoen skulle de virkelig hatt en drøss med sånne semi-hurtigladere sånn at jeg kunne sette leafen på en times lading mens jeg venta på å hente familyn. Saktelading der ute er litt gammeldags synes jeg, og med den nye terminalen de bygger til 14.000.000.000 kroner så bør det ikke stå på penga heller, det har de råd til :-)

Gliderman

Enig med deg der. På slike steder skulle det prioriteres hurtigladere fremfor x antall ladeplasser. Det ville gi alle oss med ladbare biler raskt påfyll før hjemturen. En real ladestasjon med eks 10 kombiladere + x antall 22kw punkter høres digg ut. Krever litt av en tilførsel ville jeg tro.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Vikingo

Ladd når en kan. Ikkje når en må. Som nokon sa her tidl. Men klart må ein planlegge litt når en tar langtur. Har som sagt 3 turar frå Sunnmøre til Austlandet. Seonast for nokre vekar sidan. På snøggladdaren på Kvam kom nokre intreserte Aussis og beundra Leafen. Ein slik hadde dei ikkje sett før og var imponerte. Dei fekk leksjonen om Leaf og elbil som seg hør og bør. Veddar på at dei surfa litt på nett om elbil når dei kom heimat Down under.
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA