Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Mippen, torsdag 14. august 2014, klokken 16:54

« forrige - neste »

Mippen

Hvor selger de dette rimeligst? Bruker det svært sjelden men greit å ha når man er på langtur. Ser de ligger på mellom 1500 og 2000kr eks frakt i Norge.
Fremtiden er elektrisk.

E_S

Kjøpte en fra England og det ble alt i alt med moms og gebyrer en hundrings billigere enn å kjøpe her, så egentlig ikke verdt det. Husk å kjøpe 32A-kabel om du har 6,6 kW lader for å få utnyttet den. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mippen

Så de ligger på mellom 1500 og 2000kr uansett? Får se hva jeg gjøre. Kjekt å ha, men bruker den kanskje bare 1 eller 2 ganger i løpet av et år. Hvis ikke alle offentlige ladeplassene blir byttet ut.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på onsdag 30. juli 2014, klokken 18:52
Så de ligger på mellom 1500 og 2000kr uansett? Får se hva jeg gjøre. Kjekt å ha, men bruker den kanskje bare 1 eller 2 ganger i løpet av et år. Hvis ikke alle offentlige ladeplassene blir byttet ut.

Kjøper Type2-Type1 kabel den dagen jeg ikke lengre kan lade på mine "vanlige" steder med schuko. Vil uansett ikke få noen raskere lading enn Charge-Amps kabelen gir idag.

Powerflux

Etter en heller hårreisende tur rundt sentrale østfold(beskrevet i en annen tråd) der alt av hurtigladere var ute av drift og jeg måtte bomme strøm på en Statoil stasjon har jeg skjønt at en Type 2-1 kabel kan redde dagen. Denne typen ladebokser var det nemmelig flust av men jeg sto stuck med Schukko :o

Det jeg lurer litt på er hva som gjør disse kablene så dyre?? Det er jo ikke noe elektronikk eller andre ting som skulle dra prisen såpass til himmels!!
Ja, jeg syntes 1600-1800 for en sånn kabel er dyrt :P
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Mippen

Hjemme i Bergensområdet har ikke jeg ladet et eneste sted med type 2 lader. Det er først nå som jeg har forlatt trygge farvann holdt jeg på å si at jeg har funnet et par stykker.
Fremtiden er elektrisk.

Elmo

Sitat fra: Powerflux på onsdag 30. juli 2014, klokken 19:49
. . . har jeg skjønt at en Type 2-1 kabel kan redde dagen. Denne typen ladebokser var det nemmelig flust av men jeg sto stuck med Schukko :o
Har ikke de fleste type2 stolpene en schuko også da? Riktignok begrenset til 10A
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Powerflux

Sitat fra: Elmo på onsdag 30. juli 2014, klokken 22:22
. . . har jeg skjønt at en Type 2-1 kabel kan redde dagen. Denne typen ladebokser var det nemmelig flust av men jeg sto stuck med Schukko :o
Har ikke de fleste type2 stolpene en schuko også da? Riktignok begrenset til 10A
Har sett noen men i Fredrikstad der misæren toppet seg var det flust av bokser som kun hadde 2-1 uttak og jeg var stuck son en puck >:(
52000 km.
13000 km.

jkirkebo

Sitat fra: Powerflux på onsdag 30. juli 2014, klokken 23:10
Har sett noen men i Fredrikstad der misæren toppet seg var det flust av bokser som kun hadde 2-1 uttak og jeg var stuck son en puck >:(

Det er fordi både Østfold Fylkeskommune og Fredrikstad Kommune har vedtak på at de ikke skal ha schuko på nye ladestolper.

Det finnes dog en god del schuko i eldre ladestolper i Fredrikstad. F.eks i Apenesfjellet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Powerflux

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. juli 2014, klokken 23:33
Sitat fra: Powerflux på onsdag 30. juli 2014, klokken 23:10
Har sett noen men i Fredrikstad der misæren toppet seg var det flust av bokser som kun hadde 2-1 uttak og jeg var stuck som en puck >:(

Det er fordi både Østfold Fylkeskommune og Fredrikstad Kommune har vedtak på at de ikke skal ha schuko på nye ladestolper.

Det finnes dog en god del schuko i eldre ladestolper i Fredrikstad. F.eks i Apenesfjellet.

Å velge bort et alternativ som de aller fleste har er jo rett og slett svært bakstreversk, særlig med tanke på at andre byer uten problemer kjører begge løsninger i samme stolpe!!
Er det en målsettning å gjøre ting vanskeligst mulig?

Når det gjelder aktuell hendelse(som beskrevet i annen tråd) så var det altså ikke aktuelt å sondere hele byen, som var stappfull av tilreisende til cup``en for å finne en Schuko plass!
De tilgjengelige 2-1 boksene burde også hatt denne muligheten.........
52000 km.
13000 km.

jkirkebo

Sitat fra: Powerflux på torsdag 31. juli 2014, klokken 00:29
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. juli 2014, klokken 23:33

Å velge bort et alternativ som de aller fleste har er jo rett og slett svært bakstreversk, særlig med tanke på at andre byer uten problemer kjører begge løsninger i samme stolpe!!
Er det en målsettning å gjøre ting vanskeligst mulig?

Målsetningen er nok å få lading over på en bedre og sikrere løsning så fort som mulig. Dessuten er utvalget i stolper/bokser mye større om man unngår schuko. F.eks kan Salto-bokser benyttes, disse er ganske rimelige fremfor f.eks Proxll-stopler med begge deler.

Dessuten skal det normalt tilbys minimum 7,4kW fra nye ladepunkt. Det er snakk om en god del nye punkter i løpet av et års tid.

Skal man kjøre litt rundt og lade her og der er det nok bare å innfinne seg med at man må kjøpe en Type 2 kabel først som sist. Fordelene er uansett mange:

- Mulighet for 32A lading om man har slik lader
- Enklere å håndtere i forhold til kabel med kladd
- Billigere, slik at den er mindre attraktiv å stjele
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Det jeg lurer litt på er hva som gjør disse kablene så dyre?? Det er jo ikke noe elektronikk eller andre ting som skulle dra prisen såpass til himmels!!
Ja, jeg syntes 1600-1800 for en sånn kabel er dyrt :P

Grunnen til de høye prisene ligger for vår del i at kablene bygges manuelt og i relativt små kvantum. Kostbar frakt og svak NOK hjelper heller ikke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

VanillaBean

Beklager å være totalt uvitende og naiv, men kan noen forklare meg om jeg bør kjøpe kabeltypen i denne tråden, fremfor en "vanlig" 16a ladekabel, som jeg hadde tenkt å kjøpe?
iMiev siden september 2013.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA