Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av EV - Driver, fredag 15. august 2014, klokken 14:57

« forrige - neste »

EV - Driver

Er det egentlig så lurt å kjøpe bil med CCS-hurtiglader for oss som ikke bor på Sør-, Øst-, eller Vestlandet? Det eksisterer rett og slett ingen hurtigladere http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=15577.msg241622#msg241622
Lurer på om jeg har gjort et dumt valg. Burde jeg ha valgt Kia Soul i stedet?
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Vw-E-Up på torsdag 31. juli 2014, klokken 17:57
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil med CCS-hurtiglader for oss som ikke bor på Sør-, Øst-, eller Vestlandet? Det eksisterer rett og slett ingen hurtigladere http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=15577.msg241622#msg241622
Lurer på om jeg har gjort et dumt valg. Burde jeg ha valgt Kia Soul i stedet?

Nå ryktes det at Renault fikser IT-nett problematikken også, i så fall er vel det bilen som er best dekket med rask lading. 22kW ladepunkter dukker jo opp "overalt" nå i forhold til CCS.

Det er synd ingen andre enn Tesla og Renault ser verdien i å tilby rask AC lading som tilleggsutstyr. 6.6kW er for puslete, jeg tror mange hadde betalt 20k ekstra for 22kW lading til f.eks e-Golf. Ihvertfall om selgerne gjorde oppmerksom på hvilken fordel det faktisk er å ha en slik lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#2
Lyse har satt opp hurtigladere i Stavangerområdet som har CCS/CHAdeMO/type 2 opptil 43kW AC. Disse kommer i tillegg til de rene CHAdeMO laderne.

Forhåpentligvis skjer dette andre steder i landet også.

Lånte en eGolf og var imponert over hvor lettvint CCS var i forhold til CHAdeMO (men ikke imponert at forhandler låner ut elbil nesten uten strøm).

EV - Driver

Ønsker Lyse velkomne til Midtnorge! En hel landsdel uten CCS ladere. Om jeg ikke tar feil er det nå et år siden siste hurtigladere av noe slag ble satt i drift i de to trøndelagsfylkene. Antallet elbiler er vel på den tida omtrent doblet.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

goggo

Sitat fra: Finnøy på lørdag 02. august 2014, klokken 23:48
var imponert over hvor lettvint CCS var i forhold til CHAdeMO

Kunne du utdype dette nærmere?

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Rio

Sitat fra: goggo på søndag 03. august 2014, klokken 08:19
Sitat fra: Finnøy på lørdag 02. august 2014, klokken 23:48
var imponert over hvor lettvint CCS var i forhold til CHAdeMO

Kunne du utdype dette nærmere?

HUgo

CHAdeMO er jo ikke akkurat lett å plugge inn. Kontakten er mekanisk komplisert og det er ofte feil med den.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: Rio på søndag 03. august 2014, klokken 11:09
Sitat fra: goggo på søndag 03. august 2014, klokken 08:19
Sitat fra: Finnøy på lørdag 02. august 2014, klokken 23:48
var imponert over hvor lettvint CCS var i forhold til CHAdeMO

Kunne du utdype dette nærmere?

HUgo

CHAdeMO er jo ikke akkurat lett å plugge inn. Kontakten er mekanisk komplisert og det er ofte feil med den.

Har aldri hatt problemer med å plugge i eller opplevd feil med en CHAdeMO kontakt på ~40 ladinger.

smaug01

Sitat fra: Rio på søndag 03. august 2014, klokken 11:09
Sitat fra: goggo på søndag 03. august 2014, klokken 08:19
Sitat fra: Finnøy på lørdag 02. august 2014, klokken 23:48
var imponert over hvor lettvint CCS var i forhold til CHAdeMO

Kunne du utdype dette nærmere?

HUgo

CHAdeMO er jo ikke akkurat lett å plugge inn. Kontakten er mekanisk komplisert og det er ofte feil med den.
Hæ? Ofte feil med pluggen? Er vel ikke pistolen som feiler med lade elektronikken? Synes den er kjempe lett å plugge i.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Har sett 2-3 feilmeldt pga. konnektor, og selv feilmeldt en pga. ødelagt kabel ved konnektor.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Doleo

Sitat fra: Vw-E-Up på søndag 03. august 2014, klokken 01:03
Ønsker Lyse velkomne til Midtnorge! En hel landsdel uten CCS ladere. Om jeg ikke tar feil er det nå et år siden siste hurtigladere av noe slag ble satt i drift i de to trøndelagsfylkene. Antallet elbiler er vel på den tida omtrent doblet.

Åpner forhåpentligvis en ny hurtiglader hos Møller Bil Trondheim allerede på fredag.

smaug01

Sitat fra: Rio på lørdag 09. august 2014, klokken 23:28
Har sett 2-3 feilmeldt pga. konnektor, og selv feilmeldt en pga. ødelagt kabel ved konnektor.
Hva får deg til å tro at CCS er bedre på dette? I den store verden er jo chademo sett på som bunnsolid mens CCS er en løsning full av kompromisser.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Råde

Sitat fra: smaug01 på søndag 10. august 2014, klokken 00:33
Sitat fra: Rio på lørdag 09. august 2014, klokken 23:28
Har sett 2-3 feilmeldt pga. konnektor, og selv feilmeldt en pga. ødelagt kabel ved konnektor.
Hva får deg til å tro at CCS er bedre på dette? I den store verden er jo chademo sett på som bunnsolid mens CCS er en løsning full av kompromisser.
Bær over med en mann som ikke orker å søke gjennom forumet, men hvilke kompromisser? Tyskerne pleier å være gjennomtenkte.
e-Golf | X75D

goggo

Jeg er faktisk enig med @finnøy og @rio.  Chademo pluggen er "kronglete" å plugge inn og løse ut, og jeg er ikke overrasket om denne pluggen er en av årsakene til den store nedetiden på Fortum's ladere.
Jeg slet selv med pluggen på laderen i Tøcksfors for et par dager siden, og den på laderen i Tønsberg var nesten umulig å få løst ut fra min bil når jeg brukte den i slutten av mai. 

Det ser ut til at her på berget brukes fremdeles den gamle typen connector med hendler og trykk-knapper og "låse slider" for å låse og løse ut, mens i USA leser jeg at de store aktørene på hurtigladere bytter ut sine connectorer med en nyere og mye bedre type.

Hvis dere har 5 minutter til å se disse videoene så ser dere at det er stor forskjell på disse connectorene.

Gammel type:


Ny type:


Så ja; jeg håper at CCS folkene har "done it right the first time" og fått til en connector som er lettere å bruke :)

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

smaug01

Skal ikke påberope meg spesielle kunskaper om dette men av det jeg har lest så er chademo riktignok stor og litt klumpete men grunnen er for å ikke ta noen snarveier mtp sikkerhet og driftsikkerhet. Man kan jo bare tenke seg hva som ville skje når den første personen får strøm i seg ved bruk av en hurtiglader. Elbilens død allerede i startgropen. Chademo er veldig sikker i bruk pga måten den er laget på. Ccs er laget mest mtp brukervennlighet og design(bilprodusenten står friere til å velge normal tanklokk løsning osv), ellers hadde vel alle bare brukt chademo ved dc lading? Som jeg ser det er Ccs sin eneste fordel at den er kompakt og mer elegant.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

smaug01

Testet en 20kW chademo i dag i Skien med en moderne chademo pistol. Kan ikke skjønne at de fleste får til å bruke den på første forsøk. Virker jo unektelig mer gjennomført enn Ccs pistolen ved siden av.

'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA