Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbiler vs fuel cell og hybrider

Startet av Elbilist, fredag 15. august 2014, klokken 15:53

« forrige - neste »

Elbilist

Da har jeg fått prøvd en av disse romslige bilene, en Evalia fem-seter.
Den store styrken, og den viktigste grunnen til at den har blitt en meget aktuell elbil-kandidat for oss, er bagasjeplass. Av svakheter var det spesielt to ting som overrasket litt i negativ retning: Lyst stoffinteriør (i en familiebil!?), og manglende mulighet for å låse fast ladekabel! Håper dette blir endret etterhvert, da er det i såfall stor sjans for at det blir bestilling! Er det andre som har prøvekjørt og har noen inntrykk?

tomrh

Fikk du noe inntrykk av strømforbruk under prøvekjøringen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#2
Hei,

Jeg prøvekjørte en e-NV200 Evalia fra en dag til neste og fikk testet forbruk inkl min "Finnøy testløype" som er min jobbstrekning Finnøy – Forus; ca 50km hver vei. Denne strekningen har en krevende topografi med 3 undersjøiske tunneler med som ligger henholdsvis 200-133-233 muh med bratte stigninger. Noen km med motorvei hører også til.

Forbruk jobbrute med normalt elbilkjøremønster  ;)   
bil            kWh/mil   
i3           1,29, tørre veier og ca 16gr => ca 145km rekkevidde.
e-Golf    1,44, regnvær ca 14gr  => ca 170km rekkevidde.
Zoe        1,46, tørre veier og ca 17gr  => ca 150km rekkevidde.
Leaf       1,56, sommergjennomsnitt => ca 135km rekkevidde.
Evalia    1,66, tørre veier og ca 21gr  => 125km rekkevidde.

Kjøremønster:
Sparekjøring: prøver å kjøre mest mulig økonomisk, eco modus, minimal bruk av varme, akselerasjon, fart godt under fartsgrense i kraftige oppoverbakker (best uten annen trafikk ;)).
Normal elbil:  min elbil normal: holder fart som trafikken rundt meg, bruker varme/klima lite,  bevisst på energiforbruk.
Fossil:      Kjører som vanlig fossil. Holder fart som trafikken rundt, men varme osv står innstilt på fast temp.

I forhold til Leaf synes jeg forbruket var akseptabelt, ca 5-10% mer. Men OBS, OBS. På e-NV200 øker forbruket veldig i motorveihastighet; dette er svakheten på et så stort areal ;)

Reell batterikapasitet for ny bil hentet herfra: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11119.msg155010.html#msg155010

(min egen Leaf har nå fått ca 10% reduksjon av batterikapasitet etter nesten 80.000km. Kjøpt nov 2011)

Elbilist

Interessant med erfaringa til Finnøy!
Ved blandet kjøring, motorvei inkludert, så kunne det se ut som at rekkevidden på bilen jeg prøvde ble ca 11-12 mil på en lading.

Jan60

Prøvde en e-NV200 i dag, bilen virker perfekt til vårt formål, MEN siden bilen skal brukes i næring gir Nissan bare 3 års garanti på batteripakken. Det er uhørt at jeg må evt registere den på meg privat for å få 5 års batterigaranti. Garantien er jo uansett begrenset til 100 000 km. Virker ikke som at man er særlig interessert i å få næringslivet til å kjøre elektrisk :-( Bilen var planlagt satt inn i fast rute på ca 5 mil pr dag med 25 - 30 leveringer i boligstrøk
Porsgrunn

Elmo

Sitat fra: Elbilist på torsdag 31. juli 2014, klokken 19:44
. . . og manglende mulighet for å låse fast ladekabel!
Den har vel samme låsemulighet som Leaf (dvs alle type1 kontakter), som er hengelås i et hull i utløser-hendelen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

smaug01

Sitat fra: Jan60 på fredag 08. august 2014, klokken 21:50
Prøvde en e-NV200 i dag, bilen virker perfekt til vårt formål, MEN siden bilen skal brukes i næring gir Nissan bare 3 års garanti på batteripakken. Det er uhørt at jeg må evt registere den på meg privat for å få 5 års batterigaranti. Garantien er jo uansett begrenset til 100 000 km. Virker ikke som at man er særlig interessert i å få næringslivet til å kjøre elektrisk :-( Bilen var planlagt satt inn i fast rute på ca 5 mil pr dag med 25 - 30 leveringer i boligstrøk
2-3års garanti til bruk i næring er helt vanlig og ikke noe spesielt for Nissan.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Elmo på lørdag 09. august 2014, klokken 21:38
Sitat fra: Elbilist på torsdag 31. juli 2014, klokken 19:44
. . . og manglende mulighet for å låse fast ladekabel!
Den har vel samme låsemulighet som Leaf (dvs alle type1 kontakter), som er hengelås i et hull i utløser-hendelen.

Nei, jeg har prøvekjørt to e-NV200. Begge hadde en ny type ladekladd uten låsemulighet. Muligens samme ladekladd kommer på nye Leaf'er også? Alternativet er å bruke en litt større hengelås rundt kabalen og inn i bøylen i ladeluken (slik man fester ladekabel-uten-kladd :-))

Mippen

Sitat fra: Finnøy på tirsdag 12. august 2014, klokken 00:24
Sitat fra: Elmo på lørdag 09. august 2014, klokken 21:38
Sitat fra: Elbilist på torsdag 31. juli 2014, klokken 19:44
. . . og manglende mulighet for å låse fast ladekabel!
Den har vel samme låsemulighet som Leaf (dvs alle type1 kontakter), som er hengelås i et hull i utløser-hendelen.

Nei, jeg har prøvekjørt to e-NV200. Begge hadde en ny type ladekladd uten låsemulighet. Muligens samme ladekladd kommer på nye Leaf'er også? Alternativet er å bruke en litt større hengelås rundt kabalen og inn i bøylen i ladeluken (slik man fester ladekabel-uten-kladd :-))

Ny type, fortell?
Fremtiden er elektrisk.

Elbilist

Sitat fra: Mippen på tirsdag 12. august 2014, klokken 02:43
Sitat fra: Finnøy på tirsdag 12. august 2014, klokken 00:24
Sitat fra: Elmo på lørdag 09. august 2014, klokken 21:38
Sitat fra: Elbilist på torsdag 31. juli 2014, klokken 19:44
. . . og manglende mulighet for å låse fast ladekabel!
Den har vel samme låsemulighet som Leaf (dvs alle type1 kontakter), som er hengelås i et hull i utløser-hendelen.

Nei, jeg har prøvekjørt to e-NV200. Begge hadde en ny type ladekladd uten låsemulighet. Muligens samme ladekladd kommer på nye Leaf'er også? Alternativet er å bruke en litt større hengelås rundt kabalen og inn i bøylen i ladeluken (slik man fester ladekabel-uten-kladd :-))

Ny type, fortell?

På den jeg kjørte, fikk jeg med samme ladekabel som til Leafen, og helt riktig var det hull for hengelås på håndtaket. Men i mitt hode skal det på ingen måte være nødvendig å bruke hengelås i forbindelse med bil i 2014:-) Skjønner ikke hvorfor det ikke er samme elektriske låsemulighet som på Leafen..

emil

Sitat fra: Elbilist på tirsdag 12. august 2014, klokken 16:34
Men i mitt hode skal det på ingen måte være nødvendig å bruke hengelås i forbindelse med bil i 2014:-) Skjønner ikke hvorfor det ikke er samme elektriske låsemulighet som på Leafen..

Fordi utviklingen av e-NV200 startet mens det var gen1 av Leaf som var tingen? Alternativt må de jo spare på noe så de kan komme med en oppgradert versjon etter 1-2 år.

smaug01

Det høres kanskje ut som en dårlig taktikk i 2014 hvor det begynner å dukke opp andre biler med andre løsninger hvor det er lett å stikke til naboforhandleren å sammenligne praktisk løsninger.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

X-Trail

Sitat fra: Jan60 på fredag 08. august 2014, klokken 21:50
Prøvde en e-NV200 i dag, bilen virker perfekt til vårt formål, MEN siden bilen skal brukes i næring gir Nissan bare 3 års garanti på batteripakken. Det er uhørt at jeg må evt registere den på meg privat for å få 5 års batterigaranti. Garantien er jo uansett begrenset til 100 000 km. Virker ikke som at man er særlig interessert i å få næringslivet til å kjøre elektrisk :-( Bilen var planlagt satt inn i fast rute på ca 5 mil pr dag med 25 - 30 leveringer i boligstrøk
Det er bekreftet 5 år/100000km garanti uansett privat eller næring :)
Stolt eier av ELise♡

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA