Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Think i Frolendingen

Startet av HHF, torsdag 15. januar 2009, klokken 17:40

« forrige - neste »

HHF

Med sin nylanserte MacBookPro 17" som ble annonsert på expoen i dag, kommer de med 8 timers batterivarighet på en såpass stor bærbar maskin! Egenprodusert batteri ble den beste løsningen, var det de kom frem til !

http://www.apple.com/no/macbookpro/

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

Det stilles helt andre krav til et batteri i elbil. Må kunne levere 200-300A strøm, batteriet skal kunne tømmes på en time uten å få redusert levetid.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

Regnet nok med det ikke var helt overførbart, nei  ;-)

Allikevel synes jeg det er interessant at Apple kommer opp med en såpass merkbart bedre batteriløsning. Det viser jo at det er mye å hente på å tenke nytt og at utviklingen går Elbilens vei ustanselig   ;D

Forøvrig hadde faktisk Apple veldig lite nytt og spennende å komme med denne gangen   >:(
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

Bra at det forskes på batterier, men når det gjelder datamaskiner tror der er nesten like mye å hente på smartere styring av det som bruker strøm som det er i å lage enda bedre batterier. Kjøres "motoren" (altså prosessoren) på full kamfer så suger den nok batteriet tomt må mye mindre enn åtte timer også på denne. Men for al del; forsk i vei - ingen ting er bedre enn det. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Det appel skriver er:
"Nøkkelen til å lage et bedre batteri, er å lage det større. Utfordringen er å finne plass til det, og det har vi løst ved å bygge det permanent inn i maskinen. Vi har utviklet et 40 prosent større batteri, men uten å øke vekta tilsvarende".
Kanskje ikke så epokegjørende.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

#5
Hater det faktum at man ikke kan bytte batteri selv, det koster ekstra, og det er ikke mulig å ta med et ekstra et når man skal på langtur...

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Ja, å kunne skifte ut batteriet når det er tomt/defekt er et must. Evt. gjøre som jeg; la det ligge igjen hjemme når det er kaputt.

Humor og Kanari er jo "safe" når det kommer til plassering?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

Jeg ser også utfordringen i at batteriet ikke kan skiftes ut og lurer litt på hva det ligger i disse 1000 oppladningene? For manges vedkommende, brukes jo maskinene for en stor del med kontakten i strømnettet allikevel og en reell utladning skjer sjelden. Hva betyr et slikt forbruksmønster for levetiden? På en Dell jeg har, måtte batteriet byttes ut allerede etter 1,5 år. Det er normalt, fikk jeg vite der. Forslaget derfra var å ta ut batteriet dersom man brukte maskinen primært med strømnettet.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

Hadde det samme på min Acer. Etter 1,5-2 år (ca?) var batteriet helt dødt. Ikke at det gjorde så mye, for jeg kjører så å si aldri på batteri.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ilmarw

Det er det som er poenget mitt, at batteriet slites uten at det brukes. Jeg har på min nåværende Macbook to batterier, et som jeg bruker når jeg er tilkoblet strøm, og et som jeg bruker når jeg vet jeg trenger strøm uten at jeg har tilgang til kontakt for en lengre periode. Det batteriet som sitter på maskinen er klart dårligst. Det er ikke alle PC'er hvor man kan ta av batteriet på en komfortabel måte. På min eldre Toshibo er det ene 'beinet' festet på batteriet, noe som gjør at maskinen vipper mens man skriver. I tillegg så vil PC'en slå seg av hvos det er et aldri så lite strømbrudd.

Skjønner ikke hvorfor ikek flere produsenter lager en mulighet til å 'skru av' batteriet når maskinen strå tilkoblet strømnettet.

ilmar
Polestar i bestilling

HHF

En slik av/på knapp burde definitivt være en muiighet. Samtidig som den burde vært "sikkerhetsmessig på" slik at ved et strømkutt, så slo det inn og ihvertfall sikret strøm nok til en kontrollert avvikling. Nettopp her er jo bærbares styrke kanskje størst for mange som stort sett bruker de "stasjonært".


Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

#11
Sitat fra: HHF på onsdag 07. januar 2009, klokken 12:56
En slik av/på knapp burde definitivt være en muiighet. Samtidig som den burde vært "sikkerhetsmessig på" slik at ved et strømkutt, så slo det inn og ihvertfall sikret strøm nok til en kontrollert avvikling. Nettopp her er jo bærbares styrke kanskje størst for mange som stort sett bruker de "stasjonært".

Indeed!

Å kunne lagre unna data i ro og mak mens de andre hyler og bærer seg over arbeid som har gått tapt er en herlig følelse. :)

Jeg ser nå at "Alt det andre" kanskje hadde vært mer riktig plassering av tråden. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA